Markedsføring

Markedsføring av et album eller single er like eller viktigere enn det å slippe ut ny musikk på markedet. I dag er det slik at de aller fleste har tilgang til en streamingtjeneste, og i Norge er det tre aktører som dominerer markedet, hvor vi fokuserer på alle tre. Både Tidal, Apple Music og Spotify slipper hver uke tusenvis av nye låter og album ut på sine plattformer, men utfordringen i dag er ikke å få distribusjon, men synlighet og oppmerksomhet hos de aller viktigste, nemlig de potensielle nye lytterne.

Vi ser dessverre alt for ofte at det ikke foreligger noe budsjett til markedsføring av et nytt album eller single hos norske artister, og dette fører ofte til at produktet drukner i massen og stort sett blir hørt på av familie og venner, noen som av all sannsynlighet ville hørt på dette uansett.

Synlighet og markedsføring er viktigere enn noen sinne da de fleste i dag har tilgang på alt av musikk, og uten markedsføring og synlighet ender det stort sett opp med at disse hører på de største nyhetene og ikke på nye norske artister som mangler synlighet der hvor folk finner nye og ukjente artister å høre på, nemlig på nettet. Det er absolutt stor vilje der ute til å oppdage ny norsk musikk, men for at dette skal kunne skje er det utrolig viktig med markedsføring og synlighet slik at man kan komme opp i lytterens oppmerksomhet. Det er også utrolig viktig at når dette skjer at det gjøres på en profesjonell måte slik at man fremstår profesjonell, og som noe det er verdt å sjekke ut.

Jeg er kjempefornøyd med samarbeidet med NPS, de er veldig profesjonelle – Stian Fjelldal

NPS har spesialisert seg på å lage interessante landingssider som inneholder alt som er viktig å vise frem til en ny potensiell lytter slik at han eller hun får lyst til å sjekke ut akkurat ditt produkt. Det er veldig mye som spiller inn i denne prosessen fra tekst i annonsen (NPS kan skrive ting som ikke artisten kan skrive selv) til materiale brukt som blikkfang i kampanjen. Vi har funnet ut at en webspot er det som fungerer best. Produksjon av en webspot blir gjort av oss, og vil sørge for en profesjonell fremstiling av bandet/artisten.

Markedsføring er en kunst og noe man ofte kan feile på om man ikke har erfaring og kunnskap på hvordan dette skal gjøres. Vi har lang erfaring og prøver alltid vårt ytterste til å fremstille våre kampanjer på best mulig måte, og ikke minst til riktig publikum, som er like viktig.

Markedsføring er ikke gratis, men vi i NPS kan være behjelpelig med noen verktøy som kan være behjelpelig med det å skaffe en sponsor til å være med å dekke hele eller deler av kostnaden til en kampanje. Vi har muligheten til å profilere en sponsor godt i våre kampanjer så det er mange lokale bedrifter som kan nyte godt av å samarbeide med en artist i det å bidra med midler til en kampanje. Vi kan gjøre det ytterst interessant for en bedrift å være leverandør av en kampanje sammen med en ny norsk artist, og ikke minst kan dette gi bedriften en tilhørighet til artisten som samtidig kan fungere som en slags fadder. Avtalen gjøres direkte via artisten og ofte vet vi at artisten kan tilby å komme på neste kick off eller julebord for å fremføre noen låter for igjen å bygge opp et samspill mellom sponsor og artisten.

Webspot eksempler