Eli Storbekken og Sigurd Hole er ute med albumet «Fabel»!

Eli Storbekken som er en av de mest kjente og kjære folkemusikerne i Norge drar oss tilbake i tid med en eventyrlig blanding av folkemusikk og jazz. Hun har gravd langt ned i Nordens repertoar av eldre viser og funnet frem de låtene som står hennes hjerte nær. Albumet ”Fabel” er en hyllest til vår musikalske kulturarv og som ble sluppet fredag 2. september på Grappa musikkforlag.

«Med meg i studio har jeg hatt Olav Torget på gitar, dobro og konting, Jarle Vespestad på trommer og dhol, Karl Seglem på bukkehorn og saksofon og Nils Økland på fele og hardingfele. Ikke minst har Sigurd Hole, i tillegg til å spille kontrabass og arrangert musikken, vært en stor drivkraft for dette prosjektet. Jeg føler meg privilegert som får jobbe med så mange dyktige musikere, og jeg tror dette er noe alle som hører plata vil sette pris på», sier Storbekken.

Sigurd Hole har arrangert musikken med utgangspunkt i sitt jazzlandskap. Albumet har på denne måten fått sitt eget musikalske uttrykk i møte mellom nåtid og fortid. «Det var et fint og givende samarbeid som jeg vil se tilbake på med glede. Eli har stolt på meg gjennom hele prosessen og gitt meg helt frie tøyler. Dette er en spennende måte å jobbe på, og jeg er godt fornøyd med resultatet», forteller Hole.

Med en lang og solid musikkarriere bak seg har Eli Storbekken vunnet en rekke priser og blitt en av de mest kjente folkemusikerne i vårt langstrakte land. Hun har gitt ut flere kritikerroste plater som bl.a ”Maros” i 2009 og ”Songen til fløyta” i 2012, og i 2014 fikk hun bl.a. en Folkelarmpris for dokumentasjonsalbumet ”Rosekolla”. Storbekken underviser i folkesang ved Ole Bull Akademiet på Voss og på Musikkvitenskap ved UiO i Oslo. I kveld har de slippkonsert på Riksscenen med sine eminente musikere. Vi tok en prat med Eli bl.a. om det nye albumet og om planene videre fremover.

 Gratulerer med den flotte albumet ”Fabel”. Kan du fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Tusen takk! Over lengre tid har jeg planlagt en ballade -og viseutgivelse. Det finne så mange vakre folketoner og jeg ville legge vekt på områder som ikke er så kjent for balladetradisjon, som Hedmark og Østfold.

Hva handler albumet om og hva ønsker du å formidle gjennom dette?

Den røde tråden i «Fabel» er fortellinger om menneskelige forhold, om styrke, kjærlighet, svik, sjalusi og omskaping. De fleste av tekstene og melodiene er fra en annen tid, som også kan gi publikum en opplevelse i den tiden vi lever i nå!

Hvilke låter fra albumet har du et spesielt forhold til, og hvorfor?

Det er flere av sangene på albumet jeg har et sterkt forhold til og noen har fulgt meg i flere år. ”Nattergalen” har jeg gitt ut før med ulike arrangement, samt ei sangbok ved samme navn. Alle visene på plata står mitt hjerte nær, men kan også trekke frem ”Valivan” og ”En ridder så bold”. Musiker Sigurd Hole har arrangert visene i sitt lekende jazzlandskap og med inspirasjon fra de dyktige musikerne på utgivelsen har visene fått nye klanger og sine egne musikalske uttrykk!

Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?

Det har vært hektisk i perioder med ulike produksjoner og turneer. Hadde en flott turné på Vestlandet i vår med trekkspiller Irene Tillung. Forestillingen ”Dråge” med Lars Sørbø har vært veldig morsomt å være med på! Jeg underviser i folkesang og er utøvende ”kvedar” så jeg møter folk i alle aldersgrupper, barn og unge og eldre og det er veldig hyggelig!

Hvor finner du inspirasjon fra til å skrive låter?

