Photo: Pressebilde

Plateaktuelle Glenn Main lever og ånder for 80-talls synthmusikk

Det er ikke ofte en finner artister som både har opplevd 80-talls musikken på nært hold, og som fortsatt gjør den så til de grader bra som Glenn Main.

Nylig slapp Glenn Main albumet «Back2Basics» som gjenspeiler hans store og genuine lidenskap for 80-talls synth musikk. Det er ikke vanskelig å høre at dette er musikk han selv vokste opp med. Samtlige låter på platen kunne like så godt vært filmmusikk til de fleste klassiske 80-talls filmene vi husker så godt, i alle fall de som fikk med seg dette tiåret.

Det som er veldig synlig om dagen er at flere og flere unge mennesker også strekker seg etter det glade tiår i form av musikk, spill, filmer og annen litteratur som internett nå klarer å servere. 80-tallet er bare noen tastetrykk unna, og med platen til Glenn så er du garantert å få de gode 80-talls vibbene tilbake.

Sjangeren Glenn representerer er synthwave/new retrowave og det betyr rett og slett – 80-talls sounden med ny teknologi, og når man i tillegg fortsatt har og bruker synther fra den tiden, så får låtene en ekte og genuin sound. Spenn deg fast og bli med Glenn Main «Back2Basics».

Vi tok en prat med Glenn om blant annet det nye albumet og planene videre fremover.

Gratulerer med albumet, «Back2basics» som du har sluppet både digitalt og på vinyl. Kan du fortelle litt om prosessen rundt det fra start til utgivelse?

Takk for det. Det hele startet med en idè om at jeg ville gjøre et album som var «tilbake til der jeg startet» med ekte hardware synther i studio og tilbake til 80-talls lydene som jeg elsker. Jeg hadde mange ideer som jeg laget i studioet i leiligheten min i Thailand. Jeg hadde et mål om å lage en idè på hver lyd jeg hadde i en synth som jeg har der nede, og det ble tilsammen 38 ideer som kokte ned til 10. Så da var det bare å brette opp ermene og jobbe med dette da jeg kom hjem fra «ferie». Det var en lang prosess, og etter en stund begynte platen å ta form. Da jeg endelig hadde landet på de 10 beste låtene ble de finpusset og skrudd sammen til det de har blitt på albumet.

Som artist har du holdt på lenge og gitt ut en rekke album opp igjennom, men dette er første gang du har valgt å gi ut et album på vinyl. Kan du fortelle litt om det, og ikke minst hvordan det var å holde din aller første vinylutgivelse i hånden?

Har alltid hatt en liten våt drøm om å gi ut vinyl, men det formatet var ikke så på banen lenger da jeg startet med egne utgivelser i 2008, men så har det heldigvis kommet tilbake for fullt og det er superkult.

Det å holde en fysisk LP-plate i hånden tar meg tilbake til 80 og 90-tallet bare det, så det var helt riktig å gjøre dette albumet på vinyl siden det er et ekte 80-talls synthalbum.

Glenn Main og Jean-Michel Jarre

Hva handler denne platen om og hva ønsker du å formidle gjennom den?

Denne platen handler rett og slett om meg, Glenn Main, 16-åringen med alle synthene. Tenk at jeg til og med bruker noen av synthene mine fra den gangen enda. Så jeg forsøker så godt jeg kan å formidle den unge Glenn som boltrer seg i (den gangen) fete 80-talls synther.

This is a total masterclass, a man at the peak of his game 10/10

White Lion Radio

Hvilke tanker har du gjort deg rundt lydbildet av dette albumet?

Målet mitt var at det skulle låte autentisk slik det gjorde på 80-tallet da vi hørte på musikk fra filmer som Beverly Hills Cop, Airwolf, Bladerunner, Tilbake til fremtiden, og så klart Miami Vice. Jeg vil med storhet si at jeg har klart å få til det.

Hva er det spesielle i ditt musikalske univers?

Det er at alt dere hører kommer rett fra sjelen min, og spesielt denne utgivelsen speiler den jeg er og alltid har vært, en fornøyd synth-gutt. Jeg er sikker på at mange vil «kjenne igjen» musikken og musikkstilen som er på platen.

