Photo: Øystein Haara

Stillferdig og storslått albumdebut signert Jarle Skavhellen

Jarle Skavhellen traff blink på første forsøk med sin tidløse musikk. Endelig er det etterlengtede debutalbumet her.

I en tid der synth og samplebasert rap og elektronika i flere avarter oversvømmer de kommersielle mediene, er Jarles oppskrift en ganske annen; nedstrippet, naturlig og akustisk. For de av oss som vasser i mer eller mindre digital-basert musikk i det daglige, er «The Ghost In Your Smile» et lite eureka, som å omsider sette tennene i et godt planlagt, organisk måltid etter alt for lang tid tilbragt på grandis-kjøret. Og nettopp begrepet «tid» er helt sentralt her. Skavhellen´s musikk har et genuint, tidløst drag over seg. Godt hjulpet av herlig vintage-produksjon føles det hele fullstendig tidløst, som at skiven like gjerne kunne vært spilt inn på 1960-tallet, eller før, som i dag. Bortsett fra det fantastiske tittelsporet, kommer dette muligens best til overflaten på sanger som stillferdige men storslåtte «Coming Home» og det shoegaze-flørtende sistesporet «A Life That´s Gone». Skavhellen innehar også en melodisk forståelse få forunt; allsangvennlige «Matylda» og singlefavoritten «Pilots» er ypperlige eksempler på hvordan god historiefortelling iblandet riktig mengde melankoli kan få nettopp tiden til å stå stille. Allikevel vil vi trekke frem «Final Days» som albumets absolutte høydepunkt. Her lykkes han så til de grader med oppbygging og et crescendo ut av en annen verden, der det stillferdige blir høylytt og det introverte føles ekstrovert.

For å bli bedre kjent med Jarle Skavhellen´s musikalske univers har han satt sammen en fantastisk spilleliste for oss, der vi blant annet hører artister som Simen Mitlid, Fieh, Soft Ride og Lekende Lett. Hele spillelisten kan du høre her.

Gratulerer med debutalbumet «The Ghost in Your Smile». Fortell oss litt om hvordan prosessen med albumet har foregått fra idé/skisse til ferdig skive?

Takk for det. Det hele startet egentlig som et lite sideprosjekt. Mange demoer ble spilt inn i hjemmestudio, men det ble fort hovedfokus da jeg så hvordan låtene ble mottatt. Da jeg gikk i studio ble det meste improvisert ut i fra disse demoene. Tekst og hovedgitar var ferdigskrevet, men resten ble stort sett improvisert frem i studio.

For mange av oss eksploderte du virkelig opp i bevisstheten når albumets tittelspor ble sluppet som single, og reaksjonene fra spesielt internasjonal presse og publikum har vært entydig positive. Hvordan opplevdes den positive viben fra din side, og hadde du ventet deg såpass mye oppstyr på første forsøk?

Nei, det var ganske overveldende. Det begynte plutselig å tikke inn meldinger fra hele verden fra folk som likte musikken, og lurte på når jeg skulle på turné. Jeg visste det var en god låt, men det gikk over all forventning.

Jarle Skavhellen albumdebuterer med fargerike drømmer om gode tider… en ung mann i en gammel sjel – Geir Rakvaag, Dagsavisen

I hvilke land er interessen rundt deg størst så langt?

Førstesingelen ble veldig godt mottatt i USA og Sør-Amerika, mens de nye singlene har fått mer oppmerksomhet hjemme i Norge og Europa. Kjekt med en god blanding der. Tror Brasil leder sammenlagt.

Du ble snappet opp av solide Nettwerk Music Group, kan du fortelle oss litt om hvordan det gikk til?

Etter suksessen med førstesingelen var jeg i kontakt med en god del store plateselskap, men Nettwerk har en veldig god CV når det kommer til utvikling av nye artister, spesielt innenfor min sjanger, så jeg følte det var det naturlige valget.

Jarle Skavhellen – The Ghost In Your Smile

Musikken din beskrives ofte som «tidløs». Hvordan vil du selv beskrive lyden av Jarle Skavhellen?

Høylytt mumling…!

I forkant av albumslippet har vi selvfølgelig fulgt med på og hørt alle låtene dine, men spesielt en låt fra skiven som vi ikke har hørt tidligere blåste oss fullstendig av banen; nemlig «Final Days». Kan du fortelle oss litt om denne sangen og hva som ligger bak det melodiske og teksten?

«Final Days» er en ganske gammel låt. Skrevet om et mildt sagt vanskelig kjærlighetsforhold. Kanskje den første virkelig personlige låten jeg skrev. Teksten ble skrevet helt uavhengig av melodien og det førte til noen interessante vokal-fraseringer. En av mine absolutt favoritter å spille live.

“The Ghost In Your Smile” får deg til å smile og drømme, en harmonisk skjønnhet! – Nina Paul, Mellow Music

I hvilken sinnstilstand er du mest kreativ?

Smått beruset eller i halv-søvne.

Du er tydelig inspirert av amerikanske ikoner som Chet Atkins og Dave Van Ronk, men hvilke norske artister har inspirert og påvirket deg?

Kaizers Orchestra er vel den største norske inspirasjonen, selv om det gjerne ikke høres direkte i musikken.

Hvis du kunne samarbeidet med en norsk artist, død eller levende, hvem ville du valgt og hvorfor?

Gjorde en Kygo-cover på siste turnéen, så kanskje det kunne vært en gøy kombo.

Jarle Skavhellen – First Time (Kygo feat. Ellie Goulding cover)

20+5 spillelisten din er breddfull av akustisk, gitarbasert musikk og brorparten av artistene på listen har bergenske røtter. Uten å kjenne deg personlig og kun basere oss på din musikksmak, er det riktig å beskrive deg som en melankolsk lokalpatriot?

Haha, det er kanskje en god beskrivelse. Nå kommer jo den beste norske musikken stort sett fra Bergen, så det er enkelt å være lokalpatriot.

A truly timeless songwriter, his acoustic style is rooted in the past but firmly looks to the present, sitting out of time, out of place, but thoroughly occupying its own identity. The music of Jarle Skavhellen could slot into any decade, any era – Robin Murray, Clash Music

Norsk musikk generelt er i vinden som aldri før. Er det noen artister som har imponert deg, eller utgivelser som har blåst deg av banen i det siste?

Lekende Lett sin «I Sommer» er det mest catchy jeg har hørt på mange år.

Nylig kom nyheten om at Tidal har tuklet med data og på den måten omfordelt penger fra mindre artister til etablerte superstjerner. Hva synes du om denne praksisen og vurderer du å trekke din egen katalog fra Tidal?

Jeg har alltid regnet med at de store artistene jukser litt med tallene, men denne saken er jo ganske ekstrem…. Hadde aldri sett for meg at de ville i praksis stjålet penger fra mindre kjente artister. Fy skam, Jay-Z!

Hvordan ser 2018 ut videre for deg nå som albumet har landet med tanke på gigs?

Nå spiller jeg først på Insel Sessions i Berlin i neste uke, så blir det Bergenfest i juni før jeg tar en liten sommerferie. Høsten blir forhåpentlig ganske travel med mye reising og spilling.

…his full-length debut became a passionate and personal listening experience, one that proves that less can indeed be more – Norman Fleischer, Nothing But Hope And Passion