Audio District er elektronika som balanserer mellom tunge synther og melodiøse hooks

Fredag 13. oktober slapp trioen Audio District singlen ”Harbour” som er denne ”Ukens single” hos NPS Music.

I 2017 har det skjedd mye med Audio District. De startet året som topp 12 i Danmark’s svar på Urørt kalt ”KarriereKanonen” av 1500 deltakere i regi av Danmarks Radio. Her ble de oppdaget av det tyske plateselskapet One Of Us Records som de nå er signert til, og ”Harbour” er første låt ut fra en kommende EP som slippes senere i høst.

Audio District er skandinavisk elektro som balanserer mellom tunge synther og melodiøse hooks hele veien fra København. Dette er et dansk/norsk samarbeid mellom Oslo- gutten Benjamin Dante og Jonas Jarlkov og Mads Froberg fra København. Audio District ble til etter at de gikk viralt på YouTube i 2013 med en Nokia video i samarbeid med den norske filmskaperen Anders Øvergaard hvor de ble oppdaget av den franske legenden ’Lifelike’ og hans plateselskap ComputerScience, og siden da har de vært et navn å regne med på den elektroniske musikkscenen.

Vi i NPS Music kom over denne trioen da vi tilfeldigvis hørte den utrolig fengende låten ”High” med deilig vokal, og som fra da av gikk på repeat hos oss en god stund. Vi mente at dette måtte jo være en av de mer ”ukjente perlene” som kom ut i 2016, og som det musikkelskende publikummet ikke kunne gå glipp av i 2016. Låten var derfor en selvfølge å ta med i vår artikkel ”40 låter du ikke vil gå glipp av fra 2016” og vi omtalte låten slik:

Audio District – ”High”: Den norsk/danske trioen produserer vokaldrevet electrohouse av ypperste kvalitet. “High” blir båret frem av en særdeles smittende, eggende basslinje og tradisjonell house piano stabs. Minner litt om en blanding av MGMT og Roger Sanchez i en moderne drakt. NPS Music

Det er gledelig at de nå endelig er ute med en ny fengende låt, og at en EP er ventet i løpet av høsten. Vi tok en prat med trioen om bl.a. den nye låten og planene videre fremover.

Gratulerer med den fine låten ”Harbour”. Kan dere fortelle litt om prosessen rundt låten?

Tusen takk! ”Harbour” er faktisk en sang vi skrev for noen år siden, men som vi aldri helt klarte å bli ferdige med – før nå. Sangen har vært mange steder før den landet i det lyduniverset den er i nå. Faktisk så høres låten mer ut som den aller første demoen vi lagde av den.

Hva handler denne låten om?

Låten handler om tanker omkring hvordan et forhold mellom to mennesker oppstår. Hvordan et møte kan bli til flere, men noen ganger ikke. Den handler om hengivenhet ovenfor det mennesket man står nærmest.

Hva er det spesielle i Audio District sitt musikalske univers?

Det må helt klart være den karakteren våre vintage synthesizere, med en Roland Juno 60 i spissen, bidrar med til lyden vår. Å bruke støvete gamle synthesizere i en moderne kontekst gir helt klart sitt preg på våres lyd.

Hvem er Audio District og hva er deres musikalske bakgrunn?

Benjamin flyttet for noen år siden til København, noe som egentlig skulle være en midlertidig affære. Men han møtte fort Mads og Jonas og det førte til et musikalsk prosjekt som etter noe tid skulle bli til Audio District. Musikalsk kommer vi fra veldig forskjellige steder, Mads har en bakgrunn fra jazz, Jonas fra rock og Benjamin var opprinnelig en singer/songwriter.

Benjamin, du kommer fra en musikalsk familie. Hvordan har dette inspirert og påvirket deg til å satse på musikken og ikke minst det musikalske uttrykket ditt videre?

Gjennom hele min oppvekst har jo musikk vært en konstant faktor og det var sjeldent stille hjemme, så det er klart at sånne ting følger med videre i livet. Jeg tror at det å ha to foreldre som begge er kreative, gjør det nærmest uunngåelig å ikke selv søke den vei – det er både utrolig berikende og den beste terapi som finnes. Musikalsk adskiller jeg meg i ganske stor grad fra både min mor og min fars musikk, men det tror jeg handler mest om hvilken tid vi er vokst opp i og hvordan musikk skapes i dag.

Hva er det morsomste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som trio?

Vi spilte på en festival i Danmark for noen år siden og det styrtregnet, hele plassen foran scenen var et stort gjørmehull. I mellom et av numrene kom en mann i dress opp fra publikum og spurte om han kunne stage-dive fra scenen. Som sagt så gjort, mannen hoppet og ingen tok han i mot – han landet flatt mitt i gjørmen.

Det er mye bra norsk musikk som gis ut om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?

Det er det virkelig og det er mange som bør nevnes. Seeb og KREAM er spennende å følge, de slipper alltid kvalitet og gode produksjoner. Vi er også fan av Sigrid, og hun leverer like bra på plate som live. Akkurat nå hører vi en del på ZEKL’s sang ”End Result”, og han er også i gang med et remix av ”Harbour”. På søndager funker det alltid å sette på Comet Kid.

Har dere noen musikalske forbilder og inspirasjonskilder?

A-ha er og blir et forbilde, hele synth-universet og Morten’s falsett er like aktuell i dag som da de startet – det er fascinerende. Det er mye rytmisk inspirasjon å hente fra hip-hop, noe Kendrick Lamar og Anderson. Paak er gode eksempler på. Disclosure står ofte på repeat rett og slett fordi det er så velprodusert.

Kan dere fortelle litt om en av deres beste opplevelser fra en av deres liveopptredener?

For et par år siden satt vi opp en minikonsert for 50 av våre aller nærmeste venner i København. Det var en utrolig intim, stemningsfull og fin kveld som kulminerte i at alle sang med på siste sang.

Hvilke andre musikalske planer har dere videre i 2017 og 2018?

Vi er i gang med å skrive ferdig en EP som utgis på det tyske plateselskapet One Of Us Records i løpet av høsten. I forbindelse med det planlegges det en del konserter i 2018.