Foto: Frank Rune Isaksen, frikant.no

Ny energisk fulltreffer fra Pil & Bue

Del Tweet

Pil & Bue er en heftig og dynamisk duo fra Nord-Norge, som til tross for sin beskjedne besetning høres ut som et stort band.

Nylig slapp de det hardtslående, energiske men samtidig melodiøse albumet, «The World Is A Rabbit Hole» via Indie Recordings.

Med Gøran Johansen på trommer og perkusjon og med en av Norges mest unike og kraftfulle stemmer, Petter Carlsen, på vokal og barytongitar leverer Pil & Bue en eksplosjon av rå, hard og melodisk rock med en mørk vri.

Musikken søker å dra lytteren tilbake til barndomsminner spekket av drømmer, fantasi, video-spill og ikke minst de trollbindende rabbit-holene man fant på nett.

Med sine nyanserte, men likevel tydelige referanser til 90talls-rock som Placebo, Deftones, Sigur Ros, Anathema og Mars Volta, leverer Pil & Bue «Hard, mørk & drivende musikk» (Metal Hammer NO).

Pil & Bue så dagens lys i februar 2013 og debuten ‘Push Start Button’ kom ut i januar 2014 der albumet som ble spilt inn live i Ocean Sound på Giske, fikk mye spilletid på P3.

Pil & Bues mantra er å ivareta det spontane. Dette kommer tydelig frem i bandets live-opptredener som allerede er blitt hyllet med seksere på terningen fra flere norske aviser.

Det unike bandet, med sin ærlige og hardtslående melodiske rock fant tidlig gehør hos Hollywood regissøren Tommy Wirkola som inkluderte låten «You Win Again» i filmen Dead Snow: Red vs. Dead som siden har fått kultstatus.

Dette skulle lede videre til at låten «Fire» fra bandets andre album «Forget the Past, Let’s Worry About The Future» ble tatt med som del av soundtracket til Hollywood x Netflix filmen «What Happened To Monday» fra 2017.

Vi tok en prat med dem om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med albumet, «The World Is Rabbit Hole». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?

Takk! Vi begynte tidlig 2020 å jamme frem ideer på øvingslokalet, noen ganger kjørte jeg (Petter) til Hammerfest, og noen ganger kjørte Gøran til Alta. Det har blitt pendlet en god del for å si det sånn. Det har egentlig vært mer inspirerende enn det har vært slitsomt. Turen tar 2 timer, i vakker og vill natur. Fjellet har blitt stengt i ny og ne og da måtte vi utsette og planlegge på nytt. Vi har laget det meste av musikken sammen på lokalet med forsterkerne på 11 – det har vært treningsøkter. Veldig inspirerende måte å lage musikk på. Utfordringen med å lage en låt med tre kilder; gitar, vokal og trommer. Tekstene er mekket i ensomhet.

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?

Det er i hovedsak hele konseptet til Pil & Bue; tre kilder. gitar, vokal og trommer. Det er rammen, og så er utfordringen å ikke gjenta seg selv, men å finne på nye triks. Albumet spilte vi inn i Cederberg Studios med Christer André Cederberg som produsent. Vi jobbet mye med å sette en tilnærmet perfekt lytting i hodetelefonene før vi satte i gang med å spille inn. Dette førte til at vi fikk ut 100 % av kapasiteten. I hvert fall 97 %. Det var utrolig inspirerende med så gode arbeidsvilkår. I gitaravdelingen så brukte jeg to forskjellige amper, og vi mikket de opp med en anelse forsinkelse på det ene signalet. Det fører til at de føles som en vegg, og de blir tjukke og fine. Mellom låtene lagde vi looper som studiomann Birk Gjermundbo prosesserte og styrte med. For å lage en slags tråd (med rødskjær) igjennom hele platen.

Hva handler denne platen om og hva ønsker dere å formidle gjennom den?

Musikalsk er den tyngre enn før. Det må Gøran Johansen ta sin del av æren for, hehe. Tekstene er ikke like mørke som på forrige plate. Her handler det om litt forskjellig for å være helt ærlig. Det er nikk til ungdomsårene og hvordan band som Metallica, Sepultura, Anathema, Pantera osv. var med på å få oss til å spille musikk. Det handler om at vi har tro på kidsa i dag. Det handler også litt om økosystemet vårt.

