Foto: Mona Ulriche Schanche

Sjarmerende og lekent med topp stemning

Del Tweet

Fredag 24. april slapp Swing’it Dixieband sin debut-EP «1923» som tar lytterne rett tilbake til det glade 20-tallet og jazzens opprinnelse.

Låtene er lekne og improviserte, en god blanding av swing og dixieland med innslag av barbershop-vokaler og catchy refreng som lett fester seg på hjernen. Tekstene forteller levende historier om forbudstiden, Great Gatsby, hemmelige fester og en dekadens fra en forsvunnen tid.

Ta for eksempel «Party Like it’s 1923», som forteller om datidens flappere og dappere som dyrket friheten, festet og drakk som de ønsket og levde livets glade dager i New York i 1923. Eller «Champagne» som forteller om Champagne Charlie, som på midten av 1800-tallet introduserte det amerikanske markedet for champagne. Historiene dreier seg i stor grad om å ulovlig alkohol, ekstravaganse og storslagne fester, godt blandet med gleden og energien fra datidens optimisme. Resultatet er en EP som lett får deg til å trekke på smilebåndet eller rykke på dansefoten.

Swing’it Dixieband er omtalt som det hotteste dixiebandet i landet, og er en gjeng unge og fremadstormende jazzmusikere sterkt inspirert av musikken og kulturen under forbudstiden på 1920-tallet. De spiller energisk og leken musikk inspirert av dixieland og New Orleans-jazz, men i et poppete og moderne preg. Bandet er godt kjent for sine underholdende og energiske liveopptredener som skaper en helt unik og oppløftende stemning. Bandet ble opprettet av bandleder Martin Jarl Velsin og flere av hans nærmeste venner tilbake i 2015 da de studerte på LCCM i London og er nå godt spredt med medlemmer i både London, Oslo og Trondheim. I løpet av de siste årene har de spilt mange hundre konserter i både inn- og utland. Bare i 2019 spilte de over 100 konserter i Norge, UK, Spania, Kroatia og Frankrike. Med over 50 konserter på Kongsberg Jazzfestival er Swing’it det mestspillende bandet i jazzfestivalens historie og i 2018 overbeviste de dommerne i Norske Talenter på TV2 og kom hele veien til semifinalen til vill begeistring fra publikum. De sjarmerer både barn, studenter, voksne og gamle og spiller alt fra barnekonserter og eldrekonserter til jazzcaféer, studentklubber, Great Gatsby-fester, speakeasies, festivaler, cocktailklubber og parader. De har også figurert jevnlig på 1920-tallsfestene til «Oslo Prohibition Party» som arrangerer de største 20-tallsfestene i landet.

Flere av låtene på EPen er allerede sluppet som singler og låtene har streamet totalt over 1 million ganger på Spotify i 2019. Bandet skulle ut på en release-turné som blant annet tok dem til Ronnie Scott’s Jazz Club, den mest prestisjefulle jazzklubben i England, men dessverre er turnéen avlyst grunnet den pågående situasjonen. De opptrer likevel jevnlig med livekonserter på nett og planlegger for tiden deres første fulle album og ny turné til høsten.

Musikere på EPen:

Martin Jarl Velsin – trompet og vokal, Jonah Hitchens – banjo, gitar og vokal, Leif Peter Vilhelm Gran – trombone og koring, Edvard Bondi Knowles – klarinett og saksofon, Ole Marius Gaasø – piano, Håvard Mathisen Tanner – bass, Håkon Kvam – trommer.

Gjestemusikere:

Sam Ritchie – trompet, Stig Espen Hundsnes, Ewan Bleach – klarinett, Leon Røsten – piano.

Vi tok en prat med bandleder Martin Jarl om blant annet den nye EPen og planene videre fremover.

Gratulerer med debut EPen, «1923». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt den fra start til utgivelse?

Tusen hjertelig takk! Vi har alltid vært lidenskapelig opptatte av 1920-tallets historie og jazzens opprinnelse. Vi har spilt sammen i flere år nå, og flere av låtene fra EPen har blitt til underveis. Vi bestemte oss for en tid tilbake at det var på tide å spille inn de låtene vi har skrevet og derfor kommer altså «1923». Navnet kommer fra låten «Party Like it’s 1923» som er første spor på EPen.

