25 år gamle Peder Elias fra Trondheim har over 250 millioner streams og er allerede popstjerne i Asia.
Fredag 29. april albumdebuterte han endelig med «Love & Loneliness» som er denne «Ukens album» på NPS Music.
Med det oppløftende og lekne debutalbumet «Love & Loneliness» samler han opp et utvalg av låtene som han har gitt ut de siste årene, i tillegg til et par nye.
«Tittelen beskriver en slags rød tråd, fordi alle låtene handler enten om kjærlighet eller ensomhet, eller begge deler, på en eller annen måte. Jeg ønsker at lytterne skal føle seg mindre ensomme, og fylt med kjærlighet eller i hvert fall gode følelser, etter å ha hørt på albumet.», forteller Peder Elias
Dette er ikke popmusikk som terapi, men Peder Elias liker å skrive låter med mer enn en fin melodi og ord som rimer. Det skal gjerne være et budskap som kan hjelpe lytteren litt videre på vei i livet, på samme måte som at det å skrive dem kan ha hjulpet ham med å forstå eller bearbeide noe.
«Åpningssporet Better Alone handler om at man noen ganger må være litt alene for å finne tilbake til seg selv og hva og hvem som gjør en glad». Låten skrev Peder Elias på skrivecamp med Turab og Rasmus Blomberg, og produserte ferdig med Sivert Hjeltnes og Anders Kjær.
«Hvis et forhold ikke er helt bra så må du enten jobbe med det, eller komme deg ut av det. Dette er farsjans favoritt, mest fordi at det er litt ekstra trøkk i den.»
Loving You Girl var originalt en hit for Opus X på 90-tallet. Peder Elias lekte seg med den sammen med Anders Kjær og Sivert Hjeltnes, og alt falt på plass når de fikk med seg Hkeem.
«Dette var et overskuddsprosjekt som utfordret meg vokalt. Den skiller seg naturlig nok litt fra de andre låtene mine, og tilbakemeldingene har vært over all forventning. Faktisk har den gitt karrieren min et kjempeløft. Den er en hit i Korea hvor den har streamet over 60 millioner til nå, og Jungkook, som er medlem av verdens største boyband BTS, delte nylig en snutt av at han sang på den og sa det var favorittlåten hans. Veldig morsomt!»
En av de første låtene Peder Elias skrev var Good For You, en bittersøt låt om å gjøre det slutt. «Denne står mitt hjerte veldig nær, og jeg får stadig meldinger fra fans om at den har hjulpet dem gjennom et breakup.» En fun fact er at den ble en hit i Sverige, og når den nådde en million streams var det ikke bare den første millionen for Peder Elias, men også for Espen Haugland og Junior Oliver som han skrev låten med. Siden da har Junior jobbet med blant annet Ariana Grande og Dua Lipa, så han har – i likhet med Peder Elias – blitt «mangemillionær».
«I tell myself I’m fine for another day, but I’ll be here alone playing FIFA». Peder Elias er opptatt av at gutter og menn må snakke mer åpent om mental helse, spesielt før det går skikkelig galt, nettopp sånn at det kanskje ikke blir helt kræsj og ingen vei tilbake. «Når et forhold ryker sier mange, særlig gutter, at det går heeelt bra med dem. Gutter føler ofte at de har lov til å bli sinte, men ikke lei seg eller såret, så da snakker de ikke om hvordan de faktisk har det. Selvsagt har de ikke blitt dumpet, selvsagt var dette noe de valgte selv, og selvsagt holder de ikke på å kveles av sorg der de sitter hjemme alene og spiller FIFA og later som om alt er helt topp.» Låten FIFA er inspirert av guttekompiser som skal få være anonyme og Peder Elias laget den med Alex Charles, Jim Bergstedt og Helge Moen.
Når vi først snakker om vanskelige følelser som er vanligere enn man tror. «Ingen vil se eksen på fest sammen med noen andre, når man fortsatt prøver sitt beste for å komme seg videre i livet. When I´m still getting over you ble skrevet i en av de første Zoom-sessions jeg var med på da lockdown var et faktum.» Det var meningen at en nederlandsk artist skulle gi den ut, men så ble det covid-endringer i de planene. Og etter nesten et år hadde Peder Elias fortsatt refrenget på hjernen og bestemte seg for å gi den ut selv.
