Foto: Jonathan Vivaas Kiese

Fieh leverer særegen, grensesprengende og hemningsløs funk

Del Tweet

Fieh er tilbake og gjør seg klare til å slippe oppfølgeren til «Cold Water Burning Skin».

Som en norsk bygdeversjon av D’Angelos the Vanguard, ble Fiehs debut beskrevet som «future soul» og «left field R&B» av toneangivende medier som Clash Magazine og God Is in the TV, og bandet bygger videre på dette reisverket, men utvider også sitt soniske spekter.

Låten «Grendehus Funkadelic», en herlig liten godbit med episke instrumentale øyeblikk er første single ut fra det kommende albumet, «In the Sun in the Rain», og som er denne «Ukens single» på NPS Music. Låten er en kjærlighetshistorie fra ditt lokale grendehus og låtskriver Sofie Tollefsbøl forteller følgende om låten;

«Den er inspirert av hvordan folk går rundt og er helt streite og sjenerte hele uka, før de plutselig blir totalt wildin’ på fredagskvelden på grendehuset. Det illustreres av hvordan folk sitter pent og oppstaset ved bordet mellom kl 19 og 23, og går direkte over til å gå amok på dansegulvet og så ligge halvnakne i en grøft ved kveldens ende. Teksten ender med at den du ventet på hele kvelden entrer lokalet, og etter det blir alt magisk og etter hvert kaotisk. Inspirert av sene kvelder på grendehus, og den helt spesielle grendehusviben.».

Albumet «In the Sun in the Rain» som gis ut på Jansen Records er spilt inn med og produsert av Lars Horntveth. Jaga Jazzist-medlemmet har en stadig voksende produsent-CV (Susanne Sundfør, The Staves, Kimbra) og har definitivt satt sitt eklektiske preg på albumet, der han også spiller et utall instrumenter. Miksen er gjort av den legendariske Russell Elevado, også kalt «The Analog Ninja», kjent for sitt arbeid med D’Angelo, Angélique Kidjo og The Roots, for å nevne noen. Elevado har forstått og forsterket bandets intensjoner i studio, og har bidratt til å styrke bandets og innspillingens karakter.

Fieh slo gjennom med singelen «Glu» i 2017, som raskt skapte stor internasjonal oppmerksomhet og hype rundt gruppen. Ustrakt turnévirksomhet tok dem til scener over hele Europa og ikke minst hovedscenen på Øyafestivalen.

Det mektige og mangehodede ensemblet er kjent for sine ekstatiske konserter og består av en vennegjeng som har spilt sammen lenge, mens de til enhver tid perfeksjonerer sitt sound og egne ferdigheter. Som de enormt talentfulle musikerne de er, spiller de helt uanstrengt sammen som en tight enhet, der hvert medlem også bringer sin egen smak til bordet.

Vi tok en prat med bandet om blant annet den nye låten, inspirasjon, mat, 20+5 listen, opplevelser og planene videre fremover.

Gratulerer med låten, «Grendehus Funkadelic». Kan dere fortelle litt om prosessen, produksjonen og litt om lydbildet i den?

Takk! Den lagde vi på øverommet sammen. Jeg hadde hatt med en haug med demoer som het «(ditt og datt) Funkadelic», men vi hadde ikke funnet noe som falt helt i smak tror jeg. Så var vi enige om at vi ville ha en skikkelig dansbar groove, en «danse på grendehuset»-Funkadelic-groove. Ola kom frem til en gyngende groove, og vi lagde låten litt oppå det. Lars Horntveth var med som produsent på denne platen, og han hadde en idé om å ha sånn skikkelig call and response-kor-kjør i vokal. Da vi satte sammen platen hadde vi en slags frittstående låt, eller liten skit, som vi ikke visste hvor vi skulle plassere. Lars foreslo å putte den på enden av denne låten, som en slags «part 2». Slik ble den intense overgangen til, hehe.

Hva ønsker dere å formidle gjennom denne låten og hva handler den om?

Den handler om sene kvelder på et grendehus, den følelsen av at plutselig hva som helst kan skje, alle rundt deg har gått fra å være de vanlige folka som sitter stille på pulten sin/på kontoret hele uka, til å bli helt nye karakterer som nå er wildin’ på dansegulvet, du håper på at den og den skal komme, forventninger og kaos. Det er så lættis hvordan folk går helt stive rundt i verden, frem til fredagskvelden, da skal følelser føles og danser danses.

Hva er det spesielle i Fieh sitt musikalske univers?

Det synes jeg er sammensetningen av musikere, hvordan våre preferanser møtes og blir til en mix.

Sofie; Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hvordan kommer du deg i så fall ut av denne?

