Spellemann-nominerte Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola har satt sammen sitt eget kammerorkester, bestående av et stjernelag med norske folke, klassisk og jazz-musikere.
Orkesteret ble døpt Sølvstrøk, og skaper en slagkraftig, nyanserik og livlig sound som kler duoens sjangeroverskridende musikk utmerket.
Nylig ga de ut albumet «Sølvstrøk» på Heilo/Grappa Musikkforlag. Hvert av albumets 10 spor tar utgangspunkt i en slåttemelodi (5 egenkomponerte, 5 tradisjonelle), som Summers & Silvola rekomponerte og utvidet til raffinerte og integrerte strykearrangementer, der den skotske og norske folkemusikkens rytmiske driv og særegne melodikk settes i en klassisk kammermusikk-kontekst, og fargelegges med impulser fra samtidsmusikken.
Hele spekteret av følelser er til stede i det cinematiske lydbildet som snakker til kroppen, intellektet og sjelen. Platen åpnes med «Tune For Alistair» som illustrerer dagen til en energisk to-åring. «Number 81» er en 400 år gammel barokk-techno banger, mens «Christmas Day I Da Mornin´» er en julemeditasjon fra Shetland. «Owerset», både i trio og orkesterutgave, er en skotsk ril spilt som en norsk pols, med en utvidet samtidsmusikkseksjon som runder av orkesterversjonen. «Morning Prayer» er en stille bønn midt i livets nådeløse gang. «Donald Morison» og «Miss Mary MacDonald» er drivende danser, og den sistnevnte gjenbruker åpningstaktene fra Mozarts 25. symfoni. «Call & Response» er inspirert av den unike salmetradisjonen fra Hebridene, en øygruppe flittig besøkt av vikingene, der mange norske stedsnavn og ord fortsatt er i daglig bruk. Til slutt, spilles «In Dispraise Of Whisky» med en energi som ikke antydes av den sobre tittelen.
NPS-redaksjonen: Dette er lekent, friskt, kraftfullt og ikke minst fantastisk flott. Det oser kvalitet og vakkert samspill av ypperste klasse – rett og slett en drøm å høre på og vi lar oss lett rive med i deres musikalske eventyr!
«Jeg har alltid drømt om å «super-size» musikken vår for kammerorkester, og da jeg var høygravid gikk vi for å høre på Oslo Kammerorkester. Etter konserten sa jeg at jeg ville skrive for dem, og vi gjorde akkurat det. Vi spilte denne musikken på Oslo World 2020, og for en glede det var! Etter det ble vi kontaktet av Førdefestivalen som foreslo at vi skulle sette sammen vår eget dreamteam-kammerorkester til 2021-festivalen, og det er sånn Sølvstrøk ble født». – Sarah-Jane Summers
Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola er en internasjonalt kritikerrost duo, med flere album kåret til «Top of the World» fra magasinet Songlines. I 2022 ble de nominert til Spellemann i kategorien tradisjonsmusikk for albumet «The Smoky Smirr O Rain». Sarah-Jane Summers er en av Skottlands fremste felespillere og er en tradisjonsbærer av felestilen fra det skotske høylandet. Hun har en master i norsk folkemusikk fra NMH og har gitt ut en rekke kritikerroste soloalbum med både tradisjonell og improvisert musikk, samt spilt med blant annet Susanna Wallumrød, Benedicte Maurseth, Highasakite, Julie Fowlis og GRIT Orchestra. I tillegg til å være en ettertraktet og allsidig gitarist, er Juhani Silvola både en anerkjent komponist av elektroakustisk samtidsmusikk og en plateprodusent, og spiller med bl.a. Frode Haltlis Avant Folk, Susanna Wallumrød og Torgeir Vassvik.
Sarah-Jane Summers: fele/komposisjon/arrangementer, Juhani Silvola: akustisk gitar/komposisjon/arrangementer.
Sølvstrøk: Feler: Olav Luksengård, Mjelva Bjørn, Kåre Odde, Kevin Henderson, Vegar Vårdal, Selma French Bolstad, Erlend Viken, Bratsj: Mari Giske, Lise Voldsdal, Cello: Gregor Riddell, Kaja Fjellberg Pettersen, Kontrabass: Ellen Brekken.
Vi tok en prat med duoen om blant annet det nye albumet og planer videre fremover.
Gratulerer med albumet, «Sølvstrøk». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?
