LILJAs debutalbum «Marble» (2020) høstet strålende kritikker med terningkast 6 i Dagsavisen, og figurerte på lister over årets beste album i Subjekt, Dagsavisen og Klassekampen.
Fredag 14. april slapp LILJA sitt andre album, «Mirage» på Jazzland Recordings og som er denne «Ukens album» på NPS Music.
På «Mirage» har LILJA samarbeidet med fire tradisjonsbærere fra ulike deler av verden: Sara Marielle Gaup fra Sápmi, Celio de Carvalho fra Brasil, Zakaria Houaoura fra Marokko og Ashraf Sharif Khan fra Pakistan. Disse møtene smeltes sammen i LILJAs musikk, og skaper i sin mangefasetterte helhet en slags luftspeiling – mirage – av verden, sett fra Oddrun Liljas perspektiv.
Albumet utgis på plateselskapet Jazzland den 14. april 2023. I tillegg til Oddrun Lilja på gitar og vokal, består det faste LILJA-ensemblet av Sanne Rambags på hovedvokal, Bafana Nhlapo på perkusjon og vokal, Jo Skaansar på bass og Erik Nylander på trommer. I tillegg hører vi gjesteartister som Beady Belle på vokal og Bugge Wesseltoft på piano – i tillegg til de fire tradisjonsbærerne Oddrun Lilja har jobbet med. Albumet er innspilt i Propeller studio i Oslo. Det er mikset av Mike Hartung og produsert av Oddrun Lilja og Kåre Vestrheim.
NPS-redaksjonen: «Mirage» følger om det kritikerroste debutalbumet «Marble». Det er variert, lekent, flott og sjangeroverskridende, og med musikere fra øverste hylle. Alt i alt er dette en fascinerende og spennende plate som gir oss en fargerik musikalsk reise fra ulike deler av verden som smelter sammen i ett – i LILJAs lille men mektige musikalske rike.
Oddrun Lilja Jonsdottir er en allsidig og nyskapende komponist, gitarist og vokalist fra Oslos jazzscene. Som artist turnerer hun verden rundt, og har hatt samarbeidsprosjekter med musikere i blant annet India, Libanon, Etiopia, Tanzania, Island og New York.
Hun er aktuell som komponist med Tingingsverket «I» til Vossa Jazz sitt 50-årsjubileum i 2023.
Vi tok en prat med henne om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.
Gratulerer med ditt andre album, «Mirage». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det og hva som er forskjellig på dette i forhold til ditt kritikerroste debutalbum «Marble»?
Yeah! Takk for det. «Mirage» er album nummer to i en trilogi. Låtene på «Marble» bærer navn etter ti byer, hvor jeg har vært og spilt med lokale musikere.
På «Mirage», har jeg samarbeidet med fire tradisjonsbærere fra ulike deler av verden, i tillegg til et utvidet besetning av superbandet mitt LILJA. Med prosjektet ville jeg skape en slags «luftspeiling» av verden. Hvis vi kunne starte fra scratch og designe vår egen verden, en slags luftspeiling av den verdenen vi lever i, hvordan ville den sett ut? Eller rettere sagt høres ut? Det var da naturlig å velge noen av de folkemusikktradisjonene som berører meg dypest, og la disse tradisjonsbærerne få møte noen av mine favorittmusikere, som jeg er så heldig å ha med meg i bandet mitt.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?
Det faste bandet LILJA består av Sanne Rambags som hovedvokalist, Bafana Nhlapo på perkusjon og vokal, Jo Skaansar på bass og Erik Nylander på trommer og meg på gitar og vokal. I tillegg til de fire nevnte folkemusikerne har jeg også med pianist Bugge Wesseltoft på noen låter, samt gjestevokalist Beady Belle på et par av låtene. Det er jo en sammensmeltning av mye forskjellig, men jeg synes vi har klart å skape en slags helhet. Og det er jo sånn verden er – et konglomerat av alt mulig, som til sammen kanskje skaper et slags perfekt puslespill?
Kan du fortelle litt om ulikhetene/likhetene mellom de tradisjonsbærerne du har med på plata? De musikalske kontrastene og hva som er det mest fascinerende fra hver av de ulike tradisjonsbærerne og deres musikalske uttrykk?
