FAQ (Ofte stilte spørsmål)

NPS (News – Play – Social) er et digitalt bindeledd mellom artist og publikum. Vi gjør det lettere for deg å finne og oppdage musikk. Portalen benytter markedsledende applikasjoner og nettsider til å samle informasjon (musikk, video, tekst, bilder etc) på en og samme plattform. I dagens musikkhverdag konkurrerer artister og plateselskaper i et globalt marked -noe som byr på utfordringer knyttet til synlighet for artistene, og muligheten til å enkelt navigere og finne musikken du liker. NPS er en portal som både forenkler og forbedrer dette for alle.

NPS kan på mange måter beskrives som et presist utstillingsvindu. Som publikummer vil du med letthet kunne orientere deg i den digitale jungelen, som artist/band vil du ved å bruke våre tjenester kunne nå akkurat de som vil ha interesse for din musikk.

NPS er i eksplosiv vekst og opplever derfor enorm pågang. Vi ønsker derfor å gjøre det enklere for deg å få svar på dine spørsmål uten at du behøver å bruke tid og energi. På denne siden vil du derfor få svar på spørsmålene vi opplever mest trykk rundt.

Spillelister

Hvordan får jeg musikk plassert i deres spillelister?

Våre spillelister styres av vårt musikkpanel. Vi foretrekker at du benytter følgende e-post adresse dersom du ønsker å bli vurdert med ny musikk: [javascript beskyttet e-postadresse] Dersom du synes at en spesifikk spilleliste mangler en spesiell sang kan du også tipse oss her.

NPS godtar ikke betaling for plassering i spillelister, alle våre lister er basert på faglige vurderinger.

Hvor ofte oppdateres spillelistene?

Dette varierer. Spillelister som «Nyheter«, «Buzz» og «Topp 30» oppdateres ukentlig. Sjanger-spillelistene oppdateres jevnlig, gjerne flere ganger i uken avhengig av antall kvalifiserte utgivelser i den aktuelle perioden. Enkelte spillelister er relativt statiske og oppdateres kun dersom nye sanger passer som hånd i hanske (eksempelvis «Norske MGP-vinnere», spillelistene basert på årstider, følelser, «Norge tolker» eller jule-listene).

Hva er forskjellen på 20+5 og Topp 20, og hvordan velger dere hvem som får lage listene?

Konseptet 20+5 er på mange måter selve essensen av NPS, og er det første spilleliste-konseptet selskapet utviklet. Her plukker musikere ut 20 favoritter og legger 5 på sanger fra egen katalog de setter høyt. Som bruker av vår plattform får du et unikt innblikk inn i hva slags musikk dine favoritter selv liker, som artist vil du oppleve å få solide klapp på skulderen fra dine kollegaer. Topp 20 er forbeholdt personer i den utvidede kultursfæren, der skuespillere, idrettsutøvere, komikere, musikkanmeldere, forfattere etc gir oss sine topplister.

Musikkpanelet og redaksjonen samarbeider om hvem som profileres ved bruk av spillelister. Som regel inngår produksjon av topplister i sammenheng med dekning av aktuelle utgivelser, intervjuer eller andre redaksjonelle grep.

Hvorfor benytter dere Spotify til deres spillelister?

Spotify dominerer det skandinaviske markedet med klar margin og er således per nå vårt foretrukne promo-verktøy. Vi bruker også Tidal og Apple Music når vi promoterer aktuelle artister og utgivelser.

Er det kun plass til ny musikk i spillelistene?

Nei, en viktig funksjon er NPS Music´s evne til å inkludere også eldre musikk i spillelistene og i portalen forøvrig. Dette gir våre brukere gledelige gjenhør, virker oppdragende for nye tilhørere og gir musikk et lengre livsløp enn hva som er normalt i den digitale streaming-hverdagen. Gjennom vår portal vil du med enkle grep finne eldre album vi anbefaler (fra Norge, Sverige og Danmark) og få god sjanger-oversikt. NPS tar altså sikte på å både gi deg en kortreist, rask oversikt, men er også glimrende for brukere som ønsker å gå i dybden.

