Fredag 28. april slapp Rebekka Bakken albumet, «Always On My Mind» på Sony Masterworks og som er denne «Ukens album» på NPS Music.
På albumet gjenoppfinner den norske sangeren og låtskriveren Rebekka Bakken sine favorittsanger med lyden av atmosfærisk skandinavisk pop og jazz.
Sammen med bandet tolker hun klassikere som «Yesterday» av Lennon/McCartney, «Here Comes The Flood» av Peter Gabriel og «Why» av Annie Lennox samt låter av en ny generasjon moderne låtskrivere som «Break My Heart Again» av Finneas O`Connell.
I en intim bandsetting med noen av Norges beste studiomusikere, tapper den flerfoldig gullbelønte musikeren og produsenten inn i de mystiske dybdene av disse låtene. Rebekka Bakken orkestrerer elegant gitarist Eivind Aarset´s lydunivers med de eteriske orgel- og synthpadsene til Jørn Øien og Torjus Vierli og bølger dem inn i emosjonelle pianoakkorder, drivende basslinjer fra Tor Egil Kreken og helt akustiske, tilbakelente trommeslag fra Rune Arnesen. Det er denne flerlags lydbilde som legger grunnlaget for den betagende sjelfulle stemmen til Rebekka Bakken, som har blitt sammenlignet med Janis Joplin.
«Disse sangene har ‘alltid vært i tankene mine’ og inspirert min egen låtskriving. De er «soundtrack of my life» og noen av dem har holdt seg til meg siden barndommen. jeg har utviklet min egen stemme når jeg lyttet til noen av disse sangene, og det er akkurat det rette øyeblikket for å gjentolke dem på min måte», sier Rebekka Bakken.
NPS-redaksjonen: Rebekka Bakken tolker sine favorittlåter på nydelig vis, man kan høre at hun har et spesielt forhold til alle låtene, og hun behandler dem med den dypeste resept. Hun synger på en sjelfull og ektefølt måte som berører, og hun har gitt nytt liv til alle disse klassikerne. Rebekka har en sterk, vakker og stødig stemme og sammen med sitt eminente band så har dette blitt et flott og solid album. Vi vil gjerne trekke frem fem låter fra denne fine samlingen av låter som både er sterke, vakre, såre, skjøre og sjelfulle; «Here Comes The Flood», «Break My Heart Again», «Where Teardrops Fall», «Vincent (Starry Starry Night)» og ikke minst hennes helt nydelige versjon av «Yesterday».
«Always On My Mind» inkluderer 15 fargerike sanger av Elton John, Bob Dylan, Randy Newman, Nick Cave og mer (se fullstendig liste under her).
Fullstendig låtliste: Little Rebel (Casino Steel, Andrew Matheson), Red Right Hand (Nick Cave, Michael Harvey, Thomas Wydler), Break My Heart Again (Finneas O ́Connell), Why (Annie Lennox, Dave Stewart), Vincent (Starry Starry Night) (Don McLean), Here Comes The Flood (Peter Gabriel), We Don’t Eat (James Vincent McMorrow), Louisiana 1927 (Randy Newman), Love Hurts (Boudleaux Bryant), Where Teardrops Fall (Bob Dylan), We All Fall In Love Sometimes (Elton John, Bernie Taupin), Brand New Angel (Gregory Dane Brown), (Everything I do) I Do It For You (Bryan Adams, Michael Kamen, Robert John Lange), Yesterday (John Lennon, Paul McCartney), It Must Have Been Love (Per Gessle).
Vi tok en prat med Rebekka om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.
Gratulerer med albumet, «Always On My Mind». Kan du fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?
Takk! Jeg har alltid likt gode låter, og mange har betydd mye for meg. Jeg har lenge ønsket å lage en plate med noen av favorittene mine, og endelig kjentes det riktig. Jeg ønsket å ta tak i selve kjernen i låtene og produsere de ut i fra mitt eget musikalske uttrykk. Jeg visste jeg måtte få med meg de riktige musikerne for å få til dette ettersom det er tunge assosiasjoner til hver av disse låtene, og det er en kunst å spille fri fra dette. Jørn Øien, Eivind Aarset, Rune Arnesen, Tor Egil Kreken og Torjus Vierli var med på å lage dette albumet, og hver og en bidro enormt til uttrykket i hver låt.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?