Jeg henter veldig mye inspirasjon i annen musikk, men det kan også være en film eller en historie jeg hører, eller såklart virkeligheten og hendelser i livet, som gjør at jeg får lyst til å lage noe. Former for skrivesperre, eller i alle fall problemer med å bli stuck i samme spor hele tiden under låtskriving, opplever jeg hele tiden.

Det funker ofte for meg å prøve å skrive på et nytt instrument, for da kan man ikke gå i de samme sporene man gjør hele tiden ellers. Å finne en veldig spesifikk «oppgave» , typ – nå skal jeg lage en basslinje som har slik bevegelse, nå skal jeg lage en trommegroove som går driiiitsakte, et eller annet sånt kan ofte hjelpe. Men om man ikke har dagen når det kommer til tekstskriving, da er min eneste strategi å vente. Noen ganger må livet skje før man har noe å si.

Hvordan vil dere beskrive dere selv og hva liker dere å gjøre på fritiden?

Vi er en gjeng som driver mye med musikk, så fritiden, jobben og livet generelt består vel mest av det – men vi liker jo å game, jogge og ta et snitt.

Hvordan og når startet det for dere med musikk og sang, og hva er deres musikalske bakgrunn?

Sofie: Jeg begynte å spille piano på kulturskolen da jeg var 10 år. Jeg sang også i noe kor, drev med ymse kulturskoleaktiviteter. Jeg ble mye eksponert for blues og soul gjennom broren min, som spilte mye bluesgitar, så jeg var på Notodden Bluesfestival, Moldejazz osv. for å se han da jeg var ganske liten. Jeg var også ekstremt opptatt av noen artister, som Kanye West og Pharrell. Begynte på musikklinjen på Gjøvik, møtte deler av denne glade gjengen (i bandet), og begynte å synge.

Thea: Jeg har en søster som er tre år eldre og som begynte med sang ganske tidlig, så da begynte jeg også med det – et resultat av at jeg ville gjøre alt storesøsteren min gjorde, men også at jeg synes det var sykt gøy å synge og lære tekster og prøve å synge sånn som andre. Har blant annet en ganske ok Shakira-etterligning liggende, etter mange års trening i stua hos mamma og pappa. Jeg vokste opp på et sted som heter Torpa, og i nabobygda Dokka var det skikkelig bra sang og dansemiljø – det er det for øvrig fortsatt. Jeg begynte å ta sangtimer, var med og sang på forestillinger gjennom kulturskolen og ikke minst var jeg med på et årlig show som ble satt i gang av noen skikkelig flinke og bra folk, Thomle-Svendsby søstrene, som ville at dans og musikk skulle være tilgjengelig for alle, uansett alder eller talent. Det skulle bare være gøy, det skulle inspirere og motivere, og det er noe jeg ser tilbake på nå med skikkelig stor takknemlighet. Usikker på om jeg hadde fortsatt med sang om det ikke var for det miljøet og alle de som støttet og hauset hverandre opp. Etter hvert gikk veien videre til Gjøvik videregående og musikklinjen, hvor jeg møtte 60 % av bandet hehe, og det har vært og er sykt moro og fint å være en del av et band hvor man er så gode venner i bunn.

Andreas: Musikken startet med Beatles (for meg), Gjøvik VGS var vel kanskje litt viktig for Fieh? Toten generelt.

Kan dere fortelle litt om en av deres beste opplevelser fra en av deres liveopptredener?

Sofie: Øya 2019 var minnerikt! På torsdagen sto jeg i crowden på Erykah Badu og felte en tåre over hvor bra det var. Fredagen dro jeg til Berlin, og på kvelden ringte bookingagenten vår og spurte om vi kunne spille på lørdagen, da hun som skulle spille hadde avlyst på megakort varsel. Plutselig spilte vi siste kveld på Øya på hovedscenen, det var magisk!

Andreas: Isfestivalen på Geilo var sick.

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Veeeeeldig mange!!!! D’Angelo, Erykah Badu, Joni Mitchell, The Beatles, Solange er viktige i en Fieh-sammenheng i alle fall.

Hva er det morsomste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som band?

Sofie: Det morsomste synes jeg har vært å turnére sammen med bandet. 9 personer på tur i en minibuss rundt omkring, det blir mye action og mye good times.

Kan dere nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure?

Ola: Høsten! Er bare så deilig med fargene som kommer frem, og all kosen med pledd, varm drikke og en god serie! Som for eksempel Twin Peaks, min favoritt serie!

Dere har satt sammen en 20+5 spilleliste til oss. Hvordan har det vært, har dere hatt et bestemt fokus vedr. utvelgelsen av låtene som dere ønsket å ha med i listen, og har du møtt på noen «utfordringer» underveis?

