Etter tre år med solide liveprestasjoner og god respons i både inn- og utland kommer endelig den etterlengtede debuten til Trondheimsbandet JUNO. Albumet «Young Star» som ble utgitt fredag 24. januar på Jazzland Recordings er denne «Ukens album» på NPS Music.
Sammen med selveste produsent Kristoffer Lo (Highasakite, Pelbo m.m.) har de skapt en fengende, men kompleks og eksperimentell musikalsk pakke som med sin sjangerlekenhet gir rom for både lytting og dansing, i velkjent JUNO-stil. I løpet av tolv spor presenterer de alt fra fengslende rap og partier med fri improvisasjon, til låter med melodiøse refreng og dansbare grooves – alt med fundament innenfor det brede jazzspekteret.
De har allerede fått flotte anmeldelser på albumet, og Geir Rakvaag i Dagsavisen mener de lever opp til albumtittelen, «Young Star». Disharmoni.no kaster 5 på terningen, og synes de leverer et imponerende kvalitetsarbeid på sitt aller første album. Subjekt.no skriver at; heldigvis for norsk jazzhistorie finnes unge, kompromissløse, ambisiøse og disiplinerte kvalitetsmusikere som insisterer på jazzens relevans, og nok en gang har den beryktede jazzlinjen i Trondheim fostret et ungt stjernelag. Audun Vinger i Dagens Næringsliv kaller dette «radikal pop», og skriver at nok en gang har den beryktede jazzlinjen ved NTNU i Trondheim trommet sammen et vellykket band. JUNO lager pop etter jazzens frie prinsipper.
JUNOs besetning består av to vokalister, trommer, kontrabass og saksofon som gir musikken et karakteristisk preg. Bandets særegenhet vekket oppmerksomhet hos musikkelskere langt utenfor våre landegrenser før de en gang rakk å gi ut musikken sin. De har tidligere spilt på Edinburgh Jazz & Blues Festival, Chris Beetles Gallery i London, Vinterjazz i Århus, Arctic Arts Festival i Harstad, Feminalen og Kongsberg Jazzfestival. I januar 2019 var de aktuelle på hovedprogrammet til Trondheim Calling. Like etter ble de vist frem som det ene bidraget under en Showcase på Uhørt ved siden av by:Larm i Oslo. I år er de booket til hovedprogrammet på by:Larm (torsdag 27.02 – lørdag 29.02) hvor de skal spille på Revolver 27. 02 kl. 20.00 og Vulkan Arena 29. 02 kl. 23.00.
Bandets besetning består av: Thea Ellingsen Grant fra Gvarv i Telemark (vokal), Malin Dahl Ødegård fra Åndalsnes (vokal), Mona Krogstad fra Trondheim (tenorsaksofon), Georgia Wartel Collins fra Göteborg i Sverige (kontrabass) og Ingvald Vassbø fra Egersund (trommer).
Vi tok en prat med bandet om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.
Gratulerer med debutalbumet, «Young Star». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?
Tusen takk! Vi gikk i studio med materialet vårt i september 2018, og da spilte vi opprinnelig inn «Young Star» som en liveplate med akustisk jazz-sound, uten noen planer om å skulle produsere noe som helst i etterkant. Samme måned møtte vi tilfeldigvis på Kristoffer Lo som viste stor interesse for musikken vår, og et par måneder senere var han allerede i gang med å produsere platen sammen med oss. Han kom inn i prosessen med uredde forslag til både endringer og tillegg som vi ikke ville ha kommet på selv, og ville ta musikken vår litt mer i retning pop med elektroniske elementer inn i en ny ramme. En del av disse forslagene ble med oss videre, og sammen med Kristoffer ble platen vår til den miksen av både live-akustisk og produsert som den er i dag. Det har tatt lang tid, men det føles veldig bra å ha jobbet så lenge med å finne frem til akkurat det «Young Star» skulle bli.
Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?
Som nevnt ble det endelige resultatet av platen ganske annerledes enn vårt akustiske utgangspunkt, men selv om det har blitt lagt til nye elementer har det vært viktig for oss å ta vare på det åpenrommet som besetningen vår gir. Vi ønsket at det fortsatt skulle være den originale lyden av JUNO med base innenfor det romslige jazzsoundet, og at alle tillegg bare skulle fremheve eller utvide dette.
Hva er det spesielle i deres musikalske univers?
Besetningen vår legger naturligvis et grunnlag for at vi får et mer annerledes sound enn band som for eksempel har med akkordinstrumenter, og måten låtene er skrevet på formes også deretter. De er ofte satt sammen av et riff eller en groove i bunn, og med enkeltinstrumentene som brukes for å lage harmonier oppå dette. Vi gjør også tidvis hurtige skift mellom både stilarter og energinivåer, og blander alt fra rap og fri improvisasjon til mer tradisjonelle pop- og jazzformer i musikken vår.
Hvilke låt har dere et spesielt forhold til fra platen?
Mange av låtene har jo spesielle betydninger for oss med tanke på tekst, men vi velger å trekke frem låten «Deflation Zone». Det var den første låten vi noen gang lagde og spilte sammen, og den har vært med i repertoaret vårt helt siden starten. Den er også et godt eksempel på hvordan alle tok med seg sin egen musikalske bagasje inn i bandet, og at vi klarte å sette det sammen til det JUNO har blitt siden den gang.
Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?
For nesten nøyaktig et år siden ga vi ut vår første single, «Mike», og spilte samtidig tre konserter på Trondheim Calling, etterfulgt av å bli nominert til «Årets mest lovende artist» på UtAwards av Adresseavisen i Trondheim. Videre i 2019 turnerte vi rundt omkring i Norge både på våren, sommeren og høsten, og i september gjorde vi vår aller første konsert i Nederland som eneste norske band på 12 Points Festival i Amsterdam. I løpet av året ga vi også ut to singler til, «They See You» og «Need You To Know» som nå er en del av vår debutplate.
Hvem er Juno og hva er deres musikalske bakgrunn?
JUNO ble til da vi alle startet i første klasse på jazzlinjen i Trondheim, og vi har spilt sammen siden. I løpet av disse tre årene har de fleste av oss blitt ferdig med vår bachelor i utøvende jazz, så vi har selvfølgelig en god fot innenfor sjangeren alle sammen. Hver enkelt musiker i bandet har selvfølgelig også hver sin musikalske bakgrunn – som for eksempel hip-hop, rock, pop, elektronika og fri improvisert musikk.
Har dere noen musikalske inspirasjonskilder?
Hver enkelt av oss har selvfølgelig våre egne musikalske forbilder, men som band synes vi det er vanskelig å komme frem til en eller flere konkrete inspirasjonskilder til musikken vår. Vi har aldri tenkt at musikken vår skal ligne på noe som helst, og har derfor aldri heller søkt inspirasjon fra en spesifikk kilde; musikken er et resultat av at vi har spilt sammen og jammet frem musikk ut i fra hverandres musikalske impulser og referanser.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden og hvorfor?
I vår 20+5 spilleliste har vi tatt med en del artister og band på vår egen alder som for eksempel Mall Girl, SASSY 009, Jouska, Masåva og Relling, og de er alle aktuelle musikere som vi hører mye på for tiden. Det er utrolig inspirerende å være en del av det unge norske musikkmiljøet for tiden, og se at det finnes så mange dyktige som markerer seg både nasjonalt og internasjonalt. Vi hører selvfølgelig også på diverse norsk jazz, som dere også kan se i listen. Sjekk den ut.
Dere har hatt solide liveopptredener i både inn og utland og med god respons fra publikum. Hva er det sprøeste eller morsomste dere har opplevd så langt på en av deres show eller turer?
Da hele bandet var på studietur sammen med jazzlinjen fikk JUNO spille på en hagefest hos den norske ambassadøren i landet der vi var. Vertskapet stilte med fri bar allerede fra før lydprøven var i gang, noe vi alle benyttet oss stort av, og kvelden endte med at en av oss – vi nevner ingen navn – på mystisk vis kom seg inn i ambassadørboligen og kastet opp i den hvite, fancy sofaen i stuen der. Vedkommende gjemte deretter spyet sitt bak en pute før h*n rømte hjem, og det må nok være den desidert sprøeste og morsomste historien vi har fra en konsertkveld.
Kan dere fortelle litt om en av deres beste opplevelser fra en av deres liveopptredener?
I november spilte vi på historiens siste Jazzbox på Victoria Nasjonal Jazzscene i Oslo, og allerede før dørene åpnet var det kø langt bortover Karl Johan. Alle i publikum var virkelig feststemte og klare for en skikkelig helaften, så på konserten vår ble det derfor masse dansing og veldig god stemning. Ikke minst var det utrolig stas å få ta del i avslutningen av et så kult og solid konsept.
Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville dere valgt?
Det hadde vært veldig kult å jobbe med Gard Nilssen. Vi spilte nylig på Finsejazz, der også Cortex spilte, og vi har ferskt i minnet at Gard er en utrolig dyktig trommis med så mye rytmisk og dynamisk overskudd. Som band jobber vi også veldig rytmisk, og det hadde vært fett å få input og inspirasjon på det aspektet ved musikken vår.
Kan dere nevne et stk. guilty pleasure eller kun en pleasure hver?
Våre guilty pleasures er som følgende: På TV-fronten har vi tre av bandmedlemmene; Georgia digger Ex on the beach, Mona binger Kakekrigen og Thea ser mye på Midsomer Murders. Ingvalds guilty pleasure er Banos, bananpålegget til Stabburet, og Malin hører over gjennomsnittet mye på Taylor Swift anno 2010 – så mye at hun skal på konsert i Oslo i juni.
Hvilke planer har dere videre i 2020?
Vi skal spille en del konserter denne våren som til sammen utgjør vår plateslippturné. Vi skal blant annet spille på by:Larm i Oslo, Hamar, Bø i Telemark, Nattjazz i Bergen, Raumarock på Åndalsnes med mer. Det står også en DKS-turné i Trøndelag foran oss til høsten. I tillegg jobber vi med nytt materiale som kommer etter hvert. Ellers er vi alle aktive som musikere i andre prosjekter ved siden av JUNO.
Kommende konserter:
26.02.2020 Hamar Jazzklubb
27.02.2020 by:Larm, Oslo
28.02.2020 Bø Jazzklubb
29.02.2020 by:Larm, Oslo
22.05.2020 Nattjazz, Bergen
01.08.2020 Raumarock, Åndalsnes