Ellen Bødtker leverer harpespill på verdensnivå, og fredag 30. november slapp hun albumet «Harpeklang i Vinternatt» som er denne «Ukens album» på NPS Music.
Med seg på både albumet og juleturneen har hun solistgruppen til Sølvguttene og ungdomsgruppen VoiceOver, som sørger for klokkeklar vokal til Ellen Bødtkers fargerike og virtuose harpespill. Strykekvartetten Strings Unlimited danner så en solid klang rundt det hele. På albumet vil man få høre hennes egne, stemningsfulle komposisjoner, og kjente og kjære julesanger i vakre arrangementer.
«Desember er en stressende periode for de aller fleste, så jeg håper at dette albumet kan være med på å få julefreden til å senke seg. Veldig mange ønsker seg vakker harpemusikk til jul, og jeg vil gi dem melodiøs, stemningsfull musikk som gir gjenklang av tradisjon i en travel førjulstid, forklarer Ellen Bødtker og legger til; Jeg håper at det tidløse uttrykket i instrumentet i seg selv og den varme særegne klangen får lytteren til å kjenne på julefreden», sier Ellen.
Det er helt unikt at solistkoret til Sølvguttene er med på en juleplate, men Ellen har også hatt et tett forhold til Sølvguttene i lang tid, da hun er fast harpist i koret, og sønnen hennes, Johannes Bødtker selv var sølvgutt i sin tid.
«Er det noe som kan gi vinterkvelder stemning er det harpeklang! Jeg skrev dette stykket direkte for Sølvguttene og harpen min med tanke på julens egentlige budskap:
Fred på vår turbulente jord, at vi faktisk er her sammen på denne sårbare jordkloden, og er dømt til å leve sammen i fred.
Det er også lagt mye tanke bak valg av tekster og sanger på denne plata som reflekterer min personlige filosofi. Gjennom temaene i musikken og tekstene håper jeg å gi publikum et perspektiv på vår tid. Vår lille klode som vi alle bor på; hva er vår rolle her på jorden, og hvordan kan vi ta vare på den og hverandre på best mulig måte i julehøytiden», utdyper harpisten og komponisten.
Sølvguttene er desidert Norges mest populære guttekor. Juleprogrammet «Sølvguttene synger julen inn» på julaften er Norges mest sette program på NRK.
«Det er en drøm som går i oppfyllelse å ha de med på albumet «Harpeklang i vinternatt». Jeg har spilt med de helt siden studietiden, og det føles som det er julaften hver gang vi spiller konserter sammen. Det er en veldig fin gjeng av entusiastiske gutter, som alltid er veldig nysgjerrige og spør og graver om harpen og dens historie», sier Bødtker.
«VoiceOver er ungdomsgruppen til Sølvguttene. De er også kjempeflinke og veldig kjappe til å ta inn min musikk. Alltid med stor iver og åpenhet. Dessuten har de en lekenhet til musikken og ofte med en herlig rytmisk energi på konsertene. Det kler konseptet harpeklang i vinternatt. Dirigenten Frikk Heide- Steen er også en god venn og en dyktig leder av ensemblet», forteller harpisten.
Fredag 6. desember starter juleturneen som skal innom flere steder på Østlandet. På turneen vil man få høre Ellen Bødtkers egen musikk, skrevet spesielt til Sølvguttene, og kjente og kjære julesanger i vakre og helt nye arrangementer av Aleksander Waaktaar. Det blir også premiere på Bødtkers nye komposisjon «Harpeklang i vinternatt» som er skrevet spesielt for denne turneen. Solister er Frikk Heide Steen, Johannes Bødtker og Fanny Soyer.
«Tanken bak denne førjulsturnéen er å bringe noe nytt og tidløst til julekonsert-tradisjonen i Norge. Men det aller viktigste er å gi folk et pusterom, hvor de kan dypdykke i musikken som et varmt bad etter en lang dag ute i snøen. Jeg gleder meg stort til å ta med meg harpetonene og reise på turné med de dyktige solistene fra Sølvguttene og VoiceOver. Stemmene deres lyder så klart og vakkert, og har det helt spesielle skinnet som klinger så bra sammen med harpen. Jeg håper virkelig vi kan bidra til at folk finner julefreden», avslutter Ellen Bødtker.
Vi tok en prat med Ellen om blant annet albumet, Sølvguttene, julen og planene videre fremover.
Gratulerer med det stemningsfulle og vakre julealbumet «Harpeklang med vinternatt». Kan du fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?
