Foto: Ivana Klavis

Queendom groover og strømmer over av kjærlighet på sitt jubileumsalbum

Del Tweet

Queendom feirer 20-årsjubileum med albumet «MamaLove» som de slapp på kvinnedagen 8. mars, og som er denne «Ukens album» på NPS Music.

Blant gjestene på platen finner vi artistene Admiral P, folk-soul artisten Numa Edema og den norske rap-legenden Son of Light.

Queendom er en musikalsk duo som består av Monica Ifejilika (Norge/Nigeria) og Asta Busingye Lydersen (Norge/Uganda). Musikken kaller de Africana, en sjanger like sammensatt som Queendom selv. Hentydningen til søster-sjangeren Americana er bevisst – en miks av tradisjonelle og urbane musikkstiler fra Afrika, iblandet europeiske og amerikanske uttrykk.

«Med vår norskafrikanske familiebakgrunn har vi aldri passet inn i noen bås. Det gjør ikke musikken vår heller, den er fri. Vi skriver tekster og musikk inspirert av sørstatsblues, highlife, gammel soulmusikk og reggae – litt rufsete stilarter som har afrikanske røtter, og er fulle av levd liv.», forteller Asta Busingye Lydersen, låtskriver og vokalist i Queendom.

Albumet «MamaLove» er en personlig og politisk lytteplate, bundet sammen av drivende perkusjon og melodiøse strenger – fra vestafrikansk ngoni, kalabass og talking drum, til elektriske og akustiske gitarer.

På platen er Queendoms Monica Ifejilika og Asta Busingye Lydersen tekstforfattere, komponister og medprodusenter. Med perkusjonsmester Sidiki Camara som platens rytmiske kjerne, har det blitt et album som både groover, svever og smeller. Et album som både engasjerer, inspirerer og som sprer musikalsk glede.

Queendom slapp to singler som oppvarming fra albumet i 2018, «How They Were» (duett med Numa Edema) og «Let it Burn», begge skrevet av Monica Ifejilika, artisten bak «Tomfoolery» som lå listet på P1 mange måneder i 2015. Tittelkuttet «MamaLove», skrevet av Asta Busingye, ble sluppet som single 8. februar.

Asta og Monica forteller: «De siste årene har folk spurt: Hvor ble det av Queendom? Hva skjer? Ved siden av karrierene våre har vi holdt på med den viktigste, og mest usynlige jobben i verden: MamaLove! Låten er en hyllest til mammaer, tanter, nabokjerringer og andre sterke damer som sprer omsorg og tøff, kompromissløs kjærlighet.»

Albumet feires med releasekonsert på Riksscenen i Oslo 16. mars. Vi tok en prat med dem om det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med albumet «MamaLove» og ikke minst 20 års jubileum. Kan du fortelle litt om prosessen rundt albumet, og hvordan dere har tenkt til å feire jubileet utover året?

Tusen takk!! Med «MamaLove» ønsket vi å grave litt dypere i våre egne musikalske røtter. Med bakgrunn fra Norge, Nigeria og Uganda, har vi vokst opp med mye forskjellige impulser, og målet ble å forene disse på en fet og helhetlig måte. Vi starter jubileumsfeiringen med ny plate og skal spille så mange konserter som mulig utover året. Vi håper nye og trofaste fans vil være med på reisen.

Hva handler denne platen om og hva ønsker dere å formidle gjennom det?

Queendom har alltid vært samfunnsengasjerte, så musikken vår har både mye energi, og sterke tekster med mye mening. Tittelen «MamaLove» spiller på flere ting; Mammakjærlighet betyr selvfølgelig å elske sine egne barn, men også å vise kjærlighet og stå opp for andre. Vi har begge jobbet med ungdomsprosjekter og vært kunstneriske mentorer for yngre artister. Vi er også opptatt av antirasisme og internasjonal solidaritet – og det ligger masse mammakjærlighet i det, fordi det handler om å bry seg om andre og om samfunnet.

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?

Platen er spilt inn live med fullt band i fantastiske Newtone Studios på Kalbakken i Oslo. Det var viktig for oss å fange «livesoundet», men vi har også tillatt oss noen programmerte grep. Du vil høre mye spennende rytmikk fra vår perkusjonsmester Sidiki Camara, han er fra Mali i Vest-Afrika og spiller mange ulike trommer – fra djembe, til dundun og talking drum. Det er også mye strenger denne gangen – fra Eirik Askerøi og Eivind Molden Norseng på elektriske og akustiske gitarer, til det vestafrikanske strengeinstrumentet Ngoni.

Hva er det unike i deres musikalske univers?

Vi kaller musikken vår Africana fordi den er inspirert av mange ulike afrikanske stilarter som vi kobler med blues, soul, pop og reggae, og det unike ligger i vår unike bakgrunn og sammensetning. Lyden av Queendom ligger altså et sted mellom europeisk og amerikansk soul- og pophistorie, nigeriansk gospel- og highlife, og ugandisk popmusikk.

Hvilke låter har dere et spesielt forhold til fra platen?

Monica: Det bytter på hele tiden, men akkurat nå hører jeg mest på «I Stand». Det er vår vri på afrofunk, og jeg synes vi klarte å fange noe helt spesielt. Jeg tror selv den legendariske nigerianske afro-funkens far Fela Kuti kunne digget den.