For meg har kjernen i disse låtene alltid vært hva som har truffet meg. Jeg ønsket å få frem nettopp dette og valgte enkel instrumentering med sterke utøvere som kunne uttrykke dette med meg. Jeg valgte først og fremst utøvere og ikke ut i fra hvilket instrument de spilte.
Disse sangene har ‘alltid vært i tankene dine’ og inspirert din egen låtskriving. De er «the soundtrack of your life». Kan du fortelle litt om det og hva disse låtene har betydd for deg?
Helt siden jeg var barn har jeg hatt et ønske om å få holde eller kjenne en god låt i «eget fang». Det er en fantastisk opplevelse, og noe jeg nyter den dag i dag. Da jeg som barn gikk tom for nye låter jeg likte å synge og spille ved pianoet, begynte jeg å skrive egne sanger. På den måten har disse låtene inspirert meg til å utforske eget landskap for å få fri tilgang til nytt materiale. Jeg elsker gode låter, og den nærheten og intimitet jeg kjenner i og til musikk er jo egentlig det som driver meg. Når jeg liker en sang på denne nære måten blir jeg aldri lei av den, den blir en utømmelig kilde til denne driven. Slik er det med alle disse 15 sporene på albumet mitt.
Siden dette er dine favorittlåter har du et spesielt forhold til alle sammen, men hvilke låter banker det ekstra mye for og hvorfor?
Jeg banker for absolutt alle, ellers hadde de ikke kommet med på albumet, men en låt som skilte seg ut under innspillingen var «Vincent/Starry Starry Night». For en fantastisk låt som virkelig bringer lytter og utøver nærmere Vincent van Gogh. Forståelsen av låten vokste og vokste i studio og er blitt en favoritt. «Yesterday» og «It Must Have Been Love» er også spesielle for meg av samme årsak. Låtene kryper under skinnet på meg når jeg hører Jørn Øiens utsøkte piano på den ene og Eivind Aarsets magiske gitarer på den andre.
Du har fått mye oppmerksomhet i utlandet. Hva tenker du om mulighetene for norske artister utenfor Norge?
Jeg har hovedsakelig hatt hele min karriere i utlandet. Det begynte i Tyskland, Østerrike og Sveits og bredte seg ut over årene til flere land i Europa sør for Skandinavia. Det var først da jeg flyttet tilbake til Norge for noen år siden at også Norge kom på kartet for min del.
Det er muligheter for alle artister uansett marked man sikter seg mot, – hvor man fokuser der skjer det også noe. Hvor man kommer fra har ingen betydning, men fokus og dedikasjon er alt.
Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?
Jeg har alltid elsket musikken i meg selv, og har ikke utdannet meg utover de årene jeg spilte fiolin som barn og fikk musikk teorien på den måten. Jeg har alltid likt meg best på egen hånd og vært uten kompromiss når det gjelder det meste, har aldri akseptert kompromisser innen musikk. Dette gir en trygghet for den kreative siden i meg, den har alltid kunnet ha full frihet. Dermed har jeg over årene utviklet en musikalitet og stemmebruk som er ganske intuitiv og som jeg har full tillit til.
Hvilke tanker har du rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er og hvordan det har vært for deg?
Jeg forlot Norge og flyttet til New York i 1995 og det var veldig bra for meg. Jeg ble kjent med meg selv og min egen musikalitet i helt nye miljøer og dermed trengte jeg å virkelig finne ut av meg selv for å vite hvor jeg stod og hva jeg kunne bidra med. Jeg har alltid likt nye miljøer for da er det ingenting som er kjent og ingen gamle baner å gå. Denne friheten dette gir er gull i utviklingsprosessen som artist og låtskriver. Tøffe tider vet jeg ikke hva er. Det har alltid vært en glede og støtte å ha musikk i livet. Selv om det i begynnelsen ikke ga inntekter, var det likevel det eneste jeg ønsket og klarte å drive med. Da spiser man havregrøt og tjener penger man absolutt må ha på andre måter.
