Maria Haukaas Mittet og Lars Bremnes har samarbeidet om både sang og låtskriving på julealbumet «Ringe inn» på ekte nordnorsk vis som de slapp i november på plateselskapet Lillemoll.
Tittelen er inspirert av kirkeklokkene som ringer inn til jul, og et ønske om at alle skal være velkommen inn et sted når verden er på det mørkeste.
Over halvparten av låtene på «Ringe inn» er nyskrevet stoff, men i tillegg tolker Lars og Maria en av våre eldste julesalmer som fortsatt synges, «Folkefrelsar til oss kom». En mektig og flott adventssalme som Mittet og Bremnes behandler med både andakt og verdighet – nydelig versjon og samspill.
Viselegendene Terje Nilsen og Jan Arvid Johansen fra nord er også representert på albumet, samt Alison Krauss med «Get Me Through December» som i deres norske gjendiktning er blitt til den såre, «Hjelp mæ med desember» som de tolker på en utrolig fin måte. Dette er en av høydepunktene på albumet og fort kan bli en klassiker. Sistesporet, «Stjerne, søng en salme» er albumets sterkeste spor. Dette er en melankolsk, vakker og stemningsfull låt som treffer deg midt i følelsesregisteret på ekte Bremnes-vis, og ikke et øye er tørt – et sterkt øyeblikk ble nettopp skapt!
I tråd med tittelen på platen kommer en lys og sølvklingende versjon av den høytidelige juleklassikeren «Kimer, I klokker».
«Julens trylleglitter faller på det hellige så vel som det kommersielle, på festen så vel som ensomheten, på barnets forventninger som de voksnes skuffelser. Tekstene på «Ringe inn» går sine egne veier. Gjennom sangene møter man karakterer som spenner fra servitøren på julebordet, via dompapen som ikke liker julenek til Jesus-barnet i et parkeringshus», forteller Lars Bremnes.
Det er multi-instrumentalisten Stein Austrud og produsent og gitarist Bernt Rune Stray som står for spill og arrangementer. De forsterker dynamikken mellom stemmene til Maria og Lars og tryller fram både viser, pop og verdensmusikk med strenger, stryker-samplinger og perkusjon.
«Dette prosjektet har vært utrolig moro å jobbe med, for i tillegg til at Lars og jeg har skrevet låter spesielt for denne platen, har vi også spilt inn noen av våre egne favoritter. Alt fra vår egen Alison Krauss-tolkning til den nordnorske klassikeren «De mørkeste dage» fra 1915, som ingen vet hvem har skrevet teksten til. Vi synes alle låtene gjør seg godt sammen og ønsker at de skaper en god julestemning. Vi gleder oss til å vise frem det vi har jobbet med», forteller Maria.
I november og desember 2022 reiser de sammen på turné. Konsertdatoene offentliggjøres før jul i år.
Vi tok en prat med dem om blant annet det nye albumet, julen og planene videre fremover.
Gratulerer med julealbumet deres, «Ringe Inn». Kan dere fortelle litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?
Lars: Maria og jeg fikk den ære å spille i slottskapellet for kongefamilien rett før jul i 2019.
Da måtte vi sy i sammen et juleprogram på kort tid. Det ble en kombinasjon av noe nytt og noe gammelt, og det satte i gang en prosess. Jeg har alltid hatt lyst til å prøve å skrive noen moderne julesanger, og Maria hadde noen idéer til både tekster og gjendiktninger.
Vi startet med skrivemøter og idémyldring rundt repertoar 2020, og på våren i år begynte vi å spille inn sangene med kun oss og gitarist og produsent Bernt Rune Stray. Vi tenkte at albumet skulle hvile på våre stemmer, både sammen og hver for seg.
Ut på sommeren kom Stein Austrud med, han er en utrolig kreativ multi-instrumentalist som vi har jobbet mye med. Han begynte å lage skisser i sitt studio utenfor Mandal, og han og Bernt Rune sendte filer seg imellom. Maria og jeg kom innom for å lytte i Whiteroom i Asker.
