Photo: Johanna Siring

Marion Ravn med sterk smakebit fra kommende album

Marion Ravn slapp nylig den sterke og følelsesmessige låten, «Ti ville hester» på hennes egen label Blackbird Music, og som er denne «Ukens single» på NPS Music. Låten er første smakebit fra det kommende albumet som slippes i to deler.

Kritikerne har allerede kalt Marions overgang til det norske språket et smart og kreativt valg, som både er autentisk og særegent. Nå beviser hun igjen virkelig sin låtskriverfinesse og skarpe penn.

Idéen til «Ti ville hester» fikk Marion en natt midt i den aller første nedstengningen i fjor. Morgenen etter samlet hun umiddelbart (på god og digital avstand) Kyrre Fritzner og Tom Roger Aadland, to ringrever som Marion har utviklet et fint og nært samarbeid med over de siste årene, og det tok ikke mange dager før låten var ferdig.

«For meg er dette en låt som ligger og vipper mellom mange forskjellige og motstridende følelser man har etter et brudd.», forteller Marion. «Den er både trist, ettertenksom, fandenivoldsk, sint og vemodig».

Låten er produsert over internettet i god pandemisk ånd av en av Sveriges fremste produsenter og gitarister, Ola Gustafsson (Lars Winnerbäck, Melissa Horn m.fl).

«Det beste jeg vet er å stå på en scene og spille live» er ord som ofte ligger lett på tungen til Marion Ravn, og det kanskje mer i 2021 enn noen gang tidligere. Savnet etter å få opptre og formidle musikken til publikum var stort etter 2020 og det var en ekstatisk artist som vinteren 2021 endelig kunne reise ut med den akustiske turnéen «Mellom disse 4 vegger». Enda mer gledelig er det at den fortsetter ut 2021.

«Jeg ønsker at publikum skal få følelsen av at vi er samlet hjemme i stua for en skikkelig hyggelig kveld. En kveld hvor man både kan tørre kjenne på de store følelsene, men også le sammen», avslutter hun.

Om låten: Tekst og melodi: Marion Ravn, Kyrre Fritzner, Tom Roger Aadland
Marion Ravn: Vokal, Ola Gustafsson: Elektrisk gitar, akustisk gitar, synthesizer og kor, Andreas Dahlbäck: Trommer og kor, Jerker Odelholm: Bass, Rickard Nilsson: Piano, orgel, synthesizer, Roar Nilsen: Keyboard, Produsert av Ola Gustafsson.

Innspilt og mikset av Andreas Dahlbäck i Durango Recording Studio, Stockholm.
Vokal og keys innspilt av Roar Nilsen i Nabolaget, Oslo.
Mastret av Classe Persson for CRP Mastering, Stockholm.

Vi tok en prat med Marion om blant annet den nye låten og planene videre fremover.

Gratulerer med låten, «Ti Ville Hester». Kan du fortelle litt om prosessen rundt den, produksjonen og litt om lydbildet i den?

Takk. Låten ble skrevet midt under første «lockdown» i fjor. Den har blitt produsert av produsenten jeg også brukte på forrige plate, Ola Gustafsson. Kort fortalt så sender jeg han en akustisk innspilling på mobilen min og så kommer han med ideer til hvordan den skal arrangeres. Siden vi er midt i en pandemi har den blitt produsert i Stockholm, mens jeg har gjort vokalen i Oslo. Det er rart at vi ikke fikk vært samlet. Den skrevet og spilt inn i god pandemi-ånd, der altså!

Hva handler denne låten om, og hva betyr «ti ville hester» for deg?

For meg er dette en låt som ligger og vipper mellom mange forskjellige – og motstridende – følelser man har etter et brudd. Den er både trist, ettertenksom, fandenivoldsk, sint og vemodig».

Du har fått med deg de to ringrevene Kyrre Fritzner og Tom Roger Aadland på låten. Kan du fortelle litt om det samarbeidet?

Jeg fikk ideen midt på natten da jeg ikke fikk sove. Jeg sendte den videre til Kyrre Fritzner over tekstmelding, som jeg deretter skrev melodien sammen med ved at vi sendte ideer fram og tilbake på melding. Etter det sendte jeg teksten til Tom Roger Aadland på mail. Først sendte jeg han en tekstidè, deretter gikk vi flere runder med teksten helt til vi følte at den virkelig satt og fikk frem alt jeg vil si!