«Ja, jeg fikk den ikke helt ut av hodet, så da ringte jeg Joonas (Parkonen) og fikk skrevet og produsert den ferdig. Men så fant vi ut at den burde være en duett og det ble enda nye Zoom-sessions med New Zealandske Paige som jeg har digga lenge».
Låten ble listet på riksdekkende radio på begge sider av kloden, og ble nummer én på listene i Taiwan.
«Utrolig gøy å gå til topps! Noe annet som gjorde stort inntrykk var når jeg nylig spilte den live og noen i publikum kjente seg så igjen i teksten og gråt så hardt at de måtte gå ut av salen. Veldig trist og veldig hyggelig på samme tid!»
Bonfire derimot, er bare hyggelig. «Dette er en låt jeg, og forhåpentlig vis alle som hører på den, kun forbinder med good vibes! Jeg jobbet med Magnus Bertelsen og Ronny Johansen en fin sommerdag i 2019. Mens Magnus, som også co-produserte med Kristoffer Haugan, klippet inn gitarriffet mitt gikk jeg inn i rommet ved siden av for å teste en idé. 5 min senere hadde jeg et taleopptak med improvisasjon hvor alle delene av låten og melodien bare satt. En utrolig deilig følelse når alt faller på plass nesten helt av seg selv.».
Det enkleste er ofte det beste sies det, og da er det kanskje ikke helt tilfeldig at dette er låten som var Peder Elias’ gjennombrudd i Asia. Bonfire ble, og er fortsatt, en hit i Korea. Faktisk har den ligget på hitlistene i godt over to år, det er gjort utallige coverversjoner og fanvideoer. Hittil har låten streamet over 100 millioner ganger, og gitt Peder Elias både gull, platina og dobbelt platina troféer.
Det har blitt noen troféer og morsomme gavepakker fra fans i Asia, men lite blomster…
«Roses er litt konseptuell. Jeg hadde frasen «who gave you all the roses» i hodet og så for meg en scene etter et fiktivt brudd. Stemningen er egentlig OK, helt til et siste møte hvor jeg-personen ser at eksen har fått en bukett roser – kjærlighetens blomst – og innser at det allerede er en ny på banen». Låten har Peder Elias skrevet og produsert med Kristian Moen.
Hide and Seek er også inspirert av en setning Peder Elias fikk på hjernen.
«Ja, “hide and seek with sad people” var en linje jeg rett og slett syntes var veldig fet, den skilte seg ut og satt ord på noe jeg synes jeg ser mye av. Låten handler om at alle gjemmer seg bak en fasade. Man prøver å bare vise det beste av seg selv og narrer kanskje andre, men når man gjemmer vekk vonde følelser, så narrer man seg selv også. En farlig form for gjemsel.» Låten gikk til topps i Taiwan, hvor mange fans ble opphengt i taleopptaket helt på slutten hvor Peder Elias snakker litt. «Det er jo litt artig å tenke på at folk på den andre siden av verden lærte seg en setning på kav trøndersk.»
Noe annet som får Peder Elias til å trekke på smilebåndet er Favourite Regret. «Den låten var og feelgood fra a til å i prosessen. Kazoo-lyden man tror er en synth laget jeg med munnen og jeg hadde det deilig barnslig og gøy i studio. Så jeg koste meg når jeg laget den og det ble enda mer morsomt når Sval kom inn i bildet. Dette var mitt første samarbeide med en annen artist og vi var på VG-lista og fikk reise til vakre Barmestrand og spilte den der for Klassequizen-vinnerne. På Norway Cup fikk jeg med meg talentfulle Hanne Mjøen som stand in for Sval foran over 20.000 publikummere, og det var også utrolig gøy.» Så en låt om å angre uten å egentlig angre som han ikke angrer på i det hele tatt.
De fleste låter tar litt tid, for det er litt frem og tilbake, men Best Friend ble skrevet nesten like fort som Bonfire.
«Midt i en annen låt og session datt “I fell in love with my best friend, she’s all that I’ve ever dreamed about” bare inn i hodet mitt, melodilinjen også. Pleier ikke spore av sånn, men heldigvis elsket Ida og Magnus som jeg jobbet med da den også så vi kjappet oss å skrive ferdig den vi egentlig holdt på med og så laget vi Best Friend i en voldsom fart. Låten har ikke 100 millioner streams men jeg er 100 prosent strålende fornøyd med og glad i den».