Etterhvert tok arrangementene nye veier, så vi måtte til å synge på nytt noen av sangene.
Den eldste sangen vi gjør er salmen «Folkefrelsar til oss kom». Der har Stein tilført et drag av Midt- Østen gjennom sine strengeinstrumenter, perkusjon og samplinger.
Produsent Bernt Rune Stray har vært svært bevisst på når vi skal bruke hele fargepaletten, og når sangene kan stå litt mer naken. På tittelsporet «Ringe inn» endte vi opp med bare Stray´s ledepiano som bærende element.
Mikser Bjørn Erik Pedersen jobber også på Whiteroom studio, og han har fulgt prosessen litt fra sidelinja og fått høre ting mens de ble til. Han har gjort en utrolig fin jobb med miksen, føler at vi ikke har trengt å forklare for mye.
Hva ønsker dere å formidle gjennom dette julealbumet?
Maria: Vi ønsker å formidle med julealbumet at julen er så mangt for de enkelte. Julen virvler opp ytterkantene i oss, de som vi kanskje ikke ser, eller vil se i hverdagen, alt ettersom. Noen kjenner på en stor glede og lykke med julestemningen, andre det motsatte. Vi har det mer travelt enn vanlig, vi har mer å huske på, noe som gjør at vi blir mere klønete, og kanskje tar noen rare og dårlige valg når det står på. Vi kjenner musikken kanskje litt sterkere. Vi fryder oss litt mer, og irriterer oss mer enn i en vanlig hverdag. Vi ønsker å nå ut til folk med denne juleplaten så de kan bære litt mer over med seg selv og de rundt seg.
Hvilke tanker har dere gjort dere rundt lydbildet av dette albumet?
Lars: Maria og jeg var enige i å la Stein og Bernt Rune prøve seg litt frem med ulike instrumenter. I stedet for å definere lydbildet på forhånd. Vi tenkte at disse menneskene ville sette en sound på platen, og det er vi veldig fornøyd med. Om Stray tar frem en barytongitar eller Stein bruker samplinger; de har alltid en plan med hvordan det skal fungere til den bestemte sangen.
Hvilken låter har dere et spesielt forhold til fra platen?
Maria: Det er jo skrevet mye nytt til dette julealbumet, samt at vi har prøvd å løfte frem julesanger som er utrolig fine, men ikke har ligget øverst i bunken når allsangen ljomer. Vanskelig å velge seg favoritter, men «Stjerne syng en salme» mener jeg at folk bør vie litt oppmerksomhet til. Der ligger julebudskapet, grunnen til at vi feirer jul, i en moderne drakt.
Hvordan og når startet det for dere med musikk og sang, og hva er deres musikalske bakgrunn?
Lars: Jeg er blitt bortskjemt med sang og spill hjemme, spesielt min mor overøste oss med klassisk piano, viser og jazz. Mitt opprør mot dette var å bruke masse tid på fotball og alpint.
I 15-års alderen begynte jeg å spille saksofon i skolekorpset, spilte viser og gitar med noen venner og da jeg var eldre prøvde jeg meg i danseband.
Det var ikke før jeg kom til Oslo som student og møtte sanger og skuespiller Marit Adeleide Andreassen, at jeg turte å begynne å skrive låter og synge offentlig.
På samme tid «gjenoppdaget» jeg mine søsken Kari og Ola (de er mye eldre enn meg) som musikalske samarbeidspartnere. Jeg ble ganske voksen før jeg stod på en scene med eget band og egne sanger foran et publikum.
