Foto: Sigurd Fandango

Daniela Reyes skaper magi i vinduskarmen

Del Tweet

Daniela Reyes har rørt mange hjerter med slippet av sine to første låter, og fredag 20. august slapp hun den nydelig låten, «Kvarter» som er denne «Ukens single» på NPS Music.

Dette er en melankolsk perle om å sitte i vinduskarmen og lete etter grunner til å bli.

«Kvarter» var den andre sangen jeg skrev på norsk, og den ble til på den mest typiske høstdagen med gitar. Låten er skjør, med vokal og gitar i fokus. Istedenfor å vokse oppover, bygger den seg utover og bredere, dette for å aldri overdøve det viktigste», forteller Reyes.

I høst slipper Reyes det som etter alle solemerker blir en av årets mest spennende norske debutalbum, som har fått tittelen, «Engangsdager».

De som har sett Daniela Reyes spille, glemmer det ikke med det første. Det er noe med de skjøre og litt vindskeive sangene som hun formidler med en kombinasjon av intens tilstedeværelse, stor musikalitet, en sjelden enkelthet og formidlingsevne og med en selvsikkerhet som gjør et sterkt inntrykk på publikum. Det nydelige, skjøre, melankolske og enkle musikalske uttrykket til Daniela Reyes kan assosieres litt med den talentfulle artisten og komponisten Ingeborg Oktober fra Hamarøy i Nordland som fikk Spellemannsprisen 2018 i klassen viser for sitt andre album, «Skjømmingsboka».

Anmeldere har skrevet om Reyes at hun kombinerer det uskyldige med det mektige i sitt naivistiske og tankefulle univers og at det låter vakkert, men også morsomt og alvorlig.

«…noen få ganger opplever man en artist som får tid og rom til å opphøre. Daniela Reyes er en artist med slike låter, og en temmelig overrumplende, innover-dirrende aura»

Audun Vinger, D2

Daniela har vokst opp blant instrumenter, og lært seg å traktere ganske mange av dem, både på scenen og i studio, og det var trekkspillet hun startet med. Reyes er nylig ferdig utdannet ved Norges musikkhøgskole, med bakgrunn fra mange sjangre hører likevel hennes særegne låter best hjemme i visesjangeren.

Reyes har også rukket å vinne en rekke stipender og priser, og hun er en artist som man bare kan merke seg navnet på først som sist.

Vi tok en prat med Daniela om blant annet den nye låten og planene videre fremover.

Gratulerer med låten, «Kvarter». Kan du fortelle litt om prosessen rund låten og litt om lydbildet i den?

Tusen takk! Låten var en av de første jeg skrev på norsk, og ble til en høstdag 2017. Det var også den første låten som vi spilte inn på platen (som kommer i høst), og vi bare dro på hytta og tok opp vokal og gitar. Videre ville vi ha med flere instrumenter uten å overdøve det skjøre i sangen, så vi la på litt og litt, som forhåpentlig vis har gitt lydbildet litt størrelse og dybde.

Hva ønsker du å formidle gjennom denne låten og hva handler den om?

Låten ble skrevet en søndag, en gang på høsten med gråvær og alt, altså alt man trenger for å skrive en melankolsk kassegitar låt. Så det er vel denne stemningen som jeg prøver å sette.

Hva er det spesielle i Daniela Reyes sitt musikalske univers?

Hmm, det er vanskelig å si fordi jeg gjør jo bare det jeg synes låter bra, men jeg vet ikke om altfor mange andre singer/songwritere som også digger masse trekkspillmusikk. Jeg har jo en annen musikalsk bakgrunn enn mange andre i vise-Norge, kanskje man kan høre noen uvante referanser derfra?

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg liker aller best å jobbe/øve/spille, så lenge jeg får være opptatt med noe kreativt er jeg egentlig ganske fornøyd. Ellers er jeg veldig glad i å lese eller rusle en liten tur.

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg startet på kulturskolen på trekkspill da jeg var fem år, vi spilte masse forskjellig musikk og hadde orkester og kammer grupper etter hvert. Jeg spilte også i et bass rockeband fra jeg var sju år, fordi da ville jeg spille litt «kulere musikk.» Da jeg var 10 år oppdaget jeg Beatles, og da var det ingen vei tilbake, jeg ville lære meg gitar, synge og skrive musikk. Lever egentlig på det Beatles-kicket fremdeles!

