Photo: Marius Beck Dahle

Verdig og fint avskjedsalbum fra jubilanten Majorstuen

Eventyret startet med en ambisiøs gjeng unge felespillere som drømte om å erobre verden med norsk folkemusikk. 20 år senere har de begeistret og berørt et bredt publikum med over 300 konserter i 20 land, de har gitt ut sju tidligere album og hentet hjem en Spellemannpris.

Med albumet «Jubel» som er denne «Ukens album» på NPS Music markeres både jubileet, men også Majorstuens farvel. De tøffer inn mot endestasjonen med et ønske om å gi publikum enda en opplevelse utenom det vanlige – en jublende finale. Albumet er produsent er Einar Olav Larsen, og spilt inn hos Tor Magne Hallibakken på Hallibakken Lydproduksjon.

Det er energisk fele-leik og ettertenksomme toner som møter lytteren. Folkemusikken har alltid vært Majorstuens musikalske sentrum, men de har gjerne lagt ruten utenfor den opptråkkede stien. Med denne siste utgivelsen ville de bort fra det konseptuelle og heller gi seg selv musikalsk frihet. De feirer mangfoldet og hele spekteret av hva dette ensemblet kan være for noe, og oppsummerer dette med nye musikalske påfunn.

Da vi skulle lage «Jubel», tenkte jeg litt tilbake. Hvem var vi egentlig, for 20 år siden, der vi hoppet rundt på scenen med ny-frekke moves og raffe riff? Jeg tenker at vi var sultne og ivrige. Sultne på fet fele-lyd, ivrige på å strekke oss som musikere og artister, sultne på å lage musikk som både kunne røre og begeistre alle slags folk – og for ei reise det ble! Da jeg laga musikk til «Jubel» ville jeg hente fram noe av den uredde råskapen og den uovervinnelige holdningen, liv og leven og levd liv, forteller Jorun Marie Kvernberg.

For Majorstuen vil det alltid være felespillet og den tradisjonelle folkemusikkens estetikk som ligger til grunn for både arrangement og nye komposisjoner. Men de lar seg også inspirere av musikken som omgir oss alle i hverdagen, og av kvaliteter fra andre stiler og sjanger. Derfor blir musikken noe helt unikt. De er fem musikere med sterke personlige stemmer som møtes i et dynamisk komponistkollektiv.

Majorstuen har alltid reindyrka sin signatur, og det er fint å se hvordan utviklinga har gått sin naturlige gang. Hvert album er et avtrykk i tida der Majorstuen var akkurat da. Og her er vi akkurat nå, ved et punktum. Eller var det et utropstegn? ler Bjørn Kåre Odde.

De siste åra har vi jobba med strenge tematiske rammer. Da var det befriende å bare la seg rive med av det som fenger oss, uten å ta hensyn til om det er innafor eller utafor. Den helt unike lyden av strykeinstrumentene får stå i sentrum, utdyper Anders Löfberg.

Med «Jubel» trekker Majorstuen opp linjer fra starten av karrieren, samtidig som de ser fremover. De har med både noe kjent og noe duggfriskt i sine egne komposisjoner, og de har dessuten med seg unik musikk laget spesielt til ensemblet: Til «Jubel» har de nemlig bestilt tre komposisjoner fra tre særmerkte melodimakere; jazzens Ola Kvernberg, indiepopens Thea Hjelmeland og folkemusikkens Gjermund Larsen. De øvrige låtene er signert bandets medlemmer; Jorun Marie Kvernberg (fele), Synnøve S. Bjørset (fele, bratsj), Tove Hagen (fele, bratsj, cello), Bjørn Kåre Odde (fele, bratsj) og Anders Löfberg (fele, bratsj, cello) som etter 20 år sammen nå går hver sin vei.

Vi har laget musikk som peker fremover, samtidig som det jubles for 20 år med kompromissløs tro på vår musikk og vårt konsept. Det er vemodig å tenke på at Majorstuen-reisa snart er slutt, 20 år med noen av mine beste venner på store og små konsertscener i Norge og i utlandet, forteller Tove Hagen.

Jeg vil alltid være takknemlig. Majorstuen har vært min viktigste skole som musiker. Her har vi pirka på og perfeksjonert hverandre, satt oss og nådd hårete mål, vi har leikt og utfordra hverandre på øving og på scenen. I Majorstuen har jeg også lært mye om verdien av ulikhet, samhold og utholdenhet, avslutter Synnøve S. Bjørset.

«Jubel» er ei feiring av røtter og en 20 år lang reise. Ei feiring av samhold, skapertrang og det musikalske og menneskelige fellesskapet de har hatt i alle disse årene. Ingen steder har de funnet større lærdom og inspirasjon. Og hva er vel en mer verdig avslutning på 20 briljante år, enn ellevill jubel?

Vi tok en prat med Tove Hagen om blant annet det nye og siste albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med albumet, «Jubel». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?

Takk. De to forrige albumene var konseptalbum som hadde et overordnet tema. Denne gangen ville vi være frie og komponere det vi ville, men samtidig lage et album som ser både bakover og fremover. Denne gangen spurte vi også tre andre om å komponere en låt til oss; Gjermund Larsen, Ola Kvernberg og Thea Hjelmeland.

Komposisjonene øves inn, justeres og vris på og spilles inn. Som regel har vi mer enn nok låter, slik at vi etter innspillingen kan ta bort de låtene som passer minst inn i helheten eller funker dårligst.

Med dette albumet markerer dere både at dere har 20-års jubileum, og at dette er deres avskjedsalbum. Kan du fortelle litt om det, hvordan det vil bli markert, og hva dere vil gjøre videre?