Juhani: Takk, vi er veldig fornøyde med den. Platen har vært en ganske lang prosess. Vi skrev musikken til et prosjekt med Oslo Kammerorkester som ble urfremført på Oslo World Festival 2020 på Riksscenen. Musikken er gjennomkomponert for 7 stemmer, så det var ganske mange sider med partitur å skrive. Deretter tok Førde-festivalen 2021 tak i prosjektet, og ga oss muligheten til å sette samme vårt eget all-star kammerorkester og spille en stor konsert i idrettshallen der. Det er denne besetningen som er med på platen.
Dere har satt sammen et eget kammerorkester, bestående av et stjernelag med norske folke-, klassisk- og jazz-musikere. Kan dere fortelle litt mer om dette, lydbildet og hvordan Sølvstrøk kom til?
Sarah-Jane: Lydbildet er i utgangspunktet et klassisk strykeorkester (med gitar-akkompagnement på en del av låtene), men siden alle medlemmene er sterke solister fra forskjellige bakgrunner, resulterer dette i en veldig unik og slagkraftig sound. Når Førde-festivalen spurte oss om dette prosjektet, ville vi bruke muligheten til å samle sammen et dream-team. Det var ikke lett å finne studio- og prøvedager som passet for alle sammen, men på et mirakuløst vis gikk kalender-logistikken opp.
Selve navnet Sølvstrøk var et forslag fra vår nabo, barokk-blokkfløytisten Ingeborg Christophersen. Jeg var ute på løpetur en kveld, og stoppet for å snakke med Ingeborg. Jeg fortalte at jeg hadde grublet på et bra navn i flere dager, og nesten med en gang sa hun ´Hva med Sølvstrøk´?».
Sarah-Jane Summers
Hva handler denne platen om, og hva ønsker dere å formidle gjennom den?
Sarah-Jane: Platen som helhet har et stort følelsesmessig spektrum, fra ekstatisk glede til dyp sorg og desperasjon, og alt imellom – men det viktigste er gleden av å spille musikk som vi elsker sammen med fenomenale musikere. Målet var å skape et uttrykk som snakker både til kroppen, sjelen og intellektet.
Hver av platens 10 spor tar utgangspunkt i en slåtte-melodi (5 egenkomponerte og 5 tradisjonelle), som vi har re-komponert og utvidet til gjennomarbeidede og integrerte strykearrangementer, der den skotske & norske folkemusikkens rytmiske driv og særegne melodikk settes i en klassisk kammermusikk-kontekst, og fargelegges med impulser fra samtidsmusikken.
The playing is exquisite, the musicians revelling in the variety of chamber-like textures and attention to dynamics as musical narratives unfold… a musical stroke of silver – 5/5
Hvilke låter har dere et spesielt forhold til fra albumet?
Sarah-Jane: Alle! Hver låt er spesiell på sin måte, og vi tok med kun musikk som føltes 100 % meningsfullt. For eksempel, Donald Morison er en slått som er skrevet av en slektning av meg, Alexander Grant of Battangorm (1856-1942), og jeg har spilt den nesten hele livet.
Juhani: «Miss Mary MacDonald» er også en låt som Sarah-Jane har spilt siden hun var liten. Når vi arbeidet med denne musikken, så var sønnen vår en liten baby. En venn ga oss en lydbok for barn om Mozart, og en av knappene i boken spilte en snutt fra Symfoni No. 25, og han trykket på den hele tiden. Hver gang Sarah-Jane hørte denne snutten, hørte hun for seg at den skulle gå rett videre til denne slåtten. Så, vi måtte låne et par takter fra Mozart.
Låten vi kanskje har det næreste forholdet til er «Tune For Alistair», som Sarah-Jane skrev til sønnen vår. Denne orkester-versjonen kan høres som en beskrivelse av en dag i livet til en veldig energisk to-åring.
Hva er det spesielle i deres musikalske univers?
Juhani: Vi kommer fra veldig forskjellige musikalske bakgrunner og kulturer, og vi holder begge to på med et ekstremt bredt spekter av sjangere, fra folkemusikk og klassisk musikk til techno, støy, fri-impro og samtidsmusikk. Det er særlig integreringen av våre tradisjonelle uttrykk med andre elementer som kjennetegner vårt uttrykk. Det er viktig for oss at alt vi gjør gir mening. Vi tenker aldri at nå «må» vi gjøre noe. Det som kommer, kommer naturlig, og det handler bare om å akseptere sin musikalske personlighet og følge intuisjonen.
