10. desember fyller Tora Augestad 40 år, og det feirer hun med slipp av sitt nye dobbeltalbum «Dialogues» på Grappa Musikkforlag som er denne «Ukens album» på NPS Music.
I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien «Klassisk» for albumet «Portraying Passion». På hennes nye utgivelse «Dialogues» går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene. Platen beskriver et spesielt kunstnerskap; Augestad er kjent som en sjangersjonglør og grensesprenger som tar hvert musikalske landskap hun beveger seg inn i på alvor. Duoformatet er intimt og sangene av Henry Purcell via Schubert, Jan Eggum og Kari Bremnes, til nyskrevne låter av Mathias Eick og Trygve Seim, har et neddempet preg.
Tora har studert klassisk- og jazzsang ved Norges Musikkhøgskole og Kungliga Musikhögskolen i Stockholm, og hun er både sanger (mezzosopran), dirigent og skuespiller med hovedvirke i Tyskland, Sveits og Norge. Hun har markert seg som en svært fleksibel sanger som beveger seg mellom samtidsmusikk, musikkteater, kabaret, pop og tidligmusikk, og hun er kjent for sine originale musikalske og dramatiske konsepter.
«Dialogues» følger et døgn og forsøker å transcendere sjangre. Klassiske perler glir sømløst over i evergreens fra «The American Songbook» til nyere sanger av Geirr Tveitt og John Cage. Nok en gang er dette et unikt album fra hennes hånd. Med Tora sin fantastiske vokal og musikere fra øverste hylle er dette et nydelig og varmt album i et akustisk lydbilde. På albumet synger hun både på norsk, svensk, tysk, fransk og engelsk, og hun viser både med bredden og allsidigheten som hun besitter at hun er enestående innenfor sitt kunstneriske felt.
«Dialogues» er et forsøk på å fange musikalske dialoger på plate. Jeg spiller meg på mange måter gjennom min karriere med skinnende medmusikanter», forteller Tora
«I en hektisk og støyende tid som vår, ønsket jeg å lage et neddempet album som senker pulsen og som presenterer låtene i et intimt rom. Låtmaterialet fra klassiske miniatyrer via evergreens og nyskrevne ting til den norske sangskatten er noen av mine favoritter. Jeg håper lytteren finner sin favoritt blant sangene som går fra morgen til natt», avslutter hun.
Musikerne hun har med seg er Trygve Seim, Christian Eggen og Svante Henryson, Frode Barth, Frank Hovland (Bergen), Bendix Dethleffsen (fra Ibsenprisvinner Marthalers teaterproduksjoner), Torbjørn Dyrud, Erlend Skomsvoll, Jørn Simen Øverli og den sveitsiske barokkspesialisten Martin Zeller. I tillegg er hennes eget ensemble Music for a While, med Stian Carstensen, Mathias Eick, Trygve Brøske, Pål Hausken og Martin Taxt, å finne her som medmusikanter. 10. desember kan du også oppleve Tora live på Parkteatret med julekonserten og 15-årsjubileet for «Music for a While». På konserten blir det også vintersanger med juledryss fra ensemblet som feirer 15 år som band i år. Det blir en vakker og underholdende konsert med klassiske høydepunkter, allsang, latter, julesvisker og barokkmusikk slik du aldri har hørt den før. Vi tok en prat med Tora om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.
Gratulerer med dobbeltalbumet ditt, «Dialogues». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?
Min forrige plate «Portraying Passion» var en portrettplate med Oslo Filharmonien. Det var et gigantisk prosjekt med musikk av Kurt Weill, Marcus Paus og Charles Ives. Det var på mange måter et høydepunkt i min karriere og vant Spellemannprisen i klassisk kategori.
Etter det ønsket jeg å gå helt ned i format og «Dialogues» er et nært plateprosjekt jeg har tenkt på i mange år. Jeg har hatt gleden av å jobbe med utrolig mange flotte musikere i min karriere og hadde lyst til å samle mange av dem på et personlig album. Jeg valgte medmusikantene først og så kom låtvalget siden.