Tusen takk! Ja, endelig går min drøm i oppfyllelse med dette albumet. Jeg har spilt med Sølvguttene på mange fantastiske konserter og på mange turneer i flere år, og det er derfor en unik setting at jeg endelig har fått gleden av å invitere de med på mitt eget album «Harpeklang i Vinternatt» Jeg hadde en konsert med Sølvguttenes dirigent Frikk Heide Steen i sommer, og det var da jeg kom på ideen til dette albumet. Vi hadde en ute-konsert på en øy ute i havgapet, og klangen fra de klare sølvstrupene mot min harpeklang slo meg at er en helt unik kombinasjon som jeg ønsker å lydfeste -som en i publikum begeistret kom og sa etter konserten: «dette var overjordisk vakkert» – da var ideen skapt. Samtidig fikk jeg et komponist- stipend fra NOPA for å skrive så da gjøv jeg løs på komponeringen. Da jeg holdt på med arbeidet dukket det opp en idé om at strykekvartett ville gi en vakker dimensjon til låtene. Da kontaktet jeg strykere fra KORK (kringkastningsorkesteret), «Strings Unlimited», og en god venn av meg tipset om arrangøren Aleksander Waaktaar som jeg inviterte med til å utfome strykearrangementene. Dette har vært et veldig flott samarbeid.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?
Den klare Sølvklangen fra guttene mot min harpe er helt unik. Dette har jeg forsøkt å få frem via mine harpestrenger som jo mange opplever som transparent og varm i klangen. Harpen som soloinstrument er det ikke så mange som kjenner og det er spennende å vise frem. Dette var fokus da jeg ba Waaktaar om å legge på strykekvartett på sangene. Vi har beholdt den enkle stemningen i solistenes stemmer og som en kontrast til det enkle, bygget opp en fyldig strykeklang som omkranser det hele.
Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra albumet?
Jeg har et spesielt forhold til «Stjernehimmel» som var den første som jeg komponerte. Der har jeg fokusert på å få frem den rause og virtuose harpeklangen slik jeg elsker å høre harpen. Jeg tar i bruk absolutt alle de 47 strengene og fletter inn en harpe-solostemme i en strøm av bølgende toner. Den klare guttesopranen får fritt tolke en gammel kjent sang i midten av stykket. Denne er blitt en hit på alle våre større konserter, som i Oslo Rådhus lille julaften hvor vi spiller for 1700 mennesker hvert år, og også på NRK TV julaften.
«Isens Rose» er også en låt som jeg setter veldig høyt. Den setter meg i en god og litt melankolsk stemning, og så er sangen så lys og bevegelig så det gir et varmt skinn inn i mørketiden vi er i nå. «Harpeklang i Vinternatt» som er tittelsporet er den sangen jeg har jobbet lengst med. Det er egentlig en forlengelse av et bestillingsverk jeg lagde i 2017 som het «Vår klode».
Du har hatt et tett forhold til Sølvguttene over lang tid, og du er fast harpist i koret. Hvordan er det å jobbe sammen med disse guttene og hvilket forhold har du til Sølvguttene ellers?
De er veldig fine å spille med, og vi har det utrolig artig på alle prøver og ingen konserter blir like. Dessuten føles det som julaften hver gang, og det gir rett og slett en lykkefølelse å spille sammen med så vakre barnestemmer. Jeg har også to sønner som begge har sunget mange år i koret og vært med i solistgruppen i Sølvguttene. Det er klart at det var ekstra stas for meg å spille med Sølvguttene på turné i Italia og Tyskland da begge mine gutter sang i koret.
Du har fått spørsmål fra engasjerte og nysgjerrige gutter i Sølvguttene om harpen og dens historie når du har konserter med guttene. Kan du dele litt om harpen og dens historie med oss, og litt om hvordan du ble harpist?
Harpen er et av de eldste instrumenter vi kjenner til! Hvis du spør en person om han vet hva en harpe er, vet de alltid det, men å HØRE en harpesolo på nært hold har veldig få opplevd.
5000 år tilbake kom de første spede versjoner av instrumentet. Det var mer som en bue med noen få strenger spent opp på hver side. Da ble harpen brukt til akkompagnement til sang som regel. Så utviklet den seg voldsomt og klatret oppover mot Europa på 1800-tallet. Der ble det en kjempehit blant fiffen en periode, og mange skaffet seg harpe (uten å kunne spille så bra da..!).
Jeg hadde tidlig en dejavu opplevelse med harpen. Det var på NRKs kjente TV-program «Ut i naturen» . Der kommer elgen skridende majestetisk ut av skogen til Ravels harpekonsert – da var jeg solgt, og jeg måtte spille harpe. Vi hadde ikke harpe hjemme (hvem har vel det?!) så jeg tok til takke med pianoet som stod i kroken den første tiden. Men så fikk jeg endelig min egen harpe 15 år gammel. Da knakk jeg harpekoden ganske fort.
Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?
