London calling Kid Andersen

Blues-Norges utflaggede gitarstjerne var i januar på sin aller første turné på de britiske øyer.

Telemarkgutten har opplevd det meste etter at han bosatte seg i California, men dette var første turné i England både for ham og bandet hans, Rick Estrin & The Nightcats. Når Christoffer «Kid» Andersen er tilbake i London i november blir han å finne sammen med hele den norske blues-eliten på scena i Royal Albert Hall.

Tekst: Rune Endal/Jennifer Noble

Rick Estrin & The Nightcats gjorde ti konserter på turnéen, fra Edinburgh i nord til London og Cardiff i sør. Et av stoppestedene var den kjente jazz- og bluesklubben i London, 100 Club, der Bluesnews’ utsendte fikk møte de to amerikanerne og de to nordmennene. Som kjent har Kid hatt med seg sin norske kollega, Alexander Pettersen, i bandet i over et år nå. Det var en rimelig reisesliten gjeng som møtte opp backstage på 100 Club, der Rick og Kid gjorde rede for hvordan det er å være på turné i Storbritannia, på sedvanlig humoristisk vis. Det var stor stemning på «The green room». Å intervjue Kid er en øvelse i å mestre ironi, analogier og metaforer, og med sidekick fra Rick (!) ble det et intervju med temaskifter i høyt tempo.

Kid kan fortelle at før denne turen hadde han bare gjort to konserter i London, da sammen med Charlie Musselwhite, som han spilte med en periode. Ellers forteller de at de er de imponert over britiske bluesfans, som både møter opp OG kjøper musikk på CD!

Vi ønsker å høre hvilke tanker Kid har rundt en store norske bluesfesten i Royal Albert Hall i november. Som kjent skal han der dele scene med en rekke norske blues-kollegaer, blant annet Knut Reiersrud, Amund Maarud, Vidar Busk og Bjørn Berge. Vi spør om han ble overrasket da han fikk høre nyheten.

– Ja, det får man si. Jeg hadde aldri forventet at det var DET Eric Malling skulle frem til da han begynne å skravle på telefonen! Jeg får si at det var en gig jeg egentlig aldri hadde ansett som realistisk å gjøre.

– Du har allerede opplevd mange prestisjefylte stunder som musiker, hvordan rangerer du opplevelsen med å få spille i Royal Albert Hall?

– Jeg får vel si at etter den konserten er over, så blir vel det noe jeg kommer til å slå i bordet med ganske ofte i fremtiden, flirer han. – Jeg må vel nesten si at det blir på toppen av lista. Det er jo mange øyeblikk som har kommet og gått i karrieren som betyr veldig mye for meg personlig, og som hardbarka blues- og musikkfans forstår, men når det kommer til prestisjetunge hendelser som allmenheten forstår, så slår ingenting Royal Albert Hall.

Kid ble tatt med på en liten tur til Royal Albert Hall under Londonbesøket i januar, og fikk se det monumentale bygget for første gang. En storslått konserthall som mange sier de blir andektige bare ved synet av. Hvilke tanker slo ham da han sto utenfor?

– London er jo en av de absolutt flotteste byene i verden, det er så mange storslåtte historiske bygninger og greier der, og Royal Albert Hall er en av de flotteste, sier han.

– Kvelden før spilte vi på 100 Club i London, og lista over de som har vært på DEN klubben var også forbløffende. Jeg ble spesielt berørt av å se et bilde av en ung Peter Green på den scenen. Men det er småtteri i forhold til Royal Albert Hall! Vi tok noen bilder mens jeg sto utenfor der, og jeg følte meg vel egentlig litt “turist-teit”, men jeg tenkte “Bare vent til vi spiller her!”

Rick og Kid forteller videre at Nightcats nå planlegger sin neste CD-utgivelse, for å holde momentet oppe, som sier. Den forrige utgivelsen og bandet er nominert i en rekke kategorier under de kommende Blues Music Awards. Blant annet er Kid Andersen nok en gang er nominert i klassen ”Instrumentalist Guitar”, nå sammen med storheter som Ronnie Earl og Monster Mike Welch.

Spillelister – Norsk

Norsk Blues og beslektet

Om blues og norsk blues Musikkform som oppsto blant de afro-amerikanske slavene på bomullsmarkene i Sørstatene i USA. Bluesmusikken var hovedsaklig forbeholdt USA helt til den […]

Kids studio i California, Greaseland, er stadig fylt av prosjekter, og utvilsomt liker Kid og Rick å produsere sammen, noe som kommer til uttrykk når de blir bedt om å liste opp sine favoritter fra samarbeidet. De lander på bandets egen ”Groovin’ at Greaseland, og soulutgivelsen til Wee Willie Walker, ”If Nothing Ever Changes”.

De rekker også å legge inn et ubetinget frieri til norske festivaler og arrangører, de vil gjerne spille mer i Norge. Det har skjedd mye siden Oslo Bluesklubbs første møte med Little Charlie & the Nightcats” på Smuget med 13 publikummere til stede!

Avslutningsvis i intervjuet blir Rick Estrin bedt om kommentere hvorfor bandet nå er mer populære enn noensinne.

– We put on a show, sier han bestemt.

Det kan vi skrive under på, slik de også gjorde under intervjuet backstage på Club 100 i London!

Du kan lese hele intervjuet i februarnummeret av Bluesnews.