Foto: Agnete Brun

Albumaktuelle Hasse Farmen har skapt sitt helt eget univers

Del Tweet

12. april slapp Hasse Farmen sitt nye album «Minnefelt» som han har fått flotte anmeldelser for, og som er denne «Ukens album» på NPS Music.

Da Hasse Farmen slapp albumet «Livet du redder kan være ditt eget» høsten 2016, gikk det ikke stille for seg.

Hasse Farmens fjerde soloalbum høstet strålende anmeldelser over hele linjen. Albumet ble omtalt som «hans livs plate», og «en av årets aller beste» ifølge Dagsavisen. Klassekampen beskrev albumet som «hans mest eventyrlystne, ambisiøse og beste album til nå». Ikke minst havnet LPen på Aftenpostens liste over de ti beste norske albumene i 2016.

På oppfølgeren til det kritikerroste, «Livet du redder kan være ditt eget» har Hasse Farmen med seg musikerne han spilte konserter med i kjølvannet av forrige utgivelse – på bass, Fredrik Luhr Dietrichson (Moskus, Skadedyr); trommer, Jan Martin Gismervik (Torg, Monkey Plot); tangenter, Jan K. Hovland (Bendik, Karokh), Magnus Tenge (The Leif).

Som sist er albumet produsert av Hasse Farmen og Kenneth Ishak – som igjen har mikset albumet. Den store forskjellen fra det forrige albumet – som mer eller mindre var et tomanns-prosjekt med Farmen og Ishak, og som varte over flere måneder er at alle ti låtene er spilt inn live i studio på én dag.

«Det er et mer generøst album enn «Livet du redder kan være ditt eget» – åpnere, på et vis», sier medprodusent Kenneth Ishak, mens han fortsetter «Det nye albumet er enklere – i ordets beste forstand –, mer imøtekommende enn sin kritikerbejublede forgjenger, men med samme dybde og klo».

Hasse Farmens musikk er sjangeroverskridende, men om Farmen fikk kniven på strupen ville han nok kalle sin musikk for kammerrock, slowcore og rock noir. Dagsavisen har kanskje kommet nærmest i beskrivelsen av Hasse Farmens univers i avisens 5’er-anmeldelse av det forrige album: «Dette er låtskriverrock av et kaliber man godt kan sammenligne med nyere Thåström» men «Hasse Farmen høres ikke ut som noen andre».

Hasse Farmen har slippkonsert torsdag 23. mai på Cafeteatret i Oslo så hvis du vil oppleve denne unike musikeren og hans band live er dette en gylden mulighet. Vi tok en prat med Hasse om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.

Hasse Farmen skaper rett og slett ikke musikk som lar seg kategorisere. Han er en sjanger i seg selv – terningkast 6

Erik Valebrokk

Minner er sentral tematikk på det nye albumet, hva er det med minner som fascinerer og frustrerer deg rent personlig?

Ingen av delene i forhold til låtskriving, snare tvert imot.

Hvorfor er det de gode minnene som gjør vondt, Hasse?

Da må du spørre karakteren i låten. Kanskje fordi gode minner bare er det for ham, og et minne kan du ikke kysse.

Hva handler denne platen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?

Tapt kjærlighet, marginaliserte mennesker, sterke mennesker, mennesker i sorg, og døden.

Evnen til å kunne glede seg over andre menneskers liv og fremganger, kan det være et motsvar til den bittersøte resignasjonen vi føler i deler av albumet?

Når man har sluppet et album lever den sitt eget liv, og det er sånn det skal være. Det følger ingen bruksanvisning med platen. Titler som «Jeg er så ensom jeg kunne dø», er bare det, triste, dersom du ikke har hørt sangen, tar den ut av sin sammenheng, ut av et album, i hvert fall i tilfellet «Minnefelt». Å skrive om det er det første skrittet i å prøve å «løse» problemet, ikke resignasjon. Noen av karakterene sliter, men hvem gjør ikke det fra tid til annen? Jeg tar mennesker og deres sorg på alvor.