Jeg har fundert mye på hvorfor akkurat disse tradisjonene berører meg så dypt. Den samiske musikken er så nære livet, en direkte beskrivelse av livet, naturen eller mennesker. Mange mener at en joik hverken har en begynnelse eller en slutt. Det samme kan en kjenne igjen i gnawa-musikken. Nattseremonien «lila» foregår ofte fra klokken 19.00 på kvelden til klokken 07.00 på morgenen. Musikken varer natten igjennom, og det hender at noen i publikum danser seg inn i transe. Den brasilianske musikken, som Celio representerer på platen, er jo svært rik, og veldig variert. På albumet jobbet vi spesifikt med noen rytmer som Celio har vokst opp med gjennom den afro-brasilianske religionen Umbanda. Disse rytmene representerer sentrale skikkelser av religionen, som igjen representerer ulike aspekter av naturen og verden. Den siste tradisjonsbæreren, Ashraf Sharif Khan, er fra Pakistan er 9. generasjons ragamusiker. Raga vil kanskje noen mene er en mere lineær tradisjon, som en stige fra det helt rolige, såkalt «elaap», til de ekstatiske og svært virtuose raske partiene på slutten av en «raga». Jeg kan jo snakke i timesvis om dette, men jeg kan absolutt anbefale å sjekke ut disse artistene og tradisjonene for et direkte møte med dem også.
Hva handler denne platen om, hva ønsker du å formidle gjennom den? Og er det noen av låtene du har et spesielt forhold til på albumet?
Her er det flere lag. Det ene er jo den drømmeverdenen som jeg lurte på hvordan ville høres ut. Mirage, en luftspeiling av verden. For å skape dette, oppsøkte jeg noen av de musikktradisjonene som berører meg dypest. Platen er et møte mellom disse tradisjonene og meg og mitt band. Hver låt representerer da hvert sitt aspekt av denne verdenen, forskjellige tradisjoner, forskjellige elementer. Så alle låtene har sin historie og representerer en mangefasettert brikke i det store puslespillet.
«On Your Shoulders» er en ode til generasjonene før oss, som har kjempet for å skape det samfunnet vi lever i i dag. Generasjonene står jo på hverandres skuldre, og det vi gjør i dag skaper verden for neste generasjon.
«Mirage» handler litt om denne lengtenen til et «hjem», til en annen verden et annet sted. Men også om at det kanskje er mulig å skape dette hjemmet her og nå, uavhengig av hvor vi befinner oss geografisk.
«Deatnu (Tanaelva) 2021» har også en spesiell historie. Da jeg skulle lage musikk med Sara Marielle, spurte jeg henne hva hun brant for. En av sakene var at 2021 var det første året hvor Tanaelva var stengt for laksefiske. Laksefiske i Tanaelven er et av navene i den samiske kulturen i området. Vi bestemte oss derfor for å dedikere en av låtene til denne saken. Hver for oss lagde hun en joik og jeg en melodi. Det rare var at disse var forunderlig like, selv om vi hadde laget dem helt hver for oss uten å ha møttes.
«Nor River Nor Lake» er bygget på rytmen i den brasilianske umbanda-tradisjonen som representerer «elver og fosser», men også fertilitet. Vi spilte jo inn denne skiva da jeg var høygravid. For den oppmerksomme lytter kan man kanskje også høre at hjerteslagene til ungen er miksa inn i beaten! Så den låta er jo litt spesiell for meg.
«Khan» laget jeg sammen med Ashraf Sharif Khan, som jeg har spilt sammen med i ti år nå. Han har jo tatt meg med for å spille på ragafestivaler i India, og virkelig tatt meg under vingen sin og lært meg masse om ragamusikk. Vi kunne sitte å øve i opptil ti timer om dagen.. Ham har jeg mye å takke for.
Oddrun Lilja Jonsdottir tar verden med seg hjem – igjen . Fargesterk vev, terningkast 5/6
Hva tar du med deg videre etter å ha laget dette albumet?
At jeg digger skikkelig hele prosessen med å lage plate. Det er utrolig gøy.
Du er aktuell som komponist med Tingingsverket «I» til Vossa Jazz sitt 50-års jubileum i 2023. Kan du fortelle litt om det?
Tingingsverket til Voss, «I» blir det siste verket i trilogien, som begynner med «Marble» og «Mirage». På «I», som kan bety én eller jeg, har jeg samlet trådene og laget en slags non-dualistisk selvbiografi. Jeg har brukt elementer av det islandske skaldediktet «Lilja», og gått gjennom et slags livsløp fra begynnelse til slutt.
Som artist har du turnért verden rundt, og du har hatt samarbeidsprosjekter med musikere i blant annet India, Libanon, Etiopia, Tanzania, Island og New York. Kan du fortelle litt om det og ikke minst møtene mellom de ulike musikerne, de forskjellige kulturene og hva som har gjort størst inntrykk på deg av disse?
Disse reisene var utgangspunkt for den første platen i rekken, «Marble». Møtene med mennesker fra ulike steder i verden har lært meg mye om livet og hjulpet meg å oppdage aspekter i meg selv. Det er et stort privilegium å få mulighet til å reise, så det har vært viktig for meg å forsøke å dele kunnskapen og tonene videre, gjennom å lage et musikkuttrykk for det jeg har fått oppleve.
Hvilke tanker har du rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er og hvordan det har vært for deg?