Hva handler denne EPen om og hva ønsker dere å formidle gjennom den?

EPen forteller historier om karakterer og livet på 1920-tallet. Dixieland var festmusikk, dansemusikk, og vi prøver å prosjektere denne energien, optimismen og stemningen med 20-tallet. Tekstene forteller levende historier om forbudstiden, Great Gatsby, hemmelige fester og en dekadens fra en forsvunnen tid.

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av denne EPen?

Vi har prøvd å finne en gylden middelvei mellom et poppete sound og tradisjonell jazz. Vi ønsker å beholde noe av det akustiske og improviserte preget fra gamle dager, men også tilpasset et moderne lydbilde

Hvilke låter har dere et spesielt forhold til fra EPen?

Alle låtene er veldig spesielle for oss, men om vi skal trekke ut én må det være «Champagne». Vi skrev den om en kabaretartist som vi har samarbeidet mye med i London og er på et vis blitt vår kjenningsmelodi.

Hva er det spesielle i Swing’it Dixieband sitt musikalske univers?

Stemningen, energien og lekenheten. Vi prøver alltid å ha det gøy og kose oss på scenen, gi masse av oss selv til publikum. Musikken vår skal improvisere og overraske, vi har veldig løse rammer for musikken vår, så vi overrasker stadig hverandre og holder alle sammen på tå hev.

Hvordan vil dere beskrive dere selv som band og hva liker dere å gjøre på fritiden?

Som band og venner handler det om god stemning. Vi har alle forskjellige interesser hver for oss, men sammen så liker vi å trene og gå turer, jamme og høre på musikk samt å ta en kald pils eller fem.

Hvordan og når startet det for dere med musikk og sang, og hva er deres musikalske bakgrunn?

Vi er ganske mange, så våre musikalske bakgrunner er veldig forskjellige. Om du sjekker ut 20+5 listen vår på Spotify finner dere alt fra jazzartister som Jan Garbarek og Bugge Wesseltoft; Trang Fødsel og deLillos; Bernhoft og Ole Børud til Høvedøen Salsa Club. Vi har

ganske ulik bakgrunn, noen er utdannet innenfor jazz i London eller med klassisk bakgrunn fra NMH mens andre er i større grad selvlærte.

Dere har spilt mange konserter i inn og utland, og dere har spilt over 50 konserter på Kongsberg Jazzfestival. Kan dere fortelle litt om det?

Kongsberg Jazzfestival er den beste uka i året for oss og vi er utrolig lei oss for at det blir avlyst i år. Etter seks år og over 50 konserter er vi lommekjent i byen og folk kjenner oss godt igjen (vi er ganske gjenkjennelige med stråhattene og bukseselene våre). Vi flyr fra konsert til konsert og spiller stort sett rundt tre om dagen både på Barnivalen for barna, Gulljazz for de eldre, sponsorkonserter for sponsorene og offisielle konserter som alle kan komme på. Vi har dessuten fått æren av å varme opp for blant annet A-ha, Dr. John & the Night Trippers og the Real Thing.

Musikkpanelet

Norsk Jazz

Norsk jazz preges av høy kvalitet og har en høy stjerne også internasjonalt. I denne spillelisten finner du nyheter, klassikere og relativt ukjent jazz du må [...]

Les mer

Kan dere fortelle litt om en av deres beste opplevelser fra en av deres liveopptredener?

Det er så utrolig mange gode opplevelser å ta av at dette blir et veldig vanskelig spørsmål å besvare, men det er én konsert som sitter friskt i minnet: Nyttårsaften 2019 arrangerte vi Norges største nyttårsfest i Great Gatsby-stil for å feire inngangen til «det nye 20-tallet». Med 700 mennesker som kom utkledd i dress, hatt og paljettkjole og danset og festet til musikken vår var dette noe av det villeste vi har opplevd.

Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Som sagt har vi veldig varierte forbilder og inspirasjonskilder, så det er et veldig komplekst spørsmål. Vi anbefaler å sjekke ut 20+5-listen som vi har laget for å høre noen av inspirasjonskildene våre. Der er det ekstremt mye god norsk musikk.

Hva er det sprøeste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som band?