Hvilke låter har du et spesielt forhold til fra platen?

«Cosmic Raindrops» var den første låten jeg laget helt ferdig i Thailand da jeg satt og knyttet frem ideer, så den er liksom starten på hele min 80-talls ferd. Den satte liksom en slags standard for hvor jeg ønsket å være musikalsk sett, og så har vi «New Connection» og «Miami Nightride» som jeg bare elsker å spille live også sammen med tittelsporet «Back2Basics». Det er vanskelig å velge blant så mange låter som faktisk betyr noe hver for seg for meg.

Hvordan har det siste året vært for deg musikalsk sett?

Jeg føler at jeg har «landet» hvor jeg ønsker å være musikalsk sett, og jeg har også fått mulighet til å spille låtene mine ute blant folk en rekke ganger. Jeg har til og med truffet en av mine store «helter» fra musikk-verdenen, Jean-Michel Jarre. Sist jeg møtte han så takket han meg også for hvor bra mitt «Tribute To Jean-Michel Jarre» album er, og han var oppriktig fornøyd med produksjonene og gjengivelsen av hans musikk. Det var jo han som var mitt store forbilde da jeg lagde musikk på 80-tallet også – så nå er på en måte ringen sluttet med «Back2Basics» albumet, men samtidig så er det bare begynnelsen på hva som skal skje fremover. Jeg har mye artig på gang med både spillejobber og prosjekter, og jeg vil tippe at det vil skje enda mer spennende i årene som kommer også.

Hvem er Glenn Main, hva er din musikalske bakgrunn og hva liker du å gjøre på fritiden?

Jeg er en helt vanlig gutt fra Oslo som alltid har hatt musikken som min store lidenskap. Jeg begynte å spille orgel allerede som 4-åring, og da jeg hadde en stygg ulykke da jeg var 5 år (som gjorde at høyrearmen min ble kappet rett av) så sa legene (etter å ha mirakuløst fått sydd den på igjen) at jeg måtte spille piano minst 2 timer hver dag for at armen skulle begynne å fungere igjen. Jeg spilte på orgelet til morfar hele dagen, og lyttet på radio og spilte ved siden av. Mamma sendte meg på orgelkurs da jeg var 7 år, men etter å ha «lurt» orgel-læreren min i to år til å tro at jeg kunne noter, så fortsatte jeg å lytte på musikk for så å spille sangene etterpå, eller sammen med min gode gamle RØDE Phillips platespiller.

Da jeg var 17 år så droppet jeg ut av skolen fordi jeg fikk tilbud om å spille med de «store gutta».. som den gangen var Jørn Hoel og Ketil Stokkan. Til mine foreldres store skrekk var jeg borte på lange turneer landet rundt. Det de etter hvert skulle lære var at sønnen deres hverken drev med dop eller festing, og han sparte unna alle pengene han tjente på turnè for å kunne kjøpe synther og opptaksutstyr. Så etter hver turnè så var det noe nytt i hus.

Jeg har alltid vært «utstyrs-freak» og har alltid vært omgitt av synther og stæsj. Jeg er stolt av å si at jeg har vært i denne bransjen i alle år, og likevel aldri forsøkt noe som helst form for dop. Foruten en liten fest med alkohol i ny og ne, selv om det også var sjeldent siden jeg alltid kjørte bandbussen da jeg fikk førerkort som 18-åring.

Siden da har det gått slag i slag, og jeg har spilt sammen med en lang rekke artister, og bestemte meg i 20-årene for at jeg skulle starte lydstudio og produsere musikk. Så dette med å lage musikk har også alltid vært en del av min greie.

Når jeg ikke jobber med musikk så elsker jeg å reise og oppleve nye steder med kjæresten min. Jeg trives også veldig godt bak styret på min Classic motorsykkel, og vi er ute og lufter den så fort solen skinner. Jeg digger den roen dette gir ved å bare sitte der å tenke og å lytte på sine egne tanker.

