Foto: Mads Suhr Pettersen

EP-aktuelle SlinCraze har sørget for at samisk rap har blitt stuerent

Del Tweet

Den samiskspråklige rapartisten SlinCraze slapp EP´en «Jesus Kristus» fredag 1. mars på Mano Music.

Han er artisten som sørget for at samiskspråklig rap ble stuerent, og han har uten tvil etablert seg som en av Sapmis viktigste unge stemmer på tvers av landegrensene. Dette har han klart ved mange manifestasjoner av metronomisk maltraktering på vårt minoritetsmålføre, og ved at SlinCraze syner hvordan svette samiske saler og samfunnshus stadig skal svinge seg noe sinnssykt. Han har ubestridt erobret ledertrøya i samisk rapmusikk. Med denne femte albumutgivelsen sikter SlinCraze på posisjonen som en av bautaene i Norsk hiphop også.

På EP´en får vi også høre mer av SlinCraze på norsk noe som gjør at også norskspråkfantaster i hiphopfeltet for første gang burde være i stand til å sammenligne kvaliteten med andre etablerte artister.

Albumtittelen er en lek med SlinCraze sin rolle som Stallu (troll/bad guy) i samisk kultur.

«Jeg får alltid tyn når jeg tar opp kontroversielle temaer og tabuer, mens når andre samiske kunstnere tar opp slike ting, blir de enten ignorert eller hyllet. Derfor har jeg bestemt meg for å omfavne denne rollen som stallu, så får heller alle andre i Sapmi fremstille seg selv som perfekte og rene som Jesus Kristus» – SlinCraze

Vi tok en prat med han om blant annet EP´en, hvilke saker som engasjerer han for tiden og planene videre fremover.

Gratulerer med EP´en, «Jesus Kristus». Kan du fortelle litt om prosessen rundt EP´en fra start til utgivelse, og litt om valget av tittelen på den?

Det hele startet i august 2018 da jeg møtte Tor Caspersen som har produsert 5/6 av låtene på plata i Alta. Vi begynte å prate om hva vi likte av hiphop og fant ut at begge likte godt gammeldags old school hiphop, men også moderne hiphop. Så da bestemte vi oss for å mekke noen låter der vi prøvde å blande disse to «æraene» sammen. Tittelen er noe jeg har hatt surrende i hodet lenge fordi jeg alltid ble pekt ut som en «slem» kar hver gang jeg tok opp temaer som var kontroversielle eller tabu innen det samiske miljøet, så da skrev jeg låta Jesus Kristus som handler om det å være ren og perfekt, på en sarkastisk måte.

Hva handler denne EP´en om og hva ønsker du å formidle gjennom den?

Den handler om det at jeg nå endelig inntar rollen jeg har blitt pekt ut til i samisk musikk. Nå inntar jeg rollen som Stallu (troll), en karakter som gir faen i alt, er ikke redd for å si ting slik de er, krenkende eller ikke, om kritikken mot det samiske samfunnet, eller samfunns/regjeringskritikk generelt så kommer jeg ikke til å gå rundt grøten lenger. Det er det jeg ønsker å formidle med EP’en, samtidig så er jo to av låtene veldig poetiske og minner om det jeg har gjort før, og er noe fansen setter pris på. Så best of both worlds? Du får en sint og glad SlinCraze i en pakke.

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av denne EP´en?

Både produsenten min og jeg ville at lydbildet på EP’en skulle være en slags blanding av old school og moderne hiphop, om vi har fått det til er vel kanskje opp til lytteren, men jeg er i hvert fall fornøyd med det vi fikk til i løpet av de fem dagene vi hadde.

Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?

Det vet jeg faktisk ikke, men jeg antar vel det at jeg rapper på samisk er unikt? Nei da, altså jeg kan jo liksom ikke rappe om å bo på gata, pushe dop, rane folk, fordi først og fremst er det ingen gater her jeg bor, og så er det rimelig vanskelig å pushe dop på vidda når kundene må kjøre skuter i -30 grader i minst 60 minutter EN vei.. Blir ikke business av det vettu. Så jeg trur jeg gir folk et blikk i hvordan livet som en samisk person er, og i det store bildet hvordan en bygdegutt er.

