Artisten og produsenten HAVSUN aka Håvard Sundland er mannen bak låtene «Pillow» og «Control» som sikret han kontrakt med både Universal og Made Management. Nå er han ute med låten, «Company» feat. Jesper Jenset som er denne «Ukens single» på NPS Music. Denne herlige feel-good låten er den tredje smakebiten fra hans kommende EP, «Little House».
«Company» ble skrevet av HAVSUN-kollektivet tidlig i mai, da de enda hadde høye forhåpninger om festivalsommer. Denne drivende og pulserende låten gjenspeiler følelsen de hadde den mainatten den ble skrevet, da de danset som gale i et naust ved fjorden. Akkurat det vi trenger for å glemme at vi er i vente av en mørk og våt Vestlandshøst.
Sundland er usedvanlig god til å samle folk, og det er nettopp dette som betegner prosjektet HAVSUN. Det kreative kollektivet rundt HAVSUN er i stadig utvikling, og det siste året har Fred Well vært helt sentral i både låtskriving og ideutvikling i kollektivet. Uttrykket videreutvikles gjennom utallige camps og utrettelige studio-sessions, men prosjektet HAVSUN går likevel ut på det samme; å omdanne gode vibber fra bra folk, til energisk, nordisk pop.
«Hvis du spør meg, om jeg er artist eller produsent, vil svaret være nei. Min måte å jobbe med musikk på er mye mer organisk: Det er som et kreativt kollektiv. En sammenheng av melodiske rom, som åpnes opp av energien fra et vidt spekter av veldig ulike mennesker som jeg inviterer med til å skrive, skape og komponere. Kollektivet endres stadig – men mitt prosjekt vil alltid være det samme: Å konvertere gode vibber til oppløftende, skandinaviske pop låter». – Håvard Sundland
Siden Jesper Jenset sin debut i 2016, har han hatt store, internasjonale samarbeid med artister som Grammy-vinneren H.E.R, polske DJ Gromee og den Amerikanske DJ-duoen Lost Kings. Han har også hatt suksessrike samarbeid med både Unge Ferrari, Arif og Madcon. Låten «Company» passer perfekt til Jesper Jensets vokal og R&B inspirerte pop.
«It’s an essential track for the dark times we currently live in, that is able to resonate with just about everyone right now. It’s a song that takes us all back to a time when there were fewer worries in the world and, where for 3 minutes and 25 seconds at least, we could just listen and dance in each other’s company.» – Roan Kinder, Meow Mag
Tilbakemeldinger på hans forrige single «Breaking the night»;
«A fan of his since 2018’s debut «Pillow», HAVSUN has continually delivered danceable pop-bops left, right and centre, an «Breaking the Night» is no exception. Fueled by Fred Wells’s emotive tenor and Sundland’s propulsive, synth- driven production, it makes for a heady mix that you’ll find hard to resist. With a great chorus and some superb retro ‘80s textures, it’s a song that is sure to be stuck in your head long after the 3:08 running time». – Roan Kinder, Meow Mag
«With musical ties to Kygo and Alan Walker, “Breaking the Night” is a sensational blend of pop and electronic, capturing the warm emotions of both to elevate the nostalgic feelings it evokes». – Dusty Organ
«The Norwegians keep impressing with their electronic pop. This time it’s Håvard Sundland, the producer from Bergen and his alter ego HAVSUN that is releasing the propulsive single ”Breaking the night”. A song perfectly merging the ambience of the ’80s and the ’20s, in both melody and production. Definitely a hit!» – Popmuzik.se
Vi tok en prat med HAVSUN om blant annet den nye singelen, den kommende EPen og planene videre fremover.
Gratulerer med låten «Company» feat. Jesper Jenset. Kan du fortelle litt om prosessen rundt låten, samarbeidet med Jesper og hva den handler om?
Takk! Det er så utrolig gøy å se responsen på «Company». Vi har jobbet så hardt med prosjektet, og da er det skikkelig stas å få uttelling som nå. Jesper har også investert tungt i låten, og det er en nerve i vokalen som bare er helt rå.
Prosessen med «Company» er ganske typisk for hvordan det kreative kollektivet HAVSUN fungerer:
Jeg har hele tiden invitert bra folk til camps og sessions for å skrive, for å skape, sammen.
Kollektivet endrer seg over tid, men prosjektet mitt har alltid vært det samme:
Å omdanne gode vibber fra våre sessions til skandinavisk popmusikk som gir lytterne lyst til å henge mer med oss i kollektivet. «Company» ble skrevet i mai, i naustet vårt ved Bjørnafjorden. Dette var første gangen jeg samlet folk til camp etter Covid-19 nedstengingen, og vi var bare tre stykker.