Hva skal til for å få plassert musikk i spillelisten TOPP 30?

NPS måler aktivitet bredt. I tillegg til at vi bruker statistikk fra vår egen portal der vi blant annet måler antall sidevisninger og delinger, måles også aktiv spredning i sosiale medier (fortrinnsvis Facebook, Twitter og Instagram). NPS fanger opp data der NPS nevnes, så hvis du eksempelvis deler innhold fra oss (spillelister, artikler, intervjuer osv) og dette spres/likes videre, har du gode forutsetninger for å nå et større publikum og dermed oppnå plassering i TOPP 30. I motsetning til andre hitlister, som nesten uten unntak måler antall spillinger, forteller NPS TOPP 30 noe om hvilke artister som er flinke til å bruke digitale verktøy selv, eller som har fans som er gode til å spre innhold på deres vegne.

Hvordan skiller musikkvideo-listene seg fra resten av spillelistene?

Sanger som i utgangspunktet allerede er plukket ut til å inkluderes i våre ordinære spillelister, vil normalt også inkluderes her dersom det er produsert video i tilfredsstillende kvalitet. NPS inkluderer tradisjonelle musikkvideoer, battles, live-video og dokumentariske videoer i spillelistene, på artistsider og i sjangeroversiktene, såfremt kvaliteten på det audiovisuelle er god. Lyric-videoer og live-opptak med dårlig lydkvalitet inkluderes ikke.

Nevnte spillelister

Norwegian Hood
Spillelister

Norwegian Hood

«Norwegian Hood» gir deg de feteste nyhetene og klassiske spor av norsk rap/urban med engelsk tekst og vokal.

Ukens Nyheter
Sjanger

Ukens Nyheter

Hvis du ønsker å holde deg oppdatert på nye norske låter er dette listen for deg. Vi kommer med nye varme anbefalinger ukentlig!

Eksempler på 20+5 spillelister

Hellbillies 20+5
20+5 Spillelister

Hellbillies 20+5

20+5 er en serie fra NPS Music hvor norske artister har plukket ut sin topp 20 liste med norske låter, og lagt på 5 av sine [...]

Maria Mena 20+5
20+5 Spillelister

Maria Mena 20+5

20+5 er en serie fra NPS Music hvor norske artister har plukket ut sin topp 20 liste med norske låter, og lagt på 5 av sine [...]

Eva Weel Skram 20+5
20+5 Spillelister

Eva Weel Skram 20+5

20+5 er en serie fra NPS Music hvor norske artister har plukket ut sin topp 20 liste med norske låter, og lagt på 5 av sine [...]

Sivert Høyem 20+5
20+5 Spillelister

Sivert Høyem 20+5

20+5 er en serie fra NPS Music hvor norske artister har plukket ut sin topp 20 liste med norske låter, og lagt på 5 av sine [...]

NPS Anbefaler

Hvem avgjør hva NPS anbefaler?

Det er vårt musikkpanel som avgjør hvilke utgivelser som blir innlemmet under denne paraplyen og dette avgjøres kun ut i fra en faglig vurdering. Nåløyet er trangt, uavhengig av sjanger inkluderes kun 5-10 album årlig.

Hvorfor anbefaler NPS album og ikke andre type utgivelser?

NPS setter albumformatet høyt og ønsker å bidra til at album brukes hyppigere av den jevne streameren. Singler promoteres tilstrekkelig gjennom selskapets spillelister og annet redaksjonelt innhold, mens album krever ekstra langvarig synlighet ovenfor spesifikke segmenter for at musikken skal nå sitt publikum. Vi vet av erfaring at det er meget tidkrevende å finne kredible anbefalinger på nett som gir deg god oversikt over ditt interessefelt; NPS forenkler dette.

Hva innebærer det å bli plukket ut til denne kategorien?