Hva er tematikken på dette albumet og hva ønsker du å formidle gjennom det?
Dette er et duoalbum; hver låt er en duo med en musiker som jeg har jobbet med i løpet av min karriere så langt. Albumet følger på en måte et døgn, første plate har et dagtema og den andre et kveld eller natt-tema. Tekstlig er det et retrospektivt album, om å skue tilbake, og lengte dit.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?
Jeg ønsket et varmt lydbilde som får frem livekvaliteten ved albumet. Martin Abrahamsen og jeg har produsert albumet sammen og jobbet mye med å få frem en så vakker akustisk lyd som mulig.
Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?
Denne platen har et klart intimt preg, det spesielle her er kanskje repertoarvalget fra Schubert og Purcell til Kari Bremnes, Jan Eggum og nyskrevne ting av Mathias Eick og Trygve Seim.
Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra platen?
Jeg er spesielt glad i versjonen av «Lær meg å kjenne dine veie» med Torbjørn Dyrud og «No Storm» av Mathias Eick hvor min mor Kate Augestad har skrevet teksten.
Den 10. desember fyller du 40 år, og så feirer du 15. års jubileum med din konsert «Music for a While» på Parkteatret. Kan du fortelle litt om det?
Det blir en festkveld av de sjeldne. «Music for a while» er hjertebarnet mitt og jeg kan ikke tenke meg noen bedre måte å fylle 40 på.
Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?
Det har vært et intenst år med tre store musikkteaterproduksjoner i Tyskland, Frankrike og Sveits. Plateinnspillingen og arbeidet med platen har tatt mye tid og vært veldig givende.
Hva er din musikalske bakgrunn og hva liker du å gjøre på fritiden?
Jeg begynte å synge før jeg snakket og har levd med musikk hele livet. Jeg har levd av å synge i over 20 år og nyter det og synes jeg er heldig. På fritiden elsker jeg å lage store middagsselskaper for mine venner.
Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Mine inspirasjonskilder er Julie Andrews, Joyce DiDonato, Hanne Hukkelberg, Christel Alsos, Barbara Hannigan og Susanna Wallumrød.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Elsker å høre på Susanna og Hanne Hukkelberg.
Kan du fortelle om et par av høydepunktene som du har hatt i din musikalske karriere så langt som artist?
Det har vært mange høydepunkter. Å få spille inn plate med Oslo Filharmonien på Lawo Classics er et klart høydepunkt. Å synge i Parisfilharmonien, Kölner Philharmonie, og Elbphilharmonie i mai og juni i år var vilt og utrolig stas.
Platen «Dialogues» er allerede et høydepunkt for meg personlig, og jeg er utrolig takknemlig for at Helge Westbye i Grappa Musikkforlag har latt meg få lov. Han er en forkjemper for et meget variert norsk musikkliv.
Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?
På Kongsberg gikk strømmen en gang med «Music For A While», da gjorde vi resten av konserten live.
Å synge i Operahuset i Sarajevo var heftig; under krigen fungerte det som bomberom.
Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Det hadde vært gøy å ha hatt Edvard Grieg med på en låt på denne platen; han hadde feeling!
Hvilke planer har du for julen?
Mine planer for julen er å besøke julemarkeder, lage mat, høre bra musikk og tilbringe kvalitetstid med de nærmeste.
Hvilket scene/sted i Norge drømmer du om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?
Jazzklubben i Arendal er en drøm å spille på; hver gang. For en flott gjeng som driver der.
Jeg drømmer om å gjøre en konsert i Domkirkeruinene på Hamar.
Hvilke planer har du for 2020?
I 2020 skal jeg turnere mye i Frankrike, Sveits og Tyskland og spille i Kina for første gang.
Jeg gleder meg til et år hovedsakelig viet til konserter, med mange flotte prosjekter og medmusikanter. I tillegg så gleder meg til arbeidet med Hardanger Musikkfest, hvor jeg er kunstnerisk leder sammen med Therese Ulvo. Vi skal lage en festival i pinsen som har tema: SVEVN.