Striden mellom indie-kollektivet Merlin og TikTok intensiveres etter hvert som den populære sosiale medieplattformen forsøker å omgå Merlins kollektive forhandlingsmakt ved å inngå individuelle avtaler med de indie-labelene den anser som verdige.
Merlin sendte nylig et brev til sine uavhengige medlemmer, hvor de informerte om at TikTok trakk seg fra forhandlingene om å fornye kontrakten før de i det hele tatt hadde begynt. TikTok hevder at de ønsker å inngå direkte avtaler med labelene Merlin representerer, noe Merlin mener er et forsøk på å lisensiere musikken til medlemmene deres til en lavere pris enn det Merlin kunne forhandle frem kollektivt.
En talsperson for TikTok uttalte: «TikTok må kunne kontrollere kvaliteten på innholdet som lastes opp til plattformen, og sikre at alt innhold som leveres er legitimt. Vi har hatt operasjonelle utfordringer med Merlin tidligere hvor musikk som ikke er kvalitetskontrollert for opphavsrett ble levert. Det utgjør en stor byrde, og ved å inngå direkte avtaler kan vi utøve bedre kontroll og også bygge nærmere relasjoner med Merlins medlemmer».
Reaksjoner fra bransjen
Reaksjonene på konflikten har vært mange. IMPALA, en europeisk organisasjon for uavhengige musikkprodusenter, har kritisert TikTok for å forsøke å “boikotte” Merlin og for å undergrave uavhengige labelers rettigheter. De mener at TikToks tilnærming kan føre til at mange labeler blir ekskludert og at mangfoldet på plattformen vil lide.