Bak det litt kryptiske navnet Ira Nor finner vi en fremadstormende perle av en artist som har jobbet godt i det skjulte.
Frem til i år fantes det omtrent ikke et eneste spor etter Ira Nor på hele det store internettet.
Likevel fanget hun oppmerksomheten til 777 MUSIC, Polar Artist, Indianer Management og United Talent Agency som har sikret seg 22-åringens eksklusive signatur – og ikke uten grunn. Dette er en artist som er lurt å holde et godt øye med. Etter å ha holdt seg godt under radaren med viten og vilje frem til 2022, og latt låtskrivingen stå i fokus, er hun nå endelig ute med sin nydelige, fengende og personlige debut-EP, «Swim Ira» i et spennende og moderne sci-fi-pop lydbilde. EPen inneholder 5 herlige og drømmende låter, og den smekre, «doomed» er listet på NRK P13. Den 15. september spiller Ira Nor på John Dee og på Vulkan Arena 16. september under by:Larm.
«EPen er en samling av egne smertelige og vanskelige opplevelser fra de siste par årene. Tittelen smelter opplevelsene sammen ved at jeg forteller meg selv at jeg må «fortsette å svømme», slik at jeg ikke drukner i alle disse sterke følelsene – av og til kan det føles tungt å holde seg på overflaten.», forteller Ira.
Skrevet og produsert sammen med barndomsvennen og Ira Nors faste musikalske samarbeidspartner Øyvind Glåmen, kommer hennes mylder av inspirasjoner til rette på «Swim Ira», og smelter sammen elementer fra moderne elektronisk pop, hyperpop og indiepop, som får oss til å tenke på 070 Shake, Hannah Diamond, Charli XCX og Troye Sivan.
«Smerte kan være vakkert om du bruker det i rett kontekst» sier Ira Nor. «Så jeg prøver alltid å skape noe fint ut av min». Ved å ta sin smerte og kanalisere det inn i musikk som er så futuristisk som dette, gjør 22-åringen akkurat det.
«Jeg var virkelig fascinert av teknologi, verdensrommet og sci-fi, så hyperpop er veldig interessant for meg – det er rett og slett en sci-fi-sjanger. Jeg er også veldig inspirert av Charli XCX og har vært en stor Taylor Swift-fan siden jeg var barn… Det faktum at hun både er vokalist, låtskriver og hele pakka? Jeg ville også bli sånn.», forteller hun.
Denne blandingen av influenser manifesterer seg i en elektronikapop-terapisession du kan danse til. Lydmessig ser det til fremtiden, men synthene og den varme følelsen bringer oss tilbake til alle typer Blade Runner-nostalgi. Hvis du vender oppmerksomheten din mot Iras ganske elektronisk behandlede vokal, treffer plutselig lidelsen bak teksten deg midt i mellomgulvet.
Musikken blir til på soverommet hennes i Oslo i samarbeid med barndomsvenn Øyvind Glåmen. Resultatet er likevel langt fra soveroms-pop. Lydbildet er preget av sampling og elektroniske teksturer, og ifølge Ira blomstrer kreativiteten ekstra mye av å ha blitt skrevet i trygge omgivelser.
«Motivasjonen min til å skrive musikk ligger i prosessen. Det er noe veldig tilfredsstillende med å skape noe. Jeg har også lyst til å bevege noen med den- at den skal kunne fungere som trøst i vanskelige situasjoner», avslutter Ira Nor.
Vi tok en prat med henne om blant annet debut-EPen og planene videre fremover.
Gratulerer med din debut-EP, «Swim Ira» som du har skrevet og produsert sammen med din musikalske samarbeidspartner Øyvind Glåmen. Kan du fortelle litt om det, og litt om prosessen rundt EP-en fra start til utgivelse?
Tusen takk! Det er veldig godt å endelig ha sluppet EPen som vi har holdt så tett, så lenge. Vi startet dette prosjektet for ca. 3 år siden, og alle låtene er skrevet på soverommet mitt. Det er veldig viktig for oss å føle oss trygge i omgivelsene vi skriver og slik at vi kan senke skuldrene helt. Det er da vi føler vi kommer opp med de mest genuine og kreative ideene. Det tok en stund for oss å finne en sound som føltes rett for oss, og vi har prøvd mange forskjellige stiler før sounden som preger EPen kom frem. Øyvind har produsert hele EPen, mens jeg har laget melodi og tekst. Vanligvis ble produksjonen og melodien laget, og teksten skrevet noen uker senere. Vokalen ble spilt inn både i et skap på soverommet mitt og i et studio vi leier på Pilestredet i Oslo. EPen er mikset av Simon Bergseth og mastret av George Tanderø.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av denne EPen?
Vi har definitivt ønsket å lage musikk som er fremtidsrettet, som en slags musikalsk versjon av sci- fi, men hvordan fremtidens musikk kommer til å høres ut vet vi jo selvfølgelig ikke. EPen kan derfor sies å være vår tolkning av dette. Vi bruker «moderne» elementer som tung editering og Auto-Tune. Vi har også prosessert de fleste organiske elementene til å høres ut som noe annet enn det de egentlig er. Å få et slags umenneskelig preg på vokalen har vært en stor del av lydbildet vårt.