Det er alltid vanskelig å besvare selv, siden det er en stor del av min personlighet, og fordi jeg stadig er på leting etter nye klanger og musikalske uttrykk. Jeg henter mye inspirasjon fra naturen, noe jeg håper du kan høre i mine sanger.
Jeg liker veldig godt kontraster, slik at man plutselig befinner seg i et nytt musikalsk sted uten egentlig å vite hva som skjedde. Det blir på en måte slik naturen også opptrer – du overraskes av en storm på fjellet, på en mild og fin høst-dag. Dessuten tenker jeg ofte som en kunstmaler gjør når han maler. Jeg legger lag på lag av klanger som danner en større helhet som til slutt får sin egen historie. Slik håper jeg det gir en dybde og perspektiv i musikken min. Jeg elsker også polyrytmikk i låtene mine – at ulike rytmer settes opp mot hverandre. Det komponerer jeg alltid inn et sted, som en kontrast til det mer meditative og de lange linjene i temaene.
Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?
Det siste året har vært et fyrverkeri av musikalske opplevelser. Jeg har spilt sammen med mine favoritt-musikere, og reist en hel del med harpen.
Jeg elsker også opera og var fire uker på Vestlandet, Nordfjordeid og spilte La Boheme hver kveld for fulle hus. Der ble vi tatt veldig godt vare på med Spa-hotell og mesterkokk-mat, og jeg som elsker å gå i fjellet tok noen herlige topp-turer med gode musikervenner om dagen.
Hvem er Ellen Bødtker og hvilken musikalsk bakgrunn har du?
Jeg vokste opp i et hjem med masse musikk. Vi hadde et digert flygel, og mine fire eldre søstre spilte piano, mens jeg lå under flygelet og hørte på all den herlige bassklangen da de spilte. Mor og far spilte også piano og et av høydepunktene var i julen da de dro frem det 4 hendige repertoaret og spilte sammen. Det gjorde at musikk hadde et stort fokus hos meg tidlig, og jeg begynte på Steinerskolen hvor musikk og kunst er en naturlig del av pensum og oppdragelsen. Det er jeg veldig glad for nå. Jeg spilte i korps hvor jeg spilte horn og klarinett. På gitar spilte jeg viserepertoar, og mye piano. I veien der jeg bodde var det flere som sang og spilte så vi møttes ofte og hadde jam-sessions som tok helt av.
Så tråkket jeg løype med musikklinjen på Foss videregående skole, Norges Musikkhøyskole, Musikkhøyskolen i Wien og til slutt musikkstudier i USA.
Hvilken norsk julelåt er din absolutte favoritt og hvorfor?
Prøysens «Romjulsdrøm» er en stor favoritt. Den gir meg en ro og optimisme for alt det fine julen er. Så enkelt og så nært. «Home for Christmas» med Chris Rea er utenlandsk favoritt.
Hva handler julen om for deg, hvordan skal du tilbringe julaften og hva står på menyen?
Julen handler om å ha det godt med de nærmeste rundt seg og ta vare på hverandre. Nyte stille dager, med musikk, natur og familie. Julaften starter med grøt og en pakke til den som får mandelen. Det er alltid så spennende hvem som får den, og grøten spises i pysj rundt frokostbordet med julestjernen i bakgrunnen. Så er det på med finstasen og dra ned til Domkirken og synge julen inn med Sølvguttene. Da er mine sønner med og synger og det gir en god start på julefeiringen. Mange gode venner er det også fint å kunne ønske god jul på selveste julaften. Jeg elsker å lage min egen variant av julestek med en saus som er inspirert av de ulike land jeg har spilt i fra året som er gått. I år blir det en fransk/japansk variant.
Har du et spesielt juleminne som du har lyst til å fortelle litt om?
Vi pleide å dra å besøke en storfamilie som bor langt inne i skoen på Hedmarken. Der hadde vi alltid teater og sang sammen, og et år gikk vi ut i skogen på en slags kulturløype i snøværet med lykter. Det var så stemningsfullt og gå der i den dype skogen med familien, og plutselig kom vi over en bestemor som satt på en stubbe og fortalte juleeventyr for oss. Veldig vakkert.
Kan du nevne et stk. pleasure i julen?
Jeg må ha med meg «Reisen til julestjernen» sammen med barna. Da benker vi oss sammen i sofaen med peppernøtter og gløgg som jeg lager med masse deilig krydder i, og bare nyter.
Har du noen musikalske forbilder?
Jeg har en hel haug av forbilder og øser av den store kilden veldig ofte. Skal jeg måtte nevne en spesiell er det den franske komponisten Maurice Ravel som skrev så mye suveren harpemusikk. Min første innspilling var derfor til ære for ham og all den gode franske harpemusikken. Den har blitt superpopulær med flere millioner streams.
Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?