«Love & Loneliness» avslutter med et bonusspor. «Jeg hadde aldri forventet at KEiiNo skulle kontakte meg og si at de ville lage en låt sammen. Men det gjorde dem, og jeg synes at A New Beginning ble en utrolig fin miks av våre uttrykk. Det å få en ny start er noe ekstra mange kjenner seg igjen i etter de siste årene, og jeg synes det å avslutte albumet gir en fin optimisme for fremtiden både for meg som artist og forhåpentlig også den som lytter».
Låten kom ut i desember 2021 og ble kanskje litt borte i alle julesangene her hjemme, men den suste rett inn på listene i Taiwan og ble Keiinos første hit i det asiatiske markedet.
Ikke bare er Peder Elias glad for at albumet er ute, men han gleder seg til å spille i Oslo både 19. og 23. mai. Perfekt (?) oppvarming for festivaler foran titusener i Asia i sommer. Taiwan og Korea har vært med på Peder-eventyret lenge, men nå skjer det ting i Japan, Kina og Filipinene og det er utrolig stas!
«Jeg artistdebuterte jo på sensommeren 2018, og hadde det travelt med deltidsjobber og studier. Etter noen slipp til hadde jeg endelig kommet til et punkt hvor det var aktuelt å booke mer show og konserter, men så kom mars 2020 og alle vet hva det betød for artister. Så det blir fantastisk å kunne stå på scenen og se utover et publikum igjen. Om det er 50 eller 50 000 spiller ingen rolle, jeg er så klar! Drømmen var å kunne besøke både Korea og Taiwan også innen året er omme, og det ser ut til å skje.»
Peder Elias har valgt å gi ut musikk i et tradisjonelt albumformat i en tid hvor måten folk konsumerer musikk stadig er i endring.
«Jeg synes langspillerformatet er perfekt for å introdusere meg på en ordentlig måte. Jeg gleder meg skikkelig til å gi ut en gjennomtenkt pakke som presenterer meg som artist og låtskriver mer helhetlig enn singlene kan gjøre hver for seg. Når de blir satt sammen som dette så ser man jo den røde tråden, og budskapene blir tydeligere. Forhåpentlig liker folk det både her hjemme og i Asia, og jeg må innrømme at jeg blir ekstra glad om musikken blir mer enn underholdning. Det er popmusikk, men kanskje hjelper den noen litt når de føler seg alene om å ikke mestre livet sånn som det ser ut til at alle andre gjør, eller når hjertet får seg en sprekk. Når de sliter med kjærligheten eller kjenner på ensomheten.»
Vi vil gjerne trekke frem fire låter fra albumet, det fengende førstesporet, Better Alone som har et godt driv i seg, den nydelige låten Loving You Girl feat. Hkeem – gledelig at denne klassikeren har fått et nytt liv igjen gjennom denne flotte versjonen. Vil også nevne den oppløftende Hide and Seek, og til slutt, den herlige og forfriskende duetten, A New Beginning som han gjør sammen med KEiiNo. En verdig og spenstig avslutning på et fint og inspirerende album.
Vi tok en prat med Peder Elias om blant annet albumet, popstjernestatusen i Asia, konserter og planene videre fremover.
Gratulerer med ditt debutalbum, «Love & Loneliness». Kan du fortelle litt om det og litt om prosessen rundt albumet fra start til utgivelse?
Tusen takk, dette er et album som jeg har jobbet veldig lenge med, til og med før jeg egentlig visste at det skulle være et album, siden vi har valgt å inkludere noen av høydepunktene mine i katalogen, noen helt tilbake fra 2019. Siste halve til hele året har jeg jobbet mer helhetlig mot albumet, altså jeg har gått i studio og tenkt jeg trenger en «sånn» en til albumet og det har vært veldig deilig å ha det litt i tankene i den kreative prosessen.
Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av denne platen?
Vil beskrive lydbildet «Peder Elias» som lekent, ganske minimalistisk og inneholder alltid organiske elementer og ofte mye vokaler. Mitt fremste instrument etter vokal er jo gitar og jeg er veldig glad i å bruke den mye, enten det er til rytmiske «pluckete» riff eller til trommer og perkusjon.
Hva handler dette albumet om og hva ønsker du å formidle gjennom det?
Som tittelen avslører handler alle låtene enten om kjærlighet og/eller ensomhet i en eller annen form. Ønsker å formidle gjenkjennbare følelser gjennom tekster som ofte inneholder en liten tvist for å gjøre det ekstra interessant. En del av tekstene er ganske mørke og triste, men ønsker og tror at folk som hører på albumet vil føle seg bedre enn før de gjorde det, og det er nok nettopp den «gode» følelsen jeg får av å lage musikk jeg vil skal smitte over på lytteren.
Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra albumet?
Umulig å svare på egentlig, selv om jeg har fått dette spørsmålet mange ganger. Noen låter er enda mer personlig enn andre som kanskje «Hide And Seek» (som jeg skrev på et low-point). «Bonfire» var den første låten min som tok av i Asia og åpnet en del dører for meg, så den vil også alltid ha en spesiell plass i hjertet mitt, men jeg er glad i dem alle sammen.
Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?
Hmm, kanskje at jeg ofte bruker rommet jeg er i veldig aktivt, enten det bare er å spille inn at man trommer på studiopulten eller spiller inn mer kreative rare lyder av noe man finner i rommet. Basstrommen i «Bonfire» er for eksempel meg som slår på en sakkosekk.
Hvor henter du inspirasjon fra til å skrive låter, har du opplevd skrivesperre og hvordan kommer du deg i så fall ut av denne?
Henter inspirasjon fra alt fra personlig erfaringer og opplevelser, hvordan jeg føler meg på det tidspunktet, venner og alt som skjer rundt meg. En gang så jeg for eksempel en meme om «Happy Meal» på kvelden og morgenen etter skrev jeg denne låten (som kanskje flere får høre snart); «I just had a happy meal, but I’m still sad as fuck..» Har vært så heldig å aldri ha langvarig skrivesperre men tipset mitt blir i så fall å ikke påtvinge noe og heller prøve i et annet miljø, gjerne steder som ikke i utgangspunktet er påtenkt til å skrive musikk.
I Norge og Sverige er du en etablert og kjent artist, men du er også stor stjerne i Asia (Sør Korea og Taiwan) hvor låtene dine har blitt streamet over 250 millioner ganger, og dine nye låter har faktisk streamet mer enn både Ed Sheeran og Justin Bieber sine låter. Hva tenker du om det og at du og dine låter er så populære der borte?
Det er sjukt gøy og litt surrealistisk! Er blitt så glad i folkene der allerede selv om jeg ikke har fått reist dit enda, de virker helt nydelige. Hvorfor jeg har slått an så bra der er vanskelig å si, men jeg tror en stor grunn er at vestlig popmusikk som gjør det best i Asia er veldig lik min smak, og en del av artistene jeg sikkert både bevisst og ubevisst inspireres av gjør det ofte bedre der enn i Norge. Siden det begynte å gå viralt har vi vært veldig flinke til å jobbe mot det markedet og lage masse innhold rettet mot dem. De har fått lov til å bli ordentlig kjent med Peder, noe som jeg også tror er viktig. Der skiller jeg meg jo også ut med brunt hår og blå øyne (i motsetning til her hjemme) så kanskje småting som det drar et par ekstra prosent og haha.
Senere i høst skal du over til Asia og spille for fansen din. Kan du fortelle litt om det, og hvilke tanker og forhåpninger du har til endelig å møte dem der?
Gleder meg helt enormt. Gleder meg til å møte alle de varme og blide menneskene og ikke minst spille for mange. Får ikke avsløre festivalnavn enda, men vi snakker mange ti-talls tusener i publikum så det blir helt rått. Har heller aldri vært i Asia før så gleder meg ordentlig til å se og oppleve kulturen, først i Seoul, som blir første stoppested.
Hvilke tanker har du rundt det å være artist/musiker i Norge i dag og den evnt. «tøffe veien» det ofte er, og hvordan har det vært for deg?
Skal ikke lyve, artistlivet kan være ordentlig tøft, og man må tåle mange slag i trynet, og noen ganger en litt rådvill følelse, hvor man tenker «hva skal jeg gjøre, dette går jo ikke». Det er lett og bli for tallfokusert og hele tiden sammenligne seg selv med andre, så det vil være rådet mitt til eventuelle nye artister og prøve å ikke gjøre det for mye. For meg har heldigvis (selv på de tøffeste, mørkeste dagene) den enorme gleden jeg har av å drive med og skape musikk alltid vært der like sterkt, og selv om mye er tøft føler jeg meg enormt privilegert som får leve av lidenskapen min. Man må jobbe beinhardt, målrettet, være tålmodig og gjerne spe på med litt flaks for å lykkes.
