Foto: Laukli & Laukli

Karin Park – fantasifullt, andektig og magisk

Del Tweet

Etter et år med utsolgte hus som hovedrolleinnehaver i Les Misérables, turneer verden rundt med Årabrot og å ha inntatt foreldrerollen er den norsk/svenske artisten Karin Park endelig tilbake med et nytt album, hennes første på fem år, som gjenspeiler hennes reise og modning gjennom denne tiden.

Fredag 13. mars slapp hun sitt sjette album, «Church Of Imagination» som er denne «Ukens album» på NPS Music. På albumet utforsker hun nye musikalske territorier gjennom temaer som magi, religion og tankens kraft. Albumet er spilt inn og produsert av henne selv i eget studio med co-produsentene Nick Sheldon (Blackhill) og Kjetil Nernes (Årabrot).

I likhet med Karin er «Church Of Imagination» en leken plate. Vi hører innflytelsen fra Scott Walker, Massive Attack og Nico på denne platen. Musikkstilen er Karins måte å bruke forskjellige elementer for å fortelle historier på. Det som virkelig definerer henne er hennes evne til å berøre mennesker med den hun er, og hva hun står for.

Albumet er både dramatisk, kraftfullt, magisk, sårt og mørkt og det ér en reise inn i Karin Parks fantasifulle og fantastiske musikalske univers. Stemmen hennes er kraftfull, sårbar og rå, og hun formidler låtene på en perfekt måte som passer dette lydbildet ypperlig. Karin Park har en spesiell evne til å fange sine lyttere så de følger henne inn i hennes musikalske og andektige verden. Vil trekke frem fire fantastiske låter fra albumet og det er: «Give», «The Sharp Edge», «Empire Rising» og «Shape Of A Child».

«Karin er annerledes. En annerledes type sexy, en annerledes type magi, en annerledes type glede. Hun er et mareritt, et som ikke kan defineres eller fanges, like mye fri vilje som en naturkraft. En stjerne langt borte, som brenner lysere og sterkere. Det finnes bare en Karin Park, og dette er bare begynnelsen.» -B. Lustmord

Referert til som «den skandinaviske Nico» for sin fremtreden; hun har likevel betraktelig mange flere talenter – hun har opptrådt med ikoner som Lana Del Rey og David Bowie, for å nevne noen. Hun uttrykker seg ikke bare gjennom musikk, men også gjennom mote og parfyme som kunstformer, og henter inspirasjon fra designere som Gareth Pugh, Rick Owens og Son Venin – men for å få en virkelig følelse av hvem Karin Park er, må du kjenne stedet hun kommer fra.

Et lubbent barn fra en kristen familie, som vokste opp i en liten svensk landsby, og med år tilbrakt på en misjonsskole i Japan, gjorde henne desperat etter å komme bort fra smal tenking. Hun brukte sine eneste fordeler for å få til dette; hennes unike stemme og personlighet. I en alder av 15 år hadde hun flyttet ut, for å finne hjemmet sitt i musikken.

Etter å ha studert ved Stockholm Music Conservatory, tok en norsk dikter henne til Norge hvor hun startet sin popkarriere, etterfulgt av flytting til London for å skrive sanger og jobbe som modell for høyprofilerte merker som Swarovski, Haizhen Wang og DKNY. Men hennes hjerte var alltid i musikken.

Etter fem album, noen få Grammys, et norsk bidrag til Eurovision og den store hiten «Tokyo By Night» for Hook’n’Sling og Axwell, kom Karin tilbake til landsbyen fra ungdommen og kjøpte kirken der hun først sang foran av et publikum som barn. Hun gjorde kirken om til et kombinert studio og hjem sammen med mannen Kjetil Nernes, frontmann for det norske rockebandet Årabrot. Det er her Imagination nå holder hus.

«Jeg rådigget synther, og var enormt inspirert av Fad Gadget og mange av de andre Daniel Miller-signeringene for Mute på begynnelsen av 80-tallet. Men det var ikke kvinnelige musikere i denne scenen som jeg virkelig kunne se til som forbilde, så det tok litt tid å finne meg selv i alt dette. Jeg elsker popmusikk, men jeg trenger alltid å grave dypere, utvikle meg og finne nytt territorium. Jeg går lett fra Throbbing Gristle til Beyoncé og tilbake igjen.» – Karin Park

Vi tok en prat med Karin om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med albumet, «Church Of Imagination». Kan du fortelle litt om prosessen og litt om hva som er forskjellig på denne platen i forhold til dine tidligere utgivelser?

Den største forskjellen er nok at jeg visste hvordan det ville være på forhånd. De andre platene har også kommet til alt ettersom. De tre siste platene har jeg gjort sammen med forskjellige produsenter på forskjellige steder, men på dette albumet har jeg gjort alt i mitt eget studio, spilt inn alt her inne og hatt en mer helhetlig følelse. En annen stor forskjell er at jeg ikke har hatt noen innspill fra andre om hvordan produktet skulle bli. Jeg fikk leke selv fra A til Å, og det føles nok når man lytter på det, og at jeg har hatt det moro med de som har vært med på dette albumet.

Church Of Imagination» er en mesterøvelse i Karin Parks evne til å både lage avansert og eksperimentell musikk, samtidig som hun snakker rett til sanseapparatet – Terningkast 6

Dagsavisen

Hva handler denne platen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?

Albumet er en hyllest til fantasien og nærmest et forsøk på å helliggjøre den. Fantasien vår er noe av det viktigste vi har, og det glemmer vi lett.

