Foto: Stian Andersen

True August albumdebuterer med delikat og moderne retropop

Del Tweet

True August slapp nylig sitt debutalbum, «Breathing Room» på Eleventeen Records, og som er denne «Ukens album» på NPS Music.

True Augusts artisteri er en fantasifull blanding av forskjellige teknikker, prosesser og arrangementer. Med stor interesse for popsjangeren og kunnskap om dens historie har True August laget et album hvor retro synthpop møter elementer av moderne essens og eksperimentell aura.

True August, som er sønnen til Paul Waaktaar-Savoy (a-ha) og Lauren Waaktaar-Savoy oppdaget sin kjærlighet til musikk i veldig ung alder. Da han gikk på college ga han ut sin debut-EP, «True August» som han høstet mange lovord for.

I året før han ble uteksaminert på college under covid, brukte True August nedetiden til å ta et dypdykk i produksjon, låtskriving og popmusikk og resultatet ble albumet, «Breathing Room». De ti låtene på albumet kombinerer omhyggelig utformede arrangementer, analogt utstyr og tradisjonell låtskriving med mer moderne, eksperimentelle elementer som vokalmanipulasjon og sampling.

NPS-redaksjonen: Albumet inneholder 10 delikate låter med et spennende og variert lydbilde hvor True August virkelig får utfolde seg og vise frem sitt voksne og kunstneriske musikalske uttrykk og talent. Han leker seg elegant mellom analoge synther og moderne og eklektiske elementer med en svært kledelig og smart musikalsk touch og flyt. Vi vil trekke frem tre låter fra albumet. Den første er «Royalty at Home» som er deilig retropop og nærmest definisjonen av 80-tallets og synthpopens glansdager i et lekent og moderne lydbilde. Den neste er «Day in LA» som er en herlig låt i et pirrende og elegant lydbilde. Til sist vil vi nevne «Rest Stop on The Highway» – en perle av en låt. Den er classy, catchy, tidløs og kledelig retromoderne. True August har vokst opp med to svært dyktige musikalske foreldre og man kan høre hva som har inspirert han i det musikalske uttrykket han serverer på dette albumet. Eplet faller ikke langt fra stammen sies det, og han viser at han har stor kjærlighet for musikk og at den sannsynligvis kom allerede da han lå i sin mors mage. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Med på albumet:

Komponist, tekstforfatter, produsent og arrangør: True August Waaktaar-Savoy, Musikere: True August Waaktaar-Savoy, Paul Waaktaar-Savoy, Mix: Matias Tellez, og Mastering: Joe Lambert.

Vi tok en prat med Augie (som han kaller seg) om blant annet det nye albumet, sommeren, om å vokse om i en familie med så kjente foreldre og om planene videre fremover.

Gratulerer med albumet, «Breathing Room». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?

Takk skal du ha! Albumet har vært i mer enn to år, så det føles deilig å endelig gi ut musikken. Jeg begynte å sette sammen alle sangene i studentrommet mitt med et provisorisk innspillingsoppsett, og det var der hoveddelen av skrivingen skjedde. Deretter gikk hver sang gjennom omtrent fire forskjellige versjoner før de landet på den siste. Jeg har vært så heldig å ha noen virkelig dyktige mennesker til hjelp underveis. Faren min var en konstant tilstedeværelse gjennom hele innspillingen, Matias Tellez gjorde noen fantastiske mikser, og Joe Lambert ga det virkelig trøkk med masteringen.

Hva handler dette albumet om, og hva ønsker du å formidle gjennom det?

Da jeg først begynte å skrive tittelsporet tenkte jeg på rommet mellom mennesker og forestilte det som et fysisk rom — et pusterom — og hele teksten endte opp med å dreie seg rundt det bildet. Det temaet, med vilje eller ikke, endte opp med å bli en rød tråd gjennom hele albumet. Mange av sangene omhandler den typen utfordringer i menneskelige relasjoner, og hvordan du kan komme så nærme at du virkelig kjenner noen. Men det er en blanding av ting. En sang på albumet som heter «Buried on Mars» er ganske tung tekstmessig og en refleksjon over å vokse fra hverandre, mens en annen sang kalt «Russian Doll of Hearts» har en mye enklere og banal tekst om kjærlighet.

True August Waaktaar-Savoys debutalbum er årets a-ha-opplevelse – terningkast 5/6

Tor Martin Bøe, VG

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av denne platen?

Jeg ville at den skulle være mindre kompakt enn EPen jeg ga ut i 2019, som hadde et mye større lydbilde. Dette albumet er mye mer direkte og med mer hooks, men det er fortsatt mange rare lyder på den. Jeg kjørte synther gjennom gitarpedaler og jeg kjørte gitarer gjennom synthpedaler. Jeg gjenskapte kick-trommen fra Yazoos hitlåt «Don’t Go» på en Prophet One. Og en theremin-lyd som kunne vært i et 60-talls sci-fi-show.

Du har nok et spesielt forhold til alle låtene på albumet, men hvilke låter banker det ekstra mye for?

Mine favoritter er «Buried on Mars» og «Rest Stop on the Highway». De har noen av de beste tekstene på albumet og jeg synes at produksjonen høres ganske tøff ut. Det er de to siste sangene jeg skrev for «Breathing Room».

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg har vokst opp med musikk rundt meg, og det er noe familien min alltid har gjort. Begge foreldrene mine jobber hjemmefra, så det var konstant lyd i leiligheten – som å høre faren min trampe takten på gulvet i timevis da jeg prøvde å sove i rommet under. Men det kom også mye flott musikk gjennom studioveggene som jeg hørte i løpet av dagen. Jeg kan ikke komme på et klart utgangspunkt for når jeg ble interessert i musikk. Jeg husker imidlertid at de første albumene jeg var besatt av var «Off the Wall» av Michael Jackson og «Doolittle» av Pixies.

