Foto: Vilde Reitan

Bestemor er den singleaktuelle produsenten Edwin Klift sitt store forbilde

Del Tweet

Fredag 11. oktober slapp produsenten Edwin Klift den fengende låten «Getaway» feat. Franklin som er denne «Ukens single» på NPS Music. Låten handler om å gi slipp på monotoniteten som preger hverdagen vår.

Med «Getaway» oppfordrer Klift til å gå ut og oppleve det verden faktisk har å by på. Med sin lett-gjenkjennelige og tropiske sound, klarer han nok en gang å blåse litt varme inn i høstmørket. Sammen med Christopher Karlsen er Edwin Klift også kjent fra produsentduoen Edeema som har millioner av streams på Spotify. Vi tok en prat med Edwin om blant annet den nye singelen, bestemor og planene videre fremover.

Gratulerer med låten, «Getaway» feat. Franklin. Kan du fortelle litt om prosessen rundt den?

Tusen hjertelig takk! Vel, det begynte faktisk med at vokalisten nevnte at han har bodd i samme by hele livet, men at han fremdeles ikke har utforsket noe særlig om sin egen by. Vi snakket plutselig om at vi begge egentlig ikke kjenner så godt til vår egen by, og det er jo i mange tilfeller sant. Ofte reiser vi jo utenlands på ferie, men hvorfor ikke bare ta en liten «Getaway» i egen by for å finne ut hva den har å tilby? Mer konkret; Låten handler i korte trekk om et ønske om å ‘flykte’ fra de vanlige rutinene (jobb fra 08-16 / 09-17), og heller bruke tiden på å oppleve og utforske mer, og det trenger ikke alltids være en langvarig reise. En liten «Getaway» kan gjøre mye.

Prosessen har vært stas. Jeg jobbet først med flere instrumental-versjoner av låten, og sendte den til en artist i USA. Det er ofte utfordrende å finne vokalister og låtskrivere, men her var det faktisk enkelt. Jeg fant Franklin på en nettside, og ble kjent der. Han skrev og sang akkurat hva jeg så for meg på et blunk. Franklin holder til i USA, og vi jobbet med låten ved å sende filer frem og tilbake. Det tok tid, men jeg er veldig fornøyd med resultatet.

Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?

Jeg er veldig opptatt av å lage «catchy» musikk. Rett og slett evig glad i alt som fenger, og noe som får meg til å ville synge med selv. Det er viktig for meg med fine rytmer og en livlig topline. Varierende musikk kan vel godt beskrives i mitt univers.

Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?

2019 har vært svært hektisk. Jeg har laget flere singler, og har brukt mye tid på dette. Jeg jobber som ergoterapeut ved siden av å være musikkprodusent, og det kan til tider være svært krevende å kombinere begge deler. Det er dog 100 % verdt det med lange og arbeidsomme netter fordi musikk betyr veldig mye for meg. Jeg har blitt kjent med flere artister, og fått god kontakt med vokalister og produsenter som jeg aldri så for meg at jeg skulle snakke med. Jeg har troen på at Edwin Klift-prosjektet skal leve lenge.

Hva er det mest fascinerende, men også utfordrende ved å være en produsent?

Det mest fascinerende (og irriterende) er når jeg ikke har noen ideer, og når alt stopper opp i produksjonen. Det er utrolig hvor krevende det er å være kreativ, og det å skulle finne opp nye ting. Men det er også veldig, veldig gøy når det løsner, og når man får det til.

