Foto: Øivin Utne

Black Ballroom debuterer med solid, sterk og melankolsk plate

Del Tweet

Vokalisten Stig Van Eijk fronter nå et fullblods rockeband som er ute med et rykende ferskt album.

De siste åtte årene har Stig van Eijk og Bjørn Magne Hansen jobbet med et felles prosjekt under navnet Black Ballroom. Black Ballroom er et internasjonalt band, med røtter fra Norge, Tsjekkia, Sveits og Colombia. Sammen formidler de melankoli og slagferdige rytmer gjennom sterke låter.

En sen sommerkveld på Gardermoen i 2014 møttes Stig og Bjørn for første gang da de reiste til Praha for å fullføre et prosjekt for en annen artist. I løpet av denne turen ble vennskap og en felles lidenskap for den gode gamle rockemusikken grunnlaget for det som har blitt til bandet Black Ballroom og albumet «Medication Won´t Heal You This Time».

«Medication Won´t Heal You This Time» spenner fra rock & roll og poesi,- til triste sanger med whiskystemning tiltenkt sene nattetimer. Det er rock, så eklektisk som rock kan være, påvirket av ballader, blues, jazz, folk og sjel. Til tider er det rått, skittent og brutalt vakkert, men kan snu til en nesten hellig og sakral atmosfære. Vi lever i en krisetid med dramatiske endringer og tekstene reiser eksistensielle spørsmål om våre liv og vår tid, og prøver å håndtere noen av disse spørsmålene uten noen andre svar enn kjærlighet og håp. Dette er et konseptuelt album hvor sangene er løselig bundet sammen av tematikken; en bevegelse fra krise til håp. Lydbildet binder sangene sammen, overgangene er lydkulisser som underbygger tema og skaper en helhet.

Stig van Eijk har en tøff og kledelig rasp i stemmen, men også en sjelfull, myk og vakker stemme som kler lydbildet på dette albumet meget godt. Det er et album med harde og brutale tekster, samtidig som det er sårt og vakkert. Det er sterke låter med sterke tekster, og et album som fortjener din oppmerksomhet.

Black Ballroom har hatt hovedbase i Sono Records lokaler i Praha, hvor blant annet David Bowie, Linkin Park, Joss Stone, Hellbillies, Midnight Choir og andre kjente artister har spilt inn flere album. ”Det har vært inspirerende å spille inn musikk hvor flere gjenferd fra legender oser fra veggene”, forteller Stig om prosessen som foregikk i dette fantastiske studioet utenfor Praha.

Stig van Eijk (vokal) ble kjent i Norge etter å ha vunnet Eurovision Song Contest i en alder av 17 år. I dag har han sin egen solokarriere i soul- og reggaestil. Stig har solgt til over dobbel platinum på verdensbasis og jobber aktivt som tekstforfatter og formidler. Han har over 20 års erfaring i musikkbransjen og jobber hardt og målrettet for å utrette mest mulig gjennom kunsten sin.

Bjørn Magne Hansen (gitar og vokal) har jobbet med mange forskjellige norske kunstnere, blant annet med Midnight Choirs turneer i Europa, og som komponist for Midnight Choirs vokalist Paal Flaata. Han har også vært produsent for Jon Eikemo, Greyzone, Amund Bjønness, Alex Rosen, Det Norske Sjømannskor, Stein Bull Hansen, Berserk Bastards m.fl. Han var en av produsentene på Berserk Bastards album Sailing Away (lydspor for Berserk tv-serien) og spilte gitar med bandet i årevis.

Pluto (gitarer, tastaturer, arrangering og programmering) har sitt eget prosjekt, Pluto & The Planets, hvor han komponerer og arrangerer sangene. Han er signert på det franske plateselskapet Musea. Pluto jobber også med forskjellige norske, ukrainske og tsjekkiske kunstnere.

Milan Cimfe (bass, trommer) har gjennom 30 år vært produsent og lydtekniker i Sono Records. Han har jobbet med artister som David Bowie, Joss Stone, Linkin Park, Living Colour, Lou Reed, Hellbillies, Berserk Bastards, Jon Eikemo og m.fl Innspillingene ble gjort i Sono Records (Praha) og er produsert av Bjørn Magne Hansen og Stig van Eijk. Tekstene er skrevet av Egil Fauske og Stig van Eijk. Komposisjonene er gjort av Stig van Eijk og Bjørn Magne Hansen. Mix: Pluto. Mastering: Milan Cimfe.

