Foto: Øystein Ulvestad

Talentfulle Gunn Kvaale er ute med ny single

Gunn Kvaale, vinner av Luttprisen Årets Nykommer, ble listet nasjonalt på NRK P1 med singelen «Like I’m Made of Stone» i hele 17 uker på rad!

Nå har den talentfulle 20-åringen fra Sogndal tatt seg tid til å utvikle sitt musikalske uttrykk enda mer ved å fokusere mer på historiefortelling.

Fredag 17. juni slapp hun den nydelige låten, «Subway Spaceships», produsert av Alf Magne Hillestad, og som er denne «Ukens single» på NPS Music.

Låten handler om tillitsbrudd, lidenskap og kjærlighet på godt og vondt. En låt med detaljer og bilder i teksten, og live innspilte instrumenter. Flere singler er i prosess, og til sammen byr de på et spekter av følelser.

«Jeg tror folk vil høre låter med ordene de selv er redde for å si. De låtene vil jeg formidle for dem, og for meg selv.» – Gunn Kvaale om låten.

Gunn er en ambisiøs artist som har fått gjort mye på kort tid, og hun har spilt mange livekonserter og er godt vant på scenen med over 60 liveopptredener bare i 2019, og flere utsolgte julekonserter. Hun har blant annet delt scene med Jarle Bernhoft som på scenen annonserte: «Joined on stage tonight by this gem, she is loaded with talent». I sommer spiller Gunn på flere festivaler og konserter, så det er bare å holde ørene oppe for dette unge talentet.

Vi tok en prat med Gunn Kvaale om blant annet den nye låten og planene videre fremover.

Gratulerer med den låten, «Subway Spaceships». Kan du fortelle litt om prosessen, produksjonen og litt om lydbildet i den?

Tusen takk! Låten er skrevet av broren min Gjest Ingeson Kvåle og meg, og er produsert av Alf Magne Hillestad. Vi var i PhatCat Studios tidligere i år, sammen med Jan Ole Kristensen, Eiolf Seglem Ødegård og Inge Ronny Kvåle. «Subway Spaceships» er litt Taylor Swift inspirert, med organiske element og flytende produksjon. Vokalen og teksten står i fokus.

Hva ønsker du å formidle gjennom denne låten og hva handler den om?

Låten handler om tillitsbrudd, lidenskap, og kjærlighet på godt og vondt. Om å fortsette å leve i et forhold som har fått seg en støkk. Om følelser utenpå kroppen, og intens krangling – men også intens kjærlighet. Litt om det en må deale med inni seg alene, fordi en selv har valgt å bli værende. «Back turns, tear stains, suffocating myself just to hold you. Fighting images at 6 am, he didn’t do it, he didn’t do it.» Rett og slett om et kaos av et forhold.

Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?

Det må nok være tekst-fokuset, og det organiske soundet. Funfact: alle mine låter er spilt inn med ekte instrumenter i studio, altså trommer, bass, gitar, synth, piano, pedal-steel, bouzouki osv.

Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?

Utålmodig, kreativ og omtenksom vil jeg påstå at jeg er, hehe. Ekstremt god på overtenking. Drikke te, være med familie, venner og kjæresten, gå på yogatime, ut å spise, se på serier, lage mat, skrive låter, og strolle i byen er ting jeg gjør mye av.

Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?

Jeg har vokst opp i en musikalsk familie, og hatt musikk rundt meg heile livet. Som liten sang jeg i et folkemusikk-kor, og har gått på piano i kulturskolen. Ellers har min pappa som har lydstudio, og er musiker gitt meg mange muligheter fra ung alder. Jeg fikk som 10-åring spille på radio, og dele scene med Tone Damli. Deretter var det MGP-lokal, og Norsk Countrytalent som ga meg mye oppmerksomhet og spillejobber i ettertid. Jeg har også alltid blitt eksponert fordi musikk som har tekst i fokus. Slik har jeg fått interessen og verdien for låtskriving.

Hvilke tanker har du rundt det å være artist og musiker i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er, og hvordan det har vært for deg?

