Samarbeidet mellom Artur Kiriko og Myra resulterte selvfølgelig i en banger. Denne «Ukens single» på NPS Music er «Dum Nappy Fro».
Sommeren er på vei og tradisjonen tro dukker det underveis opp låter man raskt tenker at kan bli årets klubb-slager. I år kan det fort ende opp med å bli «Dum Nappy Fro», en dansbar lekker liten sak med smittende hook og lavt tyngdepunkt, perfekt for svette klubber og sene, ustødige sommerkvelder.
Således er Artur Kiriko et navn du bør merke deg dersom du ikke kjenner til han fra før. 27-åringen, med base i Oslo, debuterte tilbake i 2016 med låten «Tanker». Basstungt og catchy kan beskrive musikken han har gitt ut så langt, men han er langt mer allsidig og åpen for alternative impulser enn det du kanskje vil tro ved første lytting. Dette blir ekstra tydelig når man tar en titt på det visuelle arbeidet til Artur, en uløselig del og helt sentralt i forståelsen av han som artist. Interessen for film og kultur har gitt utslag i solide musikkvideoer vanligvis forbeholdt veteraner og artister med solid økonomisk backing. Den kreative kraften er med andre ord sterk i Artur, men kanskje viktigere; han er utstyrt med en beundringsverdig gjennomføringsevne de fleste bør misunne.
Vi har snakket med hovedpersonen om «Ukens single», inspirasjonskilder, visuelle uttrykk og landets beste artister. Artur Kiriko er nå artist-i-fokus på vår spilleliste Norsk Rap, en liste du bør sjekke ut sporenstreks!
Hva er bakgrunnen for «Dum Nappy Fro» både musikalsk og tekstlig?
Det musikalske er å gi deg en groove i kroppen. Der du får lyst til å slå ut håret og danse. Sangen er en sommer/club banger som man catcher vibe med en gang. Det var veldig viktig for meg få det frem i produksjonen i låten. Tekstlig så er det litt forskjellige historier til at den ble, et eksempel: Da jeg var liten så kjeftet pappa på meg at jeg aldri gredde håret. Det var jo pain når kammen kom frem, siden jeg har afro så floker krøllene seg sammen om man ikke grer dem. Av erfaring så har en ugredd afro gitt meg oppmerksomhet fra både kvinner og menn som kommenterer afroen. Så jeg måtte nesten bare skrive en låt om det å få oppmerksomhet på en Dum Nappy Fro.
Fortell oss litt om hvordan Myra ble involvert i prosjektet og hvordan hun var å jobbe med?
Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe med Myra fra da jeg hørte hennes første slipp på SoundCloud «Hold An», og da skjønte jeg at hun er Norges rap-dronning og jeg måtte jobbe med henne en gang i fremtiden. Jeg møtte henne under et intervjushow som jeg var med å starte. Hun var en av de første gjestene vi booket til showet, og da måtte jeg snike inn i sidenoten om at jeg ville jobbe med henne på musikkfronten. Jeg hadde ingen låt, men jeg hadde en visjon om hvordan låten skulle være med henne. Sommeren i 2018 var jeg i studio i Trondheim med produsentduoen Rosii med verset og refrenget mitt, men vi følte vi trengte en feature. Første som falt meg inn som feature var Myra, og boom jeg sendte henne en rolig dm på Instagram og slik startet det.
Samarbeidet med Myra har vært lærerikt, og den damen der har mye knowledge. Vi fikk god kontakt fra første stund, og jeg ser på henne som en søster.
Du er meget interessert i det visuelle uttrykket ditt og legger garantert mye tid og ressurser ned i dette. Hva vil du si er viktige inspirasjonskilder, og hvordan jobber du typisk med å gå fra idé til ferdig produkt?
Jeg henter inspirasjon fra alt, det kan være alt i fra kultur til natur ( det rimer jo :P), men jeg henter veldig mye fra filmer som har sitt særpreg på hvordan de har filmet det. Jeg starter med å finne det på nett og skriver det ned, etter det så pitcher jeg det til regissøren om ideen min. Videre så jobber vi ut i fra det, og det ender oftest med det som ble skrevet ned blir i filmen.
