Foto: Balder Maximus

Rotløse og spontane .Blomster er befriende uredd

Del Tweet

Den nye generasjonen av norske artister er grenseoverskridende på alle måter. Oppdag musikalsk velduftende .Blomster.

Det er liten tvil om at nye produksjonsmetoder og teknologi har gitt artister større frihet og kunstneriske muligheter enn noen gang opp gjennom historien. Nordmenns tilgang til ny teknologi og digitale verktøy er tett knyttet opp til vår høye levestandard, og har utvilsomt bidratt til at flodbølgen av nye, spennende artister når stadig nye høyder. Et annet aspekt av dette er hvordan ny teknologi først dekonstruerer inntrykk, og således former musikalske uttrykk hos nye generasjoner. Mens tidligere generasjoner har brukt teknologi til å eksempelvis skape loop-baserte musikalske uttrykk og kulturer, eller manipulere respons basert på hjerterytme, ser man tegn til at teknologiens stadig kraftigere og presise natur skaper en frihet som er total. Frihet fra hva? Først og fremst, og aller viktigst; frihet fra musikalske barrierer og det menneskelige behovet for å kategorisere.

Den nye generasjonen av norske musikere som for alvor gjør seg bemerket nasjonalt og internasjonalt, kan først og fremst kjennetegnes ved at de er produsenter, multi-instrumentalister og sjangeroverskridende. De er hands-on, dyktige og innovative på bruk av programvare, og har et helt annet forhold til bruk av lydkilder og inspirasjonskilder enn tidligere. Sammenligner man med musikere to til tre tiår tilbake i tid, befinner man seg ikke bare på en annen planet, men i et helt annet univers. Det har ikke manglet på gamle gitarhelter som klager sin nød i diverse media og forbanner teknologiens stadig tiltagende inntog i populærmusikken. Dette er åpenbart nytteløst, og må tilskrives den menneskelige angsten for endringer. Den nye generasjonen tenker på gitarer som én lyd, så hvorfor legge så stor vekt på denne ene lyden, når det finnes titusenvis av lyder å leke med, og ikke minst skape helt ny musikk med?

Den totale friheten artistene og produsentene nyter i dag betyr også at media sliter ufattelig med å beskrive, kategorisere og sette i bås. Den mest spennende trenden i Norge så langt er hvordan urban/rap og elementer fra elektronika er i ferd med å skape nye stilmessige avarter innenfor det man i all hovedsak kan betegne som pop, men med mer hovedvekt på bruk av norsk språk enn tidligere. Frykten for at morsmålet vårt skal høres kleint og teatralsk ut sammenlignet med engelsk er en saga blott, og en styrke mer enn noe annet. Den nye generasjonen omfavner det norske språket og bidrar til å videreutvikle dette, og mange mener derfor at visesjangeren på sett og vis er tilbake som en av landets mest vitale sjanger, om enn i en litt nyere og mer moderne drakt enn tidligere.

Artister som Jonathan Floyd, Leander, Isah, Viljar Broks, Eirik Aas og Dutty Dior har alle skapt overskrifter og en utvidet aksept for utviklingen, selv om det selvfølgelig finnes åpenbare musikalske forskjeller på disse (som igjen understreker åpenheten som kjennetegner denne generasjonen). I den siste perioden har det også dukket opp en ny kandidat på radaren. Marcel Dinardi (opprinnelig fra Sandefjord) har for alvor fått sving på sitt alter ego .Blomster etter å ha signert på Angelo Reira´s spennende label Profit Fabrique. Med sin siste single «San Andreas» (ft. Ovenberg) hevet han øyebryn i NPS-redaksjonen på ny, etter at vi først fikk alvorlig fot for han med fjorårets «Tiffany». Er det noe vi virkelig elsker, så er det å oppdage nye, spennende artister og presentere de overfor våre følgere, lesere og lyttere. Marcel tok seg tid til å sette sammen sin personlige 20+5 spilleliste og svare på våre spørsmål om inspirasjonskilder, produksjonsmetoder og fremtiden. Intervjuet kan du lese under musikkvideoen.

.Blomster – Tiffany (2019)

Hei og gratulerer med ny og fet single ute (San Andreas). Låten er temmelig oppløftende rytmisk, mens teksten føles ganske melankolsk og angrende. Hva er historien bak teksten, og hvor involvert er du selv i produksjonsfasen?

Takk! Historien bak teksten er egentlig et lite dypdykk i meg selv for finne svar på ting. Det er bare en stor refleksjon. Når det kommer til produksjonsfasen så er jeg så involvert som det er mulig. Jeg produserer alt jeg lager selv, og så har jeg Kristian Dørum bak miks og mastering, men jeg er ganske involvert der også.

Et dykk ned i din egen person? Hva slags svar fant du?

Ja i meg selv, og jeg fikk vel litt bedre kjennskap til hvem jeg egentlig er.

Hvordan tror du at dine venner og familie ville ha beskrevet deg?

Ekstremt ustrukturert og glemsk, litt for spontan til tider og fremovertenkende kanskje?

Dette er din femte single på Angelo Reira´s relativt ferske label Profit Fabrique. Fortell oss litt om hvordan du kom i kontakt med Angelo og hvordan du ble signet på labelet?