Du er den er artisten som har sørget for at samiskspråklig rap har blitt stuerent. Kan du fortelle litt om «kampen» som har blitt gjort for å få til det, og hvordan den står i dag?

Jeg startet med rapping i 2004 da jeg var 14 år gammel, og på den tiden så husker jeg at det viktigste i verden for meg var å bli respektert av andre rappere. Det gjorde vel det til at jeg prøvde for hardt og lagde masse musikk bare for å lage musikk, da var det kvantitet foran kvalitet. Jeg husker at på den tiden var jeg den hip hop Norge flirte av men også la hatet på, fordi her kom en liten tjukk same som fikk spille her og der, fikk masse penger for hver konsert bare fordi jeg var «eksotisk» og det var derfor jeg ble booket, mens de hadde drevet med hiphop lenge uten at de hadde oppnådd mer enn en jobb på den lokale puben deres liksom. Det husker jeg var så gøy, men samtidig ga det meg lyst til å slutte med samisk rap og heller gjøre det på norsk eller engelsk.

Det som hindret meg i det var da både Tungtvann og Gatas Parlament, etter at jeg hadde varmet opp for dem, Tungtvann i Kautokeino og Gatas Parlament i Tana, ga meg gode tips og rådet meg til å fortsette med det samiske. Jeg mener her hadde jeg fått tips og skryt av to av de artistene jeg så opp til mest her i Norge. Så fuck it, jeg kjørte på og nå 14 år etter så lever jeg av musikken, og føler at jeg har oppnådd respekten jeg fortjener blant de jeg selv respekterer. Samisk rap nå om dagen har utviklet seg masse, og da jeg startet var det gruppa «Àivan» som holdt det nede i Kautokeino og som etter hvert ble mine mentorer og gode venner, og så var det en som het Amoc som holdt det nede i Enare på finsk side av Sapmi.
Nå er det i hvert fall 5-6 flere stykker som driver med dette som jeg vet om, så det er jo gøy og se at ungdommen kommer etter, men viktig for dem å ikke glemme at de gamle er fortsatt eldst, haha!

Kan du fortelle litt om hvilken kamp samisk musikk og samiske artister har måttet slåss for for å stå i den posisjonen de er i dag?

Vel, vi har hatt flotte ambassadører hele veien med Nils Aslak Valkeapää som en av de største. Problemet har vel vært at tekst på samisk aldri har vært interessant for massene fordi de ikke forstår det, og dette har jo da blitt gjenspeilet i media, særlig radio. Den dag i dag spilles det ikke samisk musikk på P3 for eksempel, og det forstår jeg jo. Altså jeg som artist krever ikke at min musikk skal spilles på norske radiokanaler bare fordi de skal fylle en eller annen slags kvote, men heller på grunn av at de liker musikken og føler at det vil passe for deres profil. Så tror jeg også problemet ligger i at samiske artister ikke er så flinke til å promotere sin musikk til de store kanalene, fordi det finnes massevis av samisk musikk som hadde passet inn på P3 sin profil, føler jeg. Eller så er det kanskje motsatt at de store kanalene ikke er så opptatte av å se etter musikk nord for Sinsen-krysset?
Ja samisk musikk er skikkelig i vinden nå, og jeg kan vel si at det Mari Boine har gjort for samiske artister er som det A-ha har gjort for norske musikere, altså det er svært! Ella Marie har oppnådd mye på kort tid og jeg er stolt av henne, hun vil absolutt bli en viktig stemme for det samiske folket. Keiino vant MGP, og det gleder meg! Marja Mortensson gjør det stort med sin sør-samiske joik, det er altså så mye som skjer med samisk musikk at det er bare å glede seg fremover.

