De siste årene har Boge markert seg som en av landets fremste leverandører av dansbar og suggererende vintage house.
Med låter som blant annet «No good», «Closer» og «This love» har Helge Boge satt sitt tydelige stempel på 2019, og ikke minst våre elektronika-spillelister. Produksjonene beveger seg mellom deep house og mer tradisjonell vintage house, der suggererende basslinjer og oppløftende korder er gjennomgangstema, og av og til krydret med forføreriske kvinnelige vokaler. Med bakgrunn som turntablist og studio engineer har han jobbet med nasjonale skatter som A-laget, Store P og Lars Vaular. På egne ben er han nå altså i ferd med å skape seg et solid internasjonalt navn som premissleverandør innenfor det vi kan betegne som renspikket house. Når han nå signaliserer at 10 singler ligger klar for release i løpet av de neste månedene, er det like greit å merke seg navnet hans først som sist, og ikke minst fordype seg litt i musikken. Vi har derfor invitert Boge til å pryde coveret av vår elektronika-spilleliste i den neste perioden, og han har også satt sammen sin egen personlige 20+5 spilleliste, som inneholder musikk fra artister som blant annet Finnebassen, Dårlig Vane, Todd Terje og Carl Louis. Intervjuet med Boge kan du lese under showcase-videoen med et av de mest spennende livekonseptene vi har sett på en god stund, Kickslip.
Kickslip live showcase (Baard Kolstad og Helge Boge)
I løpet av de to siste årene (spesielt) har du droppet en lang rekke låter som har markert seg på dansegulv rundt omkring i hele verden. Fortell oss litt om hvordan de siste årene har vært for din egen del som produsent og DJ, og hva står igjen som ditt personlige høydepunkt i denne perioden?
De siste årene har vært utrolig gøy. Jeg satte meg høye mål og hadde masse ideer på låter jeg ville gi ut. Veien dit har vært fylt med små hindre og små seire hele tiden, men når jeg ser tilbake på de siste årene nå så er jeg stolt over hvor langt jeg har kommet, og det motiverer meg til å fortsette. Å lage musikk er utrolig givende, men det krever samtidig veldig mye. Det er så mange flinke folk der ute, og det er en knallhard bransje å overleve i.
Et lite og rart høydepunkt var da jeg gikk inn på en bar på et lite sted utenfor Venezia og hører at en DJ der spiller en av mine låter. Det gjorde det hele veldig virkelig, selv om jeg snakker med DJ’s over hele verden via mail osv. – det var veldig spesielt.
Hvordan var din egen reise inn i elektronikaens magiske verden? Hva var utløsende for at det gikk fra interesse til egne produksjoner?
Jeg startet jo med hip hop, og i mange år var jeg egentlig mer en studio engineer enn jeg var beatmaker eller produsent. Jeg spilte inn vokal og mixet for det meste for A-Laget, Store P, og Lars Vaular. På samme tid begynte jeg å gjøre mange DJ-jobber og dermed kom interessen for alle mulige sjangre av musikk, og ikke minst housemusikk. Siden jeg allerede kunne programmene man brukte for å lage musikk, ble veien kort til å prøve å lage noe selv, og jeg endte da opp med å lage mer dansemusikk enn hip hop. Det deilige med å lage elektronisk dansemusikk i stedet for rap er at du ikke nødvendigvis trenger vokal, og derfor trenger man ikke å sitte å vente på vokalister hele dagen.
Hva slags utstyr foretrekker du å bruke til å produsere, og hvilken VST (instrument eller effekt) vil du beskrive som essensiell i dine produksjoner?
Jeg startet å produsere i Cubase, men nå gjør jeg alt i Ableton Live. Ableton er det mest kreative programmet jeg har vært borte i.
Av VST’s så må vel Massive være den synthen jeg har brukt mest, og som jeg fremdeles bruker masse. Ellers prøver jeg å begrense meg når det kommer til plugins. Har man for mange valg så føler jeg at det er for lett å bare sitte og skru på ting hele dagen, i stedet for å lage noe.
Native Instruments Massive walkthrough
Hvis du kunne jobbet med en norsk produsent eller artist, død eller levende, hvem ville du valgt?
Første jeg kommer på er Røyksopp. De har så enkle produksjoner, men hver lyd passer perfekt inn. Det høres «tungt» ut. Samtidig har de vært gode på å lage pop uten å gå på akkord med seg selv eller sine egne produksjoner.
I 20+5 spillelisten din hører vi intet mindre enn 3 låter med Store P. Hva er det med Shtoop du setter så høyt?
Jeg er jo helt klart litt inhabil siden jeg har jobbet med han siden starten, men det at han alltid har en så musikalsk tilnærming til det han gjør er noe jeg setter høyt. Ikke mange som klarer å bli så «i ett» med beaten som han gjør.
Du er åpenbart glad i elektronika og hiphop, så du skal få en saftig utfordring; nevn 2-3 norske «guilty pleasures» fra følgende sjangre: rock, metal, jazz, pop, punk eller country?
Off, vanskeligere enn jeg trodde å komme opp med noe, men her er et par i alle fall;
Øystein Sunde – Vanskelig å nevne en låt, men har hørt mye på han siden jeg var barn.
Turboneger – The Age of Pamparius
Sigrid – Dont’t kill my vibe
Intervjuet fortsetter under musikkvideoen
Kickslip live showcase (Baard Kolstad og Helge Boge)
Du er også aktiv med konseptet Kickslip som ser vanvittig fett ut. Hvordan startet dette, og er det noen planer om å videreutvikle dette?
Det startet ved at Baard Kolstad (Trommis i Kickslip) spurte om jeg kunne være med på et par gigs med han der konseptet var dj og trommer.
Jeg ble med på tre gigs, og etter det satte vi oss ned og virkelig begynte å jobbe, øve inn deler lage egne remixer/mashups osv. Vi så at dette konseptet hadde et stort potensial, og for min egen del handlet det om å prøve å gjøre elektronisk musikk så live som mulig.
Videreutviklingen er i gang as we speak. Vi blir å se på mange festivalscener til sommeren igjen.
Hva er din feteste opplevelse som DJ foreløpig, og er det en spesiell opplevelse eller historie som du kommer til å tenke tilbake på når du en dag sitter på gamlehjemmet?
En av de feteste må være da vi spilte med Kickslip på en 4/20 festival i Kambodsja for to år siden. Festivalen var på en bitte liten øy, alle ble matforgiftet, og strømmen gikk hele tiden, men folk var helt crazy og det er definitivt en av de rareste og morsomste spillejobbene jeg har gjort.