Vi var så sykt lei av å ikke kunne møte andre, så slitne av karantene og følelsen av at hele våren og sommeren var satt på pause. Derfor kommer «Company» som en kule, første kvelden. Vi gauler og danser rundt i naustet, vi tre. For med denne låten henter vi inn igjen troen på at festivalsommeren kanskje kan bli noe av, allikevel.
What you hear is what you get; «Company» handler om den overtenningen som kommer med den sinnsyke lengselen etter å få treffe folk igjen, og om forbeholdet; «I was only looking for some love tonight».
Mitt første møte med Jesper Jenset var på Ultra Camp i regi av MADE. Vi skrev en låt sammen, den hadde noen gode vibes, og jeg skjønte fort at Jesper er en utrolig bra fyr. Senere møtte jeg ham igjen på en session i København, og i hele perioden har han jobbet tett med folka jeg har rundt meg i Lydriket, vårt studio i Bergen. Egentlig spurte jeg om Jesper ville samarbeide om en annen låt på EPen, og helt tilfeldig lå demoen til «Company» i den mappen jeg sendte ham.
Så da han svarte «Skulle ikkje i heller gjort den derre «Company?», så visste jeg at han hadde rett. Tipper han kjente igjen den desperate festival-følelsen selv.
Låten er en smakebit fra din kommende EP, «Little House». Kan du fortelle litt om den og når den slippes, og hva du ønsker at publikum skal sitte igjen med av følelser etter å ha hørt på EPen din?
Det året jeg skulle begynne på ungdomsskolen overtok vi det vesle småbruket til besteforeldrene mine på Unneland utenfor Bergen. Vi flyttet inn i det lille, hvite huset. Huset ligger helt for seg selv, ytterst på neset, omgitt av et stort vann. Så langt unna alt og alle kan du være helt sikker på en ting; Ingen kompiser dukker opp, helt tilfeldig. Ingen gidder å ta sjansen på en så lang bomtur. Det nytter ikke å vente på at noe fett skal dukke opp. Du må gjøre den jobben selv: When nowhere to go: Camp is the place to be!
Hver eneste helg samlet jeg folk til camp i det lille, hvite huset vårt. En haug med kompiser på luftmadrasser og ekstrasenger. Vi bygde vår egen sykkelbane i skogen og vår egen rail. Vi designet våre egne, håpløse jibbe-outfits. Vi trente sammen i hagen, og landet tusen backflips, ut i vannet.
De siste tre årene har campene mine handlet om musikk. «Littel House» er en EP som samler seks nye eksempler på melodier, beats og riff som dukker opp når bra folk møtes på et bra sted. Jeg håper at de som lytter på låtene våre skal føle seg inkludert de også . Så banalt som det; Jeg lager musikk fordi jeg tenker det er den beste måten å samle folk på. Det er så jækla mye å være uenige om, det er så store forskjeller mellom folk, det er så mange som føler de står alene. Musikk er så deilig ukomplisert; Det du liker er ditt – du eier det!
Hva er det spesielle i HAVSUN sitt musikalske univers?
Jeg synes det fort blir kleint å skulle snakke om seg selv. Men jeg blir veldig glad for musikkanmeldelser som setter ord på det jeg prøver å få til, som for eksempel anmeldelsen etter min første konsert på Vill Vill Vest; «Et av festivalens soleklare høydepunkt. Kvasst, nyskapende og herlig fengende».
Hva slags utstyr foretrekker du å bruke til å produsere, og hvilken VST (instrument eller effekt) vil du beskrive som essensiell i dine produksjoner?
Jeg synes det er diggere å jobbe i audio enn i midi. Mine låter starter alltid med gitar, der jeg finner frem til akkordene, spiller de inn og klipper opp. Mine mest sentrale VTS er Diva, ting fra Roland synther, og digital emulgering frå Roland Cloud. Liker også mye fra Prophet Poll.
Hvordan var din egen reise inn i elektronikaens magiske verden? Hva var utløsende for at det gikk fra interesse til egne produksjoner?
Jeg kommer opprinnelig fra EDM-miljøet, jeg var veldig inspirert av den sjangeren og var i all hovedsak en DJ/produsent act. Etter hvert graviterer jeg inn mot mainstream pop, men tar fremdeles med meg mye av det stemningsfulle, både det nostalgiske og det euforiske fra EDM.
Jeg brukte mye tid på å lytte til EDM, og jeg prøvde å dekode hvordan låtene var bygget opp. Så begynte det å løsne, og jeg skrev mine egne ting. Jeg hang mye sammen med folk som var mye flinkere enn meg, og det gjør at du lærer mye mer.
Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?
Det siste året har jeg gått fra å være signert til usignert. Det var et veldig riktig veivalg for min del. Jeg har brukt veldig mye tid i studio, og jeg har fått ro til å jobbe mer systematisk med mitt eget uttrykk. Det er også ekstremt verdifullt å få jobbe med de samme folka over tid, og jeg føler jeg er på et veldig bra sted, musikalsk sett. Jeg har spennende samtaler på gang om å satse mer utenfor Norge, og jeg skal skrive enda mer musikk for å kunne gjøre mer av det jeg liker best: Live-show. Jeg har mye godt arbeid foran meg, målet er å være klappet og klar når Covid-19 på et eller annet tidspunkt legger færre begrensninger.
Hvordan vil du beskrive deg selv og hva liker du å gjøre på fritiden?
Jeg er en skikkelig sosial type, og jeg liker å ha folk rundt meg – ingenting slår det å være med bra folk i studio. Det gir seg selv; Veldig mye av mine våkne timer tilbringes i Lydriket, studioet der jeg sitter. Der er jeg omgitt av kreative og veldig bra folk. Ellers henger jeg med venner, og synes det er helt suverent å kjøre wake-board på fjorden og å gå på rando om vinteren.
Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Mine største musikalske forbilder er de jeg ser på nært hold, hver eneste dag. Simen Thunes Hope, Askjell Solstrand, Mathias Wang, Edvard Forre Erfjord og Fred Well. De er naturligvis sentrale i min spilleliste, og den musikalske forklaringen gir seg selv. I tillegg er de ekstremt hardtarbeidende og kunnskapsrike, og det inspirerer!
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Som veldig mange andre har jeg lyttet mye på Sturla og Hanne Mjøen sitt siste prosjekt, og jeg elsker «Kanskje Du Kan Vær Mitt Paradis» og dynamikken mellom de to som vokalister. Jeg digger universet og melodiene til Dagny, og tenker at hun også er veldig konseptuelt sterk. Er også fan av norsk Urban Scene, som Isah og generelt musikk som kommer fra folkene i Nora Collective.
Hva er det sprøeste eller morsomste du har opplevd så langt som artist?
Det sprøeste er nok å lage en ukes låtskrivecamp i låven hjemme på Unneland, der jeg også inviterte Matthew J Kurz, en musiker fra Miami, som jeg hadde møtt på nettet. Han takket ja, tok med seg kjæresten sin og bodde altså på det vesle småbruket vårt i en uke. Det ble kanonbra, men det kunne blitt en ekstremt slitsom uke for resten av familien min om det hadde vist seg at han var en dust.
Det morsomste er at større artister viser interesse for mine produksjoner – det er superspennende!
Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?
Det aller beste er når jeg virkelig kjenner at jeg er på vei bort fra DJ- rollen, og får ta med meg folka fra mitt kreative kollektiv live. Mitt siste live-show før COVID-19 stengte oss ned var på et event i Grieghallen hvor vi varmet opp for Dagny. Ingenting slår følelsen av å se ut på 700 smilende fjes.
Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Det hadde vært utrolig fett å få jobbe med gutta i Seeb. Jeg digger deres distinkte sound, alle låtene har veldig markant vibe, og jeg hadde nok lært veldig mye av å være tett på deres lært uttrykk.
Kan du nevne et stk. guilty pleasure eller en pleasure?
Jeg har en guilty pleasure som jeg egentlig ikke helt vil innrømme for meg selv:
Jo eldre jeg blir, jo større sans får jeg for K- pop.
Her kommer en liten utfordring hvor du må bevege deg et godt stykke unna din egen sjanger. Kan du nevne 3 norske «guilty pleasures» eller rett og slett «pleasures» fra følgende sjangre: rock, metal, vise, EDM, punk, country/americana, hiphop, folk, jazz, soul/R&B eller klassisk/opera?
Dette er ikke guilty pleasures – det er ektefølt pleasure:
Odd Nordstoga «Ein song til»
Fra NRK-serien Jul i Svingen ( jadda, Nordstoga her også): «Tenke på en venn». Det blir ikke jul uten den låten.
Tix «Sjeiken»
Hvordan har hele Covid-19 perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer for resten av 2020 og 2021?
Jeg har brukt ekstremt mye tid i studio, og når det ble mulig. Jeg har reist ut av byen, inn på hytta ved fjorden og skrevet ny musikk. Våren har gitt meg tid til å virkelig bli avklart, og jeg har et mye tydeligere bilde av hvordan jeg vil satse fremover. Fra høsten 2021 satser jeg på å kunne jobbe mer fra Stockholm.