Velspilt rockepoesi, Hasse Farmen er en overbevisende fortellerstemme – terningkast 5

Aftenposten

«Salme 448 før reisens slutt» må være det nærmeste en norsk artist har kommet Nick Cave, fra instrumentering til melodi og tekstunivers. Linjer som «jeg var på nippet til å la tvilen komme troen til gode» og «jeg elsket livet, men hatet mitt eget» føles meget personlig og nært. Er dette din mest personlige sang, fra A til Å, noen gang?

Nick Cave, jeg takker! Alle mine låter er personlige, men aldri private.

Du har valgt å beholde Kenneth Ishak ved roret også denne gangen. Fortell litt om hvorfor du liker å jobbe med Kenneth?

Vi utfyller hverandre. Kenneth er George Martin og jeg er Brian Eno.

Du har valgt å spille inn hele albumet live i studio på en dag. Fortell oss litt om hvorfor du har valgt denne løsningen, og hvordan det var å faktisk gjennomføre det?

De som jeg spiller sammen med er vant til dette og også gode til det, Kenneth også, men ikke jeg, så jeg tenkte at det var en utfordring for meg.

Ny Farmen-vinner – det er ikke lek med ord, det er sanger på liv og død – terningkast 5

Dagsavisen

Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?

Det har vært et produktivt år med et produkt som jeg er ganske fornøyd med.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Nei, der du starter og sammenligner med andre, der ender du.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Jeg synes ikke det er så mye bra, men noen er det som for eksempel Beezwax.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Det må bli Kenneth Ishak.

Hvilke planer har du videre i 2019?

Jeg skal jobbe med platen som nettopp har kommet, og så blir det slippkonsert 23. mai på Cafeteatret i Oslo. Vi skal øve inn bandet, så vi blir Norges beste orkester.

Se Også

Kritikerfavoritten Hasse Farmen slipper ny musikkvideo
Artikkel

Kritikerfavoritten Hasse Farmen slipper ny musikkvideo

Da Hasse Farmen slapp albumet «Livet du redder kan være ditt eget» gikk det ikke stille for seg og han ble snart en anmelderfavoritt. Nå slipper [...]

Plateaktuelle Tsarsten and the Freudian Slippers har skapt sitt helt unike musikalske univers
Intervju

Plateaktuelle Tsarsten and the Freudian Slippers har skapt sitt helt unike musikalske univers

Tsarsten and the Freudian Slippers slapp nylig sitt andre album, «Waterways». Bandet har skapt et eget musikalsk univers med en miks av jazz, country, folkemusikk, kabaret, [...]

Plateaktuelle Glenn Main lever og ånder for 80-talls synthmusikk
Intervju

Plateaktuelle Glenn Main lever og ånder for 80-talls synthmusikk

Det er ikke ofte en finner artister som både har opplevd 80-talls musikken på nært hold, og som fortsatt gjør den så til de grader bra [...]

Uno Møller har skapt et synth wave album av sitt punkrockalbum «LUX»
Intervju

Uno Møller har skapt et synth wave album av sitt punkrockalbum «LUX»

Våren 2018 slapp Uno Møller albumet «LUX». Et punkete emo-rockealbum med hint til 80-tallet. «LUX» nådde publikum både innenfor og utenfor landegrensene, og med singlene «Celebrity» [...]

VILDE har en drøm og satser alt
Intervju

VILDE har en drøm og satser alt

VILDE er en 24-årig «up and coming» urban/popartist fra Tjøme, og fredag 7. juni slapp hun sin fjerde single, «Hands» på sin egen label, og som [...]

Post-punkens ferske frelsere leverer varene
Intervju

Post-punkens ferske frelsere leverer varene

Den produktive punk-duoen Company Ink deler ny musikk for tredje gang på knappe to måneder, og fredag 31. mai slapp de sin debut-EP «Blah Blah» som [...]