Hvem er Edwin Klift, hva er din musikalske bakgrunn og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg er en 28 år gammel gutt opprinnelig fra Hakadal, men som er bosatt i Oslo. Det hele begynte med at min kjære bestemor viste meg noen triks på gitar og piano da jeg var barn. Jeg ble raskt forelsket i det å komponere musikk, og ble nokså besatt av det. Jeg setter så stor pris på at min familie tok seg tid til å lære meg det grunnleggende fordi det har jo bare utviklet seg mer og mer. Jeg har tidligere spilt i band som gitarist. Etter hvert tok jeg noen pianokurs, og ble opphengt i å lære meg nye låter hver eneste dag. Det utviklet seg, og til slutt fant jeg ut at det gikk an å produsere musikk på datamaskinen. Dermed kom jeg i kontakt med fantastiske folk fra musikkmiljøet, hvor man fikk nyttige tips og triks i hvordan man kunne lage elektronisk musikk. Jeg liker å lage musikk, trene, møte venner, være med kjæresten og familie.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Ja. En av mine absolutt største forbilder er definitivt min bestemor. Hun lærte meg alt det grunnleggende som jeg trengte for å bli musikkprodusent. Min kjære bestemor drev med musikk hele livet. Hun spilte både piano og gitar ofte i større forsamlinger, og hun kunne spille hva som helst. Hun var definitivt et musikalsk geni, spør du meg. Hennes far, min oldefar spilte selv flere instrumenter og var aktivt engasjert i flere grupper i sin tid. Musikk har ligget i familien hele livet, basically. Tror faktisk oldefar spilte for kongen en gang også.

Jeg husker fremdeles den dag i dag at jeg hørte bestemor spille gitar for første gang. Hun så med en gang at jeg var interessert, og begynte å lære meg grep etter grep. Hun eide også et flott piano, og så at jeg var interessert i å spille dette også. Hver gang jeg var på besøk, og vice versa, så satte hun av tid til å lære meg noe nytt. Det er hennes ære at jeg begynte med musikk, og derfor er hun absolutt mitt store forbilde. Bestemor ga meg sitt flotte piano før hun dessverre gikk bort i 2016.

Ellers er Matoma, Kygo og Avicii (<3) store inspirasjonskilder. Jeg var en periode noe besatt av musikken til Matoma - jeg likte måten han kombinerte hip hop med sin egen stil, og det ga meg drøssevis av ideer selv.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Ja, det er hinsides mye bra der ute, og jeg er mektig imponert over norsk musikk om dagen. Jeg liker så og si alt, jeg, og må ærlig innrømme at jeg er en stor fan av Astrid S, Sigrid og Ruben. Altså, listen min er evig lang med norske artister. Sjekk ut min 20+5-spilleliste for NPS Music – der har jeg har funnet noen goodies.

Hva er det sprøeste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Det sprøeste er å vite at flere hundre tusen mennesker har hørt på låtene mine på Spotify og YouTube. Det er vanvittig gøy, men også helt sprøtt. Det kan nesten ikke beskrives med ord.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Kurt Nilsen. Definitivt Kurt Nilsen. Han har en vanvittig fin stemme, og det hadde vært så gøy å eksperimentere min sjanger med hans låtskriving og vokal. Jeg har også enormt lyst til å samarbeide med Astrid S en gang – det ville vært en drøm. Jeg vil egentlig jobbe med alle dere norske dyktige artister der ute. Holla!

Hvilket sted eller scene drømmer du om å spille på?

Veldig godt spørsmål.. Tanken på å spille for folk virker skremmende, men også vanvittig gøy da. Kanskje Sentrum Scene en gang? Det ville helt sikkert vært stas.

Jeg føler meg som en ekte «hobbyprodusent», men det kan jo fort hende at jeg en dag tar steget ut også. Jeg er nok ganske sjenert av meg, og har enda ikke hatt noe fokus på å ta på meg noen ‘spillejobber’. Er det lov å si at jeg for nå heller ønsker å lage musikk for de som fremfører?

Kan du nevne et stk. guilty pleasure?

Haha, Pepsi Max. Jeg klarer ikke leve uten.. tror jeg.. Det har faktisk blitt så ille at jeg får hodepine uten en dag med P-MAX!

Hvilke planer har du videre i 2019 og 2020?

Jeg holder på med flere singler, og jeg jobber fortsatt med å finne min «signatur» i produksjonen min. Jeg elsker å gjøre alt mulig – eksperimentere med sjangere, og det å bli kjent med nye artister og låtskrivere. Jeg kommer definitivt til å komme med flere låter fremover – det er 100 % sikkert!
Sjanger betyr egentlig ikke så mye for meg, så lenge det er catchy.

Jeg kan dog nevne at jeg har en spennende låt på gang med en annen artist fra USA, og flere instrumentaler liggende klare for vokalinnspilling.. 2020 blir et fint år!

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]