Foto: Anne Valeur

Når to generasjoner Eberson slår seg sammen skapes nydelig og spennende musikk

To generasjoner Eberson, den anerkjente jazzlegenden Jon og popstjernen Marte har slått seg sammen for første gang om et musikalsk samarbeid og resultatet har blitt en nydelig, spennende og sterk plate.

Far og datter slapp albumet «Empathy» fredag 16. november 2018 på Jazzland Recordings, og som er denne «Ukens album» på NPS Music.

Gjennom «Empathy» uttrykker duoen betydningen av at man støtter hverandre i møte med motgang og vanskelige tider. Gjennom ulike låter med melankolsk klangbunn, ispedd aggressive rytmer, holder de seg i et tekstlig og musikalsk landskap der man gjenkjenner klanger fra både popens og jazzens verden.

I dette felles-prosjektet er det Jon som i vesentlig grad har laget akkord-rekkene, mens Marte har laget melodier og tekst.

Med som bidragsytere på innspillingen har de med seg Kristoffer Lo på blåseinstrumenter, Mats Mæled Jensen på perkusjon og Roar Nilsen på bass.
Det er første gang far og datter deler et musikalsk prosjekt på likeverdig basis. Marte har tidligere spilt i Jons «Jazzfunkensemble».

Jons sterke musikalske merittliste som komponist og gitarist strekker seg tilbake til 70-tallet, fra band som Moose Loose, Blow Out, og bandet til Radka Toneff, via 80-tallets Jon Eberson Group, Jazzpunkensemblet og en rekke grupper i ulike jazzsammenheng. De siste årene har han gitt ut flere album med Hilde Marie Kjersem og Sigurd Hole.

Marte var sentral keyboardspiller i Highasakite i nesten fem år, og har turnert verden rundt med bandet, i tillegg til å ha spilt på de største festivaler både i inn- og utland. Hun har i tillegg markert seg godt og tydelig i varierte musikalske landskap, gjennom samarbeid med flere av Norges store musikalske navn innen både jazz og pop, blant andre Martin Halla, Sjur Miljeteig og Hedvig Mollestad. Marte ga også ut soloalbumet «Mad Boy» i 2016. Vi tok en prat med duoen om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.

Drømmepop til å våkne av – terningkast 5

Dagsavisen

Gratulerer med det flotte albumet, «Empathy». Et spennende far og datter prosjekt. Kan dere fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?

Takk. Jon hadde skrevet en stor bunke med masse akkordskjemaer som han ga til Marte. Marte begynte å lage melodier og tekster til noen av låtene og jobbet videre med soundet og produseringen i Logic. Deretter gikk de i studio sammen med Roar Nilsen og begynte innspillingen. Grunnskissene på låtene ble spilt inn i løpet av fem dager i strekk, og etterarbeid ble gjort da vi hadde mulighet i løpet av 2017. Vi tok med råmiksene til Marcus Bror Forsgren som mikset låtene, og deretter mastret George Tanderø låtene. Vi er veldig takknemlige for at de satte seg sånn inn i låtene og fikk de til å skinne slik vi bare kunne drømme om. Jazzland Recordings (som gir ut albumet) har gitt og full tillitt og spillerom. Uten dem i ryggen, hadde det vært vanskelig å gi ut musikken.

Hva handler dette albumet om og hva ønsker dere å formidle gjennom det?

Albumet handler om ulike stemninger i de menneskelige relasjonene; det mørke og lyse, det glade og triste og det dramatiske og lystige. Det handler mye om å observere mennesker fra sidelinjen og prøve å forstå dem og deres egne handlinger.

Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?

Vi har prøvd å gjenskape et lydbilde som passer til tekstene. Mye dynamikk og stort spenn mellom det vakre og voldsomme. Stemninger som kan være litt ubehagelige, men og forløsende. Dramatikk har vært et stikkord.

Dette møtet mellom The Ebersons har blitt nok et høydepunkt i to herlige karrierer. Måtte det komme mye mer.

Tor Hammerø

Hva er det spesielle i deres musikalske univers?

Forhåpentlig kombinasjonen av det eksperimentelle og råe blandet med det mer pop-vennlige og såre uttrykket.

Hvilke låt har dere et spesielt forhold til fra albumet?

«Go Light» har en melodi, stemning og form vi liker veldig godt. Der har vi tatt oss god tid til å bygge opp komposisjonen med flere lag. Det var veldig inspirerende og ta seg så god tid på en låt og jobbe med en form som er litt utenom det vanlige. Bare la musikken styre veien.

Hvordan har det siste året vært for dere musikalsk sett?

