Foto: Sebastian Ludvigsen

Norske The New Death Cult sammenlignes med Muse

The New Death Cult sitt selvtitulerte debutalbum er en hyllest til den klassiske rocken. Samtidig føles det uforskammet nyskapende.

2019 har gitt norsk rock en helt ny drive, med fantastiske albumutgivelser fra blant annet Erlend Ropstad, Spidergawd og Spielbergs, for å nevne noen. Debutalbumet til The New Death Cult understreker trenden. Rocken er tilbake for fullt, og på mange måter føles det nesten som en ny start. Som at sjangeren i seg selv har vært nede for telling og nå er i ferd med å slå tilbake med full styrke. Tegnene har vi sett lenge, kanskje best eksemplifisert med den stadig voksende underskogen av norske punkeband som er i ferd med å skape et nytt og vitalt miljø rundt selve sjangeren.

The New Death Cult byr på klassisk bredbent stadionrock, samtidig som albumet føles uforskammet nyskapende. Dersom rock er din sjanger vil du nok neppe blåses av banen hvis vi kun tar utgangspunkt i riff og tekster, det er helheten som fascinerer. Lydbildet, produksjonen, arrangementene og bandets visuelle profil føles gjennomtenkt og fresht. Den røde tråden er med andre ord albumets sterkeste kvalitet. Sagt med andre ord; The New Death Cult har ikke funnet opp hjulet på nytt, men hjulet har sjelden sett eller hørtes bedre ut. Også blant internasjonale anmeldere har bandet skapt oppmerksomhet, der den moderne og innovative produksjonen trekkes spesielt frem. Vi slo av en kort prat med bandet for å bli bedre kjent, hva skjuler seg egentlig bak maskene?

THE NEW DEATH CULT – Light Spills Over (Indie Recordings 2019)

Gratulerer med slipp av debutalbum! Fortell oss litt om prosessen fra idé til ferdig skive?

Takk for det! Vi startet med en idé om å skape noe unikt og nytt for oss selv. Vi er 4 veldig ulike musikere med ulik musikalsk bakgrunn. Derfor var det et viktig utgangspunkt for oss å plassere de ulike influensene rundt solide låt-konstruksjoner. Resultatet synes vi har blitt en bønsj med kule rockelåter hvor vi virkelig får vist disse ulike fargene.

Hva er det spesielle i deres musikalske univers?
Vi prøver ikke å flytte grenser hva angår sjanger og stil, men vi tror at vi har klart å introdusere noe nytt og spennende innenfor rockesjangeren, samtidig som vi kler dette i tekster som nødvendigvis ikke er nye, men kanskje mer aktuelle enn noen gang.

…they integrate themselves excellently into a rock scene that’s continuously crying out for more innovation

Powerplay Rock and Metal Magazine
Er det noen av sporene på albumet som dere har et spesielt forhold til?

Alle. Det er et album med veldig ulike låter, og vi digger dem alle. Men «Light Spills Over» er definitivt en stand-out låt i og med at det var vår første single, som også fikk sin premiere på BBC1 Rock Show with Daniel P. Carter. Det var KULT!

Dere har en veldig tydelig visuell profil, hva er tanken bak det visuelle imaget?

Vi bruker skjelett-bandanas på scenen. Idéen med disse er for det første å skjule ansiktene våre. Hvis du så dem ville hjernen din smeltet. Den andre grunnen er å belyse et viktig aspekt i tekstene våre om at vi alle er like. Under huden er vi alle skjeletter, uansett rase, religion, seksuell orientering, etc… One love!

Hvordan ble bandet til? Hvem tok initiativ og hvem måtte overtales?

Vi ble til ganske raskt og sømløst. Tankeoverføring fungerer veldig bra for humanoide romvesener.

The New Death Cult almost put MUSE to shame with their blend of Stadium Rock inspired high energy riffs and hard-hitting lyrics to match

Outlaws Of The Sun
Hvem er egentlig THE NEW DEATH CULT, hva er deres musikalske bakgrunn og hva liker dere å gjøre på fritiden?

Egentlig er vi 4 humanoide romvesener som har flyttet fra planeten Netuluna i Andromeda-galaksen til planeten jorden for å ta del i menneskehetens oppvåkningsbølge, ved å lage fet og fargerik rock med et sunt budskap. Det er en heltidsjobb, men en vi elsker å gjøre!

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

QOTSA, Foo Fighters, Biffy Clyro, og i tillegg Matt Bellamy, Roger Waters og 70-talls Pink Floyd, Pussy Riot, Tom Morello og RATM, Woody Guthrie, etc. Felles for disse er samfunnskritiske tekster.

THE NEW DEATH CULT – Zeitgeist (Indie Recordings, 2019)

Hva er det sprøeste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som band?

Å reise fra Netuluna i Andromeda-galaksen til jorden, 2,5 lysår unna. Det tar oss 3 timer. En psykedelisk opplevelse.

Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville dere valgt?

Elg. Så mye sjel! Elg er megabra!

Hvilken scene i Norge har overrasket dere mest?

Vi elsket å spille på Malakoff-festivalen i Nordfjordeid. Fantastisk chill festival i flotte omgivelser, ren luft, masse happy mennesker og god øl… hva mer kan man ønske seg?

Nine intense passages, always in the name of an intense, deadly hard rock, full of classic cues and decidedly timeless, but intelligently modern and upstream

Metalhead.it
Fra deres perspektiv; hva er det mest krevende ved å være et rockeband i Norge i 2019?

Ingenting. Finn din egen vei, drit i å passe inn. Ta over verden.

Nevn et stk. guilty pleasure hver og hvorfor akkurat dette?

Gamma: Ser på lange YouTube-videoer om drenering av grusvei for å slappe av. Følger også Mat-Tina på Instagram.

Delta: Hører på Nickelback og ser en del Ex on the beach.

Alpha: Nyan Cat.

Beta: Sriracha. På alt.
Sjanger

Curated Rock

Denne spillelisten samler det beste innen rock – fra fete gitar-riff til intense vokalprestasjoner som får pulsen til å stige. Utforsk både udødelige klassikere og nye […]

Du liker kanskje også…