Dere er en internasjonalt kritikerrost duo, med bl.a. flere album kåret til «Top of the World» fra magasinet Songlines. Kan dere fortelle litt om deres musikalske bakgrunn og utdannelse?
Sarah.Jane: «Sølvstrøk» er faktisk vår femte plate som har fått «Top of the World»! Den fikk også 5/5 stjerner i samme blad.
Jeg vokste opp på en gård i Nord-Skottland, og var så heldig at jeg gikk i lære hos legendariske Donald Riddell (1908-1992), som igjen lærte sitt spill av slektningen min, Alexander Grant of Battangorm (1856-1942). Denne sirkelen og den lange tradisjonen jeg var født i har alltid vært viktig for meg, men jeg har også alltid følt behov for å eksperimentere med utradisjonelle spilleteknikker, og har gitt ut flere plater med eksperimentell og improvisert musikk. Jeg studerte jus og Gaelisk i Glasgow før jeg begynte å arbeide som musiker. Etter flere år som proff musiker, flyttet jeg til Norge for å ta mastergrad på Norges Musikkhøgskole i Norsk Folkemusikk og improvisasjon på hardingfele i 2010-2012. Juhani og jeg har spilt sammen siden 2010. Det må også sies at mine foreldre møttes i Norge på 60-tallet, i Honningsvåg av alle steder!
Juhani: Jeg vokste opp med black-metal, studerte jazz-gitar på NMH, og deretter tok master i komposisjon av elektroakustisk samtidsmusikk på NMH, hvor jeg studerte med Natasha Barrett. Jeg har også spilt mye norsk folkemusikk og bluegrass, jobbet mye som plateprodusent, og spilt mye fri-impro og eksperimentell jazz.
Hvilke tanker har dere rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er og hvordan det har vært for dere?
Juhani: Det er definitivt ikke alltid det letteste å være en folkemusiker fra et annet land og bo i Norge, siden man ofte faller mellom to stoler. «Folkemusikk» i Norge er forståelig nok ensbetydende med norsk folkemusikk, og skotsk folkemusikk passer heller stort sett ikke inn under World Music-kategorien. Vi har også fått mye hjelp, særlig Riksscenen har vært fantastiske gjennom mange år. Men alt i alt er det å være musiker i Norge nok mye lettere enn i de fleste andre steder i verden.
Hva føler dere er deres sterkeste side som artister og musikere og er dere uredde typer?
Sarah-Jane: Den sterkeste siden vår er kanskje nettopp at vi er uredde når det gjelder musikk. Vi gjør akkurat det vi vil, uansett om det er veldig rart eller veldig «normalt». Eller, vi følger musikken akkurat dit den vil gå, på et vis handler det om å legge våre personligheter til side, og gi seg fullstendig over til musikkens logikk.
Kan dere fortelle litt om en av deres beste opplevelser fra en av deres liveopptredener?
Juhani: Det er vanskelig å fremheve en spesiell konsert. Ofte spiller man på sitt beste på små intime og akustiske huskonserter med publikum en halvmeter unna. Men, konserten med Sølvstrøk på den svære scenen på Førde-festivalen var ganske så spesiell.
Det er eit enormt driv frå start, og det drivet held fast på lyttaren gjennom heile plata – også gjennom dei rolegaste låtane. Det handlar om å spele på nerven, og det har desse musikarane gjort til sitt hovudinstrument.
Hva er det mest spesielle eller sprøeste øyeblikket dere har hatt i deres musikalske karriere så langt?
Sarah-Jane: Tror det må være da vi ble fløyet opp til toppen av Lønahorgi i Voss med helikopter kl. 07.00. Vi spilte flere konserter på Ekstremsportveko, og denne opptredenen var for utenlandske journalister og delegater. De så på paragliding og andre stunts, og vi spilte rask musikk for å holde oss varme. Selv om dette var om sommeren, var det iskaldt på toppen, mens nede i Voss var det 25 grader da vi kom tilbake.
Juhani: Det var også litt av en opplevelse å spille på hovedscenen på Vinjerock som en del av folkemusikk-storbandet Vinjefolk, to år på rad. Å se flere tusen mennesker i turklær hoppe og danse ekstatisk til folkemusikk i regnet på en pop/rock festival ser man ikke hver dag.
Hvem er Sarah-Jane og Juhani og hva liker dere å gjøre på fritiden?
