Ane Brun
Artist

Ane Brun

NPS anbefaler

Konsertbilletter

Ticketmaster

Vår musikkvideokanal på YouTube

YouTube

Følg NPS Music på Facebook

Om Ane Brun

Ane Brun, egentlig Ane Kvien Brunvoll (født 10. mars 1976 i Molde) er en norsk sanger og låtskriver, oppvokst på Harøya i Møre og Romsdal. Hun holder i dag til i Stockholm.

Selv om Ane Brun de siste årene har sluppet både enkeltlåter og album, vil de som har fulgt henne tett ha lagt merke til noe uvanlig med den ellers så produktive og innovative artisten. Hun har ikke sluppet en samling nye låter siden 2015’s kritikerroste «When I’m Free», som toppet listene både her til lands, og i Sverige, Bruns adopterte hjemland de siste 20 årene.

Heldigvis er dette i ferd med å endre seg, noe hun har hintet om siden mars, da hun begynte å slippe en låt i måneden. I tillegg er de kommende utgivelsene av en så storslått karakter at det burde mer enn å veie opp for fraværet.

30. oktober 2020 slapp Ane Brun sitt åttende studioalbum, AFTER THE GREAT STORM, tett etterfulgt av det som blir hennes niende: HOW BEAUTY HOLDS THE HAND OF SORROW, 27. november. Det har altså vært verdt ventetiden, men det er også en trist og viktig grunn til den lange pausen som til sist resulterte i disse to utgivelsene.

«Å lage et album, har alltid innebåret å grave dypt i meg selv», forklarer Ane. «Jeg prosesserer alt som skjer i livet mitt, i forhold, forandringer og utfordringer, gjennom det å skrive musikk. Men da faren min gikk bort i 2016, verken orket eller klarte jeg det. Det var en merkelig opplevelse. Jeg er en person som vanligvis klarer å legge ting bak meg, jeg jobber meg gjennom det, og beveger meg videre. Men i sorgen over å miste en av foreldrene mine, fungerte ikke dette. Jeg klarte ikke å finne de rette verktøyene i verktøykassa, og jeg fant ingen løsning. Faren min var borte. Det tok meg lang tid å forstå at tid i seg selv, var nøkkelen»

Selv om hun først prøvde å skrive låter til et nytt album et år tidligere, var det ikke før sommeren 2019 at Brun var i stand til å komme seg inn i låtskrivingen. Men tilbaketrukket på en hytte, langt inne i den norske fjellheimen, løsnet det. I en tre uker lang eksplosjon av kreativitet ble nesten alle låtene på albumene til.

«Jeg hadde en liste med temaer, ideer og skisser skrevet ned», forteller hun. «Og jeg jobbet meg gjennom dem, en etter en. På den siste dagen, ferdigstilte jeg «Last Breath», og da jeg lukket døren den kvelden, visste jeg at jeg var ferdig. Jeg hadde ingenting mer jeg ønsket å si. Det var nærmest en fysisk følelse. Jeg følte meg tom og fullført på samme tid».

Hun klarte å bevare energien, og tidlig i 2020 hadde Brun nesten ferdigstilt innspillingenene, hovedsakelig i Atlantis Studio, og Studio Bruket i Stockholm.

Sammen med Martin Hederos (som også har co-skrevet flere av låtene) og Anton Sundell (som også co-produserte coveralbumet Leave Me Breathless i 2017) har Ane Brun produsert begge albumene. Trioen har fått god hjelp fra Tonbrukets Johan Lindström og Dan Berglund, i tillegg til fem briljante drommeslagere og bassist Felisia Westberg.

Brun trekker også frem Per Eklund, som både bidrar som trommeslager og som co-produsent på singelen «We Need A Mother», som for tiden er listet på norsk radio, i tillegg til Samuel Starck, som har laget mange av signatur-synthlydene på platen og som har co-produsert «Take Hold Of Me».

Resultatet gjenspeiler den bemerkelsesverdige bredden i Bruns låtmateriale, som spenner fra rolige pianoballader og luftig poplåter, til noen av hennes modigste og ekstravagante sanger så langt i karrieren.

«På det forrige albumet mitt, «When I’m Free», trakk tiden ut i post-produksjonen, siden vi la på lag på lag med instrumenter, og det var virkelig verdt det! Men jeg ville prøve noe nytt denne gangen. Mer som på «All Starts With One» fra 2011, med å prøve å fange magien der og da, live i studioet. Vi ville at ekte instrumenter skulle spille rollen til maskinene, og å skape beats som føles programmerte men som er spilt av musikere.

Med atten spor, som på mange måter tematisk er knyttet sammen, var Bruns intensjon først å slippe dem som et dobbeltalbum. Men da verden stengte ned grunnet Covid 19, fikk hun tid til å fintenke konseptet. Så, mens hun og teamet la siste hånd på verket, spilte hun inn en siste sang, og delte platen inn i to samlinger, med to ulike stemninger.

Begge albumene låter umiskjennelig som Ane Brun, men den mer uptempo og elektroniske AFTER THE GREAT STORM – vil bli omfavnet av dem som elsker hennes evne til stadig å utvikle sitt lydbilde og gjenoppfinne seg selv som musiker.

