Silja Sol slapp sitt fjerde album, «På ekte» fredag 6. mars, og som er denne «Ukens album» hos NPS Music.
Hennes tidligere album har høstet gode anmeldelser, og dette albumet er intet unntak. Bergens Tidende, Bergensavisen og Dagsavisen har alle kastet 5 på terningen. Silja Sol har teft for å lage god popmusikk med sine fine og ærlige tekster og fengende melodier. Den bakenforliggende melankolske stemningen på dette albumet og hennes følsomme tekster viser Silja «på ekte», og hun har mange spørsmål og tanker som hun vil ha svar på. Vil du ikke vite hva som skjer synger hun om i låten «Nøytralisert». Man kan kjenne på både vonde følelser, frustrasjon, sinne og usikkerhet i tekstene hennes, men også håp, tro og oppriktighet. Hun blander melankoli og tidvis mørke i et fengende lydbilde på vakkert vis, og ved å gjøre et dypdykk i tekstene hennes så skjønner man at hun har mye på hjertet, og som har en dypere personlig mening. Her kan du lese mer om Silja og hennes egne ord og beskrivelse av låtene. Vi tok en prat med Silja om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.
Gratulerer med albumet, «På ekte». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?
Tusen takk, veldig deilig å dele ny musikk med folket. Ja, denne platen er laget på samme måte som «Ni Liv», der jeg fikk tilsendt instrumental-skisser fra produsent og co-writer Fredrik Vogsborg, og så plukket jeg ut de jeg følte mest, og laget melodi- og tekstforslag, før vi gikk i Broen studio med Anders Bjelland for å gjøre det ferdig sammen der.
Hva handler denne platen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?
Store deler av denne platen er skrevet på og i mellom turneer med Aurora i 2018-19, og inspirert av stort og smått, men mest av alt har jeg gått inn i kjernen av meg selv og prøvd å finne de sterkeste stemningene inni meg. Jeg er litt som aprilværet, er et aprilbarn, så jeg har sterkt temperament, med et bredt følelsesregister. Jeg kan være ganske melankolsk til tider, men har også mye godt humør. Så essensen er vel de ekte følelsene i oss som mennesker, noen kan kanskje være vanskelig å sette ord på, så jeg liker å putte det inn i musikken for å lettere kunne dele stemningene og humørene. Jeg er også veldig glad i språk og leker og tester ut mye med ord og ordlyder.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?
Det er jo en synth-pop basert plate, med til tider ganske stort lydbilde, men den strekker seg litt herfra til derfra om du skjønner, toucher innom litt av hvert av ulike vibber, tar det også ganske ned på et par låter. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med reisen på platen.
Igjen er Silja Sol flink til å bruke ordene slik at de får større betydning enn selve innholdet i tekstene. Det sitter som støpt sammen med musikken, men en klar diksjon som forsterker de fengende melodiene – Terningkast 5
Hvilke låt har du et spesielt forhold til fra platen?
Jeg er spesielt glad i «Merkelig», som er en av de siste vi skrev på platen. Det var en typisk regnfull og grå høstdag i Bergen, og jeg var sliten og hadde en ganske dårlig dag, altså vi kan si det som det er; jeg var skikkelig, skikkelig sur og furten uten helt å vite hvorfor. Men Fredrik og Anders ga ikke opp, de kom med litt sjokolade og sa at «jo du knekker denne her i dag» og så kom den myke, fine «Merkelig» ut av ingen steder og satt ord på den trette, slitne meg. Det var utrolig fint.
Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hva gjør du for å komme deg ut av denne sperren?
Jeg plukker ting litt ut av det intuitive når jeg skriver, og det ligger liksom ganske klart ganske ofte – underbevisst samler jeg nok opp en del inspirasjon hele tiden. Små, finurlige ting som skjer, ord som blir sagt, følelser, været, lukter. Jeg pleier å ha litt skrivesperre en gang i blant, og da unngår jeg å skrive helt til det kommer naturlig igjen. Det kan ta tid, men etter en stund uten skriving, begynner det å krible igjen, da venter jeg enda litt til, og SÅ sprekker jeg og da kommer jeg i gang. Det er det som funker best for meg. Om det er noe jeg MÅ skrive, med deadline, så må jeg bare lete hardt etter en stemning eller inspirasjon ved å gå en tur, henge med folk, eller basere innholdet på en historie eller en film, for å komme i gang – det funker også altså. Jeg liker best å la det komme naturlig etter en skrivepause om jeg kan det.
Hva er det spesielle i Silja Sol sitt musikalske univers?
Det er kanskje tekstene, det litt finurlige og muntlige språket, og at det er litt uforutsigbart. Jeg liker å eksperimentere litt, ikke holde veldig hardt fast i en spesifikk sjanger, la musikken forme seg mens den blir til – da skjer det mye gøy på veien.
