Photo: Nisju

Kremen av Stavanger ute med ny banger; hyller Bergen

Kollektivet Sailorgæng pisker opp fluffy gangster-krem, klare for å sette Stavanger på det norske urban-kartet for alvor.

Det nylig dannede hihop-kollektivet Sailorgæng består av Gamle-Eric, Patrick Da Poet, Kristian O og Just A Random. Spennende artister og beatmakere hver for seg som nå samarbeider på en måte, og ut i fra en grunntanke som muligens har vært noe fremmed i Stavanger frem til nå. Den første lyden og den spede begynnelsen på kollektivet hørte vi på Gamle-Eric´s fantastiske låt «Evig», som har figurert på vår spilleliste «Norwegian Rap» siden den kom, og som fortsatt ligger høyt plassert. Her forente Gamle-Eric og Just A Random krefter med stort hell. Kollektiver som dette har vi sett en del av i Norge før, kanskje aller mest fra storbyene Bergen og Oslo, der tradisjonsrike og sterke hiphop-miljøer har skapt en litt annen kultur enn den som kan sies å prege Stavanger. Etter «Evig» har Kristian O og Patrick Da Poet kommet til, og som kollektivet Sailorgæng slapp de nylig «Kremen», som også er denne «Ukens single» på NPS Music. Med låten følger også en deilig fresh video, produsert av ingen ringere enn Nisju, som gjengen knyttet kontakt med via Gamle-Eric´s arbeid med videoen på «Hazy». I tillegg til intervju spurte vi også om Gamle-Eric kunne sette sammen sin egen 20+5 spilleliste, som du kan høre i sin helhet her.

(Intervjuet kan du lese under musikkvideoen)

Sailorgæng – Kremen (prod. Nisju)

Hei gæng og grattis med premiere på «Kremen». Fortell oss litt om hvordan Sailorgæng først fant sammen?

Vi er fire soloartister som jobber sammen, først var det kun Gamle-Eric og Just A Random. Det ble vel først dannet litt useriøst fordi vi måtte søke stipend samlet og ikke som soloartister. Så ble det mer seriøst og vi fant flere artister som ble med oss som Patrick Da Poet & Kristian O. Vi har faktisk ikke hatt en låt der alle fire er samlet enda. Dette blir ikke en gruppe, men mer et kollektiv som Asap Mob som jobber med å bygge hverandres solokarrierer opp og samarbeide samtidig. Den siste låten «Kremen» er 1. vers Kristian O, Gamle-Eric (hook og 2. vers) og Patrick Da Poet på 3. vers.

Hvordan ble Nisju involvert i musikkvideoen og hva var spesielt fett/utfordrende med å spille inn video?

Gamle-Eric tok først kontakt med Nisju fordi han hadde jobbet med dem før vedrørende musikkvideo-redigering av «Hazy». Nisju tror jeg er de største innen urban film i vesten, og som har jobbet med de aller fleste seriøse urbane artister fra Bergensområdet. Det som var utfordrende var vel å fryse ute å ta flere takes, og å finne steder hvor vi kunne bruke røykgranater uten å bli jaget vekk.

Hva vil dere si er særegent for rap/urban fra Stavanger, og hvordan vil dere beskrive miljøet?

Det som er særegent med rap og urban-miljøet i Stavanger er vel at det er så mye RnB som kommer herfra, og veldig lite rap og gaterap. Miljøet er mye mindre og splittet, men som Kristian O sier; «haternes hovedstad». Det urbane musikkmiljøet i Stavanger har tatt seg kraftig opp, og det er mange flinke artister fra Stavanger som for eksempel Dan Lesler som jobber knallhardt og slipper veldig mye musikk for øyeblikket.

Tror dere «haternes hovedstad» er en alders-greie? Med tanke på det dere sier om at urban/rap, som gjerne gjelder yngre artister, samarbeider og respekterer hverandre, er det da den «eldre garden» som stikker kjepper i hjulene for hverandre fremfor å bygge noe sammen?

Det gjelder nok ikke alle, men tror rappere så mer på hverandre som konkurrenter før, enn å jobbe sammen og bygge opp kulturen for byen. Så er det vel mye av holdningen til folk i byen fordi det er en industriby og janteloven står sterkt. Tror byen lenge har manglet kultur og interesse for det, og spesielt rap kan virke voldsomt slik som punk var på 80-tallet. Det er gjerne mye mildere type hiphop som tilnærmet er pop/r&b som først får vokse i Stavanger. Jeg tror folk ikke helt forstår og heller blir provosert av rap, men tror dette vil forsvinne med tiden, slik man ser i Sverige og storbyene (Oslo, Bergen) i Norge hvor det er bedre likt. Alt henger fortsatt etter her i forhold til storbyene.

Hvordan måler og sammenligner dere miljøet i Stavanger med Bergen og Oslo?

Miljøet i Bergen og Oslo er mye bedre. Gamle-Eric selv fikk nesten ikke hjelp i Stavanger til å begynne med. Gamle-Eric fikk der i mot spille inn en grov demo hos Berg tidligere kjent som «Ulovlig», men måtte dra til Bergen for å finne Studio og lydmann. Det var Tomtom som jeg har brukt mye og anbefaler andre artister til å bruke.

Vil si at Bergen er den største byen i Norge for rap hvor det er mange rappere som gjør det utrolig godt, og de har et godt samhold for musikk generelt. Du ser til og med store artister som Kygo som velger å lage musikk med mye mindre artister som Store P, og det tror jeg er unikt for Bergen. De har et godt samhold og byen elsker å fronte sine lokal artister på en måte som ingen andre byer gjør. Alt dette gjør dem sterkere og bedre enn i byer hvor man finner store egoer.

