«Oslo Beats Vol II» er unnfanget i et lite studio på Carl Berner, men ikke la deg lure: albumet har internasjonalt format og er en fremtidig norsk house-klassiker.
Bård Berg er en Oslo-basert produsent og artist som er på full vei til å etablere seg som et hett navn både som produsent, trommis, DJ og artist innen den elektroniske scenen i Norge. Med sitt innovative uttrykk hvor han blander house og hip-hop-inspirerte beats med sin jazz-skolerte bakgrunn, er Bård Berg Oslos’ svar på en moderne bølge av houseartister som blander flytende, glatte beats med skarpe popinstinkter. Etter nesten et år uten konserter har Bård brukt all tid i studio til å lage ny musikk i samarbeid med andre dyktige musikere, noe som har resultert i «Oslo Beats Vol II», som er plukket ut av NPS Music sitt musikkpanel som «Ukens Album». Albumet er lekent og spennende, men kjennetegnes nok tydeligst av sin utpregede organiske vintagesound, en lyd som får tankene til å erindre legendariske Skansen i tigerstaden eller hvordan DJs som Danny Tenaglia og Sasha mest sannsynlig ville spilt i hjel låtene verden over i disse dager, dersom alt var som normalt. Det er med andre ord internasjonal kvalitet over produksjonene til Bård Berg, dette er moden house-musikk proppfullt av sjel med et øre for detaljer gjort med en åpenbar kjærlighet for sjangeren som smitter over på lytteren. Fra det herlig forførende åpningssporet «No One Told Me», via den potensielle nattklubb-slageren «Moonlight» til den avsluttende jazz-vuggende «Close Your Eyes» som gir deg følelsen av et dypt og varmt balerisk velvære, og ikke minst: lysten til å sette på albumet en gang til!
Albumet er laget i et lite studio på Carl Berner i Oslo, og er inspirert av byen og dens ulike sider. Men ikke la deg lure av minimalismen i slike tørre fakta; «Oslo Beats Vol II» er internasjonalt format og en fremtidig norsk house-klassiker. Bård Berg er nå vår artist-i-fokus på spillelisten Norsk Elektronika, og i tillegg har han tatt seg tid til å svare på et intervju og sette sammen sin personlige 20+5 spilleliste. Intervjuet kan du lese under musikkvideoen.
Bård Berg feat. Liva Austad Sværen – Swipe (GEMS 2021)
Gratulerer med albumet «Oslo Beats Vol. II». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?
Tusen takk. Musikken har for det meste kommet til sene kvelder på dataen. Jeg spiller mye musikk med andre men har brukt kveldene på å dykke inn i elektronisk musikk. Sakte men sikkert har mappen på macen blitt fylt opp og det har dukket opp noen favoritter. Jeg er heldig som har mange virkelig dyktige venner som jeg har fått til å bidra på platen som features eller spille inn bass, gitar eller andre instrumenter. Corona var også en gylden anledning til å lukke seg inne på et studio og endelig få nerde på musikken så lenge som man egentlig vil.
Hva handler denne platen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?
«Oslo Beats Vol II» prøver å fange opp sjelen til Oslo, Låtene er ganske forskjellig og handler om forskjellige ting. Noe som kan gjenspeile Oslo på en måte.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?
Jeg er veldig fascinert av lyder som det ikke er lett å plassere, mange av lydene er veldig prosesserte slik at det er vanskelig å høre hva den originale lydkilden er. Jeg er også glad i å blande lyder slik at det oppstår en helt ny lyd, som i første låten på platen hvor synthen består av meg som spiller på sag blandet med Juno 106 og rhodes.
Sofistikert klubbmusikk i perfekt tospann med fremadstormende vokalister.
Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra platen?
Det er veldig vanskelig å trekke frem en eller flere låter. De er på en måte barna mine, og jeg vil ikke sette dem opp mot hverandre.
Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hva gjør du for å komme deg ut av denne?
Jeg henter inspirasjon i å lytte til annen musikk. Det trenger ikke å være samme sjanger som jeg opererer i, noen ganger er det veldig konkret. For eksempel hører jeg en lyd jeg vil prøve å gjenskape eller en rytme, andre ganger er det bare en vibe som trigger meg – eller bare at noe er sykt bra som gir meg lyst til å pushe meg. Jeg har opplevd skrivesperre, og da føler jeg det som oftest er fordi jeg har prøvd å ha mer output en input. Da hjelper det å høre på musikk, gjerne ting man digget før, men ikke har hørt på på en stund.
Hva føler du er det unike i Bård Berg sitt musikalske univers?
Jeg liker veldig mye musikk. Spillelistene mine er helt kaos og gaper over veldig mye. Jeg spiller også mange sjangre, jeg tror at et miljø, som på musikkhøgskolen hvor man blir eksponert for en utrolig stor bredde av musikk har påvirket meg veldig. Komboen av å spille jazz-trommer, fascineres av elektronisk musikk og å elske pop er nok ikke så vanlig.
Hvilken VST vil du si er en del av «alt», som du trygt kan anbefale videre?
I det siste så har jeg blitt helt avhengig av drum buss pluginnen til Ableton, det er vel ikke en VST og funker ikke på andre Daws, men fytti den er bra! Jeg, som alle andre elsker Decapitator av Soundtoys.
(Intervjuet fortsetter under videoen)
Soundtoys Decapitator er en av Bård Berg´s favoritt duppedingser
Hvordan vil du beskrive deg selv, og hva liker du å gjøre på fritiden?
Jeg er ganske nerd. Så det meste jeg gjør er musikk. Jeg har malt en par ganger, og synes det er veldig gøy, så hvis jeg ble tvunget til å gjøre noe som ikke er musikk en kveld tror jeg at jeg hadde valgt det.
Hvordan og når startet det for deg med musikk, og hva er din musikalske bakgrunn?
Jeg begynte så smått med musikk da jeg var veldig ung. Jeg fikk min første tromme, en Djembe da jeg var 5 år og mitt første trommesett da jeg var 7 år, men det var da jeg var ca. 16 år at jeg begynte å øve og virkelig sette pris på musikk.
Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?
I Oslo Beats sammenheng er det ganske lett. Jeg har spilt live 2 ganger med det prosjektet. En gang på Kampen Bistro og en gang på by:Larm. De 5 neste giggene ble avlyst på grunn av Corona. Så av de to vil jeg si at by:Larm vant, veldig god opplevelse, ikke så mye sykt som skjedde ut over god stemning.
Its a release like this, especially during a global pandemic, that makes you crave a ‘socially-undistanced’ nightclub. DJs, keep this in your selection box. This album has the longevity and timeless appeal to keep dancefloors moving
Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Som sagt hører jeg på veldig mye forskjellig, men denne platen er nok veldig inspirert av artister som Disclosure og Flume.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
For tiden har jeg hørt masse på Thomas Dybdahl, har ikke så mye mer begrunnelse enn at det er sykt bra, låtene og hvordan det låter er veldig inspirerende.
Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Åse Kleveland.
Hvordan har corona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer for 2021?
Covid gir og tar. Den tar alle jobbene, inntekten og muligheten til å utøve det man har brukt livet sitt på å lære seg. Samtidig får man masse tid i studio, og jeg føler det er litt ambisiøst å ha planer. Heller håp. Spille en konsert kanskje? Lage en hit med Åse Kleveland?