Ann-Iren Hansen blir beskrevet som et av våre største visetalenter og sammenliknes med Kari Bremnes, og nå er hun aktuell med albumet «Ikkje lukk hjertet igjen».
«Det kan starte ut som en enkel historie eller beskrivelse og utvikles til å handle om noe annet enn du tror. Bildene er friske, uvanlige og overraskende mens klisjeene er få». Ordene stammer fra Norsk Viseforum i deres begrunnelse for å tildele fjorårets Rævspark-stipend til Ann-Iren Hansen. Hansen, som er fra Vesterålen, har allerede to album bak seg og får nå muligheten til å presentere sin musikk over det ganske land på en omfattende turné med solide og faglig dyktige folk i ryggen. Visesangeren, som også har en god dose jazz i sin verktøykasse, ga oss første smakebit fra sitt nye album med sangen «Ensomheta og Æ», med tilhørende, lekker video.
Hansens signatur så langt har vært beskrivelser og observasjoner av den nordlige naturen som føles nære, varme og ektefølte. I «Ikkje lukk hjertet igjen» videreføres dette, mens det musikalske og rytmiske er videreutviklet og tilført nye dimensjoner. Ann-Iren har denne gangen også gitt 8 kunstnere oppdraget med å tolke hver sin sangtekst visuelt, noe som er med på å gjøre utgivelsen spennende utover det rent musikalske.
(intervjuet fortsetter under musikkvideoen)
Ann-Iren Hansen – Ensomheta og Æ
Gratulerer med nytt album! Fortell oss litt om arbeidsprosessen med «Ikkje lukk hjertet igjen» fra idé til ferdig album?
Jeg skriver tekstene først, etterpå leter jeg etter den riktige melodien som kan være med å forsterke budskapet i sangteksten. Jeg reiser ut av min daglige rutine til et sted med få forstyrrelser. I denne runden reiste jeg til Bø i Vesterålen, Steigen og Røst. På disse rolige stedene vender jeg antennene innover, lytter – og så fordyper jeg meg. Arbeidet er krevende og givende på samme tid. Noen låter trenger å bli laget i flere ulike prototyper og mange måneder med hardt arbeid før de er ferdige. Andre låter har ligget i ubevisstheten lenge og blir skrevet på en kveld. På dette albumet har jeg jobbet mye på måten jeg har beskrevet over, men jeg har involvert med-komponister i mye større grad en tidligere. Dette har vært givende, både for meg og for kunsten. Flere av låtene er skrevet i samarbeid med mine to produsenter Aksel Bakke og Mikal Reinvik.
Hva har vært spesielt utfordrende og givende i løpet av prosessen?
Det har vært veldig givende å ha Norsk Viseforum i ryggen. De har trodd på meg hele veien og det er utrolig motiverende. De har booket en strålende slippturnè til meg og det nye albumet. Det var litt utfordrende å ha en helt satt deadline å jobbe frem mot, tidspress og kunst jobber ikke alltid på lag, men jeg føler meg veldig fornøyd med resultatet og reiser stolt rundt i landet for å presentere musikken.
Vil du beskrive alle sangene på albumet som nye, eller finnes det sanger på albumet som du har båret med deg over tid? Er det noen sanger på albumet som betyr ekstra mye for deg?
Låten «Alt det gode» har jeg båret med meg i lang tid. Den var virkelig en nøtt å få til, men den måtte ut. Den har et budskap som jeg virkelig brenner for og som jeg kunne snakket om i dagevis. Kort fortalt sier låten at jeg er ferdig med den tiden hvor jeg ikke hadde et sted i meg hvor jeg kunne ta imot godhet. At jeg vil tørre å stole på det gode i folk og ta imot det gode når noen sender det i min retning.
Du har utfordret en rekke kunstnere til å lage visuelle tolkninger av dine sangtekster på dette albumet. Er det noen av tolkningene som enten har overrasket deg eller har truffet spikeren på hodet i forhold til hva du selv tenker om dine egne tekster?
Her er et bilde laget av Thale Krogtoft Jensen til sangen min «Kroka av huset»:
Har du alltid vært interessert i og vært god til å skrive tekst? Hva er ditt beste tips for å unngå skrivesperre?
Ja, jeg har alltid interessert meg for det å sette sammen ord. Det å skape bilder og å fange øyeblikk ved bruk av tekst er utrolig spennende. Mitt ALLER beste tips for å unngå skrivesperre er å slå av telefonen og lukke mailboksen. Det å tørre å være uten input uten i fra sånn at man kan ha lengre tankerekker uten å bli avbrutt, og ikke minst bare det å begynne å skrive i en ende og se hva som kommer ut etter hvert . tørre å se at man skriver uperfekte setninger.
Ann-Iren Hansen er en helstøpt visekunstner(…) Bildene er friske, uvanlige og overraskende mens klisjeene er få.
20+5 spillelisten din er breddfull med noe av det beste Norge har å by på av visesang, mens en sang skiller seg markant ut med sitt oppløftende pop-groove; Sigrid´s «Sucker punch». Hva er det med Sigrid og akkurat denne låten som gjorde at den måtte med på listen?
Jeg digger Sigrid! Jeg får så kick av å høre den låten. Jeg blir glad og klarer ikke å sitte stille. 🙂 (Setter den på nå og digger).
Spillelisten er også temmelig Bremnes-tung, med spor fra Ola, Lars, Kari og Inge Bremnes inkludert, forklar?
Ah, Bremnes, de er så flinke med tekst. Jeg blir så inspirert av å høre på låtene de har skrevet. I tillegg formidler de alle så godt. Ah, på nord-norsk; min dialekt. Jeg synes Inge Bremnes har mange kule låter og et deilig lydbilde.
(intervjuet fortsetter under spillelisten)
Utfordring: nevn noen norske favoritter innenfor følgende sjangre: rock, metal, elektronika eller rap?
Jeg har hatt en fantastisk konsertopplevelse med Tungtvann på scenen. Fytti! De eide den scenen! Fantastisk tilstedeværelse og et vanvittig driv. Også er det jo rap på norsk-norsk, og det treffer meg veldig i tilhørighets-rockefoten.
Hvis du kunne jobbe med en norsk artist, død eller levende, hvem ville du valgt og hvorfor?
Terje Nilsen. Vi skulle snakket tekst. Det hadde vært så fint.
Du skal ut og spille i forbindelse med albumslipp. Er det en spesiell konsert eller plass du gleder deg spesielt til å spille på?
Nei, jeg gleder meg til ALLE konsertene! Bring it on!