De fire medlemmene i j00 går grundig til verks når ny musikk skal skapes. Bandet dro på hyttetur med et ønske om å lage inderlig festmusikk.
I et sammensurium av dans og sang til Cyndi Lauper, Whitney Houston, Shania Twain og Cher ble grunnlaget til EPen «j00niverse» skapt, og som er denne «Ukens album» på NPS Music.
EPen er produsert av bandet selv og tar lytteren med inn via hjemmestudioet (“__________rocketemoji”), før turen går opp i luften. «j00niverse» er innspilt med Morten Øby i Taakeheimen Lydrike, og produsert i j00 HQ. Mix er gjort av Simon Bergseth (Karpe, Cezinando, Emilie Nicolas), og master av Robin Schmidt (Veronica Maggio, Liam Gallagher, the 1975). «j00niverse» er bandets første EP på Propeller Recordings. Dette er eksplosiv 3D indiepop-musikk som er dynket i synth og med med sci-fi undertoner. Rett og slett råtøff musikk, og for en vokalist – Thea briljerer!
EPen ble valgt ut til en av ukens viktigste utgivelser hos Bands of Tomorrow (DK). j00 har det siste året fått strålende tilbakemeldinger for sine energiske liveopptredener på blant annet Havstrøm Festival, Oslo Pride, John Dee og senest BLÅ under Øyafestivalen.
Fredag 2. september skal bandet spille på Vill Vill Vest i Bergen og på by:Larm i Oslo (15.-17. september), og da har du muligheten til å oppleve dette spennende og talentfulle bandet live.
Singlene «aces», «moon-path» og «tic tac toe» markerte en ny begynnelse for kvartetten som nytt medlem i Propeller Recordings-familien. Bandet, bestående av Thea Grant, Håkon Kvam, Andreas Dyrli og Brage Sanner, ble dannet da de studerte i Trondheim hvor de siden har inntatt hovedstaden for en ny, musikalsk begynnelse. Musikken til j00 kan plasseres i skjæringspunktet mellom Gwen Stefani, Pixies og Charli XCX i en regnbuefarget sky av støy og sukkerspinn.
j00 har sluppet musikk siden 2018 og har hatt låter på spillelister som Spotify’s New Music Friday Norway, Vooors!, Indielista og Alt., NRK P3’s «Beste akkurat nå»-liste samt spilt på festivaler som KlubbØya, Bakkefestival og Trondheim Calling.
Vi tok en prat med dem om blant annet debut-EPen og hvilke planer de har utover.
Gratulerer med debut-EPen deres, «j00niverse». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt den fra start til utgivelse?
Tusen takk! Vi dro på hyttetur for å skrive låter. Vi var litt lei av knoting i studio, og ville gjøre et eller annet for tydelig å vise hva j00 handler om, spisse soundet litt, gjøre det litt gøyere. Det vi endte opp med å gjøre var å blaste Cyndi Lauper på høyttalerne og skrike og danse, og så utover kvelden fadet vi over i å gjøre det samme på egne demotracks. Låtene ble på en måte til i den stemningen vi ville at de skulle ha live, det var egentlig bare en loud karaokefest. Så tok vi med låtene hjem, bearbeidet dem, spilte litt inn i Taakeheimen Lydrike, Simon Bergseth gjorde en f-a-n-t-a-s-t-i-s-k mix, og nå er vi så happy med at den endelig er ute.
Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av denne EPen?
Vi ville det skulle ha en nesten naiv oppriktighet, så låtene kom veldig i første rekke. Utover det er vi veldig inspirert av artister som Arca, Charli XCX og Oneohtrix Point Never, og det skinner jo litt igjennom i lydene. Kort oppsummert så ville vi at det skulle være mest mulig gøy å høre disse låtene, og da handler det mer om hvilken synth som har den artigste synth-lyden enn hvilken synth som er kulest.
Hva handler denne EPen om og hva ønsker dere å formidle gjennom den?
Dette er debut-EPen vår, og vi har kalt den «j00niverse» fordi vi ønsker å invitere folk inn i det åpne og inkluderende universet vårt. Det er på en måte en intro til hele j00 om du ikke har hørt oss før.
Hvilke låter har dere et spesielt forhold til fra EPen?