Jeg slida inn i dmen hans og spurte om han ville hoppe på et vers på en låt, og så ble han interessert i å høre flere demoer. Jeg visste ikke da at han hadde et label så dette ble jo en overraskelse i seg selv, så vi bare fortsatte å holde kontakten og så ble jeg signert til hans label. Angelo er så altfor herlig, love you man.

Norsk rap/urban har eksplodert med talenter de siste årene, hvordan passer du selv inn i denne faunaen stilmessig, og hvordan tenker du selv at du skiller deg ut i mengden?

Jeg prøver å bidra med noe nytt men samtidig være aktuell, og så prøver jeg å skrive tekster og lage produksjoner på min måte for å gjøre det unikt. Har aldri sett en tutorial på noe akkurat så blir jo bare meg, haha.

Hvordan ble du først introdusert for produksjon, og hvordan har du gått frem for å lære mer?

Jeg gikk i 8. klasse og hørte veldig mye på hip hop, spesielt Dr. Dre, Ice Cube og mye Kendrick etter hvert, og så ble jeg interessert i å begynne å lage musikk selv, og jeg hadde en del låter liggende. Jeg søkte opp noe som jeg tror heter «Make Music program free» og fant noe skikkelig ræva greier før jeg gikk over til FL Studio og så Logic som jeg bruker den dag i dag.

Hva er din favoritt VST som du vil anbefale videre, og er det noen VSTs du bruker konsekvent i alle produksjoner?

hm.. vanskelig å si, kanskje Alchemy fra Logic.

Alchemy (utviklet av Camel Audio) anbefales av .Blomster

Har du noen norske forbilder når det gjelder produksjon?

Ja, og da vil jeg nevne Axxe, Mogilla, Lido og Pluto.

Sounden din er ganske uanstrengt poppete, og det virker ikke som om du er spesielt opptatt av å rendyrke en spesiell stilart, eller at du har noen fordommer mot det kommersielle. Hvor opptatt er du av musikalske definisjoner eller av å passe inn i en predefinert boks?

Jeg vil si at jeg har helt frie tøyler, men når det kommer til stilen min så er jeg veldig opptatt av å kunne bidra med noe nytt samtidig som jeg vil holde meg aktuell kommersielt. Nå er vi så heldige at norsk standard på kommersiell musikk er ganske høy så jeg har ikke noe problem med det heller.

20+5 spillelisten din er breddfull av digg rap, er det noen av artistene på listen du vil si har inspirert deg til å satse på musikk?

Ikke inspirert meg til å satse på musikk, men heller motivert meg mye.

En låt skiller seg helt klart ut i listen, Kaja Gunnufsen´s «Jævlig lei». Fortell oss litt om hvorfor du plukket akkurat denne låten og hva den betyr for deg?

Kaja er så jævlig herlig, så denne var en must å inkludere. Har masse gode minner fra tiden da jeg fant denne. Får meg til å savne før hvor det var så mye mindre å stresse med.

Du skal få en sjangermessig heftig utfordring; nevn 2-3 stk norske guilty pleasures innenfor følgende sjangre du blaster helt privat: pop, elektronika, rock, metal, jazz eller blues?

Geeez! Først og fremst Honningbarna. Her om dagen så var jeg med en venn og bladde gjennom Spotify til jeg fant Knutsen og Ludvigsens «Dum og Deilig» igjen. God damn, jeg var sånn «altså det er jo helt sinnssykt bra». Så det må nesten være den andre.

Hvordan vil du beskrive musikkmiljøet i Sandefjord, og hva vil du si har formet deg spesielt som artist med tanke på din bakgrunn?

Musikkmiljøet i Sandefjord finnes nesten ikke, i hvert fall ikke som jeg vet om. Nå bor jeg i Sandefjord og har bodd her før, men jeg har flyttet såpass mye hele livet mitt, overalt, så det har gjort en del med hvordan musikken min høres ut. Musikken føles hjemme uansett.

Lukter vi en diss av Sandefjord her?

Hehe ja, hvis ikke en liten skjerpings til sjefene om bedre tilbud for ungdommen.

Hvor i verden vil du si at du fant «ditt miljø» og aksept for musikken din først?

Tror første gang jeg fant mitt lille musikkmiljø var da jeg startet på videregående og ble introdusert til den lokale scenen i Tønsberg «Haugarock».

Tror du all flyttingen har ført til at du ikke føler noen trang til å være en sjangermessig purist?

Ja det tror jeg.

Hvis du kunne jobbet med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Må være Mogilla eller Zupermaria. Føler jeg har såpass mye å lære av Mogilla så det hadde vært helt sykt, og Maria og jeg hadde laget en banger så det er derfor.

Hvilken scene/festival er din foreløpige drøm å opptre på og hvorfor?

Øyafestivalen without a doubt, det er en såpass kulturell festival som jeg støtter to the grave. De er så vilt flinke på å fronte ny musikk, og gi folket det de vil ha men samtidig det de burde ha.

Hva er planene dine fremover med tanke på å gi ut ny musikk og spille live?

Planene fremover er å få sluppet det jeg har holdt på med i lang tid nå, og så håper jeg at jeg kan få spilt mange shows. Tror 2020 blir et spesielt år for meg, og jeg gleder meg veldig til å dele det jeg har jobbet med.

Sjanger

Norsk Rap

Spilleliste med noe av det feteste Norge har å by på av Rap og Hip Hop! Se alle våre spillelister.

Les mer

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]