I 1981 sjokkerte KISS, bandet kjent for sin høyenergiske rock og spektakulære sceneopptredener, en hel verden med albumet «Music from «The Elder»».
Dette ambisiøse konseptalbumet, opprinnelig ment som lydsporet til en storslått fantasyfilm som aldri ble realisert, våget å forlate bandets hardrock-røtter til fordel for en mer symfonisk og progressiv musikalsk reise. Selv om albumet ved utgivelsen møtte forvirring og skuffelse hos mange, har «Music from «The Elder»» med årene utviklet seg til en kultfavoritt blant en dedikert skare fans, og for mange er det i dag ansett som et av bandets mest unike og til og med beste verk.
Etter det kommersielle skuffelsen «Unmasked» (1980), var KISS på et punkt hvor de ønsket å utfordre seg selv og sitt publikum. Inspirert av konseptalbum som The Whos «Tommy» og Pink Floyds «The Wall», bestemte de seg for å skape et ambisiøst verk med en kompleks historie om en ung gutt utvalgt til å bli en kriger i en hemmelig orden. For å realisere denne visjonen hentet de inn den anerkjente produsenten Bob Ezrin, kjent for sitt arbeid med artister som Alice Cooper og Pink Floyd. Ezrins innflytelse er tydelig i albumets rike lydbilde, som inkluderer orkesterarrangementer, akustiske passasjer og en produksjon med en helt annen polerthet enn bandets tidligere utgivelser.
Ved utgivelsen i 1981 ble «Music from «The Elder»» møtt med en blanding av forvirring og skepsis. Mange fans savnet den hardtslående rocken de var vant til, og uten den tilhørende filmen ble albumets konsept vanskelig å gripe. Kommersielt sett ble albumet en nedtur i flere store markeder. I USA nådde det kun 75. plass på Billboard 200 og oppnådde aldri gullstatus. Storbritannia fulgte etter med en skuffende 51. plass på UK Albums Chart. På kontinentet gjorde det det noe bedre i Tyskland med en 10. plass, mens mottakelsen i Frankrike var mer anonym. I Norden var responsen mer variert, med en relativt god 7. plass i Norge, mens Sverige noterte seg en 19. plass. Den negative kritikken som fulgte utgivelsen bidro naturligvis til de skuffende salgstallene.
Men tidens tann har ofte en underlig effekt på kunstverk, og «Music from «The Elder»» er intet unntak. I dag har albumet en dedikert og lidenskapelig tilhengerskare som ser på det som et oversett mesterverk. For mange av disse fansen representerer «Music from «The Elder»» det ultimate beviset på KISS’ musikalske bredde og ambisjon. Albumets komplekse komposisjoner, de atmosfæriske lydlandskapene og de mer introspektive tekstene skiller det markant fra resten av bandets katalog. Låter som den episke balladen «A World Without Heroes», den mystiske «Mr. Blackwell» og den progressive «Just a Boy» viser en modenhet og musikalsk dybde som sjelden ble utforsket i bandets tidligere eller senere album.
Det er nettopp denne unike karakteren som har gjort at «Music from «The Elder»» i dag hylles av mange som en skjult perle i KISS’ diskografi. Albumet utfordret forventningene og viste et band som turte å ta kunstneriske risikoer, selv om det ikke umiddelbart ga kommersiell uttelling. For disse fansen er «Music from «The Elder» en sonisk reise, en mystisk fortelling som inviterer til gjentatte lyttinger og stadig nye oppdagelser.