Selv om HOW BEAUTY HOLDS THE HAND OF SORROW, både er nytenkende og annerledes, vil albumet garantert bli trykket til brystet hos alle dem som husker Brun best som den følsomme singer-songwriteren hun først ble kjent som på begynnelsen av 2000-tallet.

«Jeg setter fremdeles pris på et nydelig strykerarrangement, og en akustisk gitar eller et støvete piano», fortsetter hun. «Men jeg ville kombinere dette med nye lyder og måter å skrive på. På en måte reflekterer disse låtene musikksmaken min bedre enn noensinne, siden jeg lytter til veldig variert musikk, fra akustisk til ekperimentelt, elektronika, jazz, pop, klassisk og alt midt imellom»

Låter som «Don’t Run And Hide», det første sporet hun skrev til platen, og som har fungert som et fyrtårn for hele prosjektet, og «Honey» en slentrende og groovy låt, inspirert av sin egen 18-årige stemme, funnet på en gammel opptakskassett til en brevvenn, reflekterer begge hennes kjærlighet for trip-hop, og anerkjenner på samme tid samtidige artister som SiR, Kendrick Lamar, Anderson Paak and Solange.

‘Take Hold Of Me’med et vennlig nikk til The Knife’s ‘Silent Shout’, kommer fra kjærligheten for dansemusikk, enten musikk hun danset til tidlig på 90-tallet, eller på egne nylige samarbeid.

På den nyeste singelen ‘Crumbs’, får hun hjelp av Jennie Abrahamson og Linnea Olsson til å forløse låten om det avhengighetsskapende og samtidig lite tilfredsstillende forholdet som skisseres i teksten.

‘Feeling Like I Wanna Cry’ utforsker et annet dysfunksjonelt forhold, denne gang mellom menneskene og planeten.

‘Fingerprints’, på den annen side, handler om hvordan dem man har elsket forblir hos en, selv når de blir borte. Her får Bruns rene stemme virkelig skinne, midt i et strykearrangement, som virkelig kan ta tar pusten fra lytteren, med sine subtile toneskifter.

Som så typisk for Ane Brun, er AFTER THE GREAT STORM både intimt og universelt på samme tid, ikke minst på det fløyelsmyke tittelsporet som føles ekstra aktuelt, og beskrives som følelsen du kan få etter en ubehagelig opplevelse:

«Når alt er over kan man få en følelse av letthet og eufori. Som det man hører folk beskrive som en nær døden-opplevelse eller en åpenbaring. Følelsen av å være en del av et større univers». En følelse vi alle higer etter. ‘We Need A Mother’ som avslutter dette første albumet på en sørgende med optimistisk måte, understreker hvorfor. Her etterlyser Brun en etterlengtet forening av stemmer fra hele verden, og erklærer i klartekst: “I am offended by a lack of human decency.”

Sangen kunne handlet om en rekke aspekter ved vår verden, men inspirasjonen kom fra en firmakonferanse Brun var tilstede på, der viktigheten av å handle for klimaet var tema for åpningstalen, men som ble avsluttet med et enormt fyrverkerishow til millioner av kroner, som eksploderte utover vannet.

”Det minnet meg på hvor dobbeltmoralske vi er, både som individer, firmaer og samfunn, meg selv inkludert. Og om hvor vanskelig det er å være tro mot våre verdier, prioritere riktig og leve et sunt og bærekraftig liv. Vi er voksne mennesker som oppfører oss som ungdommer, og det er tydelig at vi trenger modne ledere som holder oss på rett spor. Jeg husker at jeg følte meg frustrert, provosert og opprørt, og da jeg våknet neste dag skrev jeg denne sangen. Etterpå følte jeg meg lettet og rolig”, forteller hun.

Dette er følelsene som kommer frem på det både tidsriktige og tidløse albumet AFTER THE GREAT STORM, som på tross av en utilsiktet pause, kommer på nøyaktig riktig tidspunkt.

«Begge disse albumene tar for seg de store spørsmålene i livet», forteller Brun. «Men i 2020 har disse spørsmålene blitt enda større. Selv om jeg skrev de fleste låtene før pandemien startet, føler jeg at alle har en tematikk som passer inn i tiden vi lever i. Frustrasjonen over verdenssituasjonen, hvordan sørge over noen som har gått bort, eksistensialisme, kjærlighet, forhold, ensomhet, indre kamp, søvnløse netter… De handler rett og slett om å være et menneske»

Det å være et menneske, betyr å ha behov for trøst og tilhørighet. Og Brun opplyser her en sti mot disse målene. AFTER THE GREAT STORM fungerer som et kart der veien er markert.

Uansett hvor mye som har forandret seg, uansett hva du visste om henne fra før, ta deg tid til å lytte.

Innlegg

Gripende vakkert av Ane Brun
Intervju

Gripende vakkert av Ane Brun

Ane Brun slapp det etterlengtede og kritikerroste albumet, «After The Great Storm» den 30. oktober som er denne «Ukens album» på NPS Music. Ane Brun, en [...]

20+5 Spillelister

Ane Brun 20+5
20+5 Spillelister

Ane Brun 20+5

20+5 er en serie fra NPS Music hvor norske artister har plukket ut sin topp 20 liste med norske låter, og lagt til 5 av sine [...]