Black Ballroom består av: Stig van Eijk (vokal, komponist, produsent), Bjørn Magne Hansen (gitar, vokal, komponist, produsent), Pluto (gitar, keys, arrangering og programmering), Paul Richman (piano og co-sanger), Milan Cimfe (bassist, produsent og lydingeniør), Dag Kristoffersen (trommer), Caroline Ingeberg (backing vokal).

Vi tok en prat med Stig og Bjørn om blant annet albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med debutalbumet deres, «Medication Won´t Heal You This Time». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse, og utdyp gjerne albumtittelen?

Tusen takk. En sen sommerkveld på Gardermoen i 2014 møttes vi for første gang da vi reiste til Praha for å fullføre et prosjekt for en annen artist. I løpet av denne turen ble vennskap og en felles lidenskap for den gode gamle rockemusikken grunnlaget for å samarbeide videre – og da med egen musikk. Det resulterte i bandet Black Ballroom. Vi har hatt hovedbase i Sono Records lokaler i Praha, hvor blant annet David Bowie, Linkin Park, Joss Stone, Hellbillies, Midnight Choir og andre kjente artister har spilt inn flere album. Det har gitt oss både ro og trygghet til å jobbe intensivt med låtene vi har skapt. Selv om prosjektet har blitt bearbeidet i flere år så har vi klart både være selvbevisst og konstruktiv med låtene. Vi har komponert, arrangert, produsert, spilt inn og mastret musikken i dette fantastiske studioet utenfor Praha. Det er en samling av sanger som er skrevet av Stig van Eijk, Bjørn Magne Hansen, Egil R. Fauske og Pavel Richman. Sammen ønsker vi å formidle melankoli og slagferdige rytmer gjennom sterke låter. Albumets tittel forteller at for krig, klimakrise, fake news, brudd på menneskerettigheter, hungersnød osv. finnes det ikke medisiner mot. Eller som den kjente låt-tittelen, Det finnes ikke piller for møkkete vann.

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?

Lydbildet binder sangene sammen, overgangene er lydkulisser som underbygger tema og skaper en helhet. Vi har vært tydelige på at vi ønsket å spille inn på «gamle måten», hvor det er mer rom for hvert enkelt instrument. Den ærlige analoge sounden gjenspeiler platen. Lyden har blitt helt særegen hvor personligheten i sangene blir tydelig. Albumet inneholder ni låter som utgjør en fin sammensetning. Det er låter som beskriver kriser, men også oppmuntrende sanger som gir håp. Albumets tekster er dagsaktuelle og gjennomtenkte. De handler om å være menneske på godt og vondt.

Hva handler denne platen om og hva ønsker dere å formidle gjennom den?

«Medication Won´t Heal You This Time» spenner fra rock & roll og poesi,- til triste sanger med whiskystemning tiltenkt sene nattetimer. Det er rock, så eklektisk som rock kan være, påvirket av ballader, blues, jazz, folk og sjel. Til tider er det rått, skittent og brutalt vakkert, men kan snu til en nesten hellig og sakral atmosfære. Vi lever i en krisetid med dramatiske endringer og tekstene reiser eksistensielle spørsmål om våre liv og vår tid, og prøver å håndtere noen av disse spørsmålene uten noen andre svar enn kjærlighet og håp. Dette er et konseptuelt album hvor sangene er løselig bundet sammen av tematikken; en bevegelse fra krise til håp.

Verdens mange problemer, fake news og motsetninger mellom folk har tvunget frem en personlig og artistisk erkjennelse. Hvem vi som mennesker trodde vi var og hvem vi faktisk er, er forskjellige. Smerten, men også friheten i selverkjennelsen av at våre demoner er en uløselig del av kampen for tilværelsen er sentralt på dette albumet.

Dere har uttalt følgende: «I kriser er håpet et sakrament». Hvilke tanker har dere rundt det, og ikke minst med tanke på hvordan verden er i?

Ja, vi lever i en urolig tid med mange kriser. Håpet er hellig i dagens verden. Et håp om en bedre verden basert på kjærlighet og fred.

Hva tenker dere er «håpet»?

Enkelt og greit en fredfull verden. Vi lever i en krisetid hvor håpet er det eneste vi har å klamre oss til.

Fra rock & roll og poesi til triste sanger med whiskystemning i undertonen. Seriøs, men oppmuntrende plate hvor tekstene er viktig – terningkast 5/6

Bergensmagasinet

Hvilke låter har dere et spesielt forhold til fra albumet?