Det er utelukkende ment som en helhjertet og ektefølt anbefaling. NPS krever selvfølgelig ingen ting i retur for dette. Vi sørger for at innhold vi anbefaler blir synliggjort ovenfor et publikum som bør ha forutsetninger for å like akkurat denne typen musikk. Anbefalingene er statiske i form av at det er synlig på selskapets plattform, men redaksjonen velger også fra tid til annen ut anbefalinger som mottar ekstra promotering på selskapets nettside, i sosiale medier eller ved produksjon av alt fra quiz, spørreundersøkelser eller webspots.

Jeg har sett kampanjer for «NPS anbefaler» på YouTube og Facebook, er det dere, artisten eller plateselskapet som lager disse?

Det er NPS som både produserer selve webspotten og står bak kampanjen du har sett. Kampanjene er selvfølgelig igangsatt etter dialog med en eller flere av de ovennevnte og det er bare utgivelser som allerede er innlemmet i «anbefaler»-paraplyen som får tilbud om en slik kampanje.

Hva trenger dere for å lage kampanje på et album som er med i «anbefaler»-paraplyen?

NPS trenger godkjennelse og rettigheter på bruk av musikk/bilder/video for å produsere webspot. Produksjonen foregår normalt i samarbeid enten med artist/band eller plateselskap og bør inneholde 2-3 audiovisuelt sterke inntrykk, terningkast og annet. Kampanjene styres sentralt gjennom NPS nettverk.

Eksempler på «NPS Anbefaler» webspot

Ukens Album / Ukens Single

Hvordan velger dere ut hvem som er «Ukens Album» og «Ukens Single»?

Dette er et samarbeid mellom vårt musikkpanel og vår redaksjon. Kandidater plukkes fra tilsendte aktualiteter. Ønsker du å vurderes i denne sammenheng bør du involvere NPS tidligst mulig. Des bedre tid vi har til å vurdere og planlegge, des større er sjansen til at vi vil velge akkurat ditt prosjekt. Vi foretrekker at du benytter følgende adresse for å opprette dialog da denne er tilknyttet vårt musikkpanel: [javascript beskyttet e-postadresse]

Hva innebærer det å bli valgt?

Prosjektene som velges ut får redaksjonell omtale (med hovedtyngde på skriftlig intervju) og markedsføring gjennom våre kanaler. Innbakt i dette er oppretting/oppdatering av artistside/profil i vår portal. Alle artister som plukkes ut mottar også tilbud om ekstra markedsføring i sosiale medier (Facebook, YouTube og Google i første rekke). I samarbeid med artist/plateselskap/management produserer NPS profesjonelle WebSpot´s. Disse markedsføres gjennom vårt nettverk, noe som sikrer ekstrem presisjon. Denne ekstra tjenesten forutsetter selvfølgelig et markedsføringsbudsjett.

Eksempler på «Ukens Album» / «Ukens Single» WebSpots

Sjanger/Spilleliste-webspots

Jeg har sett reklame for spillelistene deres, er det mulig å plassere musikk i disse?

Er din musikk i en av spillelistene våre, kan den bli en del av vår markedsføring dersom du ønsker det. NPS lager reklamefilmer for å promotere spesifikke spillelister og til dette benytter vi musikk fra artister som ser verdien av digital markedsføring.

Hvor er reklamen synlig?

NPS benytter per nå hoved saklig Facebook, YouTube og Google til dette formålet.

Hvem kan se reklamen?

Dette vil avhenge av kampanjens overhengende målsetting. NPS er opptatt av effektiv presisjon og retter gjerne kampanjer inn mot et mindre, men riktig publikum.
En webspot for Punk-spillelisten vil eksempelvis rette seg inn mot et publikum som har uttrykt interesse for punk tidligere gjennom vår plattform, det være seg på nettsiden, i sosiale medier, eller gjennom strømmetjenester. Dette betyr både at våre kunder bruker få knappe ressurser på å nå sitt publikum, og at det generelle publikum slipper å se mye reklame de ikke har interesse av.

Eksempler på «sjanger/spilleliste» Webspots

Artistsider

Hvorfor har NPS egne artistsider?

