Med sitt internasjonale gjennombrudd i rollen som Jarl Borg i TV-serien «Vikings» har Thorbjørn Harr for alvor markert seg, nå er han klar for å åpne nye ører for sitt jazz-prosjekt.
Skuespilleren ble oppdaget allerede i skolegården av NRK og gjorde sine første roller i serier som «U» og «Blikkbåx», og i den legendariske ungdomsfilmen «Frida – med hjertet i hånden» helt på tampen av 80-tallet. Siden den gang har du sett han i sentrale roller i filmer og serier som «Birkebeinerne», «22. juli», «Hvaler», «Kielergata» og selvfølgelig som Jarl Borg i den internasjonale hit-serien «Vikings». Stemmen hans har du også hørt i lydbøker som «Tørst» og «Hodejegerne» (begge skrevet av Jo Nesbø), og i rollen som Kristoffer i Disney storfilmene «Frost» 1 og 2. Hans karakteristiske stemme er naturligvis også helt sentral i musikk-prosjektet «Harr & Hartberg» som nå gjør seg klare til å slippe sin tredje langspiller i rekken. 15. mai i år kom første smakebit fra det kommende albumet i form av «Mirror Song», hvor Thorbjørn Harr og hans makker Aslak Hartberg (kjent fra Klovner i kamp) har med ingen ringere enn country-sensasjonen Malin Pettersen som gjesteartist. Harr & Hartberg har tidligere utgitt 2 album med norske tekster, henholdsvis «Døden er dårlig gjort» (2014) og «Samtaler på kanten» (2018) på Feber Records, men signaliserer nå at den kommende langspilleren vil bestå av engelskspråklige tekster. Vi utfordret Thorbjørn til å sette sammen sin norske topp 20 spilleliste for å få et innblikk i hans personlige smak, og i det påfølgende intervjuet avslører han bruk av musikk aktivt i jobben som skuespiller. På spillelisten hører du blant annet artister og band som Motorpsycho, Ane Brun, Bendik Hofseth og Røyksopp. At jazz har en spesiell plass i Thorbjørn Harr sitt musikalske hjerte vil du raskt høre.
«Serpentine» av Motorpsycho (2002) hører du på Thorbjørn Harr sin topp 20 spilleliste
Hei Thorbjørn, og takk for spilleliste. Vi tar vel ikke spesielt hardt i hvis vi betegner listen i sin helhet som melankolsk og ettertenksom, vil du si at dette også gjenspeiler deg som person?
Jeg vet ikke om det er den måten folk som kjenner meg vil beskrive meg – som person. Musikk er følelser, og akkurat nå er det vel et sted i det området jeg søker. Om en måneds tid ville sikkert listen sett annerledes ut.
Hvordan vil du beskrive ditt forhold til musikk generelt, og norsk musikk spesielt?
Jeg har jobbet med musikk hele livet, men har egentlig aldri hengt meg så veldig opp i å definere norsk musikk. Det er jo musikkens styrke, og det spiller null rolle hvor den kommer fra. Tekster på norsk er jo selvfølgelig en egen greie, og innenfor mer tradisjonell musikk er det interessant at det finnes toner og melodilinjer som ofte kan karakteriseres som mer norske enn andre. Av og til kan det treffe dypere på en måte jeg ikke kan forklare. Men hvis man virkelig vil nerde innenfor musikkens verden kan man jo høre på piano-soloen på låten «Jacob Slate Blue» som ligger på denne listen. Det er noe i den improvisasjonen som føles særegent norsk men så viser det seg selvfølgelig at pianisten er britisk, og aldri satt sin fot i landet før han ble med i det bandet.
Jazz har en stor plass i ditt hjerte. Hva vil du si har vært helt sentralt for deg personlig til å trekkes mot og elske akkurat denne sjangeren? (En spesiell opplevelse og hendelse, eller et resultat av en lang rekke tilfeldigheter)
Jeg har faktisk lurt litt på det selv, hva som gjorde at jeg ble hektet på den type musikk så tidlig. Ingenting i min oppvekst eller familiebakgrunn skulle tilsi noen sånt – der gikk det i Stones og Kenny Rogers. Jeg husker jeg fikk en musikalsk åpenbaring tidlig på ungdomsskolen da storebroren til en kompis av meg spilte plata «Bring on the Night» . En liveinnspilling fra en turné der Sting hadde tatt med seg noen av de beste jazzmusikerne på den tiden. Et godt stykke unna det musikalske landskapet han senere har rotet seg bort i. Etter det forsvant jeg meg mer og mer inn i den sjangeren. Spilte selv gjorde jeg også. Lyttet på de beste og øvde som faen.