Sarah-Jane: Jeg elsker å ta abstrakte fotografier hvor man ikke kan se hva man har tatt bilder av. Eksperimentell fotografi er min andre store lidenskap ved siden av musikk. Ellers elsker jeg mørk sjokolade, strikking, og å leke med vår nå 4 år gamle sønn.
Juhani: Fritid og småbarnsliv er to ord som ikke hører sammen, men i teorien i hvert fall elsker jeg toppturer og løping på fjellet og i skogen. Bading, stuping og badstu er også favoritter – og lesing, jeg elsker bøker.
Er det noe dere setter ekstra stor pris på i deres eget musikalske univers?
Sarah-Jane: Jeg setter stor pris på å være en tradisjonell musiker i vår moderne verden. Tradisjonen er for meg en anker og mitt første musikalske språk, selv om jeg elsker å seile ganske så langt unna tradisjonens havn også.
Juhani: Det er nesten det motsatte hos meg. Jeg har ikke et musikalsk hjem, eller jeg har mange hjem, men er samtidig en outsider i alle disse. Dette hører kanskje sammen med at jeg vokste opp i Finland og hele familien flyttet til Norge da jeg var 13 år. Selv om jeg har studert musikk, er det meste jeg gjør profesjonelt ting jeg aldri har hatt en eneste lærer i.
Dette gir meg en følelse av frihet, jeg har ingen andre sin stemme (hverken fra en læremester, eller fra et mer abstrakt «miljø» eller «scene») inne i hodet mitt jeg må forholde meg til. Hvis noe gir mening, gjør jeg det, og sånn har det alltid vært.
It is music that is as wonderfully performed as it is confident and generous. Another masterpiece then.
Har dere en favoritt-matrett i så fall hva?
Sarah-Jane: Selv om vi spiser mye vegetarmat, vokste jeg opp på en gård, og simpelthen elsker økologisk lammestek med ovnsbakte grønnsaker.
Juhani: Vanskelig å si, men akkurat nå ville jeg valgt noe koreansk. Selv om det kanskje ikke er et helt måltid, vil jeg si kimchi. Det kan jeg spise uendelig mye av.
Hvilken film, serie eller bok skulle dere helst sett at folk ser/leser?
Sarah-Jane: Jeg synes alle burde lese «Le Petit Prince» av Antoine de Saint-Exupéry, og filmer av Tarkovsky.
«The flower, who has at one point seen a caravan pass by, tells the little prince that there are only a handful of men on Earth and that they have no roots, which lets the wind blow them away and makes life hard for them.»
Juhani: Hmm, det er så mye å velge mellom. Må nesten si filmer av Aki Kaurismäki, ingen spesiell favoritt, de fleste er veldig bra! En bok som gjorde veldig sterkt inntrykk var «Kvalmen» av Sartre. Ikke akkurat en gledes-bombe, men veldig bra (særlig for musikere), men da må man lese helt til slutt.
Hvilket sted drømmer dere om å spille på, og hvilken scene har overrasket dere mest?
Juhani: Vi vil gjerne bringe musikken vår til klassiske festivaler og konsertarenaer, ettersom vi tror Sølvstrøk ville funket perfekt i slike settinger.
Hva slags musikk har dere vokst opp med og har noe av den musikken vært med dere hele livet?
Sarah-Jane: Mine foreldre eide en musikkbutikk på 70-tallet, og hadde en stor platesamling. Jeg vokste opp med å lytte til klassisk musikk (jeg elsker Shostakovich), og omringet av folkemusikk. Jeg elsker også elektronisk musikk, og mange av mine spilleteknikker kommer fra å etterligne elektroniske lyder på fela.
Juhani: Jeg vokste opp med metal, og særlig de mer ekstreme formene som black- og death-metal var viktige for meg, men jeg har alltid målbevisst hørt på ny musikk. Hvis jeg har valget hører jeg helst på musikk jeg aldri har hørt før, men det som går igjen for meg er hip-hop, modal-jazz, metal og kammermusikk, både klassisk (særlig Mozart og Schubert) og moderne (særlig Messiaen, Webern og Xenakis).
Hva er deres musikalske planer videre for 2023?
Sarah-Jane: Å få Sølvstrøk ut i verden! Vi arbeider også med et bestillingsverk til den verdenskjente samtidsmusikk-strykekvartetten Bozzini Quartet, og vi begge har flere solo-prosjekter på gang, og er med i diverse band.