(Intervjuet fortsetter under musikkvideoen)
Artur Kiriko Feat. Omar Noir & Rabon – Fuego (Dat Music, 2018)
Hva vil du si er særegent med ditt musikalske uttrykk og hvor finner du inspirasjon?
At man ikke kan sette meg i en bås fordi jeg blander det som inspirerer meg der og da.
Har også hørt fra produsenter som jeg har jobbet med at jeg har fin hes stemme som kan bli brukt i forskjellige settinger i musikk.
I et stadig større hav av norske rappere, hvordan skiller Artur Kiriko seg ut fra massen og hva er ambisjonsnivået ditt? Hva drømmer du om å oppnå?
Jeg skiller meg ut på måten jeg skriver tekstene mine på med tanke på hvordan et tekstoppsett i rap skal være. Vil egentlig kalle meg en mood artist fordi jeg lager musikk i den mooden jeg er i, og da mikser jeg sjanger til den mooden og inspirasjonen jeg er i. Ambisjonsnivået er å holde 110 %, og å bli en en av de beste innenfor live gigs. Drømmen er å kunne være en headliner på Øyafestivalen – elsker festivaler!! – og seff vinne priser for mine verk.
Er det noen norske artister som kan sies å ha inspirert og påvirket deg til å satse selv?
Jan Eggum og Bjørn Eidsvåg, neida. Da jeg var liten var jeg blodfan av Equicez, Dirty Oppland og Paperboys. De gutta eide hip hop scenen back in the days i mine øyne. Attituden som de hadde var så dope at jeg husker at èn dag så ville jeg bli som El Axel og Cast for de er så beinharde. De hadde så sykt real tekster som jeg kjente meg igjen. De er absolutt mine store inspo.
Hører du på andre sjangere enn rap?
Slipknot fordi man blir så «fakkings turnt» av de tunge riffa! Whitney Houston, Daft Punk, Hans Zimmer, filmmusikk, Electronica, RnB, Blues, Pop, Metal og Punk. Listen kan gå så langt det er sjangere, jeg hører på alt!
Hva synes du er mest givende, og hva er mest frustrerende med å være en up-and-coming artist i Norge?
Musikk Norge er veldig lite, og det er mye som går på å kjenne de rette folkene for å bli lagt merke til. Å det kan være vanskelig når man er en up and coming artist. Da man ikke helt vet hvor man skal starte eller hvem man skal snakke med for å bli hørt. Det som er givende er jo å ha et team rundt seg som tror på deg, og at man er sulten på å få det til.
Hvem er landets beste hip hop artister etter din mening?
Nå spør du vanskelig. Det er så sinnsykt mange dope-artister der ute. Hmm, som alle sier i gatene Karpe ass. De dreper det!
Hvis du kunne jobbet med en norsk artist, død eller levende, hvem ville du valgt og hvorfor?
Robert Burås, fordi han var insane med sine riff og virket som en kul og mystisk type. Fakker med mystiske typer. Rip Robert Burås.
Hvilken liveopplevelse har satt seg i hjernebarken og hjertet ditt som helt spesiell?
Det må være Father of Sons som jeg så på en festival i Mexico i 2017, det var noe av det villeste jeg har sett med det villeste sceneshowet du kan tenke deg. Av egne opptredener så må jeg nevne da jeg fremførte «Fuego» under en konsert med Zadeking på Krøsset i vinter som ga meg et skikkelig adrenalin-kick. Jeg visste knapt hva som skjedde da jeg stod på scenen, men jeg fikk skryt av Larsiveli og Oral Bee om at det så bra ut. Så da ble jeg ekstra gira fordi de er jo veteraner på scenen. Gutta mine som er på tracken Rabon og Omar Noir løftet det enda mer opp med sine barz og performance under konserten. Så shout out til dem!
Fortell oss litt om fremtidige planer?
Jeg er for tiden i studio med en dope produsent og artist som kaller seg HÅWK, og vi har laget mange spennende låter de siste to månedene som skal slippes fremover. Jeg gleder meg å vise det til folket. Jeg skal spille på Musikkfest Oslo, og jeg skal også være med Myra på et par festivaler i juni. I tillegg blir det noen andre festivaler, men jeg har ikke helt oversikt over hvilke helt ennå så jeg må høre med manageren min.