Mørk, melankolsk, utfordrende og ubehagelig direkte. Silja Sol går mot strømmen og lager knallfin pop. – Terningkast 5
Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?
Jeg er en bestemt, men også en ganske ydmyk person tror jeg. Tenksom, reflekterer mye, er glad i at folk har det gøy og bra rundt meg og så har jeg en veldig sterk rettferdighetssans. Jeg liker å sove mye, og jeg er ekspert på å ta korte cowboystrekker, høneblunder, powernaps osv. Jeg er glad i å reparere ting, fikse klær, smykker, møbler, og om noe blir ødelagt har jeg et behov for å reparere det fremfor å kaste det. Sånn har jeg alltid vært. Hehe, og så liker jeg å rydde og sortere. Det er kanskje litt rart, men jeg gjør det minst to ganger i halvåret om jeg får tid. Gå i gjennom ting, se om det er noe jeg ikke trenger, gi det vekk eller selge det, og finne frem igjen gamle godbiter jeg hadde glemt jeg hadde. Ellers liker jeg å lage mat til familien, gå tur, og å oppleve eventyr med venner.
Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?
Jeg har vokst opp i et musikalsk hjem, med far som er pianist og kantor, og mor som synger. Barndommen har vært fylt av nattasanger, hørespill, høytlesning, barnerim og musikk. Så jeg har alltid vært glad i å synge. Jeg spilte mye klassisk piano som liten og lærte meg gitar da jeg var 16 år, og da skrev jeg vel også min første sang som jeg tror het «Rainy Day».
Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?
Jeg tror det må være da jeg gjorde support for Aurora i Sør-Amerika for første gang. Jeg husker jeg spilte «Trærene» solo for 2500 brasilianere, og det var ganske absurd, men de elsket det selv om de ikke skjønte et ord, og det var helt fantastisk merkelig og deilig.
Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Jeg har hørt mye på klassisk musikk opp igjennom, komponister som Mozart, Grieg, Bach osv., også mye jazz som Billie Holiday, Ella Fitzgerald og Eva Cassidy. Jeg finner mye inspirasjon i ulike sjangre, og liker å høre på utfordrende og komplekse lydbilder.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Jeg liker Evigheten veldig godt, Great News er veldig fresht, Røyksopp er deilig og euforisk, Lars Vaular er så god på tekster, Hjerteslag kjører pop-rock med fete gitarer og arrangementer, Susanne Sundfør synger så bra og er så alternativ i produksjonene, Sondre Lerche har den feteste energien og utrolig sterke låter, Misty Coast er syyyykt kule på arrangering av fete gitarer og knalldeilige låter, Soft Ride er smoooth, mye forskjellig egentlig.
Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?
Bob Hund. Da de spurte om jeg ville lage duett med dem, og bli med på turné, etter at jeg coveret de på slippfesten av «Dødliga Klassiker» i Oslo. Det var ganske koko fett.
«Superkresen» er en av hennes aller sterkeste, med stikkende synther og et høytflygende refreng over minimalistiske virkemidler. Terningkast 5
Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Susanne Sundfør tror jeg hadde vært veldig spennende å jobbe med. Hun er liksom litt mystisk, og jeg elsker musikken hennes. Ellers ville jeg jobbet med et av orkestrene i landet, det hadde vært stort. Å få spille med fullt orkester, og å få spille inn noen solide orkester-arrangerte låter. Radka Toneff hadde også vært helt vilt å få jobbe med, enten en duett eller å… ja.. hva som helst..
Her kommer en liten utfordring hvor du må bevege deg et godt stykke unna din egen sjanger. Kan du nevne 3 norske «guilty pleasures» eller rett og slett «pleasures» fra følgende sjangre: rock, metal, jazz, EDM, punk, electronica, country/americana eller klassisk?
Tor Endresen «Ingen Er Så Nydelig Som Du», Aqua «Barbie Girl», Wigwam «In My Dreams».
Kan du nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure?
Jeg så nettopp alle sesongene av Gossip Girl, hehe… Jeg skulle bare sjekke ut en episode, men så ble jeg bitt av basillen og slukte hele greien.
Hvilket sted i Norge drømmer du om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?
Jeg har veldig lyst å spille Rockefeller igjen, der er det FETT å spille! Øya er også helt episk, og noe jeg har veldig lyst å gjøre igjen.
Hvilke planer har du videre i 2020?
Jeg skal spille på Nattjazz i Bergen 23. mai, det gleder jeg meg veldig til, og så blir det en del flere festivaler i sommer, og så holder jeg på med enda en plate, som jeg tror jeg vil slippe i høst. Det blir også en høstturné. Ellers spiller jeg også i bandet til Aurora, så det blir også noe med henne i år, innimellom.