Nylig slapp Sebastian Zalo albumet «RTRO//SPKT» som er denne «Ukens album» på NPS Music. Albumet omhandler hans barndom og oppvekst sammen med sin mor og sine to brødre i Horten.
2020 har vært en spennende tid for unggutten. Albumets første låt «Kjære frykten min» har nesten en halv million avspillinger på Spotify, og sammen med Odd Nordstoga gjorde Sebastian også suksess med låten «Duracell». Sebastian har også fått oppmerksomhet for sin imponerende versjon av låten «Svag» live på P3 (se video litt lenger ned på denne siden).
«RTRO//SPKT» tar et dypdykk i den gode og innholdsrike minneboken til Sebastian Zalo, likevel er det noen sider han heller vil bla forbi.
Den unge artisten flyttet mye rundt som barn og har opplevd flere ulike kulturer. Dette har preget hans identitet og albumets lyrikk. «RTRO//SPKT» tar opp en sterk og viktig tematikk hvor det flytende og atmosfæriske møter den mer håndfaste og konkrete virkeligheten. Disse historiene er formidlet på en delikat, men samtidig enkel måte, som bare Sebastian kan. Den musikalske inspirasjonen er hentet fra norsk pop sent 90 – og tidlig 2000 tall. På albumet fusjoneres denne sounden med et mer moderne og flytende uttrykk. Et uttrykk som i den norske scenen er helt unikt.
Om låten «Aldri Fornøyd» sier Sebastian følgende;
«Med denne låten ville jeg få frem at selv om man nødvendigvis ikke har alt, er vi likevel så utrolig privilegerte som får bo i et land som Norge. Jeg tar et oppgjør med meg selv og den overfladiske gleden man får av for eksempel merkeklær. Her vokser vi opp med fullt penal. Noen skjønner det, mens andre forstår det aldri.» – Sebastian Zalo
«RTRO//SPKT» er på mange måter Sebastian Zalo´s første ordentlige artistiske utleverende steg. Mens «På Høytid Med Lavkultur» (2018) og «Levende Drøm» (2019) absolutt hadde sine høydepunkter, er årets album langt mer personlig, reflektert og ærlig enn forgjengerne. Han har beveget seg sjangermessig bort fra mer eller mindre rendyrket hiphop og over i et mer åpent pop-univers, et modig trekk all den tid han legger hodet på blokka ovenfor purister, fans og bransje. Det som først og fremst gjør at Zalo lykkes er innpakningen, den røde tråden og de tidsriktige smarte inkluderingene av pustepauser, overganger og uidentifiserbare stemmer som krydrer albumet med mer eller mindre overfladiske betraktninger som gir rom for refleksjon og perspektiv. På denne måten beholder Zalo mixtape-følelsen og hiphop-kredibiliteten i «RTRO//SPKT», samtidig som han beveger seg i retning av et potensielt større publikum.
Et ikke-unnskyldende og beint frem vakkert samarbeid med bygdas store sønn, selveste Odd Nordstoga («Duracell»), en sår, mellommenneskelig pianoballade som «Puppy Love» eller ukulele-drevet allsang («Diamant») kunne vært i stand til å drepe alt av gatecred og fjerne troverdigheten man kanskje skulle tro at en artist som Zalo var avhengig av. De nevnte låtene er viktige, faktisk helt essensielle, for å forstå konseptet og totaliteten i historiene og følelsene han ønsker å formidle. Reisen mellom bygd og by, fra barndommens bekymringsløse lekegrind til voksenlivets altoppslukende problemer, er innpakket i instrumenter, arrangementer og perspektiver som bringer det hele opp til et nasjonalromantisk og folkelig relaterbart nivå. Zalo´s kvaliteter som tekstforfatter og kontrastene i historiene han forteller er sjangeroverskridende; derfor føles albumets lydbilde både naturlig og fritt for hemninger. «Hvite klær», «Bildebok», «Aldri fornøyd», «Hei mor» og «Kjære frykten min» er viktige og særdeles vellykkede kapitler med grenseløst potensiale til å alle bli en del av den norske folkesjelen. «Tilstede», «Ting jeg ikke mener men jeg gjør dem likevel» og «Reprise» er Zalo på sitt foreløpig mest nakne, og understreker bildet av en uredd artist i utvikling og bevegelse som våger.
«RETRO//SPKT» er et av 2020´s foreløpige definitive høydepunkter og bør, hvis det fortsatt eksisterer rettferdighet i verden, sørge for at Zalo omsider tar steget opp som en av landets viktigste og mest markante stemmer.
Vi tok en prat med Sebastian om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.
Gratulerer med albumet, «RTRO//SPKT». Kan du fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?
Tusen takk! Vi holdt på i over 19 måneder med albumet så jeg skal ta kortversjonen. Vi startet så og si hver låt med enten piano eller gitar og skrev tekst og melodi på den måten. Vi fikk en oversvømmelse i studioet som gjorde at vi måtte kontakte forskjellige produsenter for å få jobbet videre. Planen var fra starten å invitere folk til vårt studio, men dette gjorde egentlig prosessen raskere så det er jo litt moro. Hell i uhell.
Hva handler denne platen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?
Den er et tilbakeblikk på oppveksten min, og hva jeg ønsker å formidle er egentlig bare god musikk og noe folk kan relatere seg til.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?
Massivt og harmonisk lydbilde. Er på en måte en fusion av mange stiler på samme måte som man kjøper asian fusion på restaurant.
Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra platen?
Det må bli «Hei Mor» og «Kjære frykten min». «Hei Mor» av åpenbare grunner føler jeg, og «Kjære frykten min» fordi det er et tema som er viktig for meg og det var nettopp derfor vi skrev den.
Hva føler du er det spesielle i Sebastian Zalo sitt musikalske univers?
Jeg synes det er få artister som ligner på meg i Norge som omfavner det å være fra en liten by og skrive låter om akkurat det og hva det innebærer.
Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang?
Det startet i 2015, men jeg har alltid vært veldig glad i musikk og sang og har sunget mye siden jeg var kid.
Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?
Haha, det må nok være på Slottsfjell da vi spilte på P3-scenen og det var helt stappfullt. Var liksom ikke plass til flere folk i crowden så det var noe for seg selv.
https://www.youtube.com/watch?v=RsaJi0M4gfQ
Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Frank Ocean kanskje? Kanye West, Drake. Fordi de lager bra musikk som det er enkelt å hente inspirasjon fra.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Hører faktisk litt for lite på ny norsk musikk til å kunne svare bra på spørsmålet.
Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?
Litt vanskelig å svare på, men det er jo alltid gøy med fans som setter pris på det jeg lager og jobber så mye med.
Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Kunne absolutt tenke meg å jobbe med Jo Nesbø fordi han er en av de beste tekstforfatterne vi har i vår tid.
Hvilket sted i Norge drømmer du om å spille på, og hvilken scene har overrasket deg mest?
For å være helt ærlig har jeg ingen spesielle konsertdrømmer, men jeg vet hvordan det skal se ut, men ikke hvor det skal være. Så lenge det er en bra crowd og god stemning er mye gjort.
Hvordan har Covid19-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre?
Covid19-perioden har fortonet seg for meg som for alle andre regner jeg med. Jeg får ikke spilt shows så planen er bare å komme seg i studio å lage masse ny musikk.