For oss hører de veldig sammen, siden de ble skrevet i løpet av den samme turen. De har liksom samme plass i hjertet vårt – alle er like mye j00niverse. Samtidig har jo hver låt sin vibe, tic tac toe med sine lyn-lyder og morningfall med sitt sukkerspinn-sound for eksempel. moon-path begynte som en mye roligere låt, men jo mer vi jobbet med den, jo mer fikk vi lyst til å rope i refrengene. Så har vi ventet en stund på å få gitt ut odd sundown-versjonen av aces, og det Microsoft Sam-strekket i outroen ble litt blueprint for resten av mellomtracksene på EPen. Helt i innspurten av produksjonen manglet vi et eller annet på slutten av «versailles», og den «uuuu-uuh»-lyden som er der er kanskje det siste vi la på hele EPen. Det at vi kunne ta med den inn i “🌍”, lagde en veldig fin konklusjon.
Det var så nice å få gitt ut noe lenger enn en singel! Da kunne vi ha med mellomspill (“🚀”, “🌜🌛”, “☄️” og “🌍”) og sånn sett minner det litt om livegreia vår, at låtene blør litt over i hverandre, og at det er en «reise».
Det er fett å tenke på at såpass høykvalitetsmusikk blir lagd i Norge om dagen.
Dere kaller musikken deres for eksplosiv 3D-pop. Kan dere utdype litt mer hva som ligger i det og hva som gjør det spesielt?
En drøss av lyder som alle har en følelse, soundet er litt kantete og digitalt.
Hvordan og når startet det for dere med musikk og sang, og hva er deres musikalske bakgrunn?
Vi har fire forskjellige veier inn i dette, og fire forskjellige sett med bagasje, og det synes vi er dødsfett.
j00 er noe av det mer interessante norsk undergrunn har bydd på i det siste, og endelig er de ute med EP. Den melankolske avslutningslåten «versailles» fra j00niverse er maksimalistisk indiepop på sitt beste, fylt til randen av synther, massive trommer og prosesserte teksturer. Det er musikk som eksploderer i farger foran øynene dine, ekspanderer til hver krik og krok i hodet, og blir der resten av dagen.
Hvem er j00, og hvor kommer bandnavnet fra?
Vi ville at navnet skulle ha en annerledes look bare ved å skrive det, men det uttales også «you», så det handler jo litt om et fellesskap med alle også.
Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Siden den hytteturen har Cyndi Lauper vært vår desiderte ledestjerne. Det er liksom litt «før og etter» She’s So Unusual i bandet, den har formet både låtskriving og live. Det er liksom bare heart, resten er det bare å skrelle bort.
Litt punk, litt pling-plong-electronica … Aces er i sin essens en fengende poplåt.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Vi har hørt fijitrips «3D» i loop helt siden den kom! fijis konsert på John Dee under by:Larm 2021 var festivalens ubestridt beste. En perfekt kombo av inderlighet og rå produksjon.
Kan dere fortelle litt om en av deres beste opplevelser fra en av deres liveopptredener?
Vi spilte på Blå under KlubbØya for noen uker tilbake, og det var SUPERKICK! Ga masse energi videre inn i spilling i høst. Nå på fredag spiller vi på Kvarteret under Vill Vill Vest, så spør du oss neste uke, trekker vi sikkert frem den.
Gwen Stefani møter britpop møter tetris.
Hva er det flaueste eller morsomste øyeblikket dere har opplevd i deres musikalske karriere så langt?
Det var noe utstyr som streiket under en konsert i Bergen en gang, så det ble heeelt stille. Da var lydteknikeren vår Eirik Bjørn parat med noe Karius & Baktus-aktig musikk som gikk over PA mens vi fikset det, og vi ble like overrasket som publikum.
Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende som kunne blitt et fullverdig medlem av j00, hvem ville dere valgt?
Vi er en veldig tett knyttet enhet, så det er vanskelig å tenke at vi skal utvide en dag, men kanskje Aqua-Lene?
Har dere en favoritt som dere må ha når dere er ute på konsert?
Trolli-burger!
Har dere sett en bra film eller serie i det siste som dere vil anbefale?
De siste filmene vi har sett er Disneys Herkules og James Bond.
Dere skal spille på både Vill Vill Vest og by:Larm i september. Kan dere fortelle litt om det, hva publikum kan forvente seg på en konsert med dere?
Det kommer til å bli KOKKO! Vi jobber masse med å få til en kulest mulig halvtime, hvor vi ønsker å ta publikum lengst mulig inn i j00niverse-et. Live drar vi på litt mer, det låter større og loudere. Vi ønsker at det skal være så live som mulig, så vi drar og strekker i låtene slik at ingen konserter er like. Mulig det blir noen ballonger også.