I tillegg så er det også en hyllest til mitt søskenbarn Guro Fjellanger (The Resonator), som oppnådde mye i løpet av sin tid som aktiv politiker og som menneske før hun døde. En låt er om å ikke la demonene i hodet få siste ord (True Disaster).

Det er mye positivitet i albumet, kanskje fordi det ble skrevet under pandemien og tanker om at jeg ikke hadde lyst til å være trist, men heller det motsatte, og tro på at vi kommer styrket ut av det. Tror det var veldig bra for oss å få blåst ut litt på et øvingslokale, da vi begge savnet å spille live.

Tittelen kom vel ut i fra noe sånt som at mange kanskje sitter for seg selv og graver seg dypere og dypere ned i noe på internett som ikke trenger å være sant, men som blir sant, og man blir helt besatt av det. Med tittelen kan man også bestemme litt hva som skal synges om på skiven, og også bestemme seg litt for hva man fokuserer på i livet og verden.

Med denne utgivelsen finnes det ikke tvil. Den gromme gitarlyden og de tidvis drepende slagene over trommeskinnene fører Pil & Bue inn i et selvskapt hardrockunivers, terningkast 5/6

Freddy Ludvik Larsen, Norway Rock Magazine

Hvilke låter har dere et spesielt forhold til fra albumet?

Alle 6. Vi føler begge et sterkt eierskap til låtene, fordi vi har jobbet og utformet alt sammen i samme rom samtidig. Det føles veldig ekte for oss.

I forbindelse med slippet av albumet skal dere ut på en turné rundt i landet. Kan dere fortelle litt om det og hva publikum kan forvente seg på en konsert med dere?

Ja, hurra! Vi har endelig mange konserter å se frem til. Vi har allerede unnagjort 2 forrige helg. Vi har med en bra pakke, synes jeg. Folk kan forvente en drøy time med mye energi, spilleglede, bra lyd og lys og en fin splitter ny backdrop!

Hva føler dere er det spesielle i deres musikalske univers?

Vanskelig å svare på. Føler at vi har noe eget, men det er vanskelig å beskrive. Det må nesten andre finne ut av.

Hvordan vil dere beskrive dere selv, og hva liker dere å gjøre på fritiden?

Ganske kjedelige. Petter liker å sykle og spille FIFA. Gøran liker å pusse opp hus.

Hvordan og når startet det for dere med musikk og sang, og hva er deres musikalske bakgrunn?

Gøran : Ungdomsklubben i 13 års alderen ble jeg dratt inn i øvingslokalet med noen litt eldre folk, lærte massevis der, første ordentlige band som jeg spilte i innebar punkrock.

Metallica, Sepultura, Pantera og Guns’n Roses har på en måte vært med hele veien.

Petter: Jeg var fjorten i 1994 og hørte Metallica – «Fade to Black». Hats off. Måtte lære meg å spille gitar. Fikk innvilget ønske om en gitar etter litt mas. Lagde band med noen gutter i klassen; Burger Heads! Har holdt på siden i forskjellige sjangre. Rocken har alltid vært viktig.

The World Is a Rabbit Hole is a thirty-five minute drop in a cotton world… that i would have liked to continue……., terningkast 5/5

Themetalart.eu

Kan dere fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av deres liveopptredener?

Oj. Vi har ikke spilt så mange konserter i lag enda i Pil & Bue etter at Gøran begynte. Alle har vært minnerike. Vil kanskje trekke frem da vi spilte på en stor festival-scene, på Alta Live, for to uker siden, og hvor bra det fungerte. Veldig god stemning i et konserthungrig publikum.

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Ja, en hel drøss. De allerede nevnte bandene + Radiohead, Anathema.

Gøran: George Kollias, Lars Ulrich, Eloy Casagrande, Buddy Rich og Thomas Lang.

Petter : Vincent Cavanagh, Danny Cavanagh, James Hetfield, Anneke van Giersbergen osv.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?

Féleth, et meget bra band! Nydelig frontfigur. Death Metal fra Finnmark. Det er ikke hver dag.

Dere har satt sammen en 20+5 spilleliste til oss. Hvordan har det vært, har dere hatt et bestemt fokus vedr. utvelgelsen av låtene som dere ønsket å ha med i listen, og har dere møtt på noen «utfordringer» underveis?