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?

Etter at jeg fødte barn, gikk følelsen inni meg fra metall til tre. Så jeg er ikke så industriell lenger, men mer organisk. Det var ikke noe bevisst, men det er akkurat slik jeg føler meg. Så jeg bruker flere slike instrumenter som orgler osv.

Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra platen?

«Shape Of A Child» handler om datteren vår – så den er spesiell. Min mann, Kjetil Nernes, har skrevet den, og det er godt å slippe å skrive alt selv for en gang skyld. «The Sharp Edge» er også viktig for meg, og den går i dypet uten at jeg riktig vet hva det er. En slags kraftfullhet tror jeg.

It´s magix, et mørkt mesterverk» – terningkast 5

Bergensmagasinet

Du har vokst opp i en kristen familie i en liten svensk landsby og gått på misjonsskole i Japan. Noe som gjorde deg desperat etter å komme bort fra smal tenkning. Kan du fortelle litt om dette?

Bare det å gå på misjonærskole i Japan var nok noe som åpnet tankene mine. Jeg forstod at man ikke måtte bo på det samme stedet som man vokste opp. Det var antagelig klassekameratene mine og praten på skolen som var den smaleste tankegangen. Ingen trodde på meg da jeg sa at jeg ville bli artist.

Du har gjort mye opp igjennom. Vært modell for høyprofilerte merker, hatt hovedrolle i Les Miserables, opptrådt med bl.a. David Bowie og Lana Del Rey osv. Har du en historie fra din innholdsrike karriere som du har lyst til å fortelle om.

I 2006 gikk jeg inn i en parfymebutikk på Carnaby Street i London og så på parfymene deres. Jeg har en stor interesse for parfymer og han som laget duftene var i butikken den dagen. Han viste meg rundt og jeg var nok der i en hel time og snakket om musikk og parfyme. Da jeg tilfeldigvis kom inn i samme butikk nøyaktig et år senere, fortalte de som jobbet der at han ønsket å lage en parfyme som var inspirert av meg, og jeg inviterte alle i butikken til spillejobben min i London den kvelden. Vi ble venner og i 2009 kom Superworldunknown ut som parfyme over hele verden. Det var Mark Constantine, grunnleggeren av LUSH, som gjorde dette og som var og fortsatt er en veldig stor aktør i parfymeindustrien. Det var en veldig uventet og morsom greie.

Dama er sabla dyktig, og stemmen hennes er rå. Mye gull å finne på dette albumet – Terningkast 8/10

Musikknyheter

Hva er det spesielle i Karin Park sitt musikalske univers?

Det er nok at jeg kan bevege meg rundt i mange forskjellige musikalske universer uten å miste identiteten min.

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Venner har blitt viktigere føler jeg. Har knapt hatt noe tid de siste 15 årene, men nå vil jeg gjerne reise rundt og besøke venner og vi har mange over hele verden. Å ha barn og være artist handler omtrent om hvor mye du gidder å holde på. Du har bare tid til å gjøre det som er viktigst, så det blir veldig tydelig hva som er viktig. Ikke så mye Netflix-serier og shuffleboard på meg.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

På denne platen har det vært blant andre Scott Walker, The Doors, Massive Attack, Arca og Low. Hører også mye på Burial og Lustmord.

Forlokkende popmørke fra nedlagt kirke

Stavanger Aftenblad

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Jeg ble veldig berørt av filmen om Lene Marie Fossen og tittelsporet der som Susanne Sundfør har laget. Det er lenge siden at jeg har fått gåsehud fra en låt som denne. Ellers hører jeg nok mest på norsk metal.

Hva er det sprøeste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Å streame solokonserten min live på Facebook sist fredag ​​var en veldig spesiell opplevelse og noe helt nytt. Vi skal gjøre det igjen på fredag ​​(20.03.20), og det var helt klart en av de rareste konsertene jeg har hatt.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Jeg jobber allerede med den norske musikeren som jeg helst vil jobbe med, og det er Kjetil Nernes fra Årabrot. Vi har hatt et samarbeid som er nesten 10 år langt og det fungerer veldig bra, men selvfølgelig hadde Edvard Grieg vært spennende.

Kan du nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure?

Guilty pleasures ja. Jeg blir litt flau, men jeg liker å se på Pimple Popper. Jeg gjør det ikke så ofte fordi jeg synes det er helt sykt, men likevel kan jeg ikke la være å se på når det kommer på TV. Hva er det med oss ​​mennesker som får oss til å ville se slik ut?

Hvilket sted drømmer du om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?

Jeg vil gjerne spille på Operaen. Jeg kan ikke si at det er noen scener i Norge som har overrasket meg veldig.

Hvilke planer har du videre i 2020?

Alle turnéplanene våre er kansellert nå. Vi skulle dra på turné i både Norge og Russland de neste månedene, men det får bli til høsten hvis ting har lagt seg. Neste spillejobb er Festspillene i Bergen i slutten av mai som jeg håper det blir noe av, og så er det planlagt festivaler i sommer. Har også nettopp laget et helt album med Lustmord som jeg synes er fantastisk bra. I tillegg kommer det også nytt Årabrot-album til høsten, og det blir helt killer.

Se Også

Singelaktuelle Karin Park bor og lager musikk i en gammel kirke
Intervju

Singelaktuelle Karin Park bor og lager musikk i en gammel kirke

Hvis du liker å være omringet av hodeskaller fra dyr og lysestaker i messing, mens du har middag under høye tak ved et massivt eikebord fra [...]

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]