Asta: For tiden liker jeg best «Take Your Hat» den er stor og bråkete, men samtidig veldig groovy. Jeg synes Monica synger så tøft på den, med masse attitude, og så er det veldig gøy å kore på den.

Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?

Det meste av 2018 brukte vi på å bli ferdig med albumet, planlegge musikkvideoer, og forberede utgivelsen. Så rent musikalsk har det vært nervepirrende, forventningsfullt og euforisk.

Hvem er Queendom og hvilken musikalsk bakgrunn har dere?

Queendom er en musikalsk duo som består av Asta Busingye og Monica Ifejilika, som begge har lang fartstid på norske scener. Asta har danse- og skuespillerbakgrunn ved siden av musikken, mens Monica ga ut solo-soulplate under eget navn i 2014. Queendom begynte i 1999 som en scenekunstgruppe med fem norskafrikanske kvinner. Gjennom årene skapte vi 6 helaftens forestillinger, skrev bok, mottok Oslo Bys Kunstnerpris. Vi debuterte som plateartister i 2012, og «MamaLove» er vår andre plate.

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Alt fra gamle 60- og 70-tallsklassikere som Nina Simone, Bob Marley og Otis Redding, til hip-hop og afrikanske artister. Nå for tiden kommer den hotteste dansemusikken fra Nigeria, og den spilles ikke bare i Afrika, men også på klubber i London, New York og Oslo.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?

Vi er store Karpefans, og den siste utgivelsen deres var et modig og utrolig fett prosjekt. Ellers er det gøy å se unge artister gi ut så mye bra musikk. Både EHI og Amanda Delara er på 20+5 spillelisten vår. Og så synes vi alle bør åpne øynene for Siril Malmedal Hauge. Kanskje tror du ikke jazz er din greie? La Siril og Gurls overbevise deg.

Hva er det morsomste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som band?

Queendom har sunget for kongefamilien og flere fredsprisvinnere, men det største var nok da vi sang for Nelson Mandela i 2005. Han besøkte Oslo i forbindelse med arbeidet mot HIV og AIDS, og det var en stor ære å få opptre for ham.

Ellers er en av de morsomste episodene da vi ble inviterte til en stor internasjonal musikkfestival i Zimbabwe. Det ble for dyrt å ta med hele bandet, så vi dro 3 queens + 1 mannlig musiker. Da vi kom frem ble det noe rot med hotellrom, og det endte med at musikeren vår byttet på å dele rom med oss. Dette ble selvsagt lagt merke til på festivalen. Han sa hele tiden: «vi er bare venner, altså, de er bandkollegaene mine» mens de andre mannlige musikerne på festivalen bare så på ham litt sånn: «yeah, right, å jasså du.» Det så vel ut som han hadde tre koner – og de andre ble ikke sjokkert, heller misunnelige.

Kan dere fortelle litt om en av deres mest minnerike opplevelser fra en av deres liveopptredener?

Gjennom så mange år sammen har vi delt mange spesielle opplevelser. Kanskje var én av de sprøeste årets 8. marstog på Youngstorget i Oslo, hvor vi fikk æren av å opptre foran 14 000 oppmøte. Vi sang en låt Monica har skrevet som heter «Ja, vi elsker» og det var helt surrealistisk å høre 14 000 barn, ungdom og voksne synge i kor de ordene Monica skrev ved spisebordet sitt for 6 år siden.

Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville dere valgt?

Død: Radka Toneff. Hun sang med en så varm og god inderlighet og tilstedeværelse. Vi skulle gjerne sette henne in action.

Levende: Kanskje Ane Brun, Susanne Sundfør eller Tuva Syvertsen? Det hadde vært gøy å gjøre noe sammen med musikere med så unike stemmer og uttrykk. Vi kunne nok laget noe veldig spesielt sammen.

Kan dere nevne et stk. guilty pleasure eller kun en pleasure og hvorfor akkurat denne?

Monica: Ru Paul’s Drag Race, teller det? Jeg får ikke nok! Takk og pris for Netflix…

Asta: Uten tvil filmen Dirty Dancing, hahaha! Jeg tuller ikke. Det var den som gjorde at jeg ville bli danser da jeg var unge.

Hvilket scene/sted i Norge drømmer dere om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket dere mest positivt?

Asta: Jeg drømmer om å dra til Island og Polarfestivalen på Svalbard! Bra musikk, nytt publikum, eksotiske omgivelser.

Monica: Drømmer ikke alle norske artister om hovedscenen på Øya? Der er det mye musikkglede og feststemning på samme tid, men vi håper også på å få spilt på årets Melafestival. Vi var der for en del år siden, og publikummet er helt unikt. Mela samler mennesker med vidt forskjellige bakgrunner og erfaringer, og som artist møter du folk som er nysgjerrige på ny musikk og heier deg frem uten fordommer.

Hvor kan publikum oppleve Queendom live fremover, og hva kan de forvente seg på en konsert med dere?

Det offisielle plateslippet skjer på Riksscenen i Oslo lørdag 16. mars, og vi lover alle NPS Music sine følgere drivende, engasjerende musikk fra et solid band.

Hvilke planer har dere videre i 2019?

Følg oss på Spotify og sosiale medier (@wearequeendom) og hold deg oppdatert.

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]