Denne låten er første smakebit fra det kommende albumet ditt, som vil bli delt opp i to deler. Kan du fortelle litt om det?

De to delene skal til slutt bli «Ti ville hester». Ti låter som slippes løs til alle som ønsker å ri videre på dem. Første del kommer til høsten og andre del kommer neste år.

Hva er det spesielle i Marion Ravn sitt musikalske univers?

Det synes jeg er veldig vanskelig å svare på selv. Jeg vil si at musikken min er veldig organisk. Jeg skriver låtene på gitar eller piano, og jeg ønsker at dette også skal komme fram i produksjonen. At låtene skal stå såpass for seg selv at jeg kan spille de alene på en gitar eller piano når jeg har konsert. Tekstene er utrolig viktige for meg. De har blitt enda viktigere nå som jeg synger på norsk. De føles veldig private for meg. Jeg ser på meg selv som «singer/songwriter».

Du skal ut på en akustisk turné snart. Kan du fortelle litt om det, og hva som er det beste du vet ved å opptre?

Selv om vi har hatt et rart år bak oss, har jeg vært så heldig å få spille rundt i hele landet. Jeg har vært fra Kirkenes til Stavanger. Nå fortsetter turneen i hele sommer og kommende høst. Jeg skal spille hele 32 konserter! Jeg elsker når det blir intimt og vil helst at publikum skal få følelsen av at de er hjemme i stua mi. – at de tar seg en øl og jeg synger en låt for dem, forteller morsomme historier fra mitt rare liv og viser låtene slik de opprinnelig ble skrevet på piano og gitar. På turné er det meg og gitaristen Jan Ole Kristensen. Jeg elsker også å teste ut nye låter og se hva folk synes.

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

På fritiden er jeg veldig glad i å være hjemme, siden jeg i livet ellers er så mye på farten. Være med gode venner og familie, nyte god mat og god vin. Jeg ser på meg selv som en livsnyter. 🙂

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg starter å synge allerede da jeg var 3 år og jeg begynte å spille piano da jeg var 8 år. Da jeg var 11 år ga jeg ut min første plate med Marit Larsen. Siden da har det skjedd alt for mye til å skrive her. Haha. Jeg har nå vært artist i over 26 år!

Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?

På Rockefeller i 2019. Vi flyttet scenen ned på gulvet fordi jeg ønsket å være nærmere publikum. Det var fullt opp med folk i alle etasjer. Det var så mye god energi og det ble en veldig intim og spesiell konsert. På siste låt løp folk ned trappene og kom mot scenen og sang med. Et fantastisk minne!

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Jeg ser veldig opp til Stevie Nicks, Sheryl Crow, Kari Bremnes, Anne Grete Preus og Alanis Morisette. Tøffe damer med nydelige låter og tekster.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Jeg liker veldig godt den nye låten til Margaret Berger – «Gal» – og den nye låten til Janove som heter «Blomster Frå ei grav». Ellers er jeg veldig glad i både Dagny og Sigrid.

Hva er det sprøeste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Det må være hele M2M perioden. Helt crazy.

Kan du nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure?

Guilty pleasure er reality tv. Jeg slapper sånn av og ler godt av alle de merkelige menneskene.

Hvilket sted drømmer du om å spille på, og hvilken scene har overrasket deg mest?

Har ikke et spesielt sted, vil bare spille mest mulig. Teaterfabrikken i Ålesund elsket jeg på denne turneen. Nydelig by også!

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Jeg skulle gjerne skrevet en låt med Jan Eggum eller sunget en låt med Anne Grete Preus.

Hvordan har Covid19/korona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre for 2021?

Det har vært et tøft år for mine kolleger i musikkbransjen og jeg håper virkelig alle kommer seg ok ut av dette, og at folk ser hvor viktig musikk er i tøffe tider og støtter opp når artister drar ut for å spille igjen!

Selv har jeg vært heldig som har hatt mulighet til å dra ut å spille og har fått gjennomført de fleste konsertene mine. Nå står en ny turné for tur. Først i sommer og så i hele høst. Etterfulgt av masse ny musikk. Alt ser veldig lovende ut og jeg ser fram til en normal hverdag igjen!