Maria: Min musikalske bakgrunn er ganske så variert med alt fra soul og gospel til musikal og viser. Har vokst opp i et hjem med masse musikk. Min far er gitarist og spiller i band, og min bror er også pianist og musiker på mange ulike arenaer. Jeg startet profesjonelt med musikaler. Flyttet fra Senja for å kunne spille på teater i Oslo. Etter hvert har det vært sceneshow, deltagelse i Idol, MGP, ESC og Stjernekamp. Har gitt flere popalbum, men i 2011 tok jeg et valg om å begynne å synge på nordnorsk, etter at jeg gjorde juleplate med Oslo Gospel Choir der jeg valgte meg nordnorske juleviser. I 2014 kom albumet «Heim» der jeg spilte inn nordnorske viser. Nå for tiden slipper jeg to EPer der den ene heter «Øyliv», og den andre «Byliv». Masse musikk i vente.
Kan dere fortelle litt om en av deres mest minnerike opplevelser fra en av deres live (jule)opptreden?
Lars: Jeg husker jeg skulle være med mine søsken og spille i minneprogrammet på NRK da kong Olav nettopp hadde gått bort. På den tiden var jeg fremdeles veldig oppsatt på å spille saksofon, og klarte å lure inn en solo på sangen «Grågåsa». Da vi skulle gå av scenen oppdaget jeg at neste mann som skulle opp å spille var selveste Jan Garbarek- en internasjonal saksofonlegende. Jeg husker at jeg at jeg følte meg veldig liten, men vi fikk ingen klager, så kanskje det gikk bra?
Maria: Min mest minnerike juleopptreden må jo være da jeg, som 12-åring ble invitert ned til Bergen for å lage juleprogram med Rune Larsen. Dette skulle sendes på selveste julaften. Jeg spilte for tiden «Annie» på Bryggeteatret i Oslo, og min mor og jeg ble fløyet over for å være gjest i programmet, og å synge «Lys imot mørketida», og litt fra «Annie». Det jeg ikke visste var at pappa og min bror også var der, og under programmet hoppet de frem for å overraske oss. De hadde jeg ikke sett på flere måneder, så det ble en særs hyggelig førjulsgave.
Har dere noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Lars: Som sanger og låtskriver er det vanskelig å komme utenom den kanadiske legenden Joni Mitchell. Hun ble en redning for oss som både liker viser, popmusikk og jazz.
Akkurat nå i disse dager tenker jeg mest på min mor, Randi. Hun gikk bort for en måneds tid siden, og jeg kjenner nå hvor stort tomrommet er. Hennes forhold til musikk var virkelig dypt. Det var en livsnødvendighet for henne å sette seg til pianoet hver dag. Noen ganger når man ringte til henne kunne hun si: -Jeg ringer tilbake, er litt opptatt med å lytte til en symfoni nå.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker dere å høre på for tiden?
Lars: Jeg har ikke klart å være så god lytter i det siste under innspurten med platen, men jeg vil nevne singelen «Uerstattelig» med visesangeren Tonje Unstad og rapperen RSP. Den er uortodoks, både fin og ubehagelig på samme tid. Inspirerende, et originalt stykke arbeid rett og slett.
Maria: -Hører på blant annet No. 4, Marthe Wang, Sondre Justad. Unge dyktige folk. Gøy å høre hvordan de velger å skrive på norsk og å dele sin historie.
Hva er det sprøeste eller mest spesielle dere har opplevd så langt som artister?
Lars: I 1997 hadde mitt orkester og jeg en single som klatret høyt på radiolistene. Rett under oss lå Penthouse Playboys. Jeg ble invitert med i et TV-program hvor de ville arrangere duell mellom Jens Pikenes og undertegnede. Vi skulle sløye en fisk hver på Aker Brygge. Pikenes iført blekrosa polyesterdress med sleng, husker jeg. Det var et tøft møte med showbiz!
Maria: Det er mange opptredener å ta av, kan du si. Den juleopptredenen som jeg kanskje husker best, var ikke i desember, nei, vi snakker august måned, der en fyr i nissekostyme og jeg reiste rundt til et helt fotballag og delte ut diplomer, mens jeg sang julesanger på trappa a’capella. Utrolig merkelig oppdrag.