Det er flere låter som kjennetegner musikken vår. «Your Mind Is A Gun» handler om at frykt er i ferd med å jage oss tilbake til reptilhjernen. Vi er nødt til å konfrontere egoet og bryte denne onde sirkelen. I vår hverdag, men også globalt. Dette er rock, som eklektisk rock skal være. Tematikken er både dagsaktuell og noe som opptar folk gjennom stadig påminnelser i nyhetsbildet.

«Things I´m not supposed to know» har en tematikk som de fleste vil kjenne seg igjen i. Vi, mennesker er en svikefull art og har problemer med å være trofaste og ærlige. Vi lyver og bedrar hverandre og holder ting skjult. Årsaken til vår troløshet bunner i egoisme og grådighet. Vi er blitt individualister som tror at gresset er grønnere på andre siden. Vi lever for oss selv og ikke for andre.

The Rolling Stones klassikeren «Play with Fire». Vi satt oppe en sen kveld i studio, spilte The Rollings Stones sanger og sang for full hals. Det er flere av medlemmer som har et forhold til dette legendariske bandet. Etter hvert som jammen utviklet seg kom det er forslag på bordet. Hvorfor ikke gjøre en Stones låt på platen? Og da i helt ny drakt? Det var ikke tvil; Dette var «meant to be». Hvem kan lage en coverlåt av verdens beste rockeband, og gjøre det med stil? Ja, det kan Black Ballroom. Denne sangen er verdenskjent, men nå i et helt nytt uttrykk. Rolling Stones åpnet en gang øynene til alle med sin revolusjonerende stil. Nå er vi inne i en ny tid hvor det ikke er like lett å sjokkere. LEK MED ILD regnes som en slags hymne. Kan dette bli en ny klassiker?

Hva er det spesielle i deres musikalske univers?

Vi har alle forskjellige bakgrunner innenfor ulike sjangere. Pluto fra prog-rock, Stig fra reggae og Bjørn Magne fra americano. Det blir en kombinasjon hvor felles-interessen for å utforske musikk danner grunnlaget for prosjektet. Det publikum får høre er hva som er blitt påvirket av musikk uavhengig av generasjoner. Vi har stjålet fra flere tiår.

Hvordan og når startet det for dere med musikk, og hva er deres musikalske bakgrunn?

Stig van Eijk (vokal) ble kjent i Norge etter å ha vunnet Melodi Grand Prix i en alder av 17 år. I dag har han sin egen solokarriere i soul- og reggaestil. Stig har solgt til over dobbel platinum på verdensbasis og jobber aktivt som tekstforfatter og formidler. Han har over 25 års erfaring i musikkbransjen og jobber hardt og målrettet for å utrette mest mulig gjennom kunsten sin.

Bjørn Magne Hansen (gitar og vokal) har jobbet med mange forskjellige norske kunstnere, blant annet med Midnight Choirs turneer i Europa, og som komponist for Midnight Choirs vokalist Paal Flaata. Han har også vært produsent for Jon Eikemo, Greyzone, Amund Bjønness, Alex Rosén, Det Norske Sjømannskor, Stein Bull Hansen, Berserk Bastards m.fl. Han var en av produsentene på Berserk Bastards album «Sailing Away» (lydspor for Berserk tv-serien) og spilte gitar med bandet i årevis.

Pluto (gitarer, tastaturer, arrangering og programmering) har sitt eget prosjekt, Pluto & The Planets, hvor han komponerer og arrangerer sangene. Han er signert på det franske plateselskapet Musea. Pluto jobber også med forskjellige norske, ukrainske og tsjekkiske kunstnere.

Milan Cimfe (bass, trommer) har gjennom 30 år vært produsent og lydtekniker i Sono Records. Han har jobbet med artister som David Bowie, Joss Stone, Linkin Park, Living Colour, Lou Reed, Hellbillies, Berserk Bastards, Jon Eikemo og m.fl Innspillingene ble gjort i Sono Records (Praha) og er produsert av Bjørn Magne Hansen og Stig van Eijk. Tekstene er skrevet av Egil Fauske og Stig van Eijk. Komposisjonene er gjort av Stig van Eijk, Pluto og Bjørn Magne Hansen.

Hva liker dere å gjøre på fritiden?

Bjørn: Oppsøke kulturopplevelser, fiske, komponere musikk.

Pluto: Foruten å være frontfigur i bandet Pluto & the Planets jobber han som gitardoktor.

Stig: Er familiemann med stor F. Han tilbringer mye tid sammen med barna sine. Ellers spiller han tennis, trener, spiller fotball og jobber aktivt som kulturformidler for barn og unge.

