Kappekoff slapp nylig den deilige låten, «Trust the Fate» feat. Busch med en musikkvideo hentet fra det kommende albumet, «Turning Points», og som er denne «Ukens single» på NPS Music.
Bak navnet Kappekoff står bassist og produsent Magnus Falkenberg fra Oslo. I 2016 kom singelen «All Day Long», en låt som ble delt så mange ganger på Spotify at den havnet på andreplass på Spotify sin Global Viral 50-liste, en liste som viser «….the most shared, trending tracks across the entire World». Låten ble nominert til årets hit i GAFFA.
Musikken er beslektet med den elektroniske Oslo-discoen som er gjort kjent av artister som Lindstrøm og Todd Terje med et poptilsnitt. På det kommende albumet «Turning Points» som slippes 16. oktober 2020 medvirker jazzutøvere og populærartister som Ola Kvernberg, Myra, Linni, Thomas Busch, Lyder Øvreås Røed, Martin Windstad og Kristoffer Eikrem.
Vi tok en prat med Kappekoff om blant annet den nye låten, det kommende albumet og planene videre fremover.
Gratulerer med låten «Trust the Fate» feat. Busch. Kan du fortelle litt om prosessen rundt låten, samarbeidet med Busch, lydbildet og hva den handler om?
Takk for det! Jeg begynte å skrive låten i mai i fjor, i det sommeren var på vei – føler man kan få den følelsen man får av de første sommerdagene når man hører på låten. Jeg har spilt og jobbet veldig lenge med Busch! Vi møttes på NMH i 2012, og jeg ble med i bandet han sang og spilte trompet i ikke lenge etterpå; Proviant Audio. Helt siden det har vi turnért mye, og det er veldig gøy å endelig slippe en låt sammen. Teksten Busch har skrevet handler om en fyr det har gått litt til helvete med, men han bryr seg ikke så mye – tar seg en varm øl og stoler på skjebnen sin. Lydbildet har en retro vibe, der min gamle Rhodes fra 70-tallet er et bærende element. Jeg liker å blande retro med moderne, jazz/improvisasjon med pop osv. Man kan høre det i måten jeg har brukt eldre analoge instrumenter (Rhodes + SH101 på basslinjen) og blandet det med moderne produksjonsteknikk, og gjennom hele låten går det faktisk et kontinuerlig improviserende strekk av Eikrem på trompet.
Det har også blitt sluppet en musikkvideo til låten som er regissert av Lea Furaha Kazonza. Kan du fortelle litt om det og hva den handler om?
Dette er den andre videoen Lea lager for meg. Hun er utrolig dyktig, og jeg synes videoene hennes har en utrolig god vibe! Akkurat denne videoen har ikke så mye handling, da det er en lyric-video. Tanken her var fokus på teksten i låten sammen med fine sommerlige klipp.
16. oktober kommer albumet «Turning points». Kan du fortelle litt om det og om artistene som bidrar på albumet?
Det blir så utrolig digg å endelige slippe albumet «Turning Points»! Jeg har jobbet med dette i nesten tre år, og det er faktisk mitt aller første soloalbum. Det har vært en prosess som har tatt ganske lang tid, da jeg har omstilt prosjektet fra å være duo til kun meg. Det er utrolig mange flinke folk som har bidratt på albumet, så det føles egentlig veldig feil å kalle det et soloalbum – for jeg ville absolutt ikke greid å lage dette helt alene. Jeg har fått med meg alt fra de bergenske rapperne Myra og Linni, til popduoen Jimmy Smash, til jazzmusikerne Ola Kvernberg, Kristoffer Eikrem og Lyder Øvreås Røed, og selvfølgelig til Busch som har skrevet vokalen på fire av låtene på skiven.
Hva er det spesielle i Kappekoff sitt musikalske univers?
Vanskelig å si altså.. Jeg elsker å eksperimentere med ulike sjangre og blande estetikken fra 70- og 80-tallet med moderne musikalske trekk. I utgangspunktet lager jeg musikk under sjangeren «elektronisk disco», men resultatet blir mange ulike låter der disco møter jazz, pop og elektronika.
Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?
Det siste året har vært veldig bra musikalsk sett. Ved siden av å jobbe utrolig mye med «Turning Points» har jeg spilt mye med andre artister. Det har vært en del album-prosjekter jeg har fått gleden av å være med på. Både med Ivan Ave, Fay Wildhagen, Mimmi og Jimmy Smash.
Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?
Hehe. Jeg er nok egentlig en ganske rolig fyr som liker å ha ting på stell, og jeg liker å jobbe/øve/finpusse på noe veldig lenge før jeg tør å vise det til noen. På fritiden har jeg en tendens til å henge meg ganske mye opp i det jeg interesserer meg for, det blir for eksempel veldig lite tid til serier osv. på slutten av dagen. Da er det frem med sjakk-boka (jepp, jeg så Carlsen vinne VM i 2013 og siden det har det bare ballet på seg).
Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Ja, har jo ganske mange musikalske forbilder. Det er kanskje ingen som skiller seg veldig ut, da jeg hører på veldig mye forskjellig musikk. Av en eller annen grunn stikker muligens Weather Report seg ut for meg. Musikken deres inneholder alt jeg liker best; heftige grooves, ville akkorder, digge synther og ikke minst den feteste bassingen.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Synes alltid det er mye ny kul norsk musikk. Jeg liker veldig godt det siste albumet til Jaga Jazzist, det er noe ved det som bare er sinnsykt bra og treffer skikkelig. Må også trekke frem den siste skiven til Ivan Ave her, i tillegg til å være låtskriver og rapper har han også produsert nesten hele albumet selv. Musikken er et skikkelig friskt pust til det som ellers blir sluppet om dagen.
Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?
Det må nok være turen Busch og jeg hadde til Washington da Kappekoff ble booket til å gjøre en konsert på den norske ambassaden der. Ikke minst var det en ganske rar fest med mye rart som skjedde, men vi fikk jo også matpenger etter statens satser i noen dager. Jeg har aldri i mitt liv spist så mye mat hverken før eller siden. De som har vært i USA vet at porsjonene der er enorme, og when in Rome osv….
Kan du fortelle litt om en av mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?
Vet ikke om dette er mitt beste minne, men det er i alle fall mitt mest minnerike: vi spilte med Kappekoff på et julebord for noen studenter som hadde leid Cosmopolite for mange år siden. På den tiden hadde vi med glitter på scenen, masse glitter, og det synes jo disse folka var veldig gøy. Vi hadde jo ingen aning om at de skulle bli så gira under konserten at de begynte på rive ned glitteret vi hadde rundt om kring, så vi hadde jo festet en del til det lille bordet laptopen min stod på. Noen klarte å fange bildet av Rasmus (tidligere med i Kappekoff) som på andre siden av scenen oppdaget fulle studenter som var på vei til å rive ned alt. Helt kaotisk!
Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Todd Terje! Det hadde vært sykt fett å lage en lang disco banger med slap-bass.
Kan du nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure og hvorfor akkurat denne?
Sønnen min på to år elsker peppa gris. Min guilty pleasure må nok være at jeg også liker den serien, mange av de episodene er faktisk ganske morsomme altså!
Her kommer en liten utfordring hvor du må bevege deg et godt stykke unna din egen sjanger. Kan du nevne 3 norske «guilty pleasures» eller rett og slett «pleasures» fra følgende sjangre: rock, metal, vise, EDM, punk, country/americana, hiphop, folk, jazz, soul/R&B eller klassisk/opera?
For meg finnes det ikke guilty pleasures, hvis det er musikk jeg liker så står jeg inne for det uansett hva andre mener om det, så her må jeg nok lage en liste over pleasures altså:
Dimmu Borgir – The Serpentine Offering. Hele denne skiven fra 2007 hørte jeg på med broren min helt sinnsykt mye da vi var små!
Klovner I Kamp – Nattens Sønner. Merker jeg går litt tilbake til det jeg hørte på som kid, men Bjølsen Hospital gikk på repeat hjemme en god stund!
Alf Prøysen – Kjæm du i kveld. Tolkningen til Helge Lien, Sigurd Hole, Frida Ånnevik og flere fra 2014 er helt fantastisk!
Hvordan har hele Covid19-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer for resten av 2020 og 2021?
Det har vært en utrolig rar periode.. Jeg var jo i albuminnspurt mars-juni, så jeg sjonglerte mellom jobb, studio og hjemme med barn. Frem til barnehagene åpnet igjen var livet ganske kaotisk, og jeg greide ikke å skjønne hvordan vi skulle takle det i lengden, men heldigvis åpnet det gradvis opp igjen og da ble ting litt lettere i alle fall. Ellers har jeg greid meg fint altså!
Heldigvis har det kommet både kompensasjonsordninger og støtteordninger som har hjulpet meg veldig mye i denne perioden, og det å slippe musikk midt opp i det hele har vært veldig fint. Jeg har brukt mye av tiden uten mye spillejobber på å jobbe med liveproduksjonen til Kappekoff, og vi skal nå på lanseringsturné for albumet! Vi prøver å booke så mange jobber vi kan fremover, og satser på å spille litt festivaler til sommeren. Selv om alt fremdeles er veldig usikkert jobber vi mot å gjennomføre det som er mulig. Sees på SALT i Oslo fredag 6. nov!