Hvis dere kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville dere valgt?
Lars: Det hadde vært gøy å en gang få oppleve å spille i et band med den nå avdøde trommeslageren Jon Christensen. Bare å få kjenne draget i nakken.
Vokste opp med LPen «Belonging» med Keith Jarrett og Jan Garbarek. Musikk av en annen verden.
Maria: —Akkurat nå jobber jeg med noen av kremen i bransjen, og er rimelig fornøyd med det. Jeg er så fornøyd, at jeg rett og slett ikke klarer å se utover det. De er ekstremt dyktige, musikalsk lekne og nysgjerrige, og utrolig hyggelige folk. – Men det hadde vært gøy å få litt mer enn 5 timer med Terje Nilsen. Han tror jeg hadde vært et eventyr å jobbe tett med.
Er det noe dere liker å gjøre spesielt i førjulstiden?
Lars: Jeg ønsker meg alltid tilbake til barndommen hvor vi lagde ting med saks og papir og lim. I fjor klarte jeg å lage én stk. julekurv. Har et mål om å klare to i år.
Maria: -Jeg liker jo å være på juleturné i førjulstiden. Lage julestemning for folk med såre shoppingbein, som trenger et lite pusterom og en påminnelse om hvorfor vi feirer jul.
Hvordan og hvor skal julaften feires for dere og deres familie?
Lars: Min familie skal feire julaften på Bremnes utenfor Harstad i år. Der er det stapp mørkt store deler av døgnet, men masse plass til nordlys og stjerner.
Maria: -Jeg skal feire jul med familien hos min bror. Det blir storfest i år med foreldre, svigermor, svigerinne med hennes datters familie, og vår egen familie. Resten av julen feires hjemme i vår nyinnflyttede bolig på Jeløy i Moss.
Hva står på menyen på julaften?
Lars: Jeg vokste faktisk opp med risengrynsgrøt på julaften, det var en skikk min far hadde med seg fra Bremnes. Kona og jeg har hatt ribbe i alle år, men de siste årene har vi måttet være litt pragmatiske på grunn av så vel vegetarianere som de som ikke tåler svin. Så i år blir det litt av hvert.
Maria: På julemenyen er det pinnekjøtt på julaften. Det kokes ikke med pinner, men med mandelpoteter nederst i gryta. Da får du noen helt fantastiske poteter. Tilbehøret er helt standard med kålrabistappe og sø (saus). Til dessert bruker jeg å lage en osteiskake med pepperkakebunn. Forrett er til vanlig varmrøkt laks fra Husøy på Senja med mangosalsa. Men nå som vi feirer hos min bror får vi se hva de har kokkelert seg frem til.
Hva handler julen om for dere?
Lars: 1. Det å få tid med familien som vi ikke ser til daglig. 2. Liten timeout fra mailer og planer og hektiske ting. Jeg liker blanke dager hvor det er tid til å lese, gå tur eller ikke gjøre noe. 3. En følelse av høytid, få med seg en julegudstjeneste, at dagene får nye navn. At juleuken blir en egen verden utenfor verden.
Maria: Julen handler om å samles, ta en pust i bakken og å være gode mot hverandre. Tid til hverandre, tid til barna. Nyte god mat i fellesskap.
Hvilken norsk julelåt og utenlandsk julelåt er deres absolutte favoritter?
Lars: «Nu vandrer fra hver en verdens krok» er min favoritt. Det er en mystikk og en bevegelse i den sangen som alltid griper meg. Min favoritt utenlandske julesang er «I´ll be home for Christmas» hvor teksten er av Kim Gannon. Bing Crosby har gjort en flott versjon. Teksten er en elegant blanding av håp, løgn og trøst. Sjelden vare i julesangverdenen!
Maria: Norsk julefavoritt: «Josefs Julevise» med Halvdan Sivertsen. Det er fint å få Josefs perspektiv på det som skjedde for 2000 år siden. Fin melodi, og en tekst som man kan relatere seg til i vår tid.