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Det finnes mange som har påvirket oss gjennom årene. Det spenner fra Elvis, Willy Nelson, The Rolling Stones, The Beatles, Jimmy Hendrix, Michael Jackson, Bob Dylan, Yes, Genesis, Pink Floyd og Bob Marley. Hvorfor? Fordi dette er artister som har levert evigvarende musikk. Vi har stor respekt for slike artister, og listen er så mye lengre enn dette.

Hva slags musikk har dere vokst opp med og har noe av den musikken vært med dere hele livet og i så fall hvorfor?

Som nevnt så er det veldig mange flotte artister som har fulgt oss gjennom livet. Disse artistene har en egenart og tilstedeværelse som kan beundres av de fleste. De har på mange måter laget grunnmuren for all musikk som vi hører på i dag. De fleste har latt seg inspirere og fører the legacy videre.

Hvilke tanker har dere rundt det å være musikere og artister i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er og hvordan det har vært for dere?

Enkelte vil gjerne kalle det for en katastrofe. Etter to år med pandemi og krig så har man Ikke fått jobbet skikkelig. Finansieringen til å jobbe med musikk har vært vanskelig. Kulturbransjen ble hardt rammet og ligger fremdeles i grøfta og blør. Nedstengningen førte til at mange forlot bransjen, og konkurransen om det lille som skjedde ble beinhard – flere om hjulet. Artistene må stort sett gjøre hele jobben selv hvis man ikke har et management i ryggen. Det er flere som har gitt opp på grunn av det økonomiske. Vi føler oss privilegerte som fortsatt kan drive med det som vi elsker. Vår store lidenskap. Musikken. Det gir oss drivkraften til å skape enda mer musikk, dog løpende utfordringer.

Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende som kunne blitt et fullverdig medlem av Black Ballroom, hvem ville dere valgt?

Om Jimi Hendrix hadde hatt norske gener, så skulle vi mer enn gjerne sett at han spilte gitar med oss. Hvorfor? Det sier seg selv.

Kan dere fortelle litt om en av deres beste/mest minnerike opplevelser fra en av deres liveopptredener?

Opplevelsen av å jobbe i Sono Studio var minnerik. Å jobbe i et slikt avslappet og kreativt miljø hadde mye å si for resultatet. Det å spille inn i et studio som er State of the art var viktig for oss. Det å kunne bo, spise og produsere musikk i samme kompleks var svært komfortabelt. I tillegg må vi nevne en meget hyggelig bemanning. Alt dette til sammen ga meget effektive arbeidsforhold. Gleden av å skape et konseptalbum. Vi spilte også spontane konserter i den store hagen i studio. Genialt sted for å teste ut musikken for andre kollegaer og band fra hele verden. Responsen var å ta og føle på.

Har dere et spesielt øyeblikk fra albuminnspillingen som dere vil fortelle om?

Det utrolige skjedde under innspilling av låten vår «Wrong playground». Stig sto i studio og spilte inn vokalen, som har mye styrke og høye toner. Plutselig svartnet det helt for han. Vi andre så bare en skikkelse falle rett i bakken. Det viste seg at han hadde besvimt. Etter noen minutter «knocket ut» var han på beina igjen, og husket ingenting fra hendelsen. Vi andre var litt bekymret i noen minutter, men tok det med et smil da alt viste seg å være greit. Viktig med rikelig mat og drikke før man gyver løs med innspilling av Black Ballroom låter.

Har dere en favoritt-matrett hver i så fall hva?

Indisk mat er en innertier. Mat som er rik på smak, og tilsatt utsøkte og sterke krydder faller i smak. men vi er selvfølgelig åpen for en godt stykke kjøtt eller en god pizza om det blir servert.

Har dere sett en bra film eller serie i det siste som dere vil anbefale?

Forrest Gump. Først og fremst fordi det er en fantastisk historie om en person med handicap. Til tross for det, opplever han et fantastisk liv. En klassiker som alle burde se i løpet av livet. Vil alltid være aktuell. «Life is like a box of chocolate».

Hvordan har korona-perioden fortonet seg for deres del, og hva er deres musikalske planer videre for 2022?

Det har vært vanskelig å jobbe med produksjon, og konserter har vært helt umulig. Tiden har vi brukt på å komponere nye verk, samt mikse og mastre musikken vår. Vi er nå fokusert på denne albumutgivelsen, og har planer om konserter. Vi trenger nok noe tid på å overføre studioproduksjonen til et liveformat, men døren står nå endelig åpen for å spre musikken og budskapet vårt.

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]