Vi jobber begge to med musikk daglig. Enten det er å øve eller komponere ny musikk. Vi har sittet en del sammen og jobbet med låtene fra «Empathy» for å finne ut av hvordan vi skal spille det live. I tillegg har Jon har spilt inn et nytt album med jazz standardlåter med Sigurd Hole, og Marte har jobbet med bandet LØV.

Hvilke musikalske bakgrunner har dere?

Jon har spilt gitar siden tenårene og vært yrkesmusiker siden han var 17 år. Han har spilt både jazz, rock og pop og alltid vært en sjangeroverskridende musiker. Han har jobbet med både instrumental-musikk og mye vokal-musikk. Blant annet med vokalister som Radka Toneff, Sidsel Endresen og Hilde Marie Kjersem. Han er kanskje mest kjent for å være bandleder og komponist for bandet sitt Jon Eberson Group.

Marte er utdannet jazzpianist ved Griegakademiet i Bergen. Hun har også vært en sjangeroverskridende musiker som har spilt jazz, rock og mye pop. Hun er kanskje mest kjent fra bandet Highasakite som hun har turnert verden rundt med.

Jon, du har en lang og flott merittliste bak deg som musiker. Kan du nevne et par av dine høydepunkter i din karriere så langt?

Jeg vil gjerne nevne gjennombruddet med Jon Eberson Group. Det var stor stas med Spellemannpriser og gullplater. Samarbeidet med Radka Toneff, Hilde Marie Kjersem og Sigurd Hole er også viktige høydepunkter i karrieren min.

Marte, kan du nevne et par av dine høydepunkter i karrieren så langt?

Jeg vil først og fremst nevne soloalbumet mitt «Mad Boy» som kom ut i 2016, musikken jeg ga ut i duoen Machine Birds og det vi har fått til med bandet LØV. (akkurat sluppet 2 singler) Ellers vil jeg nevne at jeg var fryktelig stolt begge gangene vi vant Spellemann for «Årets popgruppe» med Highasakite.

Har dere noen musikalske inspirasjonskilder?

Vi er veldig inspirert av Joni Mitchell, Miles Davis, Keith Jarret og Frank Ocean. De er alle utrolige dyktige musikere/komponister som kan instrumentene sine godt, og slutter aldri å utforske sine kunstneriske uttrykk. Det er så gøy å høre utviklingen deres fra album til album. De inspirer oss til å jobbe videre på og ikke stoppe vår kunstneriske utvikling.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?

Vi hører på mye forskjellig norsk musikk. Blant annet Splashgirl, Julie Bergan, Needlepoint og Ola Kvernberg. De inspirer med komposisjonene sine, stemninger og energien de bringer til musikken sin.

Hva er det morsomste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som duo?

Hehe. Vi vet ikke helt hva det morsomste er. Det må vel egentlig være å jobbe i studio med musikken vår. Da kan vi ha det veldig gøy. Selv om vi jobber hardt og det er et alvor når vi jobber, er det og ofte ting ikke blir som vi har tenkt musikalsk, og da sitter latteren løst. Vi prøver å ikke være så selvhøytidelige.

Har dere opptrådt med dette duoprosjektet enda, og når har publikum mulighet til å se dere live?

Vi har ikke spilt noe live sammen enda med dette bandet, så første opplevelse blir på Victoria Nasjonal Jazzscene 22.november. Det gleder vi oss masse til. Vi har med oss et fantastisk band som vi er så takknemlige for at blir med oss.

Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville dere valgt?

Vi kunne tenkt oss å jobbe med Nils Petter Molvær. Det hadde vært veldig hyggelig – han er en rå musiker.

Hvilken scene i Norge har overrasket dere mest og hvorfor, og er det en scene dere drømmer om å spille på, i så fall hvorfor?

Vi har begge drømt om å spille på Svalbard, og neste år skal vi faktisk det. Så det gleder vi oss veldig mye til.

Det er mange norske sommerfestivaler som har spektakulær natur, og Træna festivalen er en av de vakreste plassene som arrangerer festival.

Hvilke planer har dere videre i 2018 og i 2019?

Vi skal spille konserter i 2018 og 2019 og det gleder vi oss masse til. Det som er offentlig foreløpig er som nevnt, Victoria Nasjonal Jazzscene den 22. november, og så skal vi spille på Nordlys Festivalen den 25. januar, Polarjazz på Svalbard 2. februar og den 8. februar på Bergen Jazzforum.

Musikkpanelet

Norsk Jazz

Norsk jazz preges av høy kvalitet og har en høy stjerne også internasjonalt. I denne spillelisten finner du nyheter, klassikere og relativt ukjent jazz du må […]

Du liker kanskje også…