Det virker til at rare og spesielle situasjoner følger oss over alt. I fjor sommer ble vi på kort varsel oppringt av en russisk milliardær som skulle feire bursdagen sin på yachten sin i Ibiza. Vi ble flydd over for å spille på hans 65 meter lange yacht til en verdi av 700 millioner kroner for å spille kun for hans kone og fire barn. Nå i februar var vi i New Orleans på turné og fikk plutselig spørsmål om vi ikke kunne bli med på et ukes cruise i Karibien for å underholde. Vi håper og tror det er god karma.

Dere var med i Norske Talenter i 2018. Kan dere fortelle litt om det, og har deltakelsen der gitt dere mer oppmerksomhet i etterkant, og i så fall hvordan?

Det er jo nok en rar historie. Vi ble oppringt av TV2 som spurte om vi ville bli med i konkurransen. Det var en veldig artig opplevelse, og det er helt utrolig å stå og spille live på TV. Vi fikk selvsagt litt oppmerksomhet, men merket ikke så stor forskjell, egentlig.

For nye artister er det kanskje en kortvarig suksess med mye oppmerksomhet, men siden vi var ganske etablerte fra før ble det kun en liten ekstra boost.

Kan dere nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure hver og hvorfor akkurat denne?

Vi har en liten drøm om å spille på Eurovision Song Contest. Vi skrev faktisk nylig en låt som vi har lyst til å sende inn til neste års program.

Hvilket sted i Norge drømmer dere om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket dere mest?

Vi elsker festivalsommeren i Norge så drømmen må være å spille på en av de store festivalscenene på for eksempel Øya eller Stavernfestivalen.

Artister blir berørt av corona-viruset med tanke på å holde konserter osv. Hvordan berører dette dere personlig, og hvilke andre måter kan artister gjøre for å nå ut med musikken sin i disse dager?

Det har påvirket oss ganske mye. Vi skulle ut på releaseturné, blant annet til UK og i Norge og har tapt inntekter på over kr 700 000,- bare fra mars til starten av juli, så det er ganske kjipt. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å fortsette å skrive musikk, øve og prøve å være positive. Vi har gjort én livestream hittil og skal gjøre en releasekonsert på Facebook. Det blir ikke helt det samme, men det er utrolig godt å spille litt sammen.

Hvilke planer har dere videre i 2020?

Vi håper selvsagt denne situasjonen går over så fort som mulig, men det ser jo ikke så lyst ut. Vi planlegger imidlertid å spille inn et fullt album i mellomtiden så fort våre engelske bandmedlemmer kan komme over til Norge, så forhåpentlig vis kommer det enda mer ny musikk ut i slutten av 2020 eller starten av 2021.

Se Også

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker
Intervju

Høytflyvende Spurv har levert nok en klassiker

Fra sin unnfangelse under et intetanende blikk ut av vinduet, til den omfattende prosessen med å utforme det, er «Brefjære» et kunstverk som samler det timelige [...]

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut
Intervju

Multikunstneren Veslemøy Narvesen med overbevisende og vakker solodebut

«We Don’t Imagine Anymore» er musiker og komponist Veslemøy Narvesens sitt første album i eget navn og som hun har fått strålende anmeldelser for. Den etablerte, [...]

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop
Intervju

Albumaktuelle Marte Eberson med delikat og selvsikker drømmepop

Etter å ha gitt ut ny musikk har Marte Eberson virkelig markert seg som soloartist. Eberson har blitt omtalt i både inn- og utland for sin [...]

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse
Intervju

Albumaktuelle Hanne Tveter med internasjonalt unikt samarbeid i verdensklasse

Hanne Tveter er aktuell med det særegne albumet «HULDRA», hvor hun har fått med seg et stjernelag av jazz- og flamencoartister til å utforske sjangermøtet mellom [...]

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album
Intervju

Anette Askvik gir oss sjelefred med et av årets fineste album

Nylig ga Anette Askvik ut «Lyden av Snø» som er et album om håp i en tid hvor det er lett å miste troen på det [...]

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne
Intervju

Albumaktuelle Tove Bøygard imponerer med sine sterke tekster og formidlingsevne

Tove Bøygard slapp nylig sitt kritikerroste album som ble markert med releasekonsert samme kveld på hjemmebane i Ål Kulturhus, etterfulgt av en bandturnè med 10 konserter. [...]