(Intervjuet fortsetter under videoen)

Gamle-Eric ft. Dan Lesler – Hazy (2019)

Fungerer Sailorgæng også som label, og er dere eventuelt sultne på å signere andre artister, eller er labelet forbeholdt medlemmer av kollektivet?

Vil ikke si Sailorgæng er et label, og vi holder ingen til noen kontrakt, men vi samarbeider kollektivt og deler ressurser, kontakter og samarbeider på hverandres låter og promoterer hverandres musikk. Hvis det er noen vi har god kjemi med, godt samarbeid og som tar musikken seriøst så kan det fort bli flere i sailorgæng ja. Det kan sammenlignes med Asap rocky sin Asapmob eller Odd Future Wolf Gang Kill Them All, også forkortet til OFWGKTA som begge ikke er grupper men type kollektiver.

Er det noen norske artister som har inspirert eller motivert dere til å satse som musikere? I så fall hvem?

Kristian O: Onklp er min favoritt; allsidig, talentfull rapper som har holdt seg relevant gjennom flere tiår.

Patric da Poet: Klovner I Kamp; Fete låter og det jeg vokste opp med, nå er det mer folk rundt meg som inspirerer meg.

Gamle-Eric: Lars Vaular, A-Laget (Store P, Vågard, Girson); elsker sounden, de kan lage mainstream men også gaterap samtidig. De har også bygget opp hele rap-scenen i Bergen og hjulpet mange unge talenter opp. Istedenfor å jobbe mot sine etterkommere som de gjør visse andre plasser.

Just A Random: Jeg har ingen norske artister som jeg har sett opp til da jeg for det meste har hørt på amerikansk hiphop.

Når dere ikke holder på med musikk, hva går tiden med på i disse corona-tider?

Kristian O, Just A Random og Patrick Da Poet er alle fedre, så de er med barna sine i friperioden. Game-Eric jobber og trener, ingen av oss har fri, vi er enda i full jobb i industri-bransjen, offshore og sikkerhet.

Hva er det feteste og/eller særeste dere har opplevd som artister foreløpig på landeveien/i studio etc?

Vi er så ny som gruppe så det er begrenset hva vi har gjort sammen utenom noe studiotid og tur opp til Bergen for musikkvideoinnspilling. Gamle-Eric sin rareste opplevelse må vel ha vært da vi var innom en liten radiokanal og verten av radiokanalen ville at Anders Marthinsen (vokalist/sanger) og jeg skulle lage en ny versjon av hans 70-talls rockelåt.

Just A Random: Kuleste jeg har opplevd som artist var da jeg var på TV i sammenheng med Norske Talenter i 2015 da mobilen min crashet fordi det kom så mange meldinger på Facebook av folk som gratulerte meg.

Hva er det mest utfordrende med å være musikere i dagens musikk-Norge etter deres mening?

For øyeblikket så må det jo være corona, vi hadde søkt og ordnet konserter til 2020, men det ser nå til å bli avlyst. Den største utfordringen er jo å starte å bygge opp noe fra bunnen av og fortsette uansett hva familie, venner, kolleger eller kjæreste sier. Å komme i gang er vanskelig, men å opprettholde er enda vanskeligere. Det er derfor vi i Sailorgæng har valgt å jobbe sammen og løfte hverandre opp.

Så hva er planene videre for Sailorgæng?

Lage mer musikk, bygge opp image både som soloartister og som kollektiv. Slippe mye bra singler, og snart kommer EPen til Just A Random ut også. Mye bra singler fra Patrick Da poet – det er bare å holde øyne og ører oppe. Vi vil bygge opp urban-musikken med spesielt fokus på rap i Stavanger.

Gamle-Eric; 20+5 spillelisten din er stappfull av fryktelig bra norsk rap, så du skal få en real utfordring: nevn 2-3 stk. norske guilty pleasures fra noen av disse sjangrene: pop, rock, metal, jazz, blues eller vise?

Ja det er par der ja. Blant annet: Turbonegro, Jokke, Postgirobygget, Bjørn Eidsvåg og Raga Rockers og seff Morten Abel, Mods-Tore Tang må vel og til iblant for alle fra Stavanger haha!

Du har åpenbart god oversikt over hva som beveger seg i norsk hiphop-kultur. Hvilke nye artister er det etter din mening verdt å følge ekstra godt med på om dagen?

Det er vanskelig å peke ut en spesiell artist når der så mange gode i dag, men jeg ser Klaus Perry er tilbake med et comeback og tror han kan få til store ting. I tillegg en helt ny kar fra Sørlandet som jeg nettopp ble introdusert for som kaller seg for BigBoyBenji som er ute med låten «Kriger». Musikkvideo på YouTube og Spotify – det var veldig ekte saker.

Hvis du kunne samarbeidet med en norsk artist eller produsent, død eller levende, hvem ville du valgt?

Det måtte vel vært Jonas V, levende legende som er sterkt undervurdert. Liker alt med det beatvalg, flow, attitude, classics, nye bangers og alt er tidløs sound som du kan lytte på om ti år og fortsatt føle.

Liste de lecture rap
Sjanger

Liste de lecture rap organisée

Denne spillelisten samler det beste innen rap – fra hardtslående beats til skarpe tekster. Utforsk både klassikere og nye stemmer som definerer sjangeren.