Nå er ikke jeg noen komponist, men jeg har tonesatt en del melodier, særlig på min første vinylutgivelse ”Glimt” i 1989. Så har det gått litt i bølger, men har med en melodi til et dikt om å reise med tog som Lene E. Westerås har skrevet på Fabel. Faktisk kan toget være en bra inspirasjonskilde. Laget en låt som heter ”En reise” som kom dalende ned da jeg tok toget oppover Østerdalen for noen år siden.

Hvem er Eli Storbekken og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg fikk min første musikalske inspirasjon av far Egil. I ung alder reiste jeg til Oslo og begynte som mange i min generasjon å vanke på Club 7 og ble kjent med musikere som spilte der. Der ble det holdt ”stevkurs” og etter hvert ble jeg lærer på kursene, til klubben ble lagt ned i 1985. Videre har jeg undervist musikkstudenter på Ole Bull Akademiet og på Musikkvitenskap i UiO.

Var i mange år med i sangensemblet Kvedar og Det Syng med bl. andre Agnes Buen Garnås og Anne Marit Jacobsen. I de senere år har jeg jobbet med ulike prosjekter og med ulike temaer inne folkemusikk. Utgivelser som Maros i 2009 og Songen til fløyta i 2012 med produsent og musiker Georg Buljo.

Du har gjort mye opp igjennom. Kan du fortelle litt om dine høydepunkter så langt i karrieren?

Her kan jeg vel ramse opp, men konserter i Irak hvor jeg sang på en arena en fullmånenatt med 4000 hvitkledde på tribunen, det var magisk. Årene med ”Det Syng” var en flott tid med mange turneer. Den tiden jeg var musikalsk ansvarlig i Maridalsspillet var også en artig tid. Dessuten har jeg hatt flere konserter og var mnd. artist på Riksscenen i 2015, noe som var veldig hyggelig!

Hva føler du det er som gjør deg unik/særegen som musiker/artist?

Jeg er folkesanger som ønsker å gjøre folk kjent med den unike folkemusikkskatten vi har- og for å underholde og formidle det jeg har til folk!

Du er datteren til Egil Storbekken som var en sentral formidler av norske folkemusikktradisjoner, og som bl.a. ble godt kjent for musikken han skrev og fremførte på tussefløyte. I 2006 ble ”Egil Storbekkens musikkpris” opprettet for å fremme bruken av de eldre folkemusikkinstrumentene i norsk folkemusikk og Egil Storbekkens musikk. Kan du fortelle litt om hvordan det har påvirket deg musikalsk sett å vokse opp med en far som Egil, og hva har det betydd for deg at din far har fått en slik musikkpris oppkalt etter seg?

Vi i familen er veldig glad for at far har fått en pris oppkalt etter seg. Den blir i år utgitt for 11 gang. Norsk Lur- og bukkehornlag og NOPA finansierer prisen. Tolga kommune står for utdelingen. Han påvirket meg sterkt i ungdomsåra for han tok meg med tidlig på konsertoppdrag, og jeg fikk prøve meg tidlig på scenen. Så fikk jeg sett meg omkring, vi var på flere ukers turné i USA, Den persiske gulf, Sverige osv. Sang i mange ulike sammenhenger og var med på flere av hans plateinnspillinger. Mor syntes det var bra jeg var med han fordi han var ganske distré, og da ble han passet på i tilfelle han glemte luren eller tussefløyta!

Hva er det morsomste du har opplevd så langt som artist?

Det er så mange ting når en har levd en stund. Var morsomt med turné i Russland og Ukraina med en gjeng dansere og spelemenn! Var også i Qatar i sin tid. Dessuten mange morsomme festivalopplevelser.

Har du noen musikalske forbilder?

Da jeg var ung hørte jeg mye på Aretha Franklin, Ella Fitzgerald, Joni Mitchell osv. Samt eldre kilder av kvedere fra ulike kanter av landet. Det er mange jeg beundrer, men har ingen spesiell å trekke frem i dag- det er så mange dyktige!!

Hvilke andre musikalske planer har du i 2016?

Nå er det turné med utgivelsen «Fabel» i Hordaland, Sogn og Fjordane og Hedmark resten av høsten, og så underviser jeg og jobber med nye prosjekter!

Du liker kanskje også…