Ettersom jeg er en artist i startfasen av karrieren, og suksessen ikke har løsnet helt enda, så får jeg definitivt kjenne på den «tøffe vegen». Jeg tror det er viktig å lære seg at det vil bli mye nei, og motgang. Det må en bare klare å stå i. Ta med seg alt det positive, og bygge stein for stein. Det jeg synes er fint med musikk-Norge er at det virker som om alle kjenner alle. Det skaper en trygghet i miljøet! Det jeg kanskje synes er litt dumt nå for tiden, er den enorme påvirkningen TikTok har i musikkbransjen. Det er gull for de som er komfortable med den type eksponering, og som griper de mulighetene som er der!! Men så får det kanskje for folk som meg, som ikke er så naturlig gode på å «showe» foran kamera til å føle at vi ikke er helt med i konkurransen.

Hva føler du er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?

Jeg er nok generelt en litt redd type ja, men ikke når det kommer til musikk og artistkarrieren – der er jeg ganske uredd. Min sterkeste side som artist er kanskje forståelsen som jeg har for bransjen, og tiden det tar/kan ta å komme seg opp og frem, som jeg har fått av å vokse opp i et musikkmiljø. I tillegg er jeg veldig målrettet, og ellers er jeg utrulig glad i å stå scenen, og føler meg veldig komfortabel der.

Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Det var utrolig stas da Jarle Bernhoft inviterte meg til å være med på tre konserter for noen år siden. Jeg husker en julekonsert i fjor der det satt en utrolig søt liten jente på fremste rad og sang høyt med på låtene. Smelt!!

Hva er det morsomste eller flaueste øyeblikket du har hatt i din musikalske karriere så langt?

Under Luttprisen i Førde ble jeg intervjuet live av Arian Engebø. Artisten som skulle på rett etter meg, var tidligere vinner av MGP jr, med låten «Vestlandet». Jeg fikk spørsmål om hva tidenes MGP jr låt var, og koplet ikke i det hele tatt. Tok derfor spørsmålet dønn seriøst, og svarte «Bestevænna» og «Din Egen Vei». Jeg fikk et klart «Nei! Det er feil» fra Arian, etterfulgt av kjølende stillhet og publikum som lo av meg. Tok lang tid før jeg kom på rett spor, haha.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Det er det. Jeg liker veldig godt Maria-Petra, og hennes organiske pop med dype tekster er et friskt pust. Jeg har spilt Sigrid sin «Grow» og «Last To Know» fra hennes nye album mye.

Har du en favoritt-matrett i så fall hva?

Pasta, pasta, pasta!! Eller taco – som for så vidt ikke er taco. Jeg er ikke kresen, men jeg liker ikke tacokrydder, og jeg har ikke ost, rømme eller salsa på. Der ler folk av meg haha, men de elsker min versjon av taco.

Har du sett en bra film eller serie i det siste som du vil anbefale?

«Nashville» med Lennon Stella og andre dyktige folk er min hjerte-serie. Anbefaler den sterkt for de som er interessert i låtskriving, tekster, singer/songwriter og country-sjangeren. Fin musikk-blend med kjærlighet og drama.

Hvilket sted drømmer du om å spille på, og hvilken scene har overrasket deg mest?

Jeg har veldig lyst til å spille på Rockefeller, og selvsagt er det en drøm å få spille på en arena en gong. Det er vel når det har vært ekstra positive opplevelser at jeg husker det best, som for eksempel Operahuset på Nordfjord Eid er veldig fint! Scenen under Luttprisen i Førde i år var veldig kul, ellers er mindre venues som Gamla og Salt i Oslo, og Meieriet i Sogndal artige plasser å spille på.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Hum, kanskje Kristian Kristensen og Dagny. Kristian for tekstene og det instrumentale, og Dagny for melodiene, og hennes utstråling.

Er det noe som engasjerer deg mye for tiden, i så fall hva?

Mental helse og seksuell trakassering rører meg veldig!! Det tar for lang tid å gå mer inn på det, men heia åpenhet og hjelp til psykiske utfordringer, – og heia jenter!!

Hvordan har korona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre for 2022?

Jeg hadde min debut under nytt artistprosjekt etter at jeg signerte med MTG Music i korona-perioden. Vi hadde et år der vi ikke fikk markere låtslipp sosialt på noen måte, og ikke promotert musikken på konserter osv. Det var ikke optimalt på noen måte, men vi gønnet på likevel og gjorde det beste ut av det. Først er det festivalsommer, og så kommer min første EP ut i høst, og vi skal spille mye!

Du liker kanskje også…