Hva er det unike i ditt musikalske univers?

Jeg tror en ting som er unik er at jeg lager de fleste musikkvideoene mine selv. Det er ikke noe jeg trodde jeg skulle ende opp med å gjøre for dette albumet, men jeg bare elsker å lage dem. Den første videoen, «Appearing Nightly» fanger en natt ute i New York ved bruk av B&W stop motion, for «Royalty at Home» kledde vi oss ut i green screen-dresser og dukket ned i det lokale bassenget. I den tredje videoen, «Rest Stop on the Highway» brukte jeg familiefotoalbumet mitt hvor jeg byttet ut alle ansiktene slik at de så ut som meg, og deretter animerte jeg disse bildene så de passet til å synge sammen med sangen. For eksempel, i en seksjon har jeg søskenbarna mine som synger back-up vokal for bestemoren min. Jeg visste egentlig ikke hvordan musikken så ut før jeg begynte å lage disse videoene, men nå er jeg takknemlig for at jeg har kontroll over det aspektet av det. Det handler ikke lenger bare om musikken.

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg er ikke helt OCD, men jeg går definitivt gjennom faser av å være besatt av ting. Kjæresten min elsker å lage mat, så vi har gjort mye av det i det siste.

I din 20+5 spilleliste har du med låter fra både a-ha og Savoy; fortell oss litt om hvordan det var å vokse opp i en så kjent musikalsk familie, og hvor stor innvirkning familien din har gjort på True August?

Jeg vokste opp i USA hvor familien min ikke har samme type anerkjennelse, så jeg følte det kanskje ikke så mye som om jeg skulle vokst opp i Norge. Jeg var heldig nok til å dra på tur med a-ha da jeg var yngre, noe som var en flott opplevelse og som har hatt stor innvirkning. Familiens kjærlighet til musikk var smittsom, og jeg er glad de ga den videre til meg.

Hva er det mest spesielle eller morsomste øyeblikket du har hatt i din musikalske karriere så langt?

Jeg ble nylig spurt om å lage musikkvideoen til John Oates, og som jeg er omtrent halvveis ferdig med på dette tidspunktet. Det kommer til å bli som en leireanimasjon som er blandet med AI. Jeg prøver å få dem til å la meg gjøre en «deep fake» av John Oates, men vi får se om de går for det. Det er et av de mer spesielle øyeblikkene jeg kommer på nå.

Er det noe du setter ekstra stor pris på i ditt eget musikalske univers?

Når det gjelder utstyr så har jeg en grå analog synthesizer som jeg fikk mitt første år på college. Jeg har brukt den på mange av sporene på «Breathing Room». Den er enkel å bruke og den høres alltid kul ut.

Hva inspireres du av musikalsk og hvilke norske artister har du hørt mye på eller henter du inspirasjon fra?

Jeg har vokst opp med å lytte til mye av Sondre Lerches musikk fordi han har vært en familievenn siden jeg var liten. Jeg er også en fan av Matias Tellez sitt arbeid (både Young Dreams og tingene han har produsert/mikset). Da jeg hadde en radiostasjon på college spilte vi også mye Biosphere. Ikke bare er han utrolig talentfull men låtene hans var bra å ha da vi ikke hadde planlagt radiosettet vårt godt nok og vi trengte en lang låt som kunne gi oss litt tid til å grave gjennom CDene.

Har du en favoritt-matrett i så fall hva?

Kjæresten min og jeg har en matlagningsside på Instagram (@trueugustjuliescooking) hvor jeg i grunnen tar æren for alt hun lager av mat. Min favorittrett er nok hjemmelaget split pesto-pasta. Det hadde vært mitt aller siste måltid hvis jeg kunne velge.

Hva er den beste filmatiske opplevelsen du har opplevd den siste tiden?

Jeg vet at mange hater denne filmen, men jeg har sett «Dune» fire ganger. Mange av vennene mine synes det var som å se maling tørke, men jeg elsker det. Jeg er stor fan av filmer med en komplisert bakgrunnshistorie som en annen av mine favoritter, «Prometheus».

Hva slags musikk har du vokst opp med og har noe av den musikken vært med deg hele livet?

Jeg har vokst opp med å høre på mange New York-band som The Strokes og Beach Fossils, og som fortsatt har innflytelse på måten jeg lager musikk på i dag. Dessuten, da jeg var yngre og sov lenge så vekket foreldrene mine meg ved å sette på Wings på repeat, så det er et sted mellom påvirkning og psykologisk tortur.

Beskriv ambisjonene med True August? Hva drømmer du om å oppnå og oppleve?

Jeg vil lage musikk som folk liker og som betyr noe for dem. Hvis jeg klarer det blir jeg glad.

Hva er det beste du vet å gjøre på sommeren?

Av en eller annen grunn fikk dette spørsmålet meg til å tenke på det vanvittige intervjuet med Keanu Reeve der han beskriver sin perfekte dag, men mine dager er ikke så travle som dette. Tja, kanskje lage en god frokost, gå en tur eller noe. Jeg har nettopp flyttet til LA og jeg finner fortsatt ut nye ting hver dag, så jeg vil sannsynligvis ha en bedre følelse av den perfekte dagen min om et par måneder.

Hvilke planer har du for sommeren, og hvilke andre musikalske planer har du i 2023?

Mer musikk. Jeg skriver alltid nye ting, og det er tonnevis av ting i pipelinen som jeg er ivrig etter å legge ut.

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]