Vi hadde konsert i Oslo Konserthus og spilte Mahler. Jeg var med på harpe og Sølvguttene har et vakkert innslag i denne mektige symfonien. Det var bare det at de må stå på scenen i rampelyset 30 minutter FØR de skal synge, og det er en kamp. De stod tett rundt meg som spilte harpe, og plutselig kjenner jeg noe merkelig på ryggen og hører en typisk lyd av en som er dårlig. Da snur jeg meg og får en solid sprut av oppkast som går som en søyle i luften og lander rett på meg og harpen. En liten sølvgutt fikk nerver. Det glemmer hverken han eller jeg.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Jeg hører ofte på musikk når jeg lager mat eller er ute på turné. Da hører jeg gjerne på min venn Arve Henriksen, Ingebjørg Bratland og Frida Ånnevik. En herlig kombinasjon av norske favorittartister.
Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?
Ja. Det var da jeg hadde solokonsert i Oslo Konserthus og jeg var langt inne i en tolkning av en super sensitiv vakker låt, at det plutselig kom et DRØØNNN fra harpen! Det var så stort at publikum gispet. Jeg holdt på å besvime, for der røyk en av de feteste bass-strengene på harpen! Det er i et slikt øyeblikk du som artist ikke har noe valg: Det er bare å bryte den musikalske tolkningen og ta med hele salen på harpestreng-skiftet. Det ble en knallsuksess som jeg tror publikum aldri glemmer heller.
Hvis du kunne jobbe med en musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Jeg er så heldig å få spille med så mange fantastisk gode musikere hele tiden. Skulle jeg velge en helt spesiell så måtte det være å spille duo med Bjørk. Hun bruker jo ofte harpe i sin musikk så det hadde vært kanon.
Hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?
Jeg takket ja til å spille på festivalen Gudbrandsdal Musikkfest, og der ble jeg solid overrasket da jeg skulle spille på et mekanisk verksted fullt av støv og skitt med iskalde vegger og null backstage. Det ble en av de kuleste konsertene i høst, og et herlig publikum.
Den 2. desember spilte du sammen med Sølvguttene på en konsert på Dronning Sonjas Kunsthall som det blir vist deler av på NRK i julen. Kan du fortelle litt om den konserten, og i hvilket program man kan få dette med seg i julen?
Det ble en suveren konsertopplevelse i Dronningens Kunststall. Vi hadde to advents-konserter samme kveld, og det ble to stappfulle hus. Å spille og synge julen inn i Dronningens Stall på det gamle stengulvet rundt hestebåsene var virkelig vakkert, og en helt unik opplevelse. På siste konsert kom dronning Sonja og prinsesse Märtha Louise. Det var som alle ga alt av seg selv, og det ble en helt magisk stemning i stallen med den vakre akustikken.
Jeg har spilt for kongen og dronningen tidligere, men å få en personlig gave av henne på scenen har jeg aldri opplevd før, og det var veldig flott. At vi har en dronning som er så interessert i kunst er jeg veldig glad for.
Det vil også bli vist litt fra konserten i et program som heter «Året med kongefamilien» som vises på NRK 1 på 2. juledag kl. 19.45, men hvor mye av konserten de sender vet jeg ikke, men jeg fikk inntrykk av at NRK synes de opplevde noe helt spesielt sammen med oss, og ønsket å sende mer av konserten.
Hvilke planer har du i resten av 2018 og i 2019?
Nå braker det løs med juleturneen «Harpeklang i Vinternatt» med Sølvguttene og solister. Fra 6. til 18. desember er vi på veien. Det gleder jeg med sykt mye til. Vi besøker mange kirker på Østlandet, men også vakre Jeløya ved Moss, og Norges eldste teater Fredrikshalds Teater i Halden og Hamar Teater. Det er en perfekt miks av arenaer for vårt ensemble. Vi er jo ca. 15 artister samlet.
Deretter blir jeg med Sølvguttene på noen konserter før vi ringer julen inn for alvor i Oslo Rådhus lille julaften. Konserten er en gave til Oslos befolkning hvert år, og er utsolgt allerede etter en time. Folk står i kø utenfor Rådhuset fra fem om morgenen for å få tak i billetter til denne konserten. Etter denne konserten er det jul for meg.
Januar sparkes i gang med nyttårskonserter på Østlandet med blåsere fra Det Norske Blåseensemble, Vi skal på en ukes turné. Så planlegger jeg å gå i studio og få spilt inn en musikkvideo til konserten «Nordic Light meets Arctic sound» Dette skal jeg reise videre ut i verden med i 2019. Både Japan, USA og Tyskland er på plakaten. Det er også noen større Europeiske festivaler som jeg har bli forespurt om å spille konserter ved, men de er hemmelige ennå.