Konserten “alle” snakket om i fjor er tilbake i ny drakt; Pekula Vol. 2 fyres av på Parkteatret fredag 21 september, med Erlend Mokkelbost som kurator. Kjøp billett til Pekula Vol. 2 (Parkteatret)!
Med fjorårets bestillingsverk «Pekula» fikk Mokkelbost til det enhver musiker og arrangør har våte drømmer om; å skape noe unikt det fortsatt snakkes om. Musikerne er anonymiserte, publikum aner rett og slett ikke hvem de hører på. Det eneste man vet sikkert, er at Erlend Mokkelbost er kurator for konserten og at en mann med hans CV er i stand til å levere musikere av ypperste kvalitet. Vi kjenner han som medlem av både JR Ewing og Monteé, som plateprodusent, konsulent for Joachim Triers lovprisede filmer Louder Than Bombs og Thelma og som produsent, der han har jobbet med blant annet Aiming for Enrike, No.4, Jonas Alaska og Rohey. Vi fikk tid til å gjøre et intervju med Erlend bare timer før Pekula Vol. 2 går av stabelen, og i tillegg har han tatt seg tid til å sette sammen sin personlige 20+5 spilleliste for oss, der vi hører låter fra artister som Melkeveien, Pow Pow, Young Dreams og Sven Libaek.
Hva er motivasjonen for å holde bandet anonyme under Pekula-konsertene?
Idéen kom da Limita Lunde ved Parkteatret spurte om jeg ville lage et bestillingsverk til deres 15-årsjubileum i fjor. Jeg tenkte at det typiske ville være å samle masse bra folk, namedroppe alle som er med, og så kom folk inn i rommet med en ganske klar idé om hva de ville få oppleve. For å snu på flisa gjorde vi musikerne anonyme i forkant av og under konserten, i håp om at folk hørte på musikken på en annen måte. Dette fungerte veldig bra synes vi, og ble enige om å fortsette denne idéen med nye musikere og et nytt musikalsk uttrykk i år.
Fjorårets konsert ble betegnet som «eksplosivt psykedelisk og rytmisk komplekst», hva kan publikum vente seg denne gangen? Går det an å sette musikken inn i en sjangerboks, i så fall hvilken?
Musikken blir en blanding av mange uttrykk og lyder, men har blitt sydd sammen til en helhet vi håper og tror folk vil sette pris på. Mange av musikerne kommer fra vidt forskjellige musikalske utgangspunkt, men ved å koble de sammen har det skjedd utrolig spennende ting som vi gleder oss til å vise frem.
Kjøp billett til Pekula Vol. 2 (Parkteatret) ved å klikke her
Du har en helt sinnssvak CV og har nær sagt jobbet i alle mulige roller i musikkbransjen, hvilken rolle føler du deg selv mest hjemme i, og hva ser du som musikkbransjens mest utfordrende rolle å bekle i dag?
Takk for det. Jeg er en nysgjerrig fyr som liker å gjøre mye forskjellig, selv om plateproduksjon vel har blitt det jeg driver mest med nå, i tillegg til plateselskapet og disse årlige bestillingsverkene. Jeg trives med alt dette, og etter at jeg la det turnerende musikerlivet på hylla, synes jeg det er utrolig givende å jobbe tett og kreativt med nye mennesker hele tiden – være det med innspilling, konsertavvikling, idémyldring eller andre ting. En utfordring i dag er vel at man må ta styring selv, igangsette egne prosjekter, følge de tett og være med i flere ledd for at det skal bli som du vil, og ikke skal koste en million kroner. Dette synes jeg er spennende med tanke på akkurat Pekula-prosjektet, og noe jeg tror folk vil drive mer med i fremtiden – å være «hands on» i lengre og større prosjekter fra start til gjennomføring.
Du har jobbet med svært mange prosjekter som produsent, er det noen utgivelser eller artister som har brent seg fast som en helt ekstraordinær opplevelse å jobbe med?
Det er vanskelig å si, siden jeg går like mye inn i alle prosjekter jeg jobber med. Men Jonas Alaska sin plate «Younger» var en glede å drive med, fra late sommerdager i studio til miksing i New York. Virkelig sin nye plate «Lykke Til I Livet» var også gøy å jobbe med, siden de er pur unge og veldig ambisiøse musikere som går inn i det med hele hjertet. Men også Aiming For Enrike – kanskje mitt favorittband i Norge – sin plate var en glede å lage. Du, det er så mange – vanskelig å svare på.
Norsk musikk er i vinden som aldri før, også internasjonalt. Hvilken artist imponerer deg mest om dagen, og er det et album eller en konsert som har slått deg i bakken de siste årene?
Jeg synes den gryende norske jazzscenen, der stadig flere unge folk søker utenfor komfortsonen og inkorporerer nye lyder, inspirasjonskilder og en god dose galskap er spennende å følge med på. Det samme innenfor elektronisk musikk, men der har man flere undersjangre og folk som jobber spesifikt innen sine felt.
Hvis du kunne jobbet med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt og hvorfor?
Jeg skulle gjerne vært flue på veggen på midten av 70-tallet med trommeslager Jon Christensen. Tullete bra.
20+5 spillelisten din har overraskende lite rock i seg, med tanke på din fortid i JR Ewing, samtidig som hverken nevnte band eller Monteé representeres på listen, hva er grunnen til dette?
Jeg tenkte ikke så mye over det, men ville vel heller vise frem andre ting enn mine egne greier. Håper likevel folk fremdeles vil høre på mine foregående bandprosjekter. Har dog lagt inn en låt med Torsion Beat, der jeg spiller gitar, og rock hører jeg fortsatt på – men kanskje ikke mest akkurat nå.
Kan du trekke frem 2-3 myk/hardware verktøy du bruker ofte i produksjoner og trygt kan anbefale videre?
Ableton Live, Universal Audio og Neumann 310 monitorer er vel de tingene jeg ikke klarer meg uten.
Hva jobber du med nå på produksjons-fronten som vi kan glede oss til?
Jeg jobber med flere spennende artister for tiden, blant annet et duoprosjekt med en anerkjent amerikansk musiker. Det er litt for tidlig å si hva det blir, men følg med. I tillegg er vi snart i mål med Rohey sitt andre album, og så jobber jeg med Silja Sol fra Bergen og bandet Bendik. Samt en masse andre greier, men akkurat nå ligger all min energi i bestillingsverket ”Pekula Vol. 2 – ONENESS”, jeg grugleder meg til å gå på scenen.