Selv om det finnes mye informasjon om mange artister ute på nettet, er det et stort behov for en plattform som samler alt av relevant informasjon på ett sted. Vi har ikke som mål å erstatte artistenes egne hjemmesider. Tvert i mot; av erfaring vet vi at artister, plateselskap og management sliter med å holde sin digitale profil oppdatert. Derfor har vi skapt en plattform som både holdes oppdatert og øker den samlede trafikken gjennom en rekke synergieffekter. Våre artistsider inkluderer data fra Youtube, Instagram, Facebook og Spotify, de er derfor levende og oppdateres så fort ny informasjon er tilgjengelig. Dette gir deg tilgang på alt du trenger på ett sted. Som bruker av NPS vil du også oppdage at du tipses om musikk og artister som befinner seg i samme sfære. Dette betyr at artist A bidrar til å løfte artist B -og motsatt. På denne måten øker bruken av musikk og gjør at flere artister blir i stand til å nå sitt kjernepublikum.

Hvordan får jeg opprettet en egen artistside?

Vi har nå stengt den åpne tilgangen på dette grunnet ekstreme mengder oppføringer med ufullstendige profiler.

En artistprofil hos NPS skal alltid inkludere følgende:

* Facebook Page
* Åpen Instagram profil
* Norsk biografi
* Lyttelenker til Spotify, Tidal og Apple Music
* Lenker til musikkvideoer

Har du dette tilgjengelig kan du sende lyttelenker til vårt musikkpanel, som vil avgjøre om ditt prosjekt kvalifiserer. Benytt følgende e-post til dette: [javascript beskyttet e-postadresse]

Eksempler på artistsider

a-ha
a-ha
Artist

a-ha

a-ha ble dannet i 1982 av medlemmene Magne Furuholmen (keyboard, gitar, sang), Paul Waaktaar-Savoy (gitar, sang) og Morten Harket (sang). De har mottatt Spellemannprisen ni ganger, [...]

CLMD
Artist

CLMD

CLMD er Martin Danielle. Etter flere hits som «Black Eyes and Blue» og «The Stockholm Syndrome» fikk CLMD størst suksess med låten «Dust»som ble sluppet i [...]

Bertine Zetlitz
Bertine Zetlitz
Artist

Bertine Zetlitz

Bertine Axeliane Robberstad Zetlitz (født 9. april 1975) er en norsk popartist, komponist og forfatter. Hun vokste opp på Frogner i Oslo. Tretten år gammel var [...]

Donkeyboy
Donkeyboy
Artist

Donkeyboy

Donkeyboy er en norsk popgruppe fra Drammen. Bandet ble etablert i 2005 av Cato Sundberg, Kent Sundberg og Thomas Drabløs. Peter Michelsen og Alexander Garborg Ågedal [...]

Enslaved
Artist

Enslaved

Et nytt album fra Enslaved er alltid noe spesielt, en begivenhet. Bergensbandet, som av mange regnes som ekstrem-metallens norrøne gudfedre, har gjort det til sitt varemerke [...]

deLillos
deLillos
Artist

deLillos

deLillos er en norsk poprockgruppe som ble dannet i Oslo i 1984. Gruppen blir regnet som en av de mest markante i norsk musikkliv fra 1980-tallet [...]

Christian Ingebrigtsen
Christian Ingebrigtsen
Artist

Christian Ingebrigtsen

Christian Ingebrigtsen (født 25. januar 1977 på Siggerud) er en norsk vokalist, komponist og multi-instrumentalist mest kjent fra popgruppen a1. Ingebrigtsens startet sin musikkarriere da han [...]

NPS har vært ytterst viktig for meg som selvstendig artist. At de fremmer ny norsk musikk, gjør det lettere for oss å bli sett og hørt. Tusen takk”. (Law/ rap/hip hop artist fra Oslo)

Redaksjon

Artikkel

Intervju

Omtale

Quiz

Facebook og instagram

Musikkpanel og redaksjon

Tjenester

kampanjer på face,youtube, insta + egen plattform og mail
produksjon av webspots

trykk av vinyl/cd

merchandise