Hvilke låt har du et spesielt forhold til fra EP`n?

«Krigstrommer» definitivt. Den sangen ligger nok nærmest hjertet mitt fordi den er skrevet i pur sinne mot både forums-rasister og den hyklerske staten vår. De preker menneskerettigheter hit og dit, men driter i å opprettholde dem selv. De preker miljø til alle som driver med skitten industri og forurensing, men nøler ikke selv med å dumpe millioner av tonn med giftig gruveslam inn i fjordene våre, hva tenker de med? Joda mange spør hvorfor skal jeg være miljøvennlig når bidraget til verden blir kun en liten promille, kanskje ikke det engang, men noen må gå først og der synes jeg Norge har alle forutsetninger til å gjøre akkurat det. Så Erna om du leser dette, ring meg så løser vi Norges problemer sammen.

Hvilke samiske saker engasjerer deg sterkest for tiden?

Nussir-saken og Jovsset Ante Sara saken. Jeg nevner vel egentlig hvorfor Nussir på forrige spørsmål. Hvorfor jeg ble engasjert i Jovsset Ante Sara saken var fordi jeg synes det var urettferdig av staten å gå etter han selv når han vant både i Tingretten og Lagmannsretten, for så å anke saken til Høyesterett. Som en same som har blitt mer og mer skeptisk til vår regjering, så synes jeg det var litt rart at Høyesterett ga staten medhold. Dette var en sak Norges stat IKKE måtte tape, for da tapte de ansikt. Så jeg følte at det var korrupsjon i bildet rett og slett og respekterte aldeles ikke rettens avgjørelse. Sara sendte saken til FN’s menneskerettighetskomitè og ba staten om å vente på deres avgjørelse før de begynner med å tvangsslakte hans reinflokk. Staten sa nei, men det er greit og feire Nobelpris-utdeling og hedre menneskerettighetskamper over hele verden… hykleri.

Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk og privat?

i 2018 skjedde det masse kult, spilte blant annet mine første konserter i Canada. Ga ut 2-3 singler som gjorde det relativt bra, og spilte mange konserter, så det var et godt år for meg musikalsk. På privaten var det litt kaotisk. I starten av året fant jeg og dama ut at hun var gravid og det var fantastisk, og vi gledet oss vilt! Så i november fikk jeg beskjed om at jeg hadde kreft, som igjen var et slag i trynet og som gjorde at jeg nå plutselig måtte tenke på både kreften og min gravide kjæreste, og det var jo ganske heftig.

Hvem er Slincraze, hvilken musikalsk bakgrunn har du og hva liker du å gjøre på fritiden?

Har ingen musikalsk bakgrunn annet enn det jeg har lært selv og det jeg har plukket opp fra de jeg har jobbet med. Jeg prøvde meg på musikk, dans og dramalinja på videregående fordi jeg ville lære musikk, men jeg skjønte ikke at det inneholdt dans og drama i tillegg så da ble jeg en «drop-out».