Vi har jobbet iherdig og lagt ned mye tid i Majorstuen, vi har oppnådd mye som vi er takknemlige for, men nå er tiden inne for å bruke tiden på andre prosjekt. Dette året vil vi se litt bakover og feire alt det vi har gjort. Blant annet skal vi ha en konsert på Riksscenen i oktober med tidligere medlemmer og spille låter fra tidligere album, og så skal vi selvsagt spille mange konserter med den nyeste musikken vår. Jeg synes at avgjørelsen om styrt avslutning er ganske typisk Majorstuen, og vi gjør det på vår måte og avslutter på topp.

Hva handler denne platen om og hva ønsker dere å formidle gjennom den?

Platen handler om at vi jubler over alt det vi har hatt sammen, vi jubler for fremtiden og så er det jo litt vemod også da.

Hvilke tanker har du gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?

Det er jo den vanlige Majorstuen-lyden av bare strykeinstrumenter, samspillsglede og energi.

Fin miks mellom lystelighet og melankoli- terningkast 5/6

Disharmoni

Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra platen?

Nei, jeg prøver å ha et likt forhold til alle låter, spille de så bra som mulig og prøve å formidle det som komponisten har tenkt.

Hva er det spesielle i Majorstuen sitt musikalske univers?

Vi er bare strykere, vi gjør det vi har lyst til og har tro på det. Vi er ikke opptatt av musikalske rammer, det viktigste er at låtene er bra og at vi spiller bra.

Hvem er Majorstuen?

Vi er fem ulike musikere og personligheter som møtes og skaper musikk sammen. Det at vi er ulike, komponerer ulikt og har ulik spillestil, men allikevel blir enige, er det som gjør at musikken vår er energisk og spennende.

Majorstuen feirer 20 år og tar samtidig farvel. «Jubel» lever opp til tittelen – terningkast 5/6

Dagsavisen

Hvordan og når startet det for deg med musikk, og hva er din musikalske bakgrunn?

Bakgrunnen min er korps og orkester, og det er fortsatt en viktig del av livet mitt. Det er egentlig tilfeldigheter som gjorde at jeg begynte å spille fele og folkemusikk som 16-åring.

Kan du fortelle litt om en av deres mest minnerike opplevelser fra en av deres liveopptredener opp igjennom?

Konserten vi hadde på Theatre de la Ville i Paris i 2012. 700 publikummere og utsolgt og stående applaus etterpå.

Majorstuen tar farvel med et smell

Guro Kleveland, Ballade

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Jeg er veldig glad i barokkmusikk og særlig Vivaldi, og nasjonalromantikerne som Holst og Sibelius. Ellers så er jeg generelt glad i melodiøs musikk og gode tekster.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Susanne Sundfør. Jeg synes hun lager helt fantastisk og kompromiss musikk.

https://open.spotify.com/playlist/3qAEfrLYkg8JgFH5Z6AgFH?si=4CzMObgVTDCPG4HOyCWdAw

Hva er det morsomste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som band?

Jeg synes det mest spesielle var å være to uker på turné i Israel. Ellers var det jo interessant da alle ble sjuke i Aserbajdsjan, eller da vi var på festival i Mexico og svineinfluensaen brøt ut. Eller på festival i Canada da vi aldri kom ut av jetlagen fordi vi måtte opp klokka 06 om morgenen for å spille skolekonserter, mens der vi egentlig burde ha vært, var på den åpne scenen fra kl. 11 på kvelden for å få vist oss frem, men da hadde de fleste av oss sovnet. Eller da vi skulle spille konsert i Frankrike, og det ble forsinkelser og vi kom frem til konsertstedet 20 min. før konserten startet. Jeg husker jeg rakk å ta på konsertklær, spise en banan og en baguette, pakke opp fela og celloen, og så var det rett på konsert. Når vi er på tur, er det ofte mest reise, øving, lydprøver, mat og hvile og vi får i liten grad være turister. Men jeg husker en gang vi var i Paris, og sent på kvelden tok taxi for å rekke Eiffel-tårnet før det stengte for kvelden. Vi rakk det.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Egil Monn-Iversen, han har laget så mye fin musikal og filmmusikk så skulle gjerne ha lært noen triks av han.

Her kommer en liten utfordring hvor du må bevege deg et godt stykke unna din egen sjanger. Kan du nevne 3 norske «guilty pleasures» eller rett og slett «pleasures» fra følgende sjangre: rock, metal, jazz, EDM, punk, electronica, americana eller klassisk?

Kun pleasure her. 1. Klassisk: Harald Sæverud og Kjempeviseslåtten. Om jeg får lov til å nevne noen andre sjangre, hører jeg heller på 2. Korps: Johannes Hanssen og Valdresmarsj. 3. Vise: Alf Prøysen og Genservise.

Majorstuen med Jorun Marie Kvernberg i spissen tar farvel etter 20 år. Bedre måte å gjøre det på enn med «Jubel» er vanskelig å høre for seg

Tor Hammerø, Nettavisen

Hvilket sted i Norge drømmer dere om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?

Vi er ikke kresne på konsertscener, vi har spilt på alle slags festivaler, skolekonserter, i kirker, på en fjellgard, på låver, gamle skolehus, Akershus festning og skip. Vi er med på det meste, men synes det er koselig å bli tatt godt imot. Jeg vil gjerne trekke frem en arrangører som har holdt ut lenge, som har funnet et konsept som funker, trekker lokalt publikum og som tar godt vare på musikerne sine, nemlig Kalottspel.

Hvilke planer har dere videre i 2020?

Nå er jo ting litt usikkert pga. koronaen, men vi håper å få gjennomføre plateslippturné i september, diverse spilling på festivaler og konsertscener utover på høsten, og julekonserter i desember. Vi krysser fingrene.