Utenlandsk julefavoritt: «This Christmas» med Donny Hathaway. Gøy låt å høre på når man ikke trenger det sakrale og inderlige, bare en befriende opplevelse med en sjukt bra vokalist til å guide deg gjennom låten.
Har dere et par spesielle juleminner som dere har lyst til å dele med oss?
Lars: I år er det første julen hvor begge mine foreldre er borte. De hadde begge sans for det teateret julen er, var nøye med å sette frem nisser og engler på de rette stedene i huset, og treet skulle pyntes natt til julaften. Det er en trøst for meg at alt det gode jeg forbinder med julen, det har jeg lært av dem. Så på den måten er de ikke borte likevel.
En historie pleide mamma å fortelle i juletiden hvert år. Hun kjente en eldre kar i Svolvær som fikk selgere på døren. Selgeren bød frem saftige julenek med flotte, røde bånd og spurte: Skulle det være et nek til jul? Mannen i døra lot seg ikke lokke, men hadde svarte kanskje litt uoverveid: Nei, takk, denne julen skal vi reise bort.
Maria: Et juleminne som barn er den julen da jeg bare fant en nøkkel under treet. Jeg var 6 år, og skulle bli skolejente påfølgende høst. Jeg var utrolig forvirret og hadde blandede følelser da jeg fikk beskjed om at jeg måtte finne døren som nøkkelen passet i. Så begynte jakten, og døra i 1. etasje passet nøkkelen i. Og inne der, stod det en skrivepult med mitt navn på. Jeg ble utrolig stolt og glad, og følte meg brått veldig stor.
Et voksent juleminne er vel fra 2010, den første julen mannen min og jeg hadde hjemme i egen leilighet med foreldre og søsken med partnere på besøk. Leiligheten var 66 kvm, og vi var 8 pers i den bittelille stuen vår på Tøyen i Oslo. Mannen min kledde seg i reinsdyrkostyme, og kom inn gjennom vinduet (i mangel av pipe) i 1. etasje, som stand in for nissen som hadde altfor mye annet å gjøre.
Hvordan har korona-perioden fortonet seg for deres del, og hvilke musikalske planer har dere for resten av 2021 og 2022?
Lars: Jeg har vært heldig med støtteordningene under nedstengningen, og har så store barn at vi slapp hjemmeskole. Men det ble mye tyngre å skrive nye sanger, synes jeg. Tenkte at jeg skulle få så god tid til å lage mye nytt, men det er første gang jeg har kjent på så mye sirup i systemet. Heldigvis hadde vi denne juleplaten å sikte mot. Siden mine egne skriverier sto litt fast, tok jeg frem sanger jeg alltid har beundret av utenlandske låtskrivere. Joni Mitchell, Bob Dylan med flere sammen med trommslager Anders Engen og gitarist Bernt Rune Stray begynte vi på en innspilling som jeg har stor tro på, men som jeg ikke vil si noe mer om før i 2022. Ellers håper jeg på å gjøre noen flere konserter på nyåret med sangene fra «Spelle for de gale», et album jeg slapp rett før Norge stengte ned.
I januar blir det stor stas å gjøre to konserter med Kari og Ola og fullt band i operaen, det gleder jeg meg virkelig til.
Maria: Korona-perioden var ganske intens for oss med små barn i perioden før skole og barnehage åpnet. Etter ting åpnet litt opp, ble det veldig produktivt, og det som skulle være én EP, ble to. De heter Øyliv og Byliv. Øyliv er allerede sluppet 1. oktober, og Byliv kommer i 2022. I tillegg fikk Lars og jeg laget denne juleplaten, som vi håper skal stå seg i mange år fremover. Vi planlegger juleturné i 2022, og ellers har jeg tenkt å få vist fram de nye låtene mine live i 2022. Resten av 2021 tilbringes på juleturnéen «Stille Natt Hellige Natt» sammen med blant annet min mann.