Thorbjørn Harr gir gode tips til Lars Vaular i «Ekte mann (episode 4)»
Hvilken konsertopplevelse har gjort størst inntrykk på deg og hvorfor?
Da jeg var femten spilte sør-afrikanske Jonny Clegg and Savuka på Rockefeller. Jeg var tre år unna å komme inn der, men jeg fikk faren min til å skrive en lapp der det stod at jeg hadde lovet å ikke drikke hvis jeg fikk komme inn på konserten. Aner ikke hvordan jeg klarte å overbevise dørvakten om at det burde holde, men jeg kom inn. En magisk opplevelse som åpnet en ny verden for meg. Langt fra norsk musikk forøvrig.
Hvilke norske låter kan du sette på når du enten vil frembringe, eller er i, følgende sinnstemninger: festhumør, sinne og aggresjon, lykkerus?
Jeg bruker ofte musikk på den måten i jobben som skuespiller. Hver nye karakter jeg jobber med har sin spilleliste. Av og til også rett før innspilling for å kickstarte en spesiell stemning. Et par av låtene til Karin Park var med meg på den siste filmen jeg gjorde for eksempel, Todd Terje og Torgny en annen.
https://open.spotify.com/episode/2pt8PCxXE6JBBvyaK04Neb?si=ZNhrxX7cTw-fQ6ZNPzjb4A
Du er aktuell med «Mirror Song» sammen med Aslak Hartberg, og denne gangen har dere fått med dere ingen ringere enn country-sensasjonen Malin Pettersen. Fortell oss litt om sangens bakgrunn og hvordan dere fikk Malin med på laget?
Aslak hadde skrevet en skikkelig fin låt som Lars Saabye Christensen hadde skrevet tekst til. og den teksten ba liksom om å synges av to. Både Aslak og jeg digger det Malin holder på med nå, og det var perfekt å få med henne på denne låten. Hun løfter den, stemmen hennes gjør min så mye bedre. Jeg gleder meg til vi kan begynne å spille den live.
Vi forstår det også slik at det også er et nytt album på gang. Er «Mirror Song» et signal på at dere denne gangen går for engelske tekster? I så fall, hva er bakgrunnen for dette skiftet?
Vi ble kontaktet av et plateselskap som spurte om vi ikke kunne lage en plate for et internasjonalt publikum. Vi har hele tiden samarbeidet med Lars Saabye Christensen som tekstforfatter, og da vi spurte han om han ville skrive tekster på engelsk tok det ikke lang tid før han var på banen. Hele det nye albumet er med engelske tekster – bra tekster er det også.
Er det flere spennende navn som bidrar på albumet, hva er albumets tittel og når er planlagt utgivelse?
Spillelisten som jeg har satt sammen er en hyllest til flere av dem som jeg har jobbet med og som har inspirert den kommende platen. Albumet heter «SCAR» og kommer ut til høsten. Som alltid har vi med de beste musikerne vi kan drømme om, men det nye nå er at vi har jobbet tett med Jarle Bernhoft som produsent. Sammen med den geni-erklærte teknikeren Bjarne Stensli har han preget innspillingen og hele sounden på en utrolig bra måte.
Thorbjørn Harr og band (Foto: Pål Laukli)
Hvordan vil du beskrive ditt ambisjonsnivå med musikken? Ser du på musikken som en hyggelig bigeskjeft ved siden av å være skuespiller, eller ser du det hele som mer flytende, der du beveger deg mellom tekst, regi, skuespiller og musiker?
For meg er alt bare forskjellige måter å uttrykke meg på kunstnerisk, men det er klart, det er å være skuespiller jeg lever av. Uten Aslak og resten av bandet ville aldri dette prosjektet blitt noe av. Så inspirert privilegert bigeskjeft må man vel nesten kalle det.
Hvis du kunne samarbeide med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Sjekk navnene på de som er med på platen som kommer til høsten. Har krysset av en del bare der.
Til slutt, sikkert et tabloid og litt grunt spørsmål men… hva vil du beskrive som din drømmerolle som skuespiller, hva skal til før du kan lene deg tilbake og tenke “f**k, I did it”?
Det kommer aldri til å skje. Hver gang jeg får den drømmerollen jeg tror skal gjøre meg fornøyd, heves bare målet et hakk videre. En forbannelse selvfølgelig, men det er grunnen til at man blir bedre. Folk som har den herlige evnen til å kunne lene seg tilbake og tenke f**k, I did it, – de kommer aldri langt.