Straight from the heart, helt spontant.

Hva er det sprøeste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som artister?

Petter: Da jeg skulle åpne for Anathema i Lyon i 2011. Trommis John Douglas (Anathema) sa han at han skulle introdusere meg på en fin måte….: «Listen up you cunts; please welcome the worst singer/songwriter in the world; from Sweden, Petter f**king Carlsen!» Det var jo lett å gå på å spille et halvtimes sett etter det.

Gøran: Året var 2016, og jeg hadde en spillejobb i Honningsvåg. Det lå en slags «aura» i luften over at noe kom til å skje den kvelden. Litt uforklarlige vibber, men ting var særdeles veloppdragent og litt sånn…kjedelig? Så vi spilte konserten og det var flere band som spilte etter oss, det betydde jo da at vi hadde god tid til å drikke oss wasted. Som sagt så gjort, og det ble flere og flere Jägermeister innabords. Etter det rant jo vettet ut og vi vendte tilbake til rommet som vi hadde leid. Da fikk vi en god idé om at hvis vi kastet ALT av møbler ut av vinduet og rett ned på veien så var jo det kjempeartig, so we did! Resultatet var at man våknet i verdens tyngste bakrus med to politibetjenter som sto over oss og krevde en forklaring. Resultatet ble kr 15000 i bot på hver og vi fikk aldri mer ever bo der.

Fjellstø riff og nådeløs dommedagstakt, terningkast 5/6

Altaposten

Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende som kunne blitt et fullverdig medlem av Pil & Bue, hvem ville dere valgt?

Pil & Bue er nok fulltallig. Konseptet er 2 player.

Hvordan har korona-perioden fortonet seg for deres del, og hva er deres musikalske planer videre for 2021?

Vi brukte den til å lage denne platen, og få Pil & Bue i gang igjen. Vi har også lagt planer om å gå i studio igjen i desember. Så det er mye som skjer fremover.

Kommende konserter:

17.09 Vaterland, Oslo
18.09 Verkstedhallen & Lobbyen, Trondheim
14.10 Sinus, Bodø
15.10 BråK, Mo i Rana
16.10 Rockeklubben i Fauske
05.11 Studenthuset City Scene, Alta

Se Også

Høy pop-klasse signert Emilie Adams på «Gone EP»
Intervju

Høy pop-klasse signert Emilie Adams på «Gone EP»

Fredag 15. oktober slapp Emilie Adams EPen, «Gone EP» på Sony Music Norge, og som er denne «Ukens album» på NPS Music. «Prosessen har vært eksperimentell [...]

Singleaktuelle Philip Wiese trengte pandemien for kreativ oppblomstring
Intervju

Singleaktuelle Philip Wiese trengte pandemien for kreativ oppblomstring

Multiinstrumentalisten, låtskriver og artist Philip Wiese sluttet med musikk nesten over natten. Etter flere år på jazzlinjen i Trondheim ga han opp alt, og begynte å [...]

Strålende av en leken og ærlig Abel
Intervju

Strålende av en leken og ærlig Abel

På det nye og kritikerroste albumet til Morten Abel, møter vi en nasjonal popkonge i storform. Et ufrivillig friår fra turnélivet, ble den kreative gnisten som [...]

Hôy La pirrer nysgjerrigheten med særegent og suggererende debutalbum
Intervju

Hôy La pirrer nysgjerrigheten med særegent og suggererende debutalbum

Norske Ingri Høyland er Hôy La, basert i København, men ikke ukjent for det norske publikumet. Fredag 8. oktober slapp hun endelig sitt debutalbum, «There’s a [...]

Kyss På Halsen med ny sterk single fra kommende EP
Intervju

Kyss På Halsen med ny sterk single fra kommende EP

Drømmeindiepopband med medlemmer fra Spielbergs, Ludvig Moon, TAPE TRASH og Turbotiger følger opp suksessen til debutsingelen. Fredag 8. oktober slapp de sin andre single, «Young Skywalker» [...]

Hanna Venia med leken og særegen debut
Intervju

Hanna Venia med leken og særegen debut

Med tekstlinjen: «Se, her står summen av mine år», trer Hanna Venia frem som en spennende låtskriver og sanger med særpreg. Nylig slapp hun sitt første [...]