Datarock
Artist

Datarock

Følg NPS Music på Facebook

Om Datarock

Denne noe innviklede historien begynner midt i hjertet av Bergen, hjembyen til ​DATAROCK​. Bare be bandets grunnlegger Fredrik Saroea om å oppsummere bandets historie og du vil sannsynligvis bli svimmel. På albumet ​Red​ som de ga ut i 2009 for eksempel listet de opp nesten femti bandmedlemmer, og musikalen deres ​The Musical​ fra 2015 hadde hele 87 musikere. Musikerne har kommet og gått, ofte kommet tilbake igjen, og kanskje forsvunnet, men alltid under hyggelige omstendigheter, og deres «døra er alltid åpen»-politikk har gjort at scenen til stadighet har blitt invadert av fans. Faktisk, spøker Saroea, har hovedpersonen i bandet alltid vært den røde joggedressen – som musikerne har brukt under DATAROCK​ sine liveopptredener og som har gjort dem berømte. Men nå, for å gjøre det hele enda litt mer innviklet, har disse blitt byttet ut med svarte.

DATAROCKs​ siste album har fått navnet ​FACE THE BRUTAILTY, men prøv å ikke legge for mye i det. ​«Vi hørte på et radioshow fra Canada med det navnet i 2004 og syntes det hørtes hysterisk pretensiøst ut. Men med det sagt,» ​ sier Saroea og legger til ​«mange av de som har vært involvert i denne platen har vært igjennom noen tøffe tak i løpet av de siste par årene» og det har uten tvil bidratt til albumets til tider mørkere toner (selv om man kan argumentere for at alt høres mørkt ut sammenlignet med eldre låter som ​Hair ​ med sin ​G-G-G-Georgie’s got pubic hair/ He’s got a big bush! ​ -refreng). For første gang siden albumet ​Red, ​ er med-grunnlegger og bassist Ketil Mosnes med, mens Ungdomskulens Øyvind Solheim – som har spilt trommer for ​DATAROCK​ så ofte at han praktisk talt er et offisielt medlem nå for tiden – også endte opp på tape. ​Outta Here, ​ for eksempel, ble spilt inn live som en trio. Uansett, Saroea innrømmer at mye av albumet ble spilt inn av ham alene, «ikke forbi jeg er en sinnsyk diktator, men fordi alle unntatt meg er opptatt med fulltidsjobber og andre forpliktelser som gjør at de ikke kan bruke timevis på innspilling og fordi at vi er enige om at det er en bestemt sound vi alle liker som noen ganger kommer lettere om jeg bare gjør det selv. Alle har vetorett på alt uansett; det er en tidkrevende og dyr prosess, men verdt det, og det gjør det mulig for oss å være et band og faktisk får ting gjort.»

DATAROCK​ har også vært husband for et av Norges største TV-program, deltatt i Melodi Grand Prix, spilt inn en sang for Yo Gabba Gabba,​ åpnet Festspillene i Bergen ved å spille litt av ​Datarock: The Musical​ med en strykekvartett bestående av 420 barn på scenen, Saroea har åpnet en av landets mest anerkjente restauranter, Lysverket, og musikken dere har blitt brukt i utallige dataspill, reklamer og filmer. ​​​​Subversiv og rampete, modig, uanstrengt underholdende og like poserende som de er dyptfølte har ​DATAROCK​ vært sårt savnet fra livene våre de siste årene.

Innlegg

Datarock har kanskje blitt voksne, men de har ikke blitt myke
Intervju

Datarock har kanskje blitt voksne, men de har ikke blitt myke

Datarock er et av Norges mest internasjonalt anerkjente band i sin sjanger, og nylig slapp de albumet «Face the Brutality». Albumet har fått strålende anmeldelser i [...]

Datarock – Fa Fa Fa
Musikkvideo

Datarock – Fa Fa Fa

Datarock

Datarock – California
Musikkvideo

Datarock – California

Datarock

20+5 Spillelister

Datarock 20+5
20+5 Spillelister

Datarock 20+5

20+5 er en serie fra NPS Music hvor norske artister har plukket ut sin topp 20 liste med norske låter, og lagt på 5 av sine [...]