Hva handler denne EPen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?
EPen handler om forskjellige vanskelige opplevelser jeg har hatt de siste årene. Jeg ønsker å formidle at det går bra så lenge man står på for seg selv, -derav «Swim Ira» hvor jeg forteller meg selv at jeg må fortsette å svømme slik at jeg ikke synker ned til dypet. I «dance in pain» og «bad baby» viser jeg til det å fortsette å «danse» selv om det gjør vondt.
Hvilke låt har du et spesielt forhold til fra EPen?
Det må være «dance in pain». Det er den eldste låten på EPen som ble skrevet for rundt 3 år siden. Det var også den første låten jeg skrev hvor jeg følte at det var en låt jeg faktisk ville gi ut og vise frem. Den har gitt meg den selvtilliten jeg trengte, og derfor betyr den mye for meg.
Taking cues from contemporary pop luminaries like Taylor Swift, Charli XCX and Troye Sivan, Ira Nor has been described as “an electronic-pop therapy session you can dance to”. She backs up the early accolades in a live setting too; her pre-Øya Festival set — which marked one of her very first shows — was an overall highlight.
Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hvordan kommer du deg i så fall ut av denne?
Jeg blir inspirert av andre artister som jeg liker, mine egne opplevelser og mine venners opplevelser. Jeg henter også mye inspirasjon fra serier, filmer og dikt. Jeg får skrivesperre fra tid til annen. Det som pleier å hjelpe er å ta pauser fra låtskrivingen slik at jeg har mange nye opplevelser og inspirasjonskilder når jeg er tilbake.
Hva føler du selv er det spesielle i ditt musikalske univers?
Kanskje at jeg kombinerer nostalgiske elementer i lydproduksjonen, som 80- talls synth produksjon kombinert med moderne effekter og vokalproduksjon.
Hvilke tanker har du rundt det å være musiker og artist i Norge i dag, si litt om den evnt. «tøffe veien» det ofte er og hvordan det har vært for deg?
Ingenting har skjedd av seg selv, og det har vært mye prøving og feiling hele veien. Det har absolutt vært mye jobb å komme dit vi er i dag, samtidig som jeg føler at det å komme seg gjennom nåløyet som artist i 2022 krever mye mer enn å bare skrive og synge låtene. En skal ha et eget visuelt uttrykk, og være veldig til stede på sosiale medier. Til tross for det harde arbeidet finner jeg veldig mye mening i det, og prosessen av å skape noe er veldig frigjørende.
Hva er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?
Jeg er absolutt ikke en uredd type. Jeg er alltid nervøs for hvordan folk vil ta imot musikken min. Min sterkeste side føler jeg er meloditeften min.
Hvordan vil du beskrive deg selv, og hva liker du å gjøre på fritiden?
Jeg vil beskrive meg selv som drømmende, tankefull og leken. På fritiden liker jeg å tilbringe tid med vennene mine.
Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?
Jeg har improvisert og laget melodier mens jeg lekte så lenge jeg kan huske. Jeg spilte i band gjennom hele barndommen, gikk på musikklinjen på videregående og tok så en bachelor i låtskriving og produksjon.
Kan du fortelle litt om en av dine mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?
Jeg har et veldig godt minne fra da jeg spilte i Trondheim i fjor høst da jeg så at det var noen som ble veldig berørt under konserten min. Da følte jeg at jeg holder på med noe som folk kan relatere seg til, og som gir meg nye krefter til å fortsette med det jeg gjør.
Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Jeg liker godt de som har utviklet sin egen sound, og jeg digger disse artister som Charli XCX, 070 Shake, No Rome og The Japanese House.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Ja det er mye bra norsk musikk om dagen, og en av mine favoritter er Emilie Nicolas fordi hun lager musikk som treffer dypt inni hjerteroten.
Du har satt sammen en 20+5 spilleliste til oss. Hvordan har det vært, har du hatt et bestemt fokus vedr. utvelgelsen av låtene som du ønsket å ha med i listen, og har du møtt på noen «utfordringer» underveis?
Det har vært veldig fint å høre på noe av den musikken jeg allerede hører på med et fokus på at det skulle være norske artister. Det fikk meg til å innse hvor mye bra musikk det blir laget i Norge. Jeg har fokusert på å ha med noen kjente artister, men jeg trekker også frem mer ukjente artister som jeg mener fortjener mer oppmerksomhet.
Har du en favoritt-matrett i så fall hva?
Fiskeboller i hvit saus. Dette har vært favorittretten min hele livet, og jeg tror grunnen til at det er det er fordi det var omtrent det eneste mamma spiste da hun var gravid med meg.
Har du sett en bra film eller serie i det siste som du vil anbefale?
«Mr. Robot»! Synes det er en fantastisk serie som ikke bare gir innblikk i moderne teknologi og samfunnsstrukturer, men som også har et stort fokus på mental helse.
Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Cashmere Cat fordi jeg føler at musikksmaken vår kunne smeltes sammen til noe kult.
Hva er dine musikalske planer videre for 2022? Jeg skal spille på by:Larm og noen andre konserter, og i tillegg skal jeg ferdigstille EP nr. 2.