Hva føler du er din sterkeste side som artist og musiker og er du en uredd type?
Jeg har sett verdien av å ikke ha sikkerhet. Det kan være en ganske grusom opplevelse men det er dette som har bidratt til å skrelle unna det som står i veien for god musikalitet og ærlig uttrykk.
Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?
Jeg simpelthen elsker å spille konserter så hver konsert blir spesiell for meg. Jeg bodde mange år i Wien, og det kjennes som en hjemby. Jeg ble invitert til å spille i Wiener operaen, et av verdens største operahus og bare usigelig vakker. Det var proppfullt og det var stående ovasjoner fra ende til annen. Dette var en fantastisk opplevelse, en «homecoming» og en slik velkommenhet og verdsettelse på hjemmebane. Det var spesielt.
Hva er det mest spesielle eller sprøeste øyeblikket du har hatt i din musikalske karriere så langt?
Jeg stod i Bremer Glocke med Bremer Philharmonikerne med fullsatt sal under direkte radioopptak og oppdaget i forskrekkelse at jeg manglet teksten til en sang midt i konserten. Pianisten hadde allerede satt i gang med introduksjonen og han og resten av orkesteret stod i akt og ventet på første strofe. Det kom en haug med tanker i et millisekund: «hvordan løser jeg dette, kan jeg fake meg igjennom, nei det kan jeg ikke, låten er lang, hvem skal hente teksten, kan den hentes i det hele tatt, det er kode på garderobedøren min, hva er riktig, dette er flaut og grusomt» – men jeg holder meg som regel til sannheten når det er krise. Jeg stoppet musikken, det ble stille, og jeg sa det som det var at teksten lå igjen i garderoben og at noen måtte forbarme seg over meg og hente den. Dirigenten meldte seg og det ble full jubel i salen. Jeg rødmer den dag i dag.
Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?
Jeg er ganske lat og glad, helt avhengig av glede og villighet til alt jeg gjør. På fritiden sitter jeg ved pianoet eller maler, eller en sjelden gang så går jeg en lang tur med bikkja.
Har du en favoritt-matrett i så fall hva?
Ingenting som slår ett godt stykke kjøtt bortsett fra en selvlaget pasta vongole i ny og ne.
Hvilken film, serie eller bok skulle du helst sett at folk ser/leser?
Jeg har ingen formening om hva andre folk bør se eller lese. Jeg har mine egne favoritter jeg godt kan unne mine medmennesker. Knut Hamsuns «Markens Grøde», den er altså så vakker, godt for hjerte og sjel og et litterært mesterverk sammen med det meste han skrev. Film: «Monster» med Charlize Theron. Hennes skuespillerprestasjon er utenomjordisk i denne filmen og sier litt om hva mennesker er i stand til, noe som også understreker historien i filmen.
Hva slags musikk har du vokst opp med og har noe av den musikken vært med deg hele livet?
Jeg vokste opp med lite eksterne musikalske kilder. Vi sang og spilte musikk hjemme som foreldrene mine kunne fra før, jeg spilte fiolin som barn og var glad i Vivaldi, vi så på NRK og Eurovision Song Contest, salmer i kirken og musikktimene på skolen. Etter hvert fikk vi en bil med kassettspiller og radio og da ble Ole Paus og Roger Whittaker lagt til i repertoaret fordi det stod igjen et par kassetter i bilen da foreldrene mine kjøpte den. Jeg elsket musikk som barn og som barn er man så åpen for alt som er godt og fint. Alle disse opplevelsene var med på å forme meg og mitt forhold til musikk, de sitter fortsett i meg.
Hvilke andre musikalske planer har du for 2023?
Jeg har fullstappet turnéprogram frem til jul og det blir en del farting mellom Tyskland, Polen, Østerrike og Norge. Tyskland har flotte sommerfestivaler som jeg gleder meg til og der nede er sommeren også lang. Jeg gleder meg til å spille disse låter fra det nye albumet samt et godt knippe med gamle favoritter fra egen penn. Se mer på min hjemmeside https://www.rebekkabakken.com/