Etter å ha bygget en del lydstudioer opp igjennom synes jeg at det er skikkelig gøy å snekre og bygge ting, og man skaper jo og produserer ting da også. Følelsen av å sette seg ned i «den gule stolen» jeg har på loftet mitt, og bare nyte synet av hva jeg har bygget, ja det er det nærmeste jeg kommer å drømme meg bort i musikken..

Har du noen musikalske forbilder eller inspirasjonskilder?

Som jeg nevnte tidligere så har jo Jean-Michel Jarre alltid vært en stor kilde til inspirasjon, men også band som Depeche Mode, Kraftwerk, A-ha, Alphaville, Jan Hammer, og alle de store synthpop tingene har så klart vært en del av min «morsmelk». Jeg var så heldig å vokse opp på 80-tallet, og fikk med meg alle godbitene.

Det er mye bra norsk musikk om dagen – hva liker du å høre på for tiden?

Jeg hører mye på Highasakite, ARGH, Aurora, POW POW og Electro Spectre for å nevne noen. Jeg forsøker å følge norske artister for å følge med på hva som skjer her i landet i den sjangeren jeg selv er i. NPS Music sine spillelister er helt geniale til akkurat dette, og listen «NORWEGIAN SYNTH» er en av favoritt-listene mine. Det finnes utrolig mye bra norsk musikk, så min egen 20+5 liste er nok preget av dette.

Hva er det morsomste eller mest spesielle du har opplevd så langt som artist?

Oj, den er verre.. Etter mange år på veien så er det mange rare historier som har blitt til, men det mest spesielle tror jeg har vært å få møte Jean-Michel Jarre.. Å få lov til å reise rundt og opptre slik jeg holder på er i seg selv det morsomste jeg gjør, og jeg får gjøre det hele tiden.

Kan du fortelle litt om en av dine beste eller mest minnerike opplevelser fra en av dine liveopptredener?

Her kommer jeg ikke unna min opptreden i semifinalen på Norske Talenter hvor jeg hadde laget en sang til Janne Formoe, og «Harrykjekk» ble mitt nye navn.. haha. Link til den finner du her.

Jeg har komponert låten «Heartpeace» til Hjertefred arrangementet, og det å stå foran 5-6 tusen mennesker som møter opp for å minnes sine kjære, og å se hvilken innvirkning musikken min har på de som er der, er meget spesielt.. Hver 17. mai så står jeg foran et folkehav i Tønsberg og spiller musikken til fyrverkeriet, den såkalte fyrverkerikonserten, og det er kult!

Noe som er veldig fint er å spille på mindre steder og scener fordi da får man en helt spesiell kontakt med publikum.

Hvis du kunne jobbe med en norsk musiker, død eller levende, hvem ville du valgt?

Jeg har allerede jobbet med mange av mine norske favorittartister, men å få stått på scenen sammen med A-ha står fortsatt som et stort ønske og mål.

Kan du nevne et stk. pleasure?

Det må jo være min blanke og fine Honda Shadow Classic.. En motorsykkel som gir meg masse glede.

Hvilket scene/sted i Norge drømmer du om å spille på, og hvilken scene i Norge har overrasket deg mest?

Å få stå på taket på Operahuset og ha en utendørs-konsert med fyrverkeri og laser ville vært helt sinnsykt! Jeg har blitt meget positivt overrasket over «Gamla» på Stortorget i Oslo. En utrolig intim og flott scene. I tillegg så har vi så klart Stopp Pressen Scene i Oslo som er en av favorittene da.

Hvilke planer har du videre i 2019?

Jeg har nylig hatt releaskonsert i Norge og i England på E-Scape Festivalen. Jeg skal spille i Tyskland og Frankrike denne sommeren, og et par gigs i England til høsten – det blir artig. Jeg spiller jo stort sett hver eneste helg, men det er også partypianobar ting, men jeg smetter stadig inn egne låter i repertoaret til folks store begeistring – og det er gøy.

Elektronika

Norsk Synth

I denne listen finner du synth-basert musikk, svært ofte uten vokal, med vekt på det melodiske. I spillelisten finner du musikk fra 70-tallet og frem dagens […]