Joakim Nielsen, bedre kjent under artistnavnet Kaffetorsk, gir deg sjangeroverskridende a-ha opplevelser en masse.
I en rekke artikler og intervjuer har vi fokusert på den nye generasjonen artister som står helt i front når det gjelder å benytte ny teknologi til å produsere musikk. Mye av vår fremgang på det internasjonale musikkmarkedet kan tilskrives nettopp dette; en godt utdannet og rik befolkning med tilgang på det aller meste av ny teknologi, iblandet en uredd og ambisiøs holdning der janteloven (heldigvis) glimrer med sitt fravær. Kaffetorsk er et av navnene du burde merke deg i denne sammenheng.
Han er umulig å sette i en spesifikk musikalsk bås, men skal man først (og det skal man jo gjerne) gi musikken en merkelapp er nok den artige britiske «urban chillpop»-kategorien nærmest. Fellesnevneren for låtene hans så langt er at det er sample-basert som fundament. Rent bortsett fra det, flyter musikken hans fra pur chillout, via jazz og hiphop til motown-inspirert pop. Albumet «Coffee Breaks» (2018) illustrerer dette perfekt. Lytt til snodige «Waiting for You», der en skeiv beat, streit gitar, plystring og århundrets merkeligste vokal-kutt mest sannsynlig gir deg flashbacks til egen barndom. I de to neste sporene, «White Forest» og «Smile», viser han herlig musikalsk forståelse med bruk av strykere, bass og digitale elementer. Det er gammelmodig satt i ny drakt; man kan føle at man ser på fjernsynskjøkkenet iført romdrakt, mens jazztobakken siver heftig gjennom lokalet. Riktig stort blir det når «Can You Remember the Rain» settes på. Her faller puslespillbitene naturlig på plass, alle elementene Kaffetorsk mestrer så ypperlig blir gitt ytterligere liv av en fantastisk vokal. Motown -eat you heart out!
Fascinerte som få tok vi kontakt med hovedpersonen selv for å bli bedre kjent med denne mystiske men akk så talentfulle produsenten.
(Artikkelen fortsetter under spillelisten)
Det mest opplagte først; hva i all verden ligger bak det spenstige artistnavnet «Kaffetorsk»?
Jeg er opprinnelig fra Tromsø og har min familie i nord. «Kaffetorsk» er jo et uttrykk fra Lofoten som jeg må ha hørt da jeg var liten. «Kaffetorsk» startet som noe jeg brukte som Gamertag i CS 1.6. Jeg brukte evigheter på å forsøke å finne ut hva jeg skulle kalle meg som artist og endte opp med «Kaffetorsk». Jeg drikker utrolig mye kaffe når jeg jobber med musikken og føler navnet representerer godt hvor jeg kommer fra.
Hvordan vil du selv beskrive musikken din og hva er ambisjonene dine med prosjektet?
Musikken min er annerledes, akkurat som meg. Jeg er en raring som elsker det jeg driver med. Jeg vil jo selvfølgelig komme langt, jobbe med andre artister og spille mer live. Jeg følger ingen spesifikk sjanger men har mine røtter i hiphop, jazz og elektronisk musikk.
Du har samarbeidet med blant annet spennende Tyrik Tell. Fortell oss litt om hvordan samarbeidet kom i gang og hvordan han var å jobbe med? Har du noen følere ute mot den norske hiphop-scenen med tanke på samarbeid?
Han tok kontakt med meg på SoundCloud angående hans første EP og ville bruke den ene beaten min. Jeg synes han var dyktig så slang meg seff med. Sendte over filene og han spilte inn i studio i USA. Veldig hyggelig kar å jobbe med, håper på flere fremtidige låter med han. Ellers har jeg samarbeidet litt med Klarspråk, som er dyktig med rimeblokka her i Norge. Satser på at vi kommer til å lage flere låter sammen.
Kaffetorsk bidrar med deilige beats på Tyrik Tell´s «Space Jam»
I 2018 slapp du albumet «Coffee Breaks» som blant annet inneholder (etter vår mening) en av fjorårets beste pop-låter med «Can You Remember the Rain». Fortell oss litt om hvordan du jobbet med denne låten og hvor vokalen stammer fra?