Fokus: Finne de feteste låtene. Vi la litt fokus på nyere tids utgivelser. Det er jo mye dritbra norsk jazz from the past, for eksempel men prøvde å komme på litt nyere saker.

Utfordringer: Ufattelig mange spørsmål å svare på i tillegg til å lage listen, så det er klart at det ble utfordrende å naile begge deler på samme dag.

Har dere en favoritt-matrett?

Sofie: De indiske rettene Paneer Makhni og Dal Makhni. Andreas tror jeg har Murgh Makhni (indisk matrett) som en favoritt. Vi anbefaler Gate of India på Majorstua.

Jørgen: Pasta Carbonara.

Ola: Min har alltid vært hamburger, men smaken har utviklet seg/tapt seg de siste årene:/ kanskje ramen (en type japansk nudelrett).

Thea: Pasta carbonara MEN PGA COVID har jeg mista smak- og luktesans så nå kan jeg spise hva som helst.

Andreas: Indisk. Fordi det er best.

Lyder: Ragu av hesteskjell, servert i skallet, med syltet eple og – hot nok – islandsk wasabi med et glass herlig Fontanasanta 2015 fra Dolomittene.

Har dere sett en bra film i det siste som dere vil anbefale?

Sofie: «Barking Dogs Never Bite» av Bong Joon-ho og «Under Kirsebærtrærne» av Naomi Kawase.

Hvilket sted drømmer Fieh om å spille på, og hvilken scene har overrasketdere mest?

Sofie: The Roots Picnic!

Jørgen: Det hadde vært kick å spille på Coachella! Dessverre ingen scener som har overrasket meg.

Andreas: På toppen av et høyt fjell.

Ola: Red Rocks Amphitheatre hadde vært fett da?

Thea: Liiiiitt overraskende at det var helt stappa med folk da vi spilte på Øya i 2018???

Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville dere valgt?

Lyder: Edvard Grieg. Legende.

Hvordan har korona-perioden fortonet seg for deres sin del, og hva er deres sine musikalske planer videre for 2021/2022?

Sofie: Jeg synes det var veldig kjedelig å ikke spille gigs, men også noe positivt med å plutselig ha en helt ufattelig stor mengde med tid til å lage musikk. Men etter hvert ble det jo helt klart vanskelig å holde seg inspirert, når livet ikke skjedde, på en måte. Vi var i Athletic Sound med Lars Horntveth som produsent og Dag Erik «Dæggærn» Johansen som tekniker, og spilte inn vårt andre album. Det var en veldig kul opplevelse! Planen nå er å spille inn Fieh 3, spille masse gigs og kjøre på videre.

Se Også

Soffe med sterke meninger om kjønnsnormer på ny sexy låt
Intervju

Soffe med sterke meninger om kjønnsnormer på ny sexy låt

Bergensartisten Soffe er en spennende artist med en sterk og viktig stemme, og nylig slapp hun låten, «Melder Deg På Kveldingen» på Full Effekt Records, og [...]

Maria H. Mittet og Lars Bremnes med ekte nordlig julestemning
Intervju

Maria H. Mittet og Lars Bremnes med ekte nordlig julestemning

Maria Haukaas Mittet og Lars Bremnes har samarbeidet om både sang og låtskriving på julealbumet «Ringe inn» på ekte nordnorsk vis som de slapp i november [...]

Christel Alsos med magisk juledryss over oss
Intervju

Christel Alsos med magisk juledryss over oss

Alle har vi førjulstradisjoner og for mange er julemusikk en del av dem. Julen og førjulen i fjor ble ikke helt som den pleier for de [...]

Teknisk briljante Navian leverer gyllen debut
Intervju

Teknisk briljante Navian leverer gyllen debut

Med enorme landskaper og krystallklar sonisk tilstedeværelse, leverer den instrumentale progressive metall trioen Navian et «Ukens album» ment for de store følelsesmessige begivenhetene i livet. Intrikate [...]

Bergensartisten Gard Read med sterk debutlåt
Intervju

Bergensartisten Gard Read med sterk debutlåt

Bergens nye up-and-coming artist, Gard Read, slapp nettopp sin debutsingle, «All We Can Do» på Diamond Club som er denne «Ukens single» på NPS Music. Låten [...]

Maria Solheim markerer jubileum med sterk og vakker følelsesreise
Intervju

Maria Solheim markerer jubileum med sterk og vakker følelsesreise

Nylig slapp den spellemannsprisvinnende låtskriveren og artisten Maria Solheim sitt syvende album, «The Bird Has Flown» som er denne «Ukens album» på NPS Music. «Platen er [...]