Interessen for musikk har vært der hele tiden, men da jeg var rundt 12 år tok jeg det videre, fikk min første PC, fikk E-Jay av en kompis, lagde beats og spilte inn improviserte vers og refrenger. Det var det verste jeg noensinne har laget, men det var jo et steg mot det jeg ville bli så jeg skammer meg ikke. Jeg elsker å spille dataspill, det går mye i Fallout 4, Skyrim, Cities Skylines, og Stardew Valley. Jeg liker også å bygge PCer, og se på fan theories av Tolkiens univers, skikkelig nerd alert, but who cares? Bruker jo litt tid ute også da, har ikke grodd fast til gaming-stolen enda.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Jeg vokste opp med å høre veldig mye på Eminem, Tupac og Biggie så det er klart jeg er veldig inspirert av dem. Jeg kan si at jeg liker å skrive om livet mitt og være veldig personlig, noe jeg har fra Eminem. Jeg liker å skrive poesi og tekster som gir folk en følelse, noe Tupac inspirerte meg til, og jeg ELSKER å kunne leke med flowen min på beats, noe jeg tror jeg har tatt fra Biggie. I tillegg har jeg hørt veldig mye på Tech N9ne, noe som jeg tror har inspirert meg masse i måten jeg formulerer sangene mine på med tanke på historiefortelling, fortellerstemme og oppbygning.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Jeg hører veldig lite på musikk når jeg er hjemme, men masse når jeg er ute og reiser.
Kjartan Lauritzens «Fredag» er en deilig låt å starte dagen med – energien og gleden den sangen sprer kan ikke nektes for. Hkeem med «Ghettoparasitt» er en nydelig låt, og som same kan jeg relatere meg til den og man kan virkelig føle låten. Jaa9 med «Oppi Her» er låten som kommer på om jeg føler for å headbange samtidig som man hører på morsomme punchlines som f.eks. «Vikeplikten virker ikke her i landet, virker som om høyre og venstre nå for tia er det samme». Mae sitt album «Proletar Adel» er nydelig å høre på. Veldig god låtskriver, ikke den mest tekniske rapperen, men stilen hans passer perfekt til tekstene og produksjonen.

Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Det mest spesielle jeg har opplevd som artist var å redde et liv. Det tar jeg opp på mitt neste album – det gjorde inntrykk!

Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Det er nok Døgnvill i 2008 tror jeg det var. Jeg skulle egentlig spille på den lille scenen de hadde, men så kom arrangøren og spurte om jeg hadde lyst til å spille på den store scenen fordi en av artistene var forsinket. Selvfølgelig ville jeg det, og før jeg visste ordet av det kommer han inn med en titalls dansere og sier at de skulle være med på scenen. Fra noen hundre publikummere til flere tusen, det var stas! Det endte opp med at jeg varmet opp for Snoop Dogg, fikk bedre terningkast enn han, og jeg stjal jammen meg også overskriftene fra han.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende?

Kaizers uten tvil!! Jeg husker da jeg hørte «Ompa til du dør» albumet så døde jeg av glede rett og slett, det var musikk jeg elsket, men var ikke flink nok til å lage det selv og hele det universet deres trakk meg til dem som nyklekkede mygg som ser hud for første gang.

Kan du nevne et stk. guilty pleasure eller kun en pleasure?

Dama har lurt meg til å se på et program som heter «Say yes to the dress» i det siste og jeg må si at jeg ikke hater det. Er litt småartig å se nervøse bruder prøve å finne kjoler som både de og deres kritiske venner/mor/far/besteforeldre også skal like. Da blir det drama, vel av og til.

Hvilket scene/sted i Norge drømmer du om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?

Jeg har en drøm om å selge ut Rockefeller, og det med samisk rap. Vil det skje? Neppe, men det er lov å drømme. Jeg tror ikke jeg har blitt sånn skikkelig overrasket av en spesiell scene egentlig, jeg tror en god liveopplevelse er veldig avhengig av hvor god lydmannen og teamet er. Så jeg vil si de stedene jeg har spilt på der lyden var fantastisk var mer på grunn av lydteamet enn selve scenen, så derfor vil jeg gi alle lydmenn i bransjen en stor shout out!

Hvilke planer har du videre i 2019?

På grunn av kreft-diagnosen så har jeg vært nødt til å sykemelde meg det første halvåret nå og det betyr ingen konserter på en stund. Jeg måtte avlyse en liten turnè i februar og det var utrolig kjipt, men sånn er livet. Jeg satser på å komme knallhardt tilbake i sommer, men ny musikk vil det nok komme – Jesus Kristus er første «mini-album» ute. Litt senere i vår kommer det nok en EP, denne gangen med bandet mitt. I tillegg er det planlagt noen singleslipp utover året.

Sjanger

Norsk Rap

Spilleliste med noe av det feteste Norge har å by på av Rap og Hip Hop! Se alle våre spillelister.

Les mer

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]