Du er utdannet fra Norges musikkhøgskole med bakgrunn fra mange sjangere, men musikalsk befinner du deg i visesjangeren. Kan du fortelle litt om det og hva som fascinerer deg med denne sjangeren?

Soloprosjektet mitt, altså «Daniela Reyes» er nok ganske «visete» ja, men jeg driver med litt andre sjangere også. I helgen spilte jeg med et band som heter «Why Kai» – vi spiller klubbmusikk.

Når det er sagt har jeg hørt en del timer på Nick Drake og annen 70-talls songer/songwritere altså! Det låter så sykt fint med bare gitar og vokal, og jeg kan høre så uendelig mange ganger på noen av de platene uten å gå lei.

Du spiller flere ulike instrumenter, og begynte faktisk med å spille trekkspill. Kan du fortelle litt om det, hvordan det er å lære seg å spille trekkspill og har du en artig trekkspill-historie?

Morfar spilte trekkspill, og det har også mange andre i familien gjort. Så da jeg var fem år meldte mamma meg på et trekkspillkurs, og siden har jeg spilt trekkspill.
Min flaueste trekkspillhistorie, er fra da jeg skulle kompe en sanger en gang på videregående, og vi skulle spille en sang fra Carmen, uten å ha øvd noe særlig først. Da jeg satte i gang oppdaget jeg at jeg hadde teipet notene sammen i feil rekkefølge og i tillegg opp ned – det var flaut, og jeg skiftet videregående rett etterpå.

Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Hmm jeg er ikke helt sikker, men jeg vet at mange synes at det er skummelt å spille solo og stå på en scene alene. Akkurat det synes jeg er helt chill, så kanskje jeg egentlig er litt tøff, hehe.

Kan du fortelle litt om en av dine beste/mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Oi, nå er det lenge siden jeg har spilt mye live, så det er lenge å tenke tilbake til. Jeg kan jo nevne den første gang jeg spilte alene på en høstavslutning på ungdomsskolen. Jeg var nok ikke verdens kuleste, og jeg satt ofte for meg selv og øvde på trekkspill i friminuttene. Men av en eller annen merkelig grunn fant jeg ut av at jeg skulle spille gitar og synge foran hele skolen. Jeg tror ikke at jeg hadde snakket så mye med noen frem til da, men det var da jeg fant ut at folk faktisk ville lytte til hva jeg jeg sa.

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Beatles er best. Da jeg var liten hørte jeg på musikk fra Disney Channel som de fleste andre barn, men da jeg var ti år hørte jeg Beatles for første gang og skrudde av Disney Channel. Jeg skjønte med gang hva jeg synes var bra musikk.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Hmm ja, jeg går ofte tilbake og hører på de samme platene, for eksempel Gjermund Larsen Trio, eller Avant Folk med Frode Haltli.

Hva er det sprøeste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Hmm, det er lenge siden sist det skjedde noe helt merkelig på scenen, men jeg husker en gang da jeg skulle spille noen rolige og fine sanger, og plutselig begynte de å ha moteshow på en catwalk foran scenen, mellom meg og publikum. Det var spesielt….

Kan du nevne et stk. pleasure?

Kan jeg si både Hamsun og Harry Potter?

Hvilket sted drømmer du om å spille på?

Med mitt prosjekt er jeg mest glad i å spille på veldig små intime scener og plasser, alle steder der folk virkelig hører etter og man får kontakt med publikum.

Hvis du kunne/kan jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Truls Mørk spiller finest av alle jeg vet om, så det hadde vært sykt kult å spille med han. Jeg er ikke helt sikker på hva vi skulle gjort, men det hadde nok blitt veldig fint. Ellers er jeg superfornøyd med å spille med alle jeg allerede gjør.

Hvordan har korona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre for 2021?

Jeg gir ut album i høst og håper å spille litt konserter i den forbindelse! Starter også på en master ved NMH (Norges musikkhøgskole), så tror det kommer til å bli mye musikk-jobbing resten av året.

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]