Det er jo alltid mye å ta tak i, men etter å ha vært rundt i verden kan jeg jo ikke si annet enn at vi er utrolig privilegerte som får bo i et land med ordninger som gjør det mulig å leve av kunst som ikke er hyperkommersiell. Min kampsak for tiden er vel å lage flere ordninger som gjør det enklere for kvinner å turnere med barn, så kvinner slipper å føle at de må velge mellom å ha en artistkarriere og å stifte familie. Det er mulig å få til begge deler hvis man ønsker det.
Vi samarbeider med HiFi Klubben, og hos dem handler alt om god lyd. God lyd vet vi at også betyr mye for mange artister. Kan du si noe om hva du mener er god lyd, og hva det betyr for deg? Hvilket produkt i HiFi Klubben komplette lyd-sortiment mener du vil kunne ta deg nærmere lyden du nettopp beskrev?
God lyd er veldig viktig for meg, og noe jeg investerer mye tid og penger i når jeg lager plate. Når platene mine blir mikset, av fantastiske Mike Hartung i Propeller, er jeg svært delaktig i prosessen. Jeg sitter i studio i åtte timer hver dag hele uken og lytter. Da er det viktig med gode høyttalere. Hvis jeg skulle ønsket meg noe fra HiFi Klubben, måtte det vært et par gode kompakte høyttalere til hjemmestudio, som jeg kan bruke i produksjonen av neste plate som Dali Menuet høyttalere.
Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?
Hehe, overskriften på en av anmeldelse av Tingingsverket var «Uredde Lilja». Det stemmer kanskje. Eller kanskje bare en god kombinasjon av åpen og litt naiv, på en god måte? Jeg føler at jeg har en slags tillit til verden og livet, at ting er som de skal være. Det er en egenskap som hjelper meg å stå i utfordringer.
Lilja i fyr og flamme, Mirage er av en annen verden.
Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?
Vanskelig å velge. Men det var ganske sterkt for meg å spille siste tone av Tingingsverket i Voss. Det er jo noe jeg har jobbet mot i to år. I tillegg til at siste låt i verket, «The Golden Hour», handler om å slippe livet og tre ut av den gyldne timen i livets skumring.
Hvem er Oddrun Lilja og hva liker du å gjøre på fritiden?
Hehe, med Tingingsverk, platerelease, releaseturné og en 5 måneder gammel bebis i samme måned kan jeg ikke si at jeg har hatt så veldig fritid i det siste, hehe. Hvem er jeg? Det er jo en lang meditasjonstradisjon som kun går ut på å stille seg selv dette spørsmålet. Hvem er jeg? …Hvem er jeg? Så jeg synes ikke det er så lett å svare kort på det, eller svare på det i det hele tatt.
Det er ikkje nok å berre plukke opp all verdas impulsar, ein må skape noko heilskapleg meiningsfullt ut av det. Og nettopp det har Oddrun Lilja fått til.
Er det noe du setter ekstra stor pris på i ditt eget musikalske univers?
Jeg setter stor pris på medmusikantene i bandet mitt! Den trofaste gjengen som er med på mine gale idéer og beriker musikken!
Har du en favoritt-matrett i så fall hva?
Aubergine parmigiana basert på aubergine, tomat og ost..! Vilt godt. https://www.danielasitalia.no/aubergine-parmigiana-parmigiana-di-melanzane/
Hvilket sted drømmer du om å spille på?
Hm, jeg har aldri vært sånn veldig målrettet karrieremessig. Men jeg har kanskje alltid hatt en liten hemmelig drøm om å spille på Montreux jazzfestival.. Vi får se hva fremtiden bringer.
Hva slags musikk har du vokst opp med og har noe av den musikken vært med deg hele livet og i så fall hvorfor?
Jeg har vokst opp med ganske mange ulike musikkuttrykk, og det er kanskje derfor også at det jeg skriver er ganske variert. Jeg begynte med å spille fele og høre på klassisk musikk. Og så hadde jeg en rockeperiode i ungdommen.. I stad hadde jeg et gjenhør med en Queen-plate, og da kom jeg på at jeg hørte veldig mye på det en periode, men har ikke hørt på det på sikkert 15 år. Og så har jeg jo hørt mye på folkemusikk, fra ulike steder i verden. Og fra Norge.
Hva er dine musikalske planer videre for 2023?
Feire releasen med masse konserter! Her er noen av dem:
27. april Jazzahead, Bremen
13. mai Victoria Nasjonal jazzscene, Oslo
25. mai Nutshell (Nattjazz), Voss
26. mai Storstova, Jæren
27. mai Intro in Situ, Maastricht, NL
28. mai Jazz in Duketown, Hertogenbosch, NL
1. juni House Concert, Utrecht, NL
6. juli Kongsbergjazz (LILJA extended)
15. september Riksscenen (Tingingsverket)