Hva er din sterkeste side som artist og er du en uredd type?
Min sterkeste side vil jeg si er dedikasjonen min. Jeg har selv skyhøye ambisjoner og er veldig sta og målrettet på å gjøre alt jeg kan for å sette meg selv i en posisjon der jeg har størst sjanse for å lykkes og nå målene mine. Er uredd i form av at jeg tør å sikte høyt, og en egenskap som både er god å ha, samtidig som det kan bli min største fiende som; «blir aldri fornøyd» følelsen, men det er også bra i form av at jeg ikke hviler på laurbæra. Jeg sier ofte til meg selv at jeg må huske på å nyte de gode øyeblikkene også, og at man kan gjøre det mens man samtidig tenker neste steg.
Hvordan vil du beskrive deg selv, og hva liker du å gjøre på fritiden?
Vil beskrive meg selv som en som smiler mye, følsom men tøff, og prøver å spre god stemning til de rundt meg. Favoritthobby er fotball, elsker å spille!
Hvordan og når startet det for deg med musikk og sang, og hva er din musikalske bakgrunn?
Mamma tok meg med til opptak til kirkekor da jeg var 7 år, noe jeg er veldig glad for i dag, for jeg sang i Nidarosdomens guttekor i 6 år og trente opp syngingen enormt der. I tillegg til å få reise og oppleve mye siden koret turnérte så mye (både i USA og Europa). Begynte så med popmusikk og gitar da jeg var 12 år, og skrev låter og sang som hobby frem til jeg etter folkehøgskole visste at jeg ville gå 100 % for en artistkarriere. Flyttet så til Oslo og tok en bachelor i populærmusikk samtidig som jeg signerte med Sony Music og begynte jobbingen med artistprosjektet mitt.
Kan du fortelle litt om en av dine beste opplevelser fra en av dine liveopptredener?
VG-lista turnéen og Norway Cup i 2019. Spesielt solfylte Ekeberg med publikumsrekord (20 000) det året var helt rått.
Hva er det morsomste eller flaueste øyeblikket du har hatt i din musikalske karriere så langt?
Et morsomt øyeblikk var rundt høsten 2020 da jeg kommenterte noe Korea kaller «sillycomments» (er veldig populært der) på en video: «Tusen takk for at dere hører på musikken min, jeg er i Oslo og kjører hodekråke, hva gjør dere?» og DM-en min klikket helt etterpå med sør-koreanere som sa at de gjorde «forward-roll». Ble litt satt ut og tenkte shit, her har jeg fått en stemme/plattform og var veldig gøy å se for seg at jeg hadde satt i gang mange hodekråker i sør-koreanske hjem.
Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?
Veldig glad i Ed Sheeran, umulig å ikke like noe av det han skriver, og er enormt hvor enkle men utrolig sterke låtene oppleves. Jeg er også glad i artister og låtskrivere som Julia Michaels, Lauv og Jeremy Zucker.
Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?
Mye! Hører på alt fra Skaar, Chris Holsten og Ruben til Ballinciaga.
Har du en favoritt-matrett i så fall hva?
Veldig glad i god indisk mat! Utrolig glad i god mat generelt, og mye glede i hverdagen er mat for min del.
Har du sett en bra film eller serie i det siste som du vil anbefale?
All-time favoritt spennings-serie for meg er «Prison Break». Det er veldig vanskelig å ikke bare se én og én episode til, veldig gripende.
Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?
Hmm, godt spørsmål, en Peder Elias x Dagny låt hadde vært kult!
Den 19. mai skal du ha releasekonsert på Krøsset i Oslo. Kan du fortelle litt om den kvelden og hva publikum kan forvente seg på en konsert med deg?
Overtenning! Bandet mitt og jeg har øvd og er klare til å spre massevis av god stemning. Lover-show, og kan avsløre at Hkeem dukker også opp. Kom kom.
Hvordan har korona-perioden fortonet seg for din del, og hva er dine musikalske planer videre for 2022?
Korona var kjipt ja, skal ikke lyve. Samtidig føler jeg at jeg var ganske heldig som kunne holde på med det jeg liker (skrive og lage musikk) mens jeg var hjemme alene. Samtidig vokste prosjektet på andre siden av jorden gjennom hele koronaen, så noen gode minner fra den og sånn sett. Planene resten av året er så mye livespilling som mulig og ikke minst Asia-tur, mesteparten av jobbingen går til planlegging av den nå.