Det er egentlig en lang historie bak denne låten men jeg skal prøve å gjøre den kort. Jeg er del av et nettsamfunn hvor vi deler låter, samples og erfaringer med hverandre, alle hjelper alle. Noen spurte om kilden til nettopp dette samplet (21st Century – Remember The Rain). Mange gravde i timevis helt til en fant det. Like etter slettet han som spurte om hjelp sin status så ingen andre skulle bruke samme samplet. Det første jeg gjorde var selvfølgelig å sample nettopp denne låten før han rakk å gjøre det, noe som ble tatt veldig godt imot av nettsamfunnet. Vanligvis når jeg sampler unngår jeg vokaler, men jeg likte de så godt at låten endte opp som den gjorde.
På «Coffee Breaks» hører vi også en god del jazz-inspirerte herligheter. Fortell litt om din egen musikalske bakgrunn, og spiller du også instrumenter selv?
Mye av musikken min er sample-basert. En gang i måneden får jeg støtte fra Patreon subscribers hvor jeg bestiller støvete gamle vinyler fra Japan som vi hører på sammen. Ellers har jeg spilt gitar i 15 år og har bakgrunn i metall, jazz og akustisk. Jeg spilte trommer i korps som liten og har de siste årene prøvd å lære meg piano selv. Jeg kan ikke lese noter og har lite peiling på musikk-teori, men stoler på ørene, og så langt har det gått bra.
Hva slags utstyr bruker du primært til å produsere?
En ganske rusten laptop med FL Studio 20. Lydkort koblet på en gitar, keyboard og platespiller. Et par Yamaha HS7 monitorer. Selvfølgelig et lass med VST`r og FX. Jeg har prøvd meg på ulike DAW`s men føler meg mest hjemme med FL studio. Gitar har jeg spilt i 15 år så det er en naturlig del av min produksjon.
Er det en spesiell VST-synth eller effekt du bruker ofte og trygt kan anbefale videre?
Native Instruments Massive er nær og kjær, ellers bruker jeg mye av Arturia sin «analoge» pakke.
Et hjemmestudio som innbyr til kreativitet. Foto: Joakim Nielsen
Hvilke norske artister eller band kan sies å ha inspirert deg opp gjennom årene, og hvilken norske artist hører du mest på om dagen?
Klovner i kamp var en soleklar favoritt som liten. Dimmu Borgir var også på topp for meg i flere år. Røyksopp er et forbilde innen norsk elektronisk musikk, mens Tommy Tee`s «Takin ova» vel er den mest inspirerende norske beaten jeg har hørt. Nå om dagen hører jeg lite på musikk, da ørene mine stort sett føles som overkokt risgrøt etter lange økter i studio. Inn i mellom går det i Kaizers Orchestra, Dimmu Borgir, Susanne Sundfør, Tungtvann og gammel norsk hiphop.
Lange økter i studio? Har du noe nytt på gang?
Jeg holder på med 2 nye album nå, et triphop/hiphop inspirert album og et synthwave/synthpop album hvor jeg har fått låne analogt utstyr av en venn. Jeg har akkurat sluppet en eksperimentell EP på 3 spor under navnet «No Limits» hvor jeg rett og slett går helt ut av komfortsonen og utforsker andre sjangre. Slapp også en single med et kollektiv i går og holder på med 2 collabs, så mye studiotid om dagen.
Du kan remixe en norsk artist med hvilken sang du vil. Hvilken artist og låt blir det?
Röyksopp sin «Poor Leno».
Hvis du kunne jobbet med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt og hvorfor?
Atle Antonsen som plystrer på låtene mine. Sendte han mail i fjor, fikk aldri svar. Digger den fyren der.
Så du er villig til å ofre Edvard Grieg, Susanne Sundfør og Røyksopp for å få Atle Antonsen til å plystre på en låt?
Haha, kunne vel drømt om å lage noe med alle du nevner, men det er noe spesielt med Atle